Gå til innhold

Hvordan stiller du deg til å sette fra deg bilen ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å lese denne tråden her bekrefter to ting:

1 - En del folk bor utenfor allfarvei har dårlig kollektivtilbud og er derfor avhengig av bilen.

2 - En del folk er alt for fin på det og kommer ikke til å gi slipp på bilen selv om det er andre alternativer, grunnet egoisme og komfortabeltet.



Anonymous poster hash: 339e2...223
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Bilen lanserades som en symbol för frihet men håller oss nu fångar i oändliga köer, allt medan luften omkring blir mer och mer förorenad."

https://vimeo.com/72980283

Trenger du å kjøre bil ? - kan du gå, sykle, kjøre kollektivt ?

Hva skal til for at du setter fra deg bilen ?

Anonymous poster hash: 339e2...223

En frisk kropp :ler:

Jeg må ha bil. Om jeg går 500 meter så klarer jeg knapt å stå oppreist. Så jeg får ikke handlet, reist til legen, besøky venner osv uten bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte bilen min fordi jeg skulle flytte midlertidig ut på landet(til et bittelite sted det bor 200 mennesker). Uten bilen er jeg per nå fullstendig isolert, men den skal ikke brukes mer når jeg flytter til byen til høsten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Å lese denne tråden her bekrefter to ting:

1 - En del folk bor utenfor allfarvei har dårlig kollektivtilbud og er derfor avhengig av bilen.

2 - En del folk er alt for fin på det og kommer ikke til å gi slipp på bilen selv om det er andre alternativer, grunnet egoisme og komfortabeltet.

Anonymous poster hash: 339e2...223

Du fastslår bare disse to gruppene? Da er du trangsynt vil jeg si;

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker egentlig at det finnes et alternativ til å kjøre bil, bor på bygda, og uansett hva vi skal er det en ganske stor avstand. Med unntak av barnehagen som er en av de nærmeste naboene. Ofte jeg kjører hjem før jeg går å henter i barnehagen, på tur til jobb om morgenen tar vi bilen.

Når veiene blir bar (forhåpenligvis snart) tenker jeg å ta sykkelen i brukt til og fra jobb et par dager i uken. Det eneste possitive med det for min del er at jeg får trent til og fra jobb. Tidsmessig går det adskillig lengere tid enn å ta bilen.



Anonymous poster hash: ba73b...1b5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen får ta fra meg bilen!

Busser går sjelden når det passer meg, og i tillegg så bruker de veldig lang tid.
Å gå alle veier er heller ikke et alternativ for da blir det mer småhandling enn planlagte innkjøp.
Storhandel er heller ikke veldig enkelt å få til om en skal ta buss pga den plassen poser med mat og klær tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Bilen lanserades som en symbol för frihet men håller oss nu fångar i oändliga köer, allt medan luften omkring blir mer och mer förorenad."

https://vimeo.com/72980283

Trenger du å kjøre bil ? - kan du gå, sykle, kjøre kollektivt ?

Hva skal til for at du setter fra deg bilen ?

Anonymous poster hash: 339e2...223

Jeg ønsker ikke mer enn 30 minutt pendlertid. Om de 30 minuttene brukes til å gå, ta bussen eller kjøre, er irrelevant, men påvirker hvor langt det kan være mellom jobb og hjem.

Der jeg jobber i dag, tar kollektiv ca like langt som å sykle (hvis jeg hadde vært sykkel-idiot, dette er ikke turen for normalt utstyrte syklister ) , mellom 1 til 1,5 time. Bilen tar 20 min. Jeg tjener litt over 1000 kr timen: do the math :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyppigere avganger på kveld og ettermiddag, samt at bussene går mer raka vegen i stedet for melkeruten.

Jeg bor i Bergen, ganske sentralt.

Nå tar jeg buss til jobb, det fungerer udmerket. I rushet går det en ekstpressbuss hvert 10 min om morgenen og hvert 15 min om ettermiddagen, som stopper omtrent 10 min gange fra jobb/hjem. Det tar meg omtrent 20 min lenger hver vei enn om jeg hadde kjørt. Greit nok.

Om kvelden er det en helt annen sak. Skal jeg nå trening kl 19 må jeg gå hjemmefra kl 17.30... Likeledes når trening slutter kl 20.30, kommer jeg tidligst hjem 21.30. Det er uholdbart. Jeg kan ikke bruke hele dagen på bussing. (og nei, jeg trener en spesiell idrett, så jeg kan ikke bare trene et annet sted).

Det samme problemet gjelder om jeg skal alle andre steder enn til sentrum. Til sentrum går det buss hver halvtime utenom rushet. Det går jo forsåvidt greit, selv om det er litt irriterende når man akkurat ikke når det med en buss og må reise slik at man må vente 25 min ekstra der man skal.



Anonymous poster hash: 77342...cc5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å parkere bilen er ikke et alternativ for meg, mest pga tidene jeg begynner på jobb og at jeg elsker å kjøre bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Bergen og vi har valgt å bosette oss og jobbe langs bybanetraseen helt bevisst, slik at vi ikke trenger bil. Til jobb ville jeg spart mellom 0 og 15 minutter med bil og det synes jeg rett og slett blir litt for dumt, spesielt siden jeg hadde måtte jobbe mer enn 15 minutter ekstra per dag for å finansiere en bil. Dessuten kan luften her være skikkelige elendig til tider og jeg tenker som så at de som kan reise kollektivt uten alt for store vanskeligheter bør gjøre det, så kan heller de som må byen rundt for å levere unger og komme seg på jobb bruke bil.

Regner med at dette kommer til å forandre seg når vi får barn.



Anonymous poster hash: aef97...e1d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Du fastslår bare disse to gruppene? Da er du trangsynt vil jeg si;

Jeg syns kommentaren er direkte og grei. Vedkommende har jo faktisk et godt poeng.

Du har mer på hjertet tydeligvis. Få høre da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...