Gå til innhold

Vil kjempe for dyrene, men går i pels


Gjest princess123

Anbefalte innlegg

Veldig enig med deg ts. Mener folk må slutte å tenke så svart/hvit. De som roper høyest om dyremishandling spiser allikevel kylling og bruker sminke som er dyretestet. Personlig så syns jeg det er bedre å gjøre noe fremfor ingenting. Jeg prøver for eksempel å finne mest mulig sminke/husholdningsprodukter som ikke er dyretestet og spiser nesten ikke kylling. Jeg har ikke produkter laget av pels, men jeg har både uggs og skinnvesker.



Anonymous poster hash: 9df9f...058
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg er fullt klar over at mange av coyotene er fanget i fotsakser.. De fleste står heldigvis ikke lenge (tror du ikke på det så tenk logisk, jo fortere de henter inn dyrene jo mer økonomisk bærekraftig), men noen kan stå i opptil 5 timer. Jeg er fullt klar over det. Jeg er også fullt klar over at kyllingnuggetsene jeg spiste i går ble kvesta levende på en fabrikk. Nå har jeg faktisk en slik jakke og da fortsetter jeg å gå med den, og slapp av, det er ikke noe blod på den ;) Coyote er et dyr som blir sett på som rotter, det er alt for mange av de og de dreper sau og andre dyr, så regjeringen vil ha de avskaffet. Coyoter har til og med drept barn i Canada.

De vil uansett bli drept på den måten, da syns jeg det faktisk er like greit at noe av dyret blir brukt.

Og som jeg sa er jeg ikke interessert i å verve. Jeg og skjønner at det ikke hadde vært greit med den jakka, men det er mye annet man kan gjøre.

Trenger ikke å være NOAH heller, ville bare spørre om råd da jeg regnet med at ei som jobba i NOAH hadde litt peiling på muligheter man kan ha.

Helt ærlig, så er det svært få organisasjoner som er nok det rette for deg... Du bør nok kanskje melde deg inn i en FB gruppe som heter noe a la "Vi som er mot slemme ting mot dyr" eller noe, for du virker ikke som du er oppriktig interessert i å kjempe for noe som helst.

Du bruker pels og dun, og garantert ull. Du gir blaffen i hvordan dyrene som blir klærne dine har det (ellers hadde du ikke kjøpt CG jakke), du gir blaffen i hvordan maten din har det før den havner i kjeften din. Og første gjetning er at du også bruker sminke og hygieneprodukter som er testet på dyr?

Kanskje noe a la "Kattehus" opplegg er rette for deg, for det er bare de søte dyrene som teller tydeligvis....

Anonymous poster hash: b7005...ca3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest princess123

NOAH er ikke rette organisasjonen for deg. De er premissløse. De gidder ikke at en del dyremishandling skal være greit fordi alle ikke kan være fanatiske. De setter dyrene først.

De setter dyrene først, ved å skremme vekk mange mulige medlemmer som kunne fått fortgang på ønskene deres fortere? Det er synd at det skal være sånn. Jeg kunne ha donert mye penger, jeg kunne ha hjulpet til med noe annet for de eller noe andre som hjelper til med dyr. Men sånn ble det ikke denne gangen :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

De setter dyrene først, ved å skremme vekk mange mulige medlemmer som kunne fått fortgang på ønskene deres fortere? Det er synd at det skal være sånn. Jeg kunne ha donert mye penger, jeg kunne ha hjulpet til med noe annet for de eller noe andre som hjelper til med dyr. Men sånn ble det ikke denne gangen :-)

Bare ved pengehjelp tenker du på? Jeg forstod det som at du ville engasjere deg.

Å få inn masse "engasjerte" dyrevernere som egentlig ikke bryr seg om sakene deres er jo ikke så nyttig.

Synes det er litt rart at du ikke forstår det, men du kan jo tenke deg hvordan folk på en stand for Skeiv Ungdom ville tatt det om du gikk med en t-skjorte det stod "I hate gays" på og sa du ville kjempe for homofiles rettigheter. Jeg tror de ville trodd at du tullet.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest princess123

Helt ærlig, så er det svært få organisasjoner som er nok det rette for deg... Du bør nok kanskje melde deg inn i en FB gruppe som heter noe a la "Vi som er mot slemme ting mot dyr" eller noe, for du virker ikke som du er oppriktig interessert i å kjempe for noe som helst.

