Gå til innhold

Frp vil fjerne godene på elbil.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lithium er ihvertfall meg bekjent fint lite resirkulerbart når det er brukt. Leasingordning endrer jo ikke noe så lenge det da bare er at du slipper kosten av byttet. Hva er det du kjører denne bilen på... Og hvor kommer denne elektrisiteten fra... Sist jeg sjekket så er vel ikke strømmen du bruker i huset ditt kun fornybar energi? Hoveddelen av strømmen som blir produsert i verden er vel ikke grønn og fornybar, og er jo den man driver elbilene på. Så flytter bare forbrenningen/forurensingen fra bilen til at den heller skjer i et avsidesliggende strømannlegg. Som å lage en elbil som du lader med en bensin generator spør du meg, nei takk.

Det sier seg vel selv at på sikt må man også finne rene kilder for elektrisitet. Solcelleteknologi er vel det mest lovende. Du må ikke være så opphengt i her og nå. El biler er bare en begynnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det sier seg vel selv at på sikt må man også finne rene kilder for elektrisitet. Solcelleteknologi er vel det mest lovende. Du må ikke være så opphengt i her og nå. El biler er bare en begynnelse.

Da har du jo mistet hele hensikten med å subsidiere mer miljøvennlige løsninger, nettopp å subsidisere faktiske grønnere løsninger nå, ikke som kanskje kommer om 10 år eller som kanskje viser seg å være en stor flopp, noe det er i mesteparten av resten av verden. At el biler bare er begynnelsen er helt feil etter min mening, da er hydrogen og en rekke andre løsninger vesentlig mer lovende og mer potensiale enn elektrisk drift. Du bekrefter jo bare det jeg mener med at man like godt kan bruke en bensin generator til å lade bilene da, flytter som sagt bare problemet/forbrenningen fra en plass til en annen uten å redusere noe som helst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lithium er ihvertfall meg bekjent fint lite resirkulerbart når det er brukt. Leasingordning endrer jo ikke noe så lenge det da bare er at du slipper kosten av byttet. Hva er det du kjører denne bilen på... Og hvor kommer denne elektrisiteten fra... Sist jeg sjekket så er vel ikke strømmen du bruker i huset ditt kun fornybar energi? Hoveddelen av strømmen som blir produsert i verden er vel ikke grønn og fornybar, og er jo den man driver elbilene på. Så flytter bare forbrenningen/forurensingen fra bilen til at den heller skjer i et avsidesliggende strømannlegg. Som å lage en elbil som du lader med en bensin generator spør du meg, nei takk.

Men det gjør da vitterlig ikke en elbil noe dårligere enn en bensinbil. Det er ikke bedre å putre i kø gjennom Oslo på tomgang enn det er ved å kjøre lydløst på et batteri. Med en el-bil så skåner man faktisk nærmiljøet, i tillegg til at man betaler en brøkdel av hva man hadde betalt for en bensinbil. Jeg syns det er flott at man finner alternativer til fossilt drivstoff, og jeg gleder meg til det finnes opp en bil som faktisk ER miljøvennlig. Selvfølgelig blir det litt snubling på veien men jeg syns det er flott at folk er villige til å kaste seg etter biler som anses som mindre maskuline og mer miljøvennlige. Lover godt for fremtida.

Endret av Ultiva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det gjør da vitterlig ikke en elbil noe dårligere enn en bensinbil. Det er ikke bedre å putre i kø gjennom Oslo på tomgang enn det er ved å kjøre lydløst på et batteri. Med en el-bil så skåner man faktisk nærmiljøet, i tillegg til at man betaler en brøkdel av hva man hadde betalt for en bensinbil. Jeg syns det er flott at man finner alternativer til fossilt drivstoff, og jeg gleder meg til det finnes opp en bil som faktisk ER miljøvennlig. Selvfølgelig blir det litt snubling på veien men jeg syns det er flott at folk er villige til å kaste seg etter biler som anses som mindre maskuline og mer miljøvennlige. Lover godt for fremtida.

