Gå til innhold

Amming

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det meste er nok skrevet i denne debatten alt, men jeg ville bare legge til at jeg syns vedkommende som sa at litt høflighet, diskresjon og smidighet er på sin plass, også for nybakte ammende mødre.

Man bør ta hensyn til at ikke alle syns ens barn er det mest vidunderlige og dermed at alt man foretar seg med dem er det mest naturlige i verden.

Som med alt annet så tror jeg kanskje man her må være villig til å se at det er et fåtall som ødelegger for mange her (altså de få damene som absolutt skal vise hele verden hvilke flinke AMMENDE mødre de er, og at de derfor må understreke for hele restauranten på den ene eller andre måten at de ammer). Så gjør man ikke slik er det liten vits i å føle seg truffet vil jeg tro.

Videoannonse
Annonse
Gjest sexysadie
Skrevet

Som med alt annet så tror jeg kanskje man her må være villig til å se at det er et fåtall som ødelegger for mange her (altså de få damene som absolutt skal vise hele verden hvilke flinke AMMENDE mødre de er, og at de derfor må understreke for hele restauranten på den ene eller andre måten at de ammer). Så gjør man ikke slik er det liten vits i å føle seg truffet vil jeg tro.

Hvis babyen MÅ ha mat så må de ha mat og da må puppen frem, det har da ingenting med hvor flinke enkelte ammende kjerringer synes de er?

Nå har jeg liten erfaring meg spebarn; men jeg tror ikke det er bare bare å snakke dem til rett for å få dem til å vente med maten. :roll:

Skrevet

Ja, ikke sant? Blir man støtt av at en mor mater babyen sin, så har man et mentalt problem som man kanskje bør søke hjelp for å få løst....

Skrevet

TomKrus - jeg ser nå at jeg har tillagt deg noen meninger du ikke har, så se bare bort fra min lille spydige melding til deg i innlegget over.. :wink:

Skrevet

Flink jente, Mysan, flink jente... :wink::klappe:

Skrevet

Vel, man har jo vært der tre ganger, ikke sant? Og man har et avslappet forhold til kropp og greier å skille amming fra sex. Verre er det jo ikke..... så i all ydmykhet: Tusen takk Monster :bukke:

Skrevet
Vel' date=' man har jo vært der tre ganger, ikke sant? Og man har et avslappet forhold til kropp og greier å skille amming fra sex. Verre er det jo ikke..... så i all ydmykhet: Tusen takk Monster :bukke:[/quote']

Værsågod!

Jeg har en følelse av at en del av debattantene blir litt flaue over hva de har skrevet her, når de selv blir foreldre...

Skrevet
.....Svaret ga jeg vel i en av de første postene, men gjentar jeg det nå så begynner vel å birgitte å sutre igjen.

....Så skal vi klare å gjøre Birgitte til lags, så håper jeg du sier deg fornøyd med disse svarene.

Hva er dette for noe da?

Nå synes jeg kanskje nivået på argumentasjonen har nådd bunn :roll:

Skrevet

Ja, la oss endelig håpe de blir det. Da finnes det i hvert fall håp.....

Skrevet

*Sukk*, for en laaaang diskusjon, orka nesten ikke lese alt, men ville så gjerne slenge inn en liten kommentar, og da må en jo gjøre litt research først...

Jeg har ikke barn, men kommer nok til(hvis jeg og mannen er i stand til det da) å få innen en 5 års periode. Derfor er temaet interessant for meg.

For the record: Jeg har ALDRI sett noen mødre flashe puppene for hele kaféen, og må personlig si at jeg ikke helt forstår hvorfor det skal være ubehagelig at noen ammer i nærheten av deg, selvfølgelig hvis det gjøres på en diskret måte. NB! De som synes det er ubehagelig må så klart få lov til det, det er forskjellig hva vi mennesker liker og ikke liker.

Uansett, når jeg tenker på å skulle amme selv, må jeg innrømme at jeg synes det høres skummelt ut å skulle kle av seg helt inn til puppen i full offentlighet . Jeg tror jeg vil synes det er helt fælt, men en kan nok ikke komme unna å være i byen/på kafé til alle tider, i alle fall ikke hvis en skal ha et visst sosialt liv det første året av barnets liv. Og så skal folk begynne å klage på at de synes det er ekkelt i tillegg?!?

Så her må altså Wayah først tenke på at hun helst ikke vil strippe i menneskemengder, så må hun tenke på at hun ikke skal støte folk, og så må hun holde styr på en SULTENSULTENSULTEN baby i tillegg? Tro meg, jeg kommer til å amme offentlig minst mulig, og tror det er situasjonen for mange! Denne debatten er jo ren prevensjon jo!

Noen synes forresten at det er forskjell på pene og stygge damer som ammer, og hvor ekkelt en synes det er, og hvis det er tilfelle for noen så må jeg bare si "Skjerp dere!". Da har tydeligvis noen problemer med å skille mellom sex og barnemating.

Men jeg føler ikke helt jeg har fått tak på hva som er så fælt med amming. Jeg er helt genuint interessert i å få høre HVORFOR det er ubehagelig, det er ikke ironisk eller sarkastisk ment. Jeg har lest at det er for personlig for noen, men klarer ikke helt å tro at det er hele grunnen? Blir veldig glad for litt oppklaring her.

Oooops, dette ble langt, i slutten av et tynnslitt tema. Håper likevel noen gidder å svare på spørsmålet mitt i avsnittet rett over dette...

Skrevet

Spørsmålet om hva eller hvorfor noen synes at amming er ekkelt, er visst stilt et par ganger i denne tråden allerede, uten at jeg kan se at de som påstår det har kommet med noen ordentlig forklaring på sin "fobi".

Skrevet

Akkurat, Mysan, og da jeg spurte mannen min så fikk jeg ikke noe klart svar da heller. Han er blant dem som ikke synes det er ekkelt...

Skrevet

Hvis babyen MÅ ha mat så må de ha mat og da må puppen frem, det har da ingenting med hvor flinke enkelte ammende kjerringer synes de er?

Nå har jeg liten erfaring meg spebarn; men jeg tror ikke det er bare bare å snakke dem til rett for å få dem til å vente med maten. :roll:

Det jeg ville fram til var ikke at noen skulle unngå å amme, men at man kan gjøre det enkelt og uten de store faktene.

Jeg har selv aldri opplevd store fakter, eller as og mas, men jeg antar det er slike personer de som er motstandere har opplevd.

Og selvom jeg heller ikke har barn så vet jeg at de har enkelte basale behov som hudkontakt og mat og søvn, og at disse må oppfylles når de oppstår. Dvs et trøtt spedbarn sovner og et sultent spedbarn må få mat.

Skrevet

Nu har jag läst igenom hela diskussionen men har ändå inte riktigt förstått VAD det är som är så stötande med ammande mammor?

Är det att man kanske ser bröstet?

Är det att babyn äter eller suger på bröstet?

Är det att babyn gulpar efteråt?

Någon vidare form av flashing är det sällan. (som redan sagts ett flertal gånger)

Även om man har en baby behöver man ge sig ut bland folk. Det är allt från praktiska saker som läkarbesök för dig eller babyn med resa till och från, handla mat eller bara umgås med andra vuxna och barn. Det är viktigt att inte bli för isolerad som nybliven mamma. Där jag bor jobbar de starkt med barselgrupperna för att nyblivna mammor ska lära känna varandra och på så sätt komma ut från hemmen.

Personligen tycker jag det är mer stötande med folk som sitter i bikiniöverdel på café, det är ju nästan underkläder.

Små babyer blir hungriga när DE vill, ofta kan du planera rätt så bra eftersom de sällan är hungriga direkt efter de har ätit... men det är inte alltid det går att mata/amma dem innan de själva vill. Jag hade ett sånt tillfälle när min son sov och inte gick att väcka för amning - han somnade bara om, jag skulle till frisören och ha barnvakt under tiden. Naturligtvis blev han hungrig (inte vrålskrikande dock) innan jag blev klar.

Jag har tagit med min son nästan överallt och till och med ammat i en hörna i en second hand affär när svärmor från Norge var på besök och ville shoppa. Jag gör nog som de flesta andra jag känner... försöker hitta ett lugnt och avsides hörn där man kan sitta bekvämt, och så lyfter man lite försiktigt på tröjan och för upp barnet mot bröstet i samma rörelse som man lättar på amningsbh. Sen har barnet bröstet i munnen, tröjan åker ner lite. Möjligen syns lite mage eller bar rygg men det är ju mode nu. I bland har jag tagit på mig en scarf för att enkelt kunna dölja vad som sker... det som är RIKTIGT stötande är trots avskildheten och skarfen någon kommer fram och ska försöka prata om hur stötande de INTE tycker detär med amning eftersom det är så naturligt - då är det påträngande.

Gjest Anonymous
Skrevet

Problemet med deg Tom, er at du er viser en voldsom arroganse ved at uansett hvor mye man argumenterer mot deg, så vil du ikke ta til deg lærdom. Du tror tydeligvis at du har den rette løsningen på ALT, lenge før debatten er igang. Det du kommer med i debatter er stort sett flisespikkeri og kverulering.

Jeg har ingen problemer med å forstå det du skriver heller, men ofte skriver du så pirkete, detaljert og kjedelig at jeg ikke orker lese hele innlegget.

Dét gjør deg til en håpløst uinteressant samtalepartner.

Akkurat der er jeg helt enig med deg, Monstermagnet.

Det er ingen tvil om at Tom er reflektert, følger med og argumenterer bra til tider- men det er noe med at man ikke bør opptre arrogant som om man har det ene riktige svaret på alt....Dessuten er det slitsomt dersom en person alltid må ha siste ordet for ikke å "tape ansikt" i andres øyne.

Evnen til humor, skråblikk og å ikke ta seg selv altfor selvhøytidelig: er viktig :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt dette med å "slenge ut puppen" jeg..

Har selv ammet flere ganger på cafe. Men jeg tar ikke av meg BH'n og sitter der med puppen bar akkurat. Jeg har babyen på fanget, som skjuler hele magen min, lirker opp ammebh'n og SMOKK, så har frøkna puppen i munnen..

Ingenting synes.. annet enn babyens bakhode. Er det virkelig noe å ta "anstøt" av?

Til opplysning har jeg ikke lest hele denne tråden da det var så fryyyktelig mange svar her.. :wink:

Skrevet

Har ikke lest hele tråden, men trodde det var naturlig at man gikk på ammerommet/stellerommet for å amme? :oops: Jeg greier ikke å se for meg at jeg skal komme til å sitte på utstilling og amme. Dessuten, noen barn lager (u)lyder når de suger, og dette passer da ikke et sted hvor andre kanskje vil ha et romantisk måltid? Husker jeg satt på venterommet hos legen noen månder tilbake. der var det ei som begynte å amme. Og den ungen var tett i nesa! Det var så ille at det hørtes ut som en gris som gryntet og slafset! :-? :oops: Og jeg ble faktisk kvalm jeg, for det første så hadde jeg kjempenerver for legebesøket, og så måtte jeg høre på dette.

Men babyer som illskriker er jo heller ikke akuratt så festilig å høre på. Smokk er jo en praktisk ting i grunnen, for å dempe lyden - selv om den jo ikke gjør babyen mett. Flaske med melk går vel an å ha med seg ut?

Hm, jeg er jo kvinne selv, men er ikke sånn super glad i barn, ikke slik at jeg måååååå glo ned i vogner og dikke-dikke. Jo, klart jeg liker og har lyst på baby noen ganger, iallefall om de er søte og er stille *ler*. Men vrælende unger det har jeg ikke så god tålmodighet med. Men kanskje det føles anderledes når man en gang får barn selv.

Men nå skriver jeg meg bort her. Det gjaldt amming. Og da mener jeg at man skal se an hvor man bretter opp genseren og tar frem puppen. På kafe/resturant er det bedre å trekke seg unna føler jeg. iallefall om det ikke er sånn "mødre-på -trilletur- på-byen- kafe". For slike steder må man jo forvent at det ammes.

Jeg har ingen veninner med babyer, og er heller sjelden på resturant, så jeg var egentlig ikke klar over at det nå er normalt å amme hvor som helst. Trodde det var noen trakk seg litt tilbake for å gjøre diskret. Ammer man på bussen, i butikken, hos frisøren og over alt?

Jaja, verden går jo fremmover eller hva man nå pleier å si. :ler:

Foresten, skifter man bleier hvor som helst også?

Skrevet

AMMING OFFENTLIG ER EKKELT!! ÆSJ ÆSJ

HAR IKKE LYST Å SE DET. DA MISTER JEG MATLYSTA..

FOR IKKE Å NEVNE EI SOM SKIFTA BLEIE PÅ NABOBORDET DER VI SPISTE....MEN DET ER EN HELT ANNEN DEBATT :hoho::hoho::hoho:

ER IKKE SÅ FARLIG MED MENN I BAR OVERKROPP---- :wink::wink::wink::wink::wink:

Skrevet

Kattepus: hvis man skal tas buss i 45 minutter, og babyen begynner å skrike fordi den er sulten: hva foretrekker du?

Som busspassasjer må jeg si at jeg håper for guds skyld moren ammer!!!

Skrevet

Til dere som har pupper med mer melk enn puppen kan holde . Bruker dere ikke brystpumpe ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...