Gå til innhold

For dere som synes fødsel nr 2 var lettere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På hvilken måte?

Hadde selv en grei førstefødsel vil jeg si, men måtte få hjelp av sugekopp til slutt og hadde 2gr revning....

Vil med god tro håpe at andre fødsel vil gå litt lettere? Da førstemann har "brøyta banen" allerede :ler:

Gruer meg ikke, og er mer spent på hvordan det vil være andre gang fremfor første, men likevel mottakelig med noen gode historier for dere som synes andre fødsel gikk bedre enn første :)

Anonymous poster hash: 20afa...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde også en grei første fødsel, men med nr 2 var det enklere. Jeg visste hva jeg gikk til, hva som kom til å skje (så lenge ikke noe uheldig oppstår selvfølgelig). Jeg var roligere og mannen var bedre forberedt etter fødsel nr 1, så han var en bedre støtte. Jeg fikk bare et skrubbsår med nr 2, mens jeg revnet under første fødsel så tenker førstemann brøytet vei her også. Lykke til:)

Anonymous poster hash: dc677...dca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte?

Hadde selv en grei førstefødsel vil jeg si, men måtte få hjelp av sugekopp til slutt og hadde 2gr revning....

Vil med god tro håpe at andre fødsel vil gå litt lettere? Da førstemann har "brøyta banen" allerede :ler:

Gruer meg ikke, og er mer spent på hvordan det vil være andre gang fremfor første, men likevel mottakelig med noen gode historier for dere som synes andre fødsel gikk bedre enn første :)Anonymous poster hash: 20afa...f70

2.gr revning er ingenting, det er det som er det normale :) :) så det må du forvente neste gang også.

Anonymous poster hash: 8b788...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes selve smertene var like ille med alle tre fødslene, men nr 2 og 3 var lettere rett og slett fordi det gikk fortere.

Du trenger forøvrig ikke regne med å revne (like mye) med nestemann. Rupturer er vanligere ved første fødsel, så det er til en viss grad slik at førstemann baner vei. Jeg gikk fra tredjegradsruptur med nr 1 til ett pyntesting med nr 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første fødsel tok 16 timer fra første rier, jeg fikk panikk flere ganger av smertene og slet med riktig pust. Fikk 2 gangs revning.

Andre fødsel tok 38 timer fra første rie,men latensfasen varte 36,5 timer, så selv om jeg hadde sterke og vonde rier så kom jeg ikke i aktiv fødsel før 1,5 time før baby var ute. Hadde derfor veldig ineffektive rier i mange timer, selv om de gjorde veldig vondt og det var umulig å sove eller ligge i ro.

Likevel var fødsel nr to best. Jeg taklet smertene bedre, og selv om det var hyling og roping de 1,5 timene jeg gikk fra 4 cm til å være ferdig med fødsel så fikk jeg ikke panikk på samme måten. Dessuten revnet jeg ikke noe denne gangen, og presset bare i åtte min kontra 45 min første gang. Andre fødsel var definitivt mer smertefull fra jeg var i aktiv fødsel, men det er jo ikke så rart siden det gikk så fort. Klarte overhode ikke henge med sa riene kom som perler på en snor.

Jeg sitter bare igjen med en mye bedre opplevelse, og det har vel så mye med den flotte jordmora å gjøre. :) Men hvis jeg noen gang skulle føde igjen, så håper jeg virkelig på å slippe 36 timer med regelmessige, dårlige rier før det i det hele tatt er 4 cm, for jeg ble helt helt utslitt av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, andre fødsel var værst.

Første fødsel var over på tre timer fra første rie, vondt de siste ti minuttene. Kunne gjort det igjen dagen etter. Fikk varme risposer til smertelindring, det hjalp mye.

andre fødsel varte under to timer, riene gikk i ett, og det var fryktelig vondt. Prøvde risposer da også, hjalp ikke i det hele tatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første fødsel var ganske grusom, andre var mye enklere, selv om jeg ikke hadde hatt epidural siste halvtimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig spent på dette selv. Hadde styrtfødsel med første mann og ble klippet over muskel to ganger for å få han ut. Hjerterytmen hans sank og de måtte ha han ut fort. Jeg hadde så tette rier at han ikke fikk hentet seg inn igjen før neste rie kom.


