Gå til innhold

Hvordan stiller du deg til å sette fra deg bilen ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Coolaid

Bilen min får du aldri! Da skal jeg i tilfelle bo midt i en by med all mulig kollektivtrafikk utenfor døra, og null parkeringsplasser å oppdrive. Her jeg bor er det alt for upraktisk å leve uten bil.

En annen sak er at jeg periodisk fint kan sette den fra meg. Om sommeren når vær og føre er noenlunde greit så går det helt fint å sykle til og fra jobb, f.eks. men neimen om jeg vil gjøre det i slapseføre og på is om vinteren.

Nå vet ikke jeg hvor du bor, men om du kan gå eller sykle ved fint vær om sommeren så kan du avstandsmessig fint gjøre det store deler av året. Da er det vel et spørsmål om å være komfortabel?

Er du en av dem som bruker bil men faktisk ikke trenger det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå vet ikke jeg hvor du bor, men om du kan gå eller sykle ved fint vær om sommeren så kan du avstandsmessig fint gjøre det store deler av året. Da er det vel et spørsmål om å være komfortabel?

Er du en av dem som bruker bil men faktisk ikke trenger det ?

Selvsagt er det et spørsmål om å være komfortabel. Jeg gidder da ikke gå i 45 minutter før klokka er sju på morgenen for å komme meg på jobb. Og sykle på isete vei er rett og slett utelukket. Jeg har slått inn fjeset en gang før pga sykkel som gikk i en annen retning enn jeg. Det holder for resten av levetida. Sykling foregår på uglatt asfalt og i overlevelig temperatur og ikke halv storm fra sørvest. Sånn er det bare.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo. Sykling er lite aktuelt for meg siden jeg har helproteser i begge knærne og kun føler meg trygg på en treningssykkel som står stille. Jeg bruker trikk når jeg skal til byen og bruker bena mye i nærområdet med flotte turmuligheter. Jeg bruker bil til jobb - også fordi jeg bruker bilen mye i jobb og fordi en leddgiktssykdom enkelte dager gjør det vanskelig å forflytte meg med bena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sjans til å ikke bruke bil i hverdagen.

Her vi bor går det to busser til og to fra sentrum daglig (skolebusser). Disse går ikke i nærheten av barnehagen til yngste. Fra sentrum måtte jeg så tatt et tog som går en gang i timen og ikke korresponderer hverken med buss fra hjemmet eller buss videre til jobb. Røft regnet ville jeg brukt ca 3 timer en vei inkl levering og henting i bhg. Altså på det som nå tar 45 minutter en vei.

Sånn er det vel ganske mange steder i bygdenorge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Selvsagt er det et spørsmål om å være komfortabel. Jeg gidder da ikke gå i 45 minutter før klokka er sju på morgenen for å komme meg på jobb. Og sykle på isete vei er rett og slett utelukket. Jeg har slått inn fjeset en gang før pga sykkel som gikk i en annen retning enn jeg. Det holder for resten av levetida. Sykling foregår på uglatt asfalt og i overlevelig temperatur og ikke halv storm fra sørvest. Sånn er det bare.

Jeg hører at du ikke ønsker å sykle, jeg forstår at det sitter langt inne. Du kan sykle om du vil, du trenger et par med piggdekk som koster deg noen hundredelapper. Om det ikke var is eller glatt så hadde du mest sannsynlig ikke syklet tror jeg. Jeg har også vært i en alvorlig sykkelulykke, jeg sykler fortsatt. Det handler rett og slett om vi selv vil. Ikke alle vil. Det er bare å være ærlig om det.

Man kan sykle i all slags vær og vind, om man vil. (snakker ikke om ekstremvær)

Bare til opplysning, du får en fantastisk stram og fin rumpe av å sykle...lover ! :fnise: (men det kan være at du er dekket på den fronten ? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Vi har ikke bil. 2 min unna bussen som går minst hver 30 minutt. 5 min gange til butikken,m15 min med buss til byen. Trenger absolutt ikke bil når vi bor så sentralt. Det aller beste: vi betaler totalt 600 kr i mnd for ubegrenset bruk av kollektivtransport i fylket for to voksne mennesker :)

Anonymous poster hash: 9fc79...64d

Det var grisebillig. Her betaler jeg 740 for månedskort, ubegrenset som deg, og det er billigst sone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesp

Nei, bilen min setter jeg ikke fra meg. Bruker den til og fra jobb for tiden da jeg jobber et sted hvor det er vanskelig å sykle - altfor mye trafikk og lite trygt på sykkel.