Du bruker pels og dun, og garantert ull. Du gir blaffen i hvordan dyrene som blir klærne dine har det (ellers hadde du ikke kjøpt CG jakke), du gir blaffen i hvordan maten din har det før den havner i kjeften din. Og første gjetning er at du også bruker sminke og hygieneprodukter som er testet på dyr?

Kanskje noe a la "Kattehus" opplegg er rette for deg, for det er bare de søte dyrene som teller tydeligvis....

Anonymous poster hash: b7005...ca3

Nå fikk jeg CG jakken i en gave før det ble populært, ante ikke hva det var. Slutter ikke å gå med den før den er slitt, for da bidrar jeg igjen til en "bruk- og kast"-kultur som skader miljøet. Jeg hadde nok ikke kjøpt denne jakken igjen selv, men jeg har heller ikke dårlig samvittighet for å gå rundt i den når den allerede er kjøpt og betalt. Ull? Ja, det gjør jeg sikkert. Dyretestet sminke kjøper jeg ikke selv, men har enkelte produkter jeg har fått i gave. Å bare påstå at jeg gir blaffen er både arrogant og feil, da hadde jeg vel ikke gjort en forskjell?

Hva med deg da? Er du så perfekt, der du sitter anonym og rakker ned på andre? Har du ingen klær fra HM? Ingen produkter fra apple? Ingen merkelapper hvor det står "Made in" ett eller annet fattig land?

Vi må starte et sted. Jeg kunne tenke meg å starte her. Men litt hjelp er visst ikke bedre enn ingen hjelp.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, nå snakker jeg ikke bare om akkurat småfe og storfe, men kjøtt vanlige mennesker spiser generelt. Et søk på "the meat industry" på youtube eller google, diverse nythetsbilder fra tid til annen og annen media har dekket dette mer enn en gang. Alle vet jo det. For noen dyr er forholdene ok, for andre er de grusomme. Likevel spiser de fleste kjøtt

Det er forskjell på lovgivning i andre land og i Norge. Kjøtt vanlige mennesker spiser generelt er småfe og storfe :)

Visste du f.eks at om en gris var stresset eller hadde det vondt før den ble slaktet så hadde kjøttet vært uspiselig? Så om en gris hadde blitt torturert slik coyoten på jakka di har så hadde du ikke kunne spist kjøttet.

Anonymous poster hash: 77533...446

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De setter dyrene først, ved å skremme vekk mange mulige medlemmer som kunne fått fortgang på ønskene deres fortere? Det er synd at det skal være sånn. Jeg kunne ha donert mye penger, jeg kunne ha hjulpet til med noe annet for de eller noe andre som hjelper til med dyr. Men sånn ble det ikke denne gangen :-)

Donere penger kan du gjøre, for du vil vel ikke hevne deg på en dyrevernsorganisasjon som ikke vil ha medlemmer som er dyre-mishandlere?

Anonymous poster hash: 78eba...e94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest princess123

Bare ved pengehjelp tenker du på? Jeg forstod det som at du ville engasjere deg.

Å få inn masse "engasjerte" dyrevernere som egentlig ikke bryr seg om sakene deres er jo ikke så nyttig.

Synes det er litt rart at du ikke forstår det, men du kan jo tenke deg hvordan folk på en stand for Skeiv Ungdom ville tatt det om du gikk med en t-skjorte det stod "I hate gays" på og sa du ville kjempe for homofiles rettigheter. Jeg tror de ville trodd at du tullet.

Nå er jo homoeksempelet ditt noe helt annet. Et passende eksempel kunne ha vært hvis jeg gikk bort til skeiv ungdom med ei t-skjorte av et merke som var laget i samarbeid med et selskap med noen superkristne homofili-motstandere.. for eksempel.

Jeg skjønner at de ville lurt, men vet du hva? Det går an å være grei og ha litt tro på andre mennesker. Hadde jeg vært en lesbe og noen i ei slik t-skjorte hadde kommet bort hadde jeg nok stusset litt, men heller tenkt at "hei, nå vil h*n hvertfall være med å engasjere seg, og det er jo bra! Mye bedre enn ingenting".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, så er det svært få organisasjoner som er nok det rette for deg... Du bør nok kanskje melde deg inn i en FB gruppe som heter noe a la "Vi som er mot slemme ting mot dyr" eller noe, for du virker ikke som du er oppriktig interessert i å kjempe for noe som helst.

Du bruker pels og dun, og garantert ull. Du gir blaffen i hvordan dyrene som blir klærne dine har det (ellers hadde du ikke kjøpt CG jakke), du gir blaffen i hvordan maten din har det før den havner i kjeften din. Og første gjetning er at du også bruker sminke og hygieneprodukter som er testet på dyr?

Kanskje noe a la "Kattehus" opplegg er rette for deg, for det er bare de søte dyrene som teller tydeligvis....

Anonymous poster hash: b7005...ca3

Visste du at saueull blir barbert av levende sauer? Og at det er utrolig godt for sauene å bli barbert? Etter de blir barbert løper de rundt og storkoser seg fordi de har fått av den tunge, kløende ulla.

Så det kan ikke akkurat sammenlignes med en coyote i fotsaks eller en rev på en revefarm :)

Anonymous poster hash: 77533...446

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest princess123

Donere penger kan du gjøre, for du vil vel ikke hevne deg på en dyrevernsorganisasjon som ikke vil ha medlemmer som er dyre-mishandlere?

Anonymous poster hash: 78eba...e94

Morsomt. Jeg er en slem dritt og en dyremishandler som spiser kjøtt og går i CG, men penger vil du at jeg skal donere? Jeg skal donere penger. Til en dyrevernsorganisasjon, og til en mer bestemt sak jeg bryr meg om. Men det blir ikke NOAH ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste du at saueull blir barbert av levende sauer? Og at det er utrolig godt for sauene å bli barbert? Etter de blir barbert løper de rundt og storkoser seg fordi de har fått av den tunge, kløende ulla.

Så det kan ikke akkurat sammenlignes med en coyote i fotsaks eller en rev på en revefarm :)

Anonymous poster hash: 77533...446

Vet du at sauer som går til ullproduksjon blir utsatt for mulesing? At mange blir mishandlet og til og med dør under klippingen? Det er ikke så enkelt at alle søte sauer står pent og pyntelig og blir barbert av snille mennene som vil de bare godt...

Anonymous poster hash: b7005...ca3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke fanatisk å ikke bruke pels, det er det enkleste man kan gjøre. Du sier vi må starte etvsted, å droppe pels er et fint ig enkelt sted å begynne

Anonymous poster hash: 72ba9...161

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du at sauer som går til ullproduksjon blir utsatt for mulesing? At mange blir mishandlet og til og med dør under klippingen? Det er ikke så enkelt at alle søte sauer står pent og pyntelig og blir barbert av snille mennene som vil de bare godt...

Anonymous poster hash: b7005...ca3

Har du noen gang vært på en gård i Norge? Jeg har vokst opp med sauedrift og vært på mange gårder som driver med det samme. Ikke særlig mye "mulesting" akkurat. Aldri opplevd en sau har dødd under klipping. Saueklippere vet hva de gjør.

Ikke lurt å uttale seg om ting en ikke har peiling på AB.

Anonymous poster hash: 77533...446

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, nå snakker jeg ikke bare om akkurat småfe og storfe, men kjøtt vanlige mennesker spiser generelt. Et søk på "the meat industry" på youtube eller google, diverse nythetsbilder fra tid til annen og annen media har dekket dette mer enn en gang. Alle vet jo det. For noen dyr er forholdene ok, for andre er de grusomme. Likevel spiser de fleste kjøtt

Hvis du har tenkt til å se over gjerdet og bruke andre onder som unnskyldning for å bruke CG, vil du ikke forstå hvorfor de møtte deg som de gjorde. Fotakse er ekstrem tortur, derfor fikk du svaret du fikk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen gang vært på en gård i Norge? Jeg har vokst opp med sauedrift og vært på mange gårder som driver med det samme. Ikke særlig mye "mulesting" akkurat. Aldri opplevd en sau har dødd under klipping. Saueklippere vet hva de gjør.

Ikke lurt å uttale seg om ting en ikke har peiling på AB.

Anonymous poster hash: 77533...446

Jeg har vært på ganske mange gårder i Norge, spredt over hele landet og de fleste former for produksjoner som vi har her. I tillegg til jobbet innen landbruket i mange år. Og det er ikke alt som er så fantastisk bra rundt om i Norge heller.... Det er stadig saker med dyretragedier, der bønder sulter i hjel dyrene sine, eller utsetter de for annen type mishandling.

Og du vet at det importeres klær laget av ull fra andre land enn Norge og? Og at det foregår muelesing i ganske mange land? Det finnes nok av dokumentarer på hvordan dyr har det i forskjellig produksjonsmetoder. Men det gjelder kanskje ikke dersom det foregår i andre land? Litt sånn som politikerne. Så lenge dyremishandingen foregår i andre land, så teller det ikke (foie gras, og kosher/halal slakt eksempel).

