Gå til innhold

Vil kjempe for dyrene, men går i pels


Gjest princess123

Anbefalte innlegg

Jeg ser at dette ikke går noen vei, dere er jo bare en gjeng med dotter, mange av dere. Ikke fordi dere er i mot CG (det er forståelig) men fordi dere ikke klarer å diskutere.

Det er dårlig debatttaktikk å kalle andre for dotter fordi vi ikke er enige med deg.

Et sted må du begynne, jeg spiser kun kjøtt fra frittgående dyr. Kjøper hos en lokal produsent, og jeg vet hvordan dyra har det der. Møbler og bil bruker vi opp, bil må vi ha pga at mannen har MS, men jeg sykler helst. Jeg kjøper ikke billigklær pga underbetaling og barnearbeid, all maten er økologiske og melvarer er uten stråforkortere (ja, jeg kjøper mitt mel i Danmark når jeg er på besøk hos sønnen min), og en haug med andre ting- og vet du, det er ikke vanskelig i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 78eba...e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært på ganske mange gårder i Norge, spredt over hele landet og de fleste former for produksjoner som vi har her. I tillegg til jobbet innen landbruket i mange år. Og det er ikke alt som er så fantastisk bra rundt om i Norge heller.... Det er stadig saker med dyretragedier, der bønder sulter i hjel dyrene sine, eller utsetter de for annen type mishandling.

Og du vet at det importeres klær laget av ull fra andre land enn Norge og? Og at det foregår muelesing i ganske mange land? Det finnes nok av dokumentarer på hvordan dyr har det i forskjellig produksjonsmetoder. Men det gjelder kanskje ikke dersom det foregår i andre land? Litt sånn som politikerne. Så lenge dyremishandingen foregår i andre land, så teller det ikke (foie gras, og kosher/halal slakt eksempel).

Så ikke lurt å uttale seg når man ikke er oppdatert på hvordan ting er rundt om i verden heller AB...

Anonymous poster hash: b7005...ca3

Nå snakker jeg om dyr i Norge. Man kan fint kjøpe produkter av ull som kommer fra norske sauer vet du.

Du snakker om dyremishandling av sauer som om at det er noe alle bønder gjør. Og det er litt kunnskapsløst. Det hører mer til sjeldenhetene.

Så derfor kan du ikke sammenligne norsk ull med coyoter i fotsaks :)

Anonymous poster hash: 77533...446

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et viktig aspekt som du glemmer helt vekk, TS, er at mens dyrekjøtt er mat - noe viktig og bærekraftig - er en pelskant på jakka di er totalt meningsløst og noe du absolutt kunne klart deg uten. Jeg skjønner godt at NOAH-medarbeideren kom med den kommentaren.

Når det er sagt så er ikke de som jobber i NOAH spesielt gode med mennesker. Vedkommende kunne ha sagt det på en måte som ikke skremte deg vekk, men det ville vært helt feil hvis han/hun ikke sa noe.

De setter dyrene først og er premissløse i alle saker de fører. Derfor er jeg ikke medlem hos de, for jeg kan ikke fullt ut støtte mange av kampsakene deres. Men de er en viktig røst i samfunnsdebatten da de taler de stummes sak.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den CG-kommentaren var helt på sin plass. Man går ikke med CG-jakke om man er opptatt av dyrevelferd.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker jeg om dyr i Norge. Man kan fint kjøpe produkter av ull som kommer fra norske sauer vet du.

Du snakker om dyremishandling av sauer som om at det er noe alle bønder gjør. Og det er litt kunnskapsløst. Det hører mer til sjeldenhetene.

Så derfor kan du ikke sammenligne norsk ull med coyoter i fotsaks :)

Anonymous poster hash: 77533...446

Nei. Jeg snakker ikke om at ALLE gjør det. Men nå du kjøper et produkt av ditt eller datt merke, så vet du ikke om dyrene har hatt det bra eller ikke. Det er vanskelig å spore produktene nøye nok for normale forbrukere. Og det avdekkes ganske mye stygt, både innenlands og utenlands. Det skal også svært mye til før bønder ikke får drive mer, og som oftest er det bare å sette gårdsbruket sitt over på et annen sitt navn, og styre så mye man vil. Jeg har vært på gårder med god dyrevelferd, og dårlig dyrevelferd. Og gårder der bonden er fradømt retten til å drive med dyr enten på livstid eller over en viss periode.

Og du kan sikkert være enige om at slike mennesker som TS ikke bryr seg om ulla er norsk eller fra Australia garantert. Det er ikke slike som er ute etter å støtte norsk landbruk, de bedriftene som har best arbeidsforhold for arbeiderne sine, som har størst dyrevern etc. De vil ha jakka si, nuggeten sin, skinnveska si og sminken sin i fred. Så kan de bry seg om alt det andre, og sutre over at NOAH reagerer på at de går med pels i stede... Da får man være sånn passe offer for at man vil jo gjerne bry seg, men "får ikke lov"....

Anonymous poster hash: b7005...ca3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og derfor kommer jeg ALDRI til og støtte Noah, simpelthen fordi de er en gjeng med hippier som ikke respekterer andre mennesker og deres valg.

Har selv blitt kontaktet av respresentanter av Noah som har spurt om jeg ikke er villig til og støtte deres arbeid, og da har svaret mitt hver bidige gang vært: Hvorfor skal jeg?.

De evner ikke og se noen andre enn seg selv. Såklart kan man han etikk og være glad i dyr på samme tid, noe annet er bare tull. En som går med f.eks Canada Goose har ikke glede av og se en liten hund bli slått.

Til dere som mener at det finnes bedre alternativer enn pels der ute for og holde seg varme, dere tar feil.



Anonymous poster hash: ca39c...9bc
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De setter dyrene først, ved å skremme vekk mange mulige medlemmer som kunne fått fortgang på ønskene deres fortere? Det er synd at det skal være sånn. Jeg kunne ha donert mye penger, jeg kunne ha hjulpet til med noe annet for de eller noe andre som hjelper til med dyr. Men sånn ble det ikke denne gangen :-)

Nå skrev du at jakka var en gave, men generelt er det bedre å unngå å bruke produkt der dyr lider unødig enn å donere penger til at mennesker prøver å avskaffe den driften du støttet ved å kjøpe et plagg. Vinninga går opp i spinninga om man gjør begge deler.

Det er også ulike grader av hvor mye dyr lider og hvor nødvendig lidelsen er. Dyr som lider pga moteplagg er det mest unødvendige.

Du nevner at du syns saken med hunden Lucas var hjerteskjærende; Har du tenkt på hvorfor du ikke får samme reaksjon når du hører om prærieulven? Eller hvorfor du gråter når du tenker på hunden, mens en ku ikke vekker de samme følelsene?

Er bare ment som spørsmål til ettertanke.

Men nei, man trenger ikke bli ekstrem på alle områder på dagen for å støtte dyr.

Anonymous poster hash: bed85...adf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

// Vet ikke om jeg har valgt mappe for å starte tråd, men:

Jeg er kjempeglad i dyr, har valp selv og har alltid hatt dyr rundt meg. Jeg kunne tenke meg å bli mer aktiv i dyrevern, rett og slett fordi jeg ser så mange saker som gjør meg sint og lei meg! Ta for eksempel drapet på hunden Lucas, jeg syns det er helt hjerteskjærende! Tårene presser seg på, skjønner ikke hvordan noen kunne ønske å skade den lille gode hunden.. Om det er noe man kan gjøre vil jeg gjerne gjøre..

Jeg gikk bort til en NOAH-stand her for litt siden og spurte, blir man medlem, hva gjør man? Kan man jobbe som frivillig? Da fikk jeg tidenes frekkeste svar om at jeg kunne starte meg å kle av meg jakka mi.. (Hadde på meg Canada Goose), og da sa jeg ha det og gikk.. Er det mulig?

Jeg blir så oppgitt av slikt! JA, jeg går i en jakke med pels på kragen, og JA jeg spiser kjøtt! Jeg styrer bevisst unna pels fra dyr som lever i fangenskap (pelsdyroppdrett), men utenom det må jeg innrømme at jeg går i det jeg går i, bruker det jeg bruker og spiser det jeg spiser. Det virker som at enkelte mener at om man ikke er superfanatisk kan man ikke gjøre noe i det hele tatt. Må det virkelig være sånn at jeg må ha rastafletter og ring i nesa og bare spise salatblader kjøpt på øko-butikk for å være med å gjøre en forskjell? Det jeg tror om slike folk og organisasjoner er at da vil ikke mange være med. Ta for eksempel dette med dyrevern da, mange vil være med og det er bra! Men mange vil ikke være med hvis det betyr at vi må legge om livet våres tvert og være helt fanatiske på alt vi gjør.. Kan vi ikke heller ta bevisste valg på de områdene vi ønsker, og bidra der vi ønsker?

Man kan faktisk spise kjøtt, gå i populære jakker med pelskrage /andre ting og fortsatt være glad i dyr.. Tror man mister såå mange stemmer over dette her!

Nei.

Er det viktigere for deg at jakka er "populær", enn at den tar hensyn til dyrevern - så er du ikke glad (nok) i dyr.

Du kan ikke gå rundt i klær som er laget av mishandlete dyr og samtidig påberope deg at du er opptatt av dyrevern.

Anonymous poster hash: 5c28f...91b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Og derfor kommer jeg ALDRI til og støtte Noah, simpelthen fordi de er en gjeng med hippier som ikke respekterer andre mennesker og deres valg.

Har selv blitt kontaktet av respresentanter av Noah som har spurt om jeg ikke er villig til og støtte deres arbeid, og da har svaret mitt hver bidige gang vært: Hvorfor skal jeg?.

De evner ikke og se noen andre enn seg selv. Såklart kan man han etikk og være glad i dyr på samme tid, noe annet er bare tull. En som går med f.eks Canada Goose har ikke glede av og se en liten hund bli slått.

Til dere som mener at det finnes bedre alternativer enn pels der ute for og holde seg varme, dere tar feil.

Anonymous poster hash: ca39c...9bc

Du mener Siri Martinsen, som har lagt ned hele livet sitt i å arbeide for dyr, kun ser seg selv? Tror du folk driver med dyrevern for moro skyld? Fordi de får mye ut av det?

Da tar du veldig feil. Dyrevern er ikke en takknemlig jobb. Selv om jeg kanskje ikke er enig med NOAH i alt, så ser jeg at jobben de gjør er helt fantastisk og uselvisk. Dyrene kommer først.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

økopels? Ikke narr meg til å le. Skjønner vedkommende godt. Du er en vits om du tror du kan "kjempe for dyrene". Begrav den stygge jakka di og begynn på nytt. Nei, du må ikke bli veganer, men pels er faktisk så ekstremt drøyt at det ikke kan unnskyldes.

Anonymous poster hash: cd1de...105

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...