Er redd for å revne i gamle klipp. Men håper jeg får føde i vann denne gangen som også kan være til hjelp på å unngå å revne i arr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig spent på dette selv. Hadde styrtfødsel med første mann og ble klippet over muskel to ganger for å få han ut. Hjerterytmen hans sank og de måtte ha han ut fort. Jeg hadde så tette rier at han ikke fikk hentet seg inn igjen før neste rie kom.

Er redd for å revne i gamle klipp. Men håper jeg får føde i vann denne gangen som også kan være til hjelp på å unngå å revne i arr.

Klippet over muskel, hva vil det si??

Anonymous poster hash: 91cfc...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes smerten var ganske lik, men den andre fødselen var litt kortere og jeg revna mindre. Var også i mye bedre form etter fødselen andre gangen. :) Brukte ni timer første gangen og fire-fem andre gangen, fra første skikkelige ri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødsel 1 drøyde en evighet, riene begynte mandagskveld og var utrolig lite effektive... Ungen ble født midt på dagen onsdag, jeg var utslitt og det endte med blodtap og sengearrest + feber, infeksjon og antibiotikakur.

Med nummer to kjente jeg riene klokka ett om natta og ungen var ute sju timer senere. Jeg var i knall form etterpå, dusjet etter en liten time, var veldig gira og alt var bare så mye bedre!

Anonymous poster hash: b682e...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde veldig lette fødsler med både nummer 1 og 2. Andre gang var det greit å vite litt mer om at smertene bare varte en liten stund og at de ikke ble verre. Fødsel nummer 3 var igjen 10 ganger værre :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klippet over muskel, hva vil det si??

Anonymous poster hash: 91cfc...3ae

At det ikke klippes lenger innover over en muskel. Og ikke bare i selve kjønnsleppe feks.

Man har muskler i underlivet.

Anonymous poster hash: 9c8de...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde veldig lette fødsler med både nummer 1 og 2. Andre gang var det greit å vite litt mer om at smertene bare varte en liten stund og at de ikke ble verre. Fødsel nummer 3 var igjen 10 ganger værre :/

De sier at fødsel nr 3 gjerne er verre igjen, hos de fleste. Mon tro hvorfor?

Anonymous poster hash: 8b788...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier at fødsel nr 3 gjerne er verre igjen, hos de fleste. Mon tro hvorfor?

Anonymous poster hash: 8b788...a8d

De sier at tredje er en luring. Ikke at den er verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De sier at tredje er en luring. Ikke at den er verre.

Det er et ordtak, ja, men det er ikke det jeg sikter til her, gitt.... Mange sier at fødsel nr 3 var verre enn de to første.

Anonymous poster hash: 8b788...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et ordtak, ja, men det er ikke det jeg sikter til her, gitt.... Mange sier at fødsel nr 3 var verre enn de to første.

Anonymous poster hash: 8b788...a8d

Det har jeg aldri noensinne hørt fra "de fleste".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg aldri noensinne hørt fra "de fleste".

Nei da, så! Takk for opplysningen ;)

Anonymous poster hash: 8b788...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns fødsel nr 2 var mye bedre enn fødsel nr 1 :) Mest fordi jeg visste hva jeg gikk til, og fordi riene startet mye saktere. Med førstemann gikk jeg rett i styrtfødsel og hadde panikk fra start til slutt men med fødsel nr 2 så startet rolige rier en times tid etter vannavgang, og jeg hadde fin kontroll helt til jeg kom på sykehuset 8 timer senere med 5 cm åpning. Da ble riene langt mer tette og hissige og 45 min senere hadde jeg full åpning. På 8-9 cm fikk jeg fødespinal, da jeg tidligere hadde vært inne til fødselsangst-samtale etter min dårlige erfaring med førstemann. Det var fantastisk å få denne fødespinalen (en engangsdose som settes i samme rom som epiduralen men som er en engangsdose som virker i 1 time). 90 % av smertene forsvant og jeg klarte å samarbeide med jordmor i stedet for å skjelle ut alle som var til stede :) Tok 6 minutter å presse ut lillebror, mot 90 min med førstemann :)



Anonymous poster hash: a3acc...1b6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...