Så ikke lurt å uttale seg når man ikke er oppdatert på hvordan ting er rundt om i verden heller AB...

Anonymous poster hash: b7005...ca3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest princess123

Jeg ser at dette ikke går noen vei, dere er jo bare en gjeng med dotter, mange av dere. Ikke fordi dere er i mot CG (det er forståelig) men fordi dere ikke klarer å diskutere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men kan du ikke fortelle oss hva du vil kjempe for TS? I stede for bare å sutre over at NOAH reagerer på at du går i pels?

Du vil bruke de klærne du vil, uansett hvordan dyrene har det tydeligvis.

Du vil også spise den maten du vil, uansett hvordan de dyrene også har det.

Du vil garantert bruke den sminken du vil også...

Et sted må man starte ja, men det ser ikke ut som det er noen som helst steder du ønsker å starte? Annet enn å kunne gi litt penger her og der, for å kunne slå deg på brystet og si "jeg bryr meg"?



Anonymous poster hash: b7005...ca3
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg TS, derfor jeg per nå ikke støtter noen dyrevernsorganisasjoner. Den type oppførsel enkelte dyrevernere har ønsker ikke jeg å assosieres med. For min del kan man ha to tanker i hodet samtidig, derfor blir det feil å uttale seg så bastant til enhver tid. Jeg har en pelskåpe som jeg elsker og ikke ser problemet med. Grunnen? Den er over 60 år gammel og arvet, altså ikke noe jeg har kjøpt selv. Dette kan ikke andre vite når de ser meg, ergo burde man ikke dømme noen som går med pels. Fordi andre vet ikke hvor den kommer fra eller hvor gammel den er. Jeg ser ikke problemet med pels eller skinn, men jeg ser problemet med mye av industrien. Det å kunne nyttegjøre skadedyr, et helt dyr (mat- klesproduksjon) er for meg en fantastisk ting! Derimot må det gjøres noe med forholdene dyrene lever under. CG har jeg heller ikke noen problemer med hva skinnet angår, det er sånn jakt har vært i mange århundrer bla, derimot har jeg problemer med hvordan de napper av fjærene på gjessene som brukes i jakken. Der burde det gjøres noe, for å nappe og skolde gjess levende er ikke bra for fem flate øre! Derfor ville ikke jeg selv hatt CG, men alle får ta sine valg selv og jeg dømmer ingen som går med det heller.

Det jeg prøver å komme frem til, er at vi er mange som bruker skinn og pels, samtidig som vi ser en råtten industri. Det er jo bare å søke opp hvordan enkelte sauer blir sterilisert, grusomt!!! Jeg vil forbedre industrien, men ønsker ikke å slutte å spise kjøtt, kjøpe produkter av skinn og pels eller slutte med enkelte sminkemerker.

Kort oppsummert vil jeg følgende:

  • Forbedre levekår til dyr i mat- og klesproduksjon
  • At flere kan innse at man kan ha to tanker i hodet samtidig: gå med skinn og pels samt være glad i dyr
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de fleste diskuterer ganske bra, jeg. Men du fatter bare ikke poenget.

Selv er jeg for dyrevern, uten å være i nærheten av fanatisk (spiser kjøtt, prøver å bruke mest mulig økologisk, unngår billigkylling/egg, mener vi kan utnytte ressursen dyrehold er men at dyra skal behandles bra, synes jakt er OK), men er det noe jeg aldri, aldri hadde gjort er det å gå bort til en Noah-stand i en Canada Goose-jakke. At du i det hele tatt får deg til å gjøre noe slikt viser at du ikke har peiling på hva de står for.



Anonymous poster hash: 1dbb1...a71
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bare si at du fikk bli medlem da, og en vakker dag så er du som står på NOAH stand - i Cananda Goose jakka di. Resultatet av det er at jeg ville ikke tatt deg seriøst, og jeg hadde begynt å undre meg over seriøsiteten til NOAH også, som lar en i Cananda Goose jakke representere dem.

Ja, så gale er det, og så lite skal det til. Innen dyrevern så er man ikke halveigs med, det er enten eller. Du må ta et standpunkt TS. Canada Goose jakke er ikke ok.

Det er kanskje nettopp den holdningen der som får folk til å ta avstand fra dere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...