AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #21 Skrevet 17. mars 2015 godt skrevet men det jeg stusser litt på er om h*n har angst hva skal gjøres da? de skal jo bli voksne å flytte ut en gang også, hva kan gjøres for å få h*n i jobb? altså hvordan løse disse problemene, for angst blir som regel verre av å mure seg inne og mestringsfølelse er veldig viktig i tenårene. Det er vel i slike situasjoner som er litt vanskelige og jeg vet ikke hva jeg hadde gjort selv hvis jeg var mor til en som slet slik. mener selvfølgelig ikke at man skal kaste dem ut altså, men hva gjør man i slike sitasjoner? har selv slitt med angst faktisk, det gjør jeg enda. Takk! Det er jo veldig vanskelig. Jeg er stor tilhenger av kommunikasjon. Vise forståelse og være empatisk. Jeg vet ikke om det er en løsning, men det er noe jeg har vokst opp med, og det har funket til min fordel. Mestringsfølelse er virkelig en god medisin! Jeg er jo milevis unna å være mor til tenåringer, men jeg tror jeg ville gått ut ifra nettopp det - små oppgaver i hverdagen, kanskje, gi dem noe å klare, og ta det derfra. Men, det er vanskelig å svare på. Å kaste de ut fra hjemmet ville jeg derimot aldri gjort. Heller ikke kreve husleie i form av penger - de tjener jo ingenting! Jeg tror det ville gjort vondt, værre. Det er leit å høre du sliter med det. Jeg håper du har det greit unansett og at du snart finner veien ut av det. TS. Anonymous poster hash: 10d9c...7d4 2
Gjest smilejenta Skrevet 17. mars 2015 #22 Skrevet 17. mars 2015 Er enig der ts. Det er jo barnas hjem også. Barn skal ikke måtte vetale for at foreldrene faktisk har valgt å få de. Er ikke sånn at barna har valgt sine foreldre og sitt hjem selv. Så er jo absurd at de skal betale for hjemmet foreldrene putta dem i Helt enig! Skulle akkurat til å skrive det samme
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #23 Skrevet 17. mars 2015 Vi kommer til å kreve husleie av våre barn hvis de fremdeles bor hjemme når de har full jobb etter endt utdannelse. Disse pengene kommer til å bli satt på sparekonto uten at de vet det. Vi vil at de skal lære seg å styre egne penger og med det samme hjelpe dem med å spare til egenkapitalen de trenger for å kunne kjøpe bolig. Anonymous poster hash: 9e603...4c1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #24 Skrevet 17. mars 2015 Vi kommer til å kreve husleie av våre barn hvis de fremdeles bor hjemme når de har full jobb etter endt utdannelse. Disse pengene kommer til å bli satt på sparekonto uten at de vet det. Vi vil at de skal lære seg å styre egne penger og med det samme hjelpe dem med å spare til egenkapitalen de trenger for å kunne kjøpe bolig.Anonymous poster hash: 9e603...4c1 dette er faktisk veldig lurt! Anonymous poster hash: 8439c...83d
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #25 Skrevet 17. mars 2015 Å betale husleie hjemme er en flott måte å øve seg på voksenlivet på! Det er et sjokk å komme fra å være forsørga av foreldrene til å plutselig stå på helt egne bein et helt nytt sted, så hjemmeleie er en fin øvelse. Da lærer man seg å sette opp budsjetter og prioritere pengene sine riktig, enn å sløse vekk alle pengene også sutre når man kommer i egen leilighet over hvor lite penger man har fordi man ikke har lært seg å bruke de på riktig måte. Man må også huske på at barnetrygd er ikke mye penger og utbetales ikke etter fylte 16 og 18 år, å eie og drive et hus krever utrolig mye og foreldre jobber ræva av seg for å få det til å gå rundt. De færreste har råd til årlig ferie for seg selv fordi de må drifte huset. Bidra i hjemmet for alle som tjener penger , inkludert barna bør være obligatorisk! Anonymous poster hash: 726e1...bf8 1
Bettina82 Skrevet 17. mars 2015 #26 Skrevet 17. mars 2015 Jeg kjenner flere som har måtte betale for seg hjemme etter vgs alder. Felles for de alle er at foreldrene ikke har brukt pengene, men rett og slett satt dem inn på sparing for ungdommen, og gitt det tilbake når ungdommen er klar for å bli voksen, trenger EK og flytter ut Synes det er en ok løsning.
geene Skrevet 17. mars 2015 #27 Skrevet 17. mars 2015 Jeg flyttet ut da jeg var 16, og da jeg flyttet hjem igjen et halvår som 22-åring for å lete etter ny plass å bo matte jeg betale husleie. Så på det som rett og rimelig. Men betalte ikke mer enn noen 1000-lapper og da fikk jeg jo mat også
peppermyntete Skrevet 17. mars 2015 #28 Skrevet 17. mars 2015 Jeg betalte husleie til moren min fordi hun var alene med alt og jeg fikk etter hvert både stipend og barnebidrag.
