Gå til innhold

Juci i ukjent terreng

Juci

Anbefalte innlegg

Nei men heisann - det var jo litt av hvert av besøk her! :-) Koselig! Takk til Sun Mei også for svar på mitt "rop i skogen" ;-)

Ja rekkehus... Nå er C ganske opprømt og nedslått på samme tid, da... Han er av og til utrolig følsom. Og mentalt kjempesvak, det må sies. Vi har jo ennå ikke fått satt opp kontrakter som er underskrevet, hverken på kjøpet eller salget vårt. Utkastet til kontrakten for kjøpet er sendt hus-selgeren, men vi har ikke hørt noe fra henne ennå. Det som er verre, er utkastet som vår leilighet-kjøpers advokat sendte til oss. Der stod det flere rare ting inni, som vi ikke kan si oss enig i. Det sendte vi tilbake til dem, og i dag fikk vi svar. Noen av punktene var de enig i, men det viktigste var de bare halvt enig i. Så nå må vi be vår advokat om å se på den kontrakten også, og ta stilling til disse tingene/eventuelt kontakte leilighet-kjøperens advokat. Som jo betyr litt mer penger. Og tid. Og hvis vi ikke blir enige i det hele tatt, hva da...? C snakker om at hus-selgeren og hennes megler da kommer til å forlange erstatning av oss og greier... Han er kjempenervøs. Jeg er nokså rolig, må jeg si. Ja, det blir muligens et par tusen pluss eller minus, men jeg tror ikke at noen av partene på dette tidspunkt kommer til å la hele greien suse bare pga noen detaljer. Men det kan jo hende jeg tar feil... I alle fall er jeg strikket på en slik måte at jeg ikke tenker noe særlig på slikt før det faktisk er tilfelle. Men jeg ønsker meg veldig, veldig sterkt alt alt skal bli klart FORT, slik at vi kan sette i gang med det som da skal gjøres.

Hadde slitsomme drømmer om oppussing, fliser, parkett, kjøkkeninnredning, glemt frisørtime og transport til kirken i hele påsken...! :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Den siste uken har vært nokså skjebnesvanger, men bare på positiv måte. Det har vært litt nervepirrende innimellom.

På mandag kveld var vi hos presten og snakket med ham om vielsen og slikt. Det var veldig hyggelig. Han er veldig personlig i sin væremåte, og det liker jeg. Vi skrev under på en del forskjellige ting, så nå er det i grunnen bare kirkedelen igjen å gjøre der - av de "offisielle" tingene. Vi skal nok møte ham en gang til før vielsen, helst sammen med den andre, kvinnelige presten vi skal ha (hun er protestant, han er katolsk).

Tirsdag kveld var vi hos advokaten vår sammen med dem som vil kjøpe leiligheten og deres advokat. Vi var der i nesten to timer og snakket om dette problemet de så ang. takterrassen (de mente det var et problem at den i virkeligheten er litt større enn den er på den tegningen vi har byggetillatelse for). Vi ble i gunnen bare enig om at vi måtte få tak i noen som kunne gi oss mer informasjon om hvor lang tid det ville ta og hvor mye det ville koste å få laget nye tegninger og godkjent dem, men det var ikke det vi hadde håpet på, så da begynte vi å tenke alvorlig på å prøve å finne en annen kjøper (pluss at vi da måtte prøve å få til en mellomfinansiering, i og med at vi både må og vil kjøpe det huset nå).

Onsdag drev C da og hentet inn informasjoner fra arkitekten (som sa at hvis vi forandrer tegningene til det som faktisk er bygd, så blir det aldri godkjent p.g.a. branntekniske ting, så det måtte vi ikke finne på) og fra banken (som sa at vi aldri kom til å få alle de pengene vi trengte for å finansiere huskjøpet før vi hadde solgt leiligheten). Vanligvis gleder jeg meg til å gå på trening om onsdagene, spesielt hvis det har vært en slitsom dag, men det droppet jeg den dagen... Satt hjemme og vridde hjernene for å finne en løsning i stedet. Jeg kom på en lur ide som vi i alle fall kunne prøve.

Torsdag snakket C med arkitekten vår om min lure ide, og han bekreftet at det faktisk var kjempelurt, ikke kom til å koste noe særlig, og - det viktigste - kom til å gjøre det sånn at virkeligheten faktisk stemte godt nok overens med den allerede godkjente tegningen til at ingenting måtte tegnes på nytt. Det gav vi beskjed om til kjøperne, og de hørtes interessert ut og avtalte å komme innom neste dag med en egen arkitekt for å få dette bekreftet. Torsdag kveld var vi der hvor bryllupsfesten skal være, sammen med alle forloverne, Cs søster, floristen, fotografene og dem som skal filme, og hadde "wedding kick-off". :-) Det var for at de skulle bli kjent med hverandre alle sammen (regner med de vil treffes en gang eller to uten oss tilstede...), for at vi kunne fortelle dem hvordan vi vil ha det (og IKKE ha det), og for at de skulle kunne stille oss de spørsmålene de måtte ha på hjertet. Min søster/forlover og niese/blomsterpike kom også ekstra tilreist for anledningen. Kjempekoselig!

Fredag morgen kom kjøperne hit med sin arkitekt som avtalt. Samtidig dro jeg (og søster og niese) opp i huset hvor kjøkkenleverandøren kom for å ta mål. Så dro C og jeg til byfogden for å levere inn nødvendige papirer og dokumenter og gjøre den delen ferdig. Så ringte kjøperen og sa at det var greit slik vi foreslo hvis vi gikk ned så og så mye i pris. Det beløpet var HELT utelukket, så C sa han skulle ringe tilbake. Vi snakket litt om hvor langt vi var villig til å strekke oss, og om ettermiddagen ringte vi dem og forhandlet. Vi kom fra det med et par tusen mindre enn smertegrensen vår, så selv om det var litt surt å måtte gå ned en gang til nå som alt egentlig skulle vært avklart, så var det godt å endelig få en slutt på dette her også. Og siden vi får pengene av dem med en gang, slipper vi å låne noe for å betale huset.

PUH!!!!

Så nå er vi litt psykisk sliten, men ferdig med det verste. Nå kan den fysiske delen med innkjøp av material og oppussing begynne. Har et par ting vi må gjøre ifm bryllupet også, men nesten ingenting som ikke kan ordnes med et par telefoner. Og vi har en flink "festkomite" som er godt informert og hjelper oss.

Med andre ord: "Fase 2" er begynt!

Endret av Juci
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

8. april ble salgskontraktene på leilighetene underskrevet, og nå er alt det heldigvis oppklart og avgjort.

Siden da har vi også bestilt gulvfliser til gang, kjøkken og bad, veggfliser til do og bad, badekar, sånn "dusjvegg" så det ikke spruter, og helt flettende nytt kjøkken! I morgen skal parkett til stue, kontor og gjesterom bestilles. Her går pengene unna på løpende bånd, ja...!

Vi skal få nøklene etter planen den 1. mai, og da er det bare å gi full gass med renoveringen. Har ordnet med folk til det også. Håper alt går etter planen!

Og så har vi gjort ferdig utkastet til vielsen (hele opplegget i kirken, inkl. nesten all musikken) og sendt det til prestene, og jeg har møtt sydamen som skal sy brudekjolen min, hun har tatt mål av meg, og jeg har forklart hva jeg vil ha. Hun var veldig hyggelig og grei, og jeg har inntrykk av at hun forstod hva jeg mente. I mai skal vi så gå og kjøpe stoff sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye spennende som skjer med deg for tiden!!! Det huset høres jo bare lækkert ut. Lykke til med alle forberedelser!!

Cumulus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Cumulus!

Ja her går det slag i slag: i går var jeg og kjøpte stoff til kjolen til den borgerlige vielsen, og den kommer til å bli NYYYYDELIG! Det er to stoffer, og det ene er lysende grønt! :-D Damen i stoffbutikken var helt henrevet, hun mente jeg kom til å se ut som en ALV! HA HA HA! Ja da må jeg vel omtrent halvere vekten min, tenker jeg... Men men.

Og da jeg kom ut av stoffbutikken, stod det tre menn på andre siden av gaten og spilte litt sånn type glad-jazz/swing musikk på gitar, banjo og klarinett. Og jeg syns de var så flinke at jeg gikk rett bort og spurte om de kunne spille i bryllupet mitt, på mottakelsen etter kirken. Og det kunne de prinsipielt sett (må ringe og få bekreftet dag og tid), så da har vi nesten det i boks også.

I morgen ettermiddag skal vi på ekteskapsseminar... Spent på hvordan det blir! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

få nøklene etter planen den 1. mai, ja... Det va jo "dobbel fridag", fordi det var (torsdag) Kristi Himmelfartsdag også. Vi kom opp dit om morningen, og da stod det fullt av ting, tang og esker over alt. og noen av rommene var ennå ikke ryddet... Vi visste ikke helt om det var noe vi kunne gjøre den dagen eller ei, men det viste seg ganske raskt at det ikke var det. Så det, så.

Om fredagen imidlertid, kom troppene våre. Rørlegger som avmonterte alle radiatorene etc., og bygge-gjengen som begynte med å skru fra hverandre diverse skap, hyller, etc. som fremdeles stod der. Innen lørdag ettermiddag hadde de strippet hele 2. etasje inkl. fliser fra vegger og gulv på badet, do, og badekar, parkett i alle soverommene og gangen oppe, og det gamle kjøkkenet var borte.

Søndag brukte C og jeg tiden på å planlegge hvilke møbler skal stå hvor, og snudde bl.a. 180° om på den antatte stue-planleggingen... Sofaen må stå ved siden av peisen i stedet for vis-a-vis, ellers blir alt feil. Og så luket vi masse ugress og stellet og styrte i hagen. Dessuten var besteforeldrene til C oppom en tur og mente at det var kjempeflott og det beste vi kunne ha funnet. Hvorpå C lurte på om det kom til å fordoble innsatsen... :-)

I går kveld var jeg på korøvig, men jeg var oppe i huset igjen i kveld. Da hadde de allerede fjernet parketten på kjøkkenet og i stuen, laget åpning mellom kjøkken og stue, og strippet hele doen nede. Rørleggeren kom innom en tur for å flytte på noen rør, hvilket førte til at naboen kom og klaget over at datteren ikke fikk sove... Men vi fikk nå en orden på det.

Jeg har invitert omtrent alle jeg kjenner til å komme oppom en liten tur kommende helg for å hjelpe til med å preparere trappen/gelenderet til en real omgang maling, men jeg har ikke fått noe særlig respons ennå... Men vi klarer det vel på et vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten: Ekteskapsseminaret var aldeles fortreffelig. Jeg var riktignok på karaoke-aften med koret til bortimot kl. 5 dagen før (d.v.s. lørdag morgenen), hvilket betydde at jeg var litt omtåket den første timen av seminaret ( det begynte kl 14), men det var i grunnen bare hyggelig og koselig og alt som bra er.

Vi bygget hus av grunnverdier, la opp individuelle trinn på vår vei til den kirkelige vielsen, svarte anonymt på spørsmål om tro og Gud og kirken fra barndommen og nå uten å måtte tilstå at man egentlig ikke helt vet hva man skal tro (en av de foreslåtte grunnene for kirkelig vielse var "det er finere og mer høytidelig", og både vi og ett av de andre tre parene hadde det som grunn nr. 1, uten at det var noe problem), og diskuterte grunner til og måter å unngå den "stille" og "plutselige" slutten på et forhold. Alt i alt en veldig koselig ettermiddag for en som ikke må gå i kirken (regelmessig) for å hevde at hun tror på noe!

Og så har jeg innledet frisør-avtaler og sendt stoff til kjole nr. 1 til sy-damen. Første prøve sannsynligvis 23. mai, og kjøpe stoff til den "EKTE" brudekjolen sannsynligvis 24. mai!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her går det unna :) Skal du ha to kjoler?

Når er det dere gifter dere?

Så utrolig deilig å kjøpe seg hus og ha muligheten til å rive ned alt innvendig og få det akkurat slik man selv vil ha det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha to kjoler, for vi må gifte oss "to ganger" (her hvor jeg bor er det ikke statskirke, så man må gifte seg hos byfogden uansett). Og den byfogd-kjolen min kommer til å bli drit-stilig, om jeg skal si det selv :-D Den er lysende grønn, med kremfarget blonde. Vi gjør det enkelt der, uten ringer og dilldall. Må bare velge tre melodier som skal spilles på klaver (det var ikke så veldig spennende utvalg, må jeg si, kan hende jeg må ringe til henne som spiller og be henne finne på noe annet)...

Vi gifter oss (4. og) 5. juli. Bare litt over 50 dager igjen...! :-o Jeg drømmer nesten hver natt om ett eller annet som går galt. Enten har jeg ingen sko, eller ingen som kjører meg til kirken, i de fleste drømmene har jeg glemt å ordne frisør-time, av og til har jeg helt feil undertøy (svart f.eks...), en gang stod jeg i kirkedøren og hadde glemt både buketten og å ordne med musikk... Da stod jeg rett opp om morgenen og la i et par CDer med diverse bryllupsmusikk og skrev opp hva jeg vil ha, slik at det var gjort. Til min vanlige frisør (venninne) skal jeg i morgen kveld. Skal på ett eller annet vis spørre henne om hun kan/vil ordne håret mitt disse to dagene (er liksom ikke helt sikker på at hun får det til slik jeg vil...). Og jeg må spørre en hudpleie-venninne om hun vil sminke meg (det er jeg mer sikker på at hun kan - på en måte som jeg også vil like). Og så har vi et par andre ting som ikke er gjort ennå, f.eks. har vi ikke bestilt ringer... Men så lenge jeg har en liste, er det greit.

Med huset går det unna som bare det. Siden 2. mai har de strippet huset for alt som skulle ut (kjøkken, fliser, hvitevarer, gulv, tapeter, ...), alle rør og kabler er lagt dit de skal, og soverommene er allerede malt en gang, så der mangler bare 1-2 strøk til, parkett og stikkontakter, så er de helt ferdige. Det har ikke dukket opp noen store overraskelser. Det eneste vi ikke hadde regnet med, er at vi egentlig bør skifte ut vinduene på kjøkken og bad. Men vi regner med at vi klarer det uten de helt store budsjett-problemene. Har allerede fått bryllupspresangen av C's foreldre, og det var så mye penger at jeg ble rent flau!

C stakkar var helt utslitt i dag, han sovnet på sofaen her kl halv ti... Han tenker veldig mye på ting og tang - spesielt på ting som vi etter min mening allerede er blitt enige om. Det irriterer meg i grunnen veldig i et par tilfeller; jeg prøver å forklare ham at det ikke går an (etter min mening) at vi diskuterer et tema, som f.eks. hva vi skal gjøre med trappen, blir enige om noe, og så stiller han spørsmålstegn ved alt igjen bare noen dager senere, som om vi aldri skulle ha blitt enige om noen ting. Av og til er det bare noen timer mellom at vi blir enige og han følger en helt annen rute. Jeg prøver å hjelpe ham med tips om at han må skrive opp alt han har i hodet, sånn at han slipper å stresse seg selv med å huske ting hele tiden, men det hjelper ikke noe særlig. Han setter seg ikke ned og skriver lister... Men så gjør jeg det i stedet, da. Så det er vel slik vi utfyller hverandre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg må tilføye at