Gleder meg fryktelig jeg og til en FAKTISK miljøvennlig bil, men frem til det så gidder jeg ikke å bite på eller fake det med at man er det når man ikke er. For all del man sparer lokalmiljøet for støy og litt avgasser. Men synes nesten det er like skummelt med biler man tidvis ikke merker før man har en hund i veien før man ser at det har kommet en elbil snikende. Og viktigst av alt, JEG ser ikke og er ikke enig i at jeg skal finansiere andres teslaer og leafer fordi de kanskje kan lede til noe nyttig for miljøet om x antall år eller bare forbli en flopp som alt annet. Og uansett, forstår jeg ikke at man kan synes det er riktig med diskriminering i så stor grad på noe som er en luksus gjennstand. El sykkler som kan kjøre uten skilter og på fortau, men det kan ikke mopeder, elbiler som kan kjøre kollektivt men ikke har noe med kollektivtrafikk, subsidiering av luksusbiler i sportsbil og porsche klassen av luksus. Da er det noe som absolutt ikke stemmer, og ikke minst gratis ladestasjoner. For meg er dette absurd og gambling med folkets penger, er jo bare tilfeldig at det er elbiler, kunne like godt vært hybrider eller hydrogen biler som ble subsidiert, men terningen viste elbiler så da fikk de alt på tross av større fremskritt og fordeler med f.eks hydrogen i forhold til miljø... Så jeg er nok og forblir på den siden som aldri skal eller kommer til å eie elbil av prinsipp. Og ikke minst ser jeg ikke at en elbil på langt nær kan måle seg med hverken en bensin/diesel/LNG/Hydrogen drevet bil, så da blir det helt feil for MEG. Og hadde satt pris på å slippe å ta regningen for alle andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det har jeg bare en ting å si: Ostetoll.

http://www.nationen.no/eu/eu-vil-ha-loysing-pa-tollstriden/

Ostetollen er en kuriositet, men dersom EØS virkelig kunne diktere vår økonomi så er det merkelig at de ikke har satt foten ned for subsidieringen av elbiler når den slår så til de grader ut i favør mot et amerikansk bilmerke (Telsla). Både VW og BWM som er tyske bilmerker har jo forsåvidt sine elbilmodeller, men disse utgjør en liten del i forhold til drivstoffmodellene slik at de hadde nok vært i deres interesse at vi ikke subsidierte elbiler her til lands heller valgte å kjøpe deres drivstoffmodeller.

Dette er uansett utenfor det som er temaet for diskusjonen.

Det er feil å subsidiere en bilmodell mer enn en annen når den er mindre miljøvennlig slik tilfellet er med Tesla vs Leaf (grunnen til at jeg trekker frem disse er fordi det er de mest populære modellene som selges og illustrerer godt det vanvittige med subsidiene).

Anonymous poster hash: e7f92...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det gjør da vitterlig ikke en elbil noe dårligere enn en bensinbil. Det er ikke bedre å putre i kø gjennom Oslo på tomgang enn det er ved å kjøre lydløst på et batteri. Med en el-bil så skåner man faktisk nærmiljøet, i tillegg til at man betaler en brøkdel av hva man hadde betalt for en bensinbil. Jeg syns det er flott at man finner alternativer til fossilt drivstoff, og jeg gleder meg til det finnes opp en bil som faktisk ER miljøvennlig. Selvfølgelig blir det litt snubling på veien men jeg syns det er flott at folk er villige til å kaste seg etter biler som anses som mindre maskuline og mer miljøvennlige. Lover godt for fremtida.

Elbil er et bra alternativ, men måten de subsidieres på er vanvittig usosial og kontraproduktiv. Hvorfor skal en Tesla sponses med 10 ganger mer enn en Leaf, når Leaf'en er mer miljøvennlig? Som samfunn er vi best tjent med at subsidiene utformes slik at flest mulig har råd til elbil uten at det spiser for mye av inntektene til Staten (en Tesla fratar Staten mellom 500.000,- og 850.000,- i inntekter, en Leaf fratar Staten ca 65.000,- i inntekter). Da må man subsidiere de billigere (og mer miljøvennlige) modellene med en større del av prisen og heller la de som ønsker luksusbiler som Tesla betale en større andel av bilen selv da en desto større del av prisen er for tilbehør, luksus osv som ikke har en direkte positiv effekt på miljø.

Anonymous poster hash: e7f92...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ostetollen er en kuriositet, men dersom EØS virkelig kunne diktere vår økonomi så er det merkelig at de ikke har satt foten ned for subsidieringen av elbiler når den slår så til de grader ut i favør mot et amerikansk bilmerke (Telsla). Både VW og BWM som er tyske bilmerker har jo forsåvidt sine elbilmodeller, men disse utgjør en liten del i forhold til drivstoffmodellene slik at de hadde nok vært i deres interesse at vi ikke subsidierte elbiler her til lands heller valgte å kjøpe deres drivstoffmodeller.

Dette er uansett utenfor det som er temaet for diskusjonen.

Det er feil å subsidiere en bilmodell mer enn en annen når den er mindre miljøvennlig slik tilfellet er med Tesla vs Leaf (grunnen til at jeg trekker frem disse er fordi det er de mest populære modellene som selges og illustrerer godt det vanvittige med subsidiene).

Anonymous poster hash: e7f92...235

Det kan vel ikke sies at avgiftene slår ut i favør av Tesla, når de bare har 10% av markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel ikke sies at avgiftene slår ut i favør av Tesla, når de bare har 10% av markedet.

Joda, det er akkurat det det kan, når man kunne fått x ganger så mange el-biler på veiene dersom Tesla ikke fikk så høye subsidier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er feil å subsidiere en bilmodell mer enn en annen når den er mindre miljøvennlig slik tilfellet er med Tesla vs Leaf (grunnen til at jeg trekker frem disse er fordi det er de mest populære modellene som selges og illustrerer godt det vanvittige med subsidiene). Anonymous poster hash: e7f92...235

Nå er det pr dagens dato lik subsidiering i prosent av prisen mellom alle el biler. Så det er nok ikke lik subsidiering vi vil til livs, heller omvendt, fordi den like subsidieringen slår uheldig ut for en "luksusbil".

Det viktige med Tesla er at el bil gikk fra å være dustete plastleke for personer uten interesse for bil, fart og kjøreglede til ordentlig kjøretøy.

Jeg synes også det er positivt at en revurderer generell og prosentvis subsidiering av innkjøp og drift til flat subsidiering av innkjøp med noen driftsfordeler. Dvs at generell kollektivfelt kjøring bør opphøre til fordel for 2+ kjøring, innkjøp subsidieres med en flat sum mot en beløpsgrense, mens veiavgift subsidieres ikke. Man kan diskutere om el biler bør ha fordeler i bompengeringer og der hvor det er innført rushtidsavgift og parkeringsplass. Men da må man tenke helhetlig,

Jeg "frykter" at bilen og bilbruk er kommet for å bli - den viktigste grunnen er at ingen makter å tenke store nok tanker når det gjelder kollektivtrafikk. Det blir bare halvhjertede greier som bare delvis fungerer hvis en virkelig mener alvor av at en vil at folk skal kjøre mindre bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er akkurat det det kan, når man kunne fått x ganger så mange el-biler på veiene dersom Tesla ikke fikk så høye subsidier.

De som kjøper en Tesla, vil ikke kjøpe en Leaf i stedet, uansett hvor billig det blir. Da kjøper de heller noe sportslig som går på bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som kjøper en Tesla, vil ikke kjøpe en Leaf i stedet, uansett hvor billig det blir. Da kjøper de heller noe sportslig som går på bensin.

Helt fint, for de som kjøper Leaf er veldig mange flere enn de som da ikke kjøper Tesla.

Så man blir da av med mange flere fossile biler, hvilket vel er målet ditt?

Rørende hvor stor omsorg og sympati du som sosialist har for jet-settet, det må man si! :blomst:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo noe som heter at gjør man det man alltid har gjort, vil man alltid få de samme resultatene.

Greit nok at elbiler ikke er så miljøvennlige å produsere. Men alternativet er miljøproblemer i storbyene og overalt ellers på litt lenger sikt. Akkurat nå et det kun elbiler som er et realistisk alternativ til fossilt drivstoff. Og av de to er jo eldrift langt på vei å foretrekke.

Så her er det bare å sponse i vei mener jeg. At man i dragsuget sponser de 10 % av elbilene som er tesla gjør da ingenting så lenge 90 % er leafer og e-golfer.

Anonymous poster hash: e2bae...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig i med FrP i dette, har lite til overs for de fæle el-bilene... folk trenger å komme seg på jobb i en skikkelig bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt fint, for de som kjøper Leaf er veldig mange flere enn de som da ikke kjøper Tesla.

Så man blir da av med mange flere fossile biler, hvilket vel er målet ditt?

Rørende hvor stor omsorg og sympati du som sosialist har for jet-settet, det må man si! :blomst:

Jeg har ikke noen omsorg og sympati for de rike per se, men jeg ser definitivt en fordel ved at det opprettholdes et marked også for dem som ønsker en sportslig el-bil. Det kan være med på å øke salget av andre og mer nøkterne modeller. Bil har alltid handlet mye om image og et personlig uttrykk. Mange mener at bilen er en eksponering av selvet. Jeg tror det er en udelt fordel dersom det fins et vidt spekter av biler med de samme grønne fordelene som de billigste alternativene. Både mht ytelse og stil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen omsorg og sympati for de rike per se, men jeg ser definitivt en fordel ved at det opprettholdes et marked også for dem som ønsker en sportslig el-bil. Det kan være med på å øke salget av andre og mer nøkterne modeller. Bil har alltid handlet mye om image og et personlig uttrykk. Mange mener at bilen er en eksponering av selvet. Jeg tror det er en udelt fordel dersom det fins et vidt spekter av biler med de samme grønne fordelene som de billigste alternativene. Både mht ytelse og stil.

Per se?

Du har da jamret i hvert eneste innlegg over hvor urettferdig det er at noe ikke vil fore rævva til Tasla, og Tesla's kunder med tussenlapper.

Jeg tror det er en fordel, dersom man mener noe med å få et renere miljø, at få så mange madpakkekjørere over på strøm som mulig.

Dersom man kan endre subsidieringen over mot mindre, og mange flere, el-biler så vil det være en fordel for miljøet, syns du ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per se?

Du har da jamret i hvert eneste innlegg over hvor urettferdig det er at noe ikke vil fore rævva til Tasla, og Tesla's kunder med tussenlapper.

Jeg tror det er en fordel, dersom man mener noe med å få et renere miljø, at få så mange madpakkekjørere over på strøm som mulig.

Dersom man kan endre subsidieringen over mot mindre, og mange flere, el-biler så vil det være en fordel for miljøet, syns du ikke?

Jeg syns det vil være en fordel om elbilene også invaderer det glamorøse spekteret av bilverdenen.

Jeg har ikke jamret over noen urettferdighet. Jeg har påpekt at det er problematisk å skreddersy subsidieordninger som i prinsippet skviser ut deler av markedet. Det kan det bli temmelig problematiske konsekvenser av.

Men nå er det jo ikke det FrP vurderer å gjøre, heller. De vurderer å fjerne avgiftsfritaket fordi de ikke liker at de går glipp av for mange avgiftskroner når salget av elbiler stiger.

Og det betyr at de vil ta risken på at den fremgangen som er oppnådd, stagnerer og faller tilbake når folk begynner å kjøpe de billigere bensinbilene igjen.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kan vel ikke sies at avgiftene slår ut i favør av Tesla, når de bare har 10% av markedet.

I midten av 2014 hadde de 25% av markedet, bittelitt mer enn nestemann på lista (tror det var Leaf faktisk). Det er likevel Tesla som subsidieres desidert mest.

Anonymous poster hash: e7f92...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som kjøper en Tesla, vil ikke kjøpe en Leaf i stedet, uansett hvor billig det blir. Da kjøper de heller noe sportslig som går på bensin.

Hvis man skal ha en drivstoffbil med samme ytelse så kommer den til å koste omtrent 1.3 million med en matchende høy forsikring, det er nok utelukket for de fleste Tesla-eiere.

Dersom man har flat subsidiering så kanskje flere totalt sett kommer til å kjøpe elbil fordi de billigere modellene (Leaf) blir enda billigere? Det er ikke om å gjøre å ha flest mulig til å kjøre tunge, mindre miljøvennlige luksus-elbiler som Tesla er, det som teller er hvor mange som kjører miljøvennlige elbiler.

Anonymous poster hash: e7f92...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I midten av 2014 hadde de 25% av markedet, bittelitt mer enn nestemann på lista (tror det var Leaf faktisk). Det er likevel Tesla som subsidieres desidert mest.

Anonymous poster hash: e7f92...235

Og nå som deres markedsandel er på vei ned, mener man fortsatt at de favoriseres? Det gir jo ingen mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal ha en drivstoffbil med samme ytelse så kommer den til å koste omtrent 1.3 million med en matchende høy forsikring, det er nok utelukket for de fleste Tesla-eiere.

Dersom man har flat subsidiering så kanskje flere totalt sett kommer til å kjøpe elbil fordi de billigere modellene (Leaf) blir enda billigere? Det er ikke om å gjøre å ha flest mulig til å kjøre tunge, mindre miljøvennlige luksus-elbiler som Tesla er, det som teller er hvor mange som kjører miljøvennlige elbiler.

Anonymous poster hash: e7f92...235

Med en markedsandel på 10% for Tesla, så kan jeg ikke helt se at dine påstander holder.

Men jeg skal selvsagt ikke krangle på påstanden om at dersom det var enda mer fordelaktig å kjøpe en billig elbil ville flere gjort det. Det er jo til syvende og siste først og fremst et spm om økonomi, så lenge vi kan forutsette tilfredsstillende ytelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...