Forøvrig spaserer jeg til butikken - men det å vite at jeg har bilen gir meg en utrolig frihetsfølelse. Kunne aldri tenkt meg et liv uten bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Jeg har bodd i både storby og mindre by tidligere. I storbyen hadde jeg ikke bil og klarte meg helt fint da det gikk buss hvert 20. minutt fra der jeg bodde, og busstoppet var bare et par minutter unna. Da jeg bodde rett utenfor en mindre by hadde jeg bil og brukte den både for å kjøre til skolen og inn til byen. Jeg kunne ha gått/syklet til skolen eller tatt buss til byen (ikke verdens beste kollektivtilbud og dyre månedskort) men valgte å kjøre bil siden det er mer komfortabelt og mye enklere. Siden jeg er ihuga B-menneske var jeg altfor trøtt og for sent ute til å gå til skolen, og når man likevel har egen bil og bruker den ellers er det mye greiere å hoppe i bilen enn å vente på buss, betale dyre billetter/månedskort og bruke dobbelt så lang tid på å komme dit man skal. Jeg bodde heldigvis nært både butikker og postkontor så da valgte jeg ofte å gå, for trimmens skyld og for å få frisk luft. Og noen ganger også for å spare bensin da økonomien var skrantende. Men ja, man velger ofte ut i fra hva som er mest komfortabelt og enklest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke merkverdig i denne tråden at man ikke hører fra de som bor i byen og bruker bil ? De fleste har vel forståelse for de som bor på landet og virkelig trenger bilen sin - det ts påpeker er de som bruker bilen sin unødvendig.

Hadde vært interessant å høre fra byfolk med bil.

Det er fortsatt oss igjen som jobber til odde tider. Men det er ikke vi som skaper køkaoset hver morgen og ettermiddag. Jobber du kveld eller natt i helger, så kan ventetiden mellom når du er ferdig på jobb og første kollektivet som er mulig å ta for enkelte av mine kollegaer være opp til 5 timer. Det sier seg selv at folk ikke ønsker å utvide arbeidsdagen sin med 5 timer for å sette fra seg bilen (og de kan ikke få forskjøvet arbeidstiden for å passe til kollektivtilbudet).

Oslo har noen busser som går hele døgnet, men de er begrensede. Tbanen stopper på et gitt tidspunkt, det samme med trikker og tog. Og vi kan ikke alle bo innen gåavstand til en nattbuss.

Jeg har ca 30 minutters reisevei med bil til jobb selv hver vei. Om jeg skal ta kollektivt, så kommer jeg ikke under å bruke 1,5 time en vei, fordi det går ikke noe direkte fra meg til jobben min, så jeg må inn til sentrum og bytte og får lang ventetid der pga dårlig korrispondering av kollektivt på kvelden. Hjem igjen, ja da må jeg sitte og vente på at kollektiv skal starte å gå, noen ganger i noen timer. I helgene vil jeg bruke 4.5 - 5 timer på reise og venting. Det høres helt vilt ut, men jeg har sitti og regnet på det flere ganger for å se om jeg har mulighet til å la bilen stå mer.

Derfor bor jeg i by, og er avhengig av bilen. Jeg kan alltids bytte jobb til dagtid, men alle kan ikke jobbe dagtid, siden Oslo ikke står stille på natta. Så da er det jo bare noen andre som overtar min nattstilling som bruker bil. Jeg trur jeg har to kollegaer som ikke bruker bil, fordi de bor sånn til at de har direkte kollektiv til jobb, og blir kjørt hjem de dagene de må vente lenge av andre kollegaer.

Men hadde jeg jobbet dagtid på samme sted som jeg jobber nå, så hadde jeg ikke brukt bilen. For da tar det lengre tid å sitte i kø enn hva kollektivt reise tar, i tillegg til at det korresponderer bedre, og jeg ville kortet ned reistiden mye.

Anonymous poster hash: 79555...2bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører at du ikke ønsker å sykle, jeg forstår at det sitter langt inne. Du kan sykle om du vil, du trenger et par med piggdekk som koster deg noen hundredelapper. Om det ikke var is eller glatt så hadde du mest sannsynlig ikke syklet tror jeg. Jeg har også vært i en alvorlig sykkelulykke, jeg sykler fortsatt. Det handler rett og slett om vi selv vil. Ikke alle vil. Det er bare å være ærlig om det.

Man kan sykle i all slags vær og vind, om man vil. (snakker ikke om ekstremvær)

Bare til opplysning, du får en fantastisk stram og fin rumpe av å sykle...lover ! :fnise: (men det kan være at du er dekket på den fronten ? )

Nei selvsagt vil jeg ikke. Det er jo det jeg sier. Det interesserer meg midt i fletta å risikere liv og lemmer tidlig på morgenen når jeg kan komme meg relativt komfortabelt til jobb med bil. Jeg sykler fra typisk april til oktober. Det får klare seg. (Med fratrekk fra allergisesongen da jeg ikke kan oppholde meg utendørs i det hele tatt.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte fra meg bilen for over 10 år siden, og har ikke sett tilbake.

For hvert år ble det flere og flere biler på veien til det punkt hvor bussen tok meg raskere mellom hjem og arbeid enn bilen gjorde. Da ble bilen byttet i busskort og iPod.

Dessverre har myndighetene ennå ikke innsett at kollektivtransporten må styrkes kraftig. Man kan piske bilistene så mye man vil, men de færreste har et reelt alternativ og må finne seg i evig kø og bompenger.

Det må gå en buss, tog, t-bane eller trikk minimum hvert 10. minutter, tilgangen til sitteplass må være god, og man må komme direkte dit man skal eller med maks ett sømløst bytte underveis. Tilbudet må også være der 24 timer i døgnet, 7 dager i uken.

Først da vil vi se de store masser parkere bilen. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte blitt lut fattig, deprimert og arbeidsledig... Ved mer eller mindre de kommer med noe nytt revolusjonerende så kommer det ikke til å skje. Livet og interessene mine krever at jeg har mulighet til å bevege meg. Så hadde nok og kommer aldri til å parkere bilen/bilene, ved mer eller mindre jeg havner som fastboende i New York eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke se at det skal gå. Jeg skal kunne levere barn på SFO kl 07 og være på jobb kl 07.30 5 km unna. Det går ikke buss til riktige tider og det går ikke buss til min arbeidsplass, da må jeg gå 2 km fra siste mulige bussholdeplass og da rekker jeg ikke jobb.

Jeg bor i en by, men busstmulighetene utenom sentrum er dårlige.



Anonymous poster hash: 79a34...079
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke se at det skal gå. Jeg skal kunne levere barn på SFO kl 07 og være på jobb kl 07.30 5 km unna. Det går ikke buss til riktige tider og det går ikke buss til min arbeidsplass, da må jeg gå 2 km fra siste mulige bussholdeplass og da rekker jeg ikke jobb.

Jeg bor i en by, men busstmulighetene utenom sentrum er dårlige.

Anonymous poster hash: 79a34...079

Det tar omtrent 30 minutter å sykle 7,5 km, gjennom bymiljø, med litt røde lys, litt oppoverbakker osv. Da kan du vel om du selv ønsker det rekke både SFO og jobben ? Du kan jo kjøpe deg el-sykkel slik at du ikke blir svett. Ungene kan sykle selv sammen med deg. Det kommer til å bli helt lovlig ganske snart.

Hilsen ts.

Anonymous poster hash: 339e2...223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo og har bil, men jeg står aldri i kø. Ganske enkelt fordi jeg ikke jobber samme tidspunkter som folk flest. Dette er selvfølgelig også grunnen til at jeg har bil, kollektivtilbudet funket godt da jeg bodde mer sentralt, mens nå funker det til tider dårlig på kveldstid.

Og jeg tar nok helt sikkert bilen oftere enn jeg må, men det er mye fordi det er unødendig for meg å ha månedsbillett, dermed ender jeg opp med å betale 60-90 kroner per tur jeg tar ut uten bil.



Anonymous poster hash: 8dae5...5c4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kan finne på og sykle til jobben om våren/sommeren/høsten hvis det er fint vær, men ikke om vinteren eller hvis det blåser og regner for mye ute. Jeg måtte sykle i all slags vær før jeg fikk lappen og bil, og vil ikke gå tilbake til det. :P

Det finnes ikke noe busstilbud her som jeg kan benytte meg av, så bilen vil jeg beholde. Den betyr mye for min trivsel og for muligheten til å bevege meg rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frem til jeg fikk barn brukte jeg bilen svært lite, egentlig kun når vi skulle på besøk til familiemedlemmer som bodde steder med svært dårlig bussforbindelse. Bilen stod for det meste i garasjen. Jeg syklet 1 mil til og fra jobb, og syklet/gikk omtrent uansett hvor jeg skulle.

Nå bor jeg lenger unna jobb, ett sted med svært dårlige bussforbindelser, og har i tillegg barn i barnehagealder.

På morgenen må jeg kjøre 6 km for å levere i barnehagen, og deretter kjøre 15 km til jobb. Vi sykler av og til med sykkelvogn bak på sommeren, men året rundt er uaktuelt.

Skulle vi solgt bilen nå måtte vi flyttet, samt byttet barnehage osv. Uaktuelt.

Anonymous poster hash: fe012...b21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne parkert bilen om kollektivtilbudet hadde blitt mye bedre. Hadde jeg bodd i London/Paris/New York med sine tube/metro, så hadde jeg ikke eid bil. så kollektivtlbudet er alfa omega. Jeg bor i Stavanger, og for å komme på jobb, så kjører bussen hit og dit og det tar en evighet å komme frem.



Anonymous poster hash: 60c6c...f9e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...