Puny Skrevet 17. mars 2015 #29 Skrevet 17. mars 2015 Helt enig med deg TS! Ja man må lære at livet koster osv. Samtidig så tenker jeg at det lærer man uansett, det er ikke innad i familien man skal lære at livet er hardt. 2
Gjest Herr Heftig Skrevet 17. mars 2015 #30 Skrevet 17. mars 2015 Kan være for å gjøre det rettferdig ovenfor borteboende søsken
SiMa Skrevet 17. mars 2015 #31 Skrevet 17. mars 2015 Vi kommer til å kreve husleie av våre barn hvis de fremdeles bor hjemme når de har full jobb etter endt utdannelse. Disse pengene kommer til å bli satt på sparekonto uten at de vet det. Vi vil at de skal lære seg å styre egne penger og med det samme hjelpe dem med å spare til egenkapitalen de trenger for å kunne kjøpe bolig.Anonymous poster hash: 9e603...4c1 Hvorfor kan det ikke være åpenhet om dette? At "barnet" betaler "husleie" som han/hun vet at går til sparing med tanke på den dagen han/hun flytter hjemmefra? For mange er det å flytte fra barndomshjemmet også en økonomisk vurdering, og da å vite hva de faktisk har av sparepenger (riktignok i foreldrenes navn) gjør det mulig å ta en helhetlig vurdering. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #32 Skrevet 17. mars 2015 Her er regelen at man får bo hjemme gratis så lenge man studerer, men slutter man studiene og får seg fast jobb så skal man bidra økonomisk. Først og fremst er det for å lære at det koster å leve, dessuten er det vel ikke riktig at man skal bo på promperommet med full lønn? Foreldre har sjelden 10-20 000kr i mnd. de kan bruke kun på seg selv. Jeg er 37 år og husker at både jeg og vennene mine drømte om å flytte for oss selv allerede i konfirmasjonsalderen, når jeg ble 18 flyttet jeg ut. I dag virker det som om dette ikke vurderes før etter fylte 25 år. Anonymous poster hash: 63ec6...1b0 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #33 Skrevet 17. mars 2015 Jeg bodde hjemme til jeg var 21 og studerte med jobb på siden. Om jeg dro på butikken og kjøpte ting, sa mamma at hun ville betale meg tilbake, fordi det ikke var min jobb å handle. Hun ville at jeg skulle spare pengene mine, og jeg hadde ikke studielån de ti første årene. Skjønner heller ikke at foreldre kan kreve penger eller kaste barn ut, så fremt de ikke dasser hjemme uten mål og mening... Anonymous poster hash: cc965...076 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #34 Skrevet 17. mars 2015 Jeg fikk bo gratis hjemme så lenge jeg gikk på skole, men når jeg ble ferdig med skolen og gikk ut i arbeid ville jeg vært nødt til å betale for meg. Og det synes jeg er rett og rimelig, for det koster penger å bo. Nå flyttet jeg hjemmefra før jeg ble ferdig med studier, men jeg ville ikke nølt med å betale husleie til min mor dersom jeg av en eller annen grunn ble nødt til å flytte inn til henne igjen nå. Når man er voksen skal man bidra, enten det er husleie, matlaging, husarbeid eller annet. Anonymous poster hash: b4393...520
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #35 Skrevet 17. mars 2015 Min erfaring. Jeg bodde hjemme i noen måneder i forbindelse med avslutning av studiene. For det betalte jeg ingenting, men jeg bidro med andre ting. Jeg laget det meste av middagene, jeg vasket, ryddet og hjalp til ute, med hagen o.l. I tillegg var jeg behjelpelig med andre ting. Det jeg betalte var deler av maten, samt ting til meg selv, som såper, andre hygieneartikler o.l. Dersom jeg ikke hadde hjulpet til med noe som helst, så kunne jeg fint ha betalt en husleie. Anonymous poster hash: daaba...246
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #36 Skrevet 17. mars 2015 Vår eldste klarte ikke å styre penger og brukte til det var tomt så fort han fikk inn penger. Han hadde en ganske bra månedsinntekt fra stipende og ekstrajobb og vi ble enige om at han skulle betale husleie hjemme. Disse pengene ble satt inn på en konto og når han flyttet hjemmefra fikk han råderetten over denne kontoen som han ikke visste om på forhånd og de pengene (litt over 100 000,-) kom veldig godt med når han kjøpte sin første leilighet. Og siden vi gjorde det på denne måten med ham så har vi valgt å gjøre det samme med de to neste. Men de er jo oppmerksomme på at de kommer til å få pengene tilbake på sikt, men vi prøver å behandle alle tre likt.Anonymous poster hash: 3730b...fef
Florence Skrevet 17. mars 2015 #37 Skrevet 17. mars 2015 Tror dette spørs litt på foreldrene. Jeg flyttet ut som 19-åring da jeg begynte å studere, og fyller 26 i år. Om jeg en dag må flytte hjem til pappa, så vil jeg snakke med han om evt. husleie eller sparing til boliglån, for jeg vet at han har mulighet til å ikke behøve å få husleie av meg (selv om jeg gladelig ville betalt). Men om jeg flytter hjem til mamma så må (og vil) jeg bidra fordi hun er minstepensjonist etter en ulykke for mange år siden og trenger sårt hver eneste krone hun kan få. Lillebror bor hjemme hos mamma som 23-åring og jobber fullt, og han bidrar med noen tusen kroner + litt smått her og der. Det er bare rett og rimelig. Når man er 20 og over så er man ikke nødvendigvis barn lenger og er nødt til å jobbe sammen med foreldrene for å gjøre det best mulig for alle parter.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #38 Skrevet 17. mars 2015 Så jeg forstår ikke - hvordan kan noen, som har god råd, kreve at barna deres betaler for å være hjemme? Jeg forstår jo de åpenbare poengene; - "få fart på sakene" og få dem av opp ræva og ut i livet - dårlig råd, og barn som spiser mer enn tre hester Men, av genuin nyskjerrighet og forsøk på forståelse spør jeg; hvofor? Anonymous poster hash: 10d9c...7d4 Jeg ser argumentene dine, men du kan ikke sette som forutsetning at alle foreldre har god råd. Selv mistet jeg 40 % av min inntekt da jeg ble syk, og like etterpå mistet mannen min det samme da det ble nedbemanning på hans arbeidsplass. Sparekontoen er snart tom, og vi har rett og slett ikke råd til å fullforsørge to voksne hjemmeboende barn så mye lenger, så når de (forhåpentligvis) snart får egne inntekter må de bidra økonomisk hvis de skal bo hjemme. Anonymous poster hash: 62adb...663 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #39 Skrevet 17. mars 2015 Jeg bor hjemme nå, er 24. Flyttet ut som 18-åring, men flyttet hjem da jeg ble ferdig med master og ikke hadde jobb. Betaler ikke husleie, men gjør mye husarbeid. Poenget med at jeg bor hjemme er å få spart litt penger, så er veldig takknemlig for at jeg får bo gratis. Regner med å flytte ut snart, da har jeg bodd et år gratis hjemme. Da jeg gikk på videregående betalte jeg ikke husleie, men alle utgifter som månedskort på buss, linser og legetimer selv. Var ikke snakk om store summer og jeg hadde to jobber, så det gikk greit. Liker godt idéen om å spare for barna sine. Jeg skal selv snakke mye mer med mine barn om det, jeg var helt clueless på hvor mye jeg faktisk kunne ha spart da jeg hadde to jobber og bodde hjemme. Ble mye unødvendig klær og sånt. Men har lært av det da. Anonymous poster hash: 5bbbe...92d
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #40 Skrevet 17. mars 2015 Jeg har en tenåring som er veldig krevende, hun skal ha, ha, ha og ikke gjøre noen ting, huset er hennes personlige søppelbøtte. Og sur er hun hele tiden. Vil ikke jobbe for å få noe. Nå er hun foreløpig under 18 år, så betaler selvfølgelig ingenting hjemme. Men jeg har ingen planer om å ha henne boende hjemme som 21 åring, hvis ikke hennes holdning har endret seg. Her tenker jeg at så lenge barna studerer, kan de bo gratis hjemme. Men de skal da og bidra med og hjelpe til litt hjemme. Så når de starter å jobbe, så får de betale for å bo hjemme. Anonymous poster hash: c412d...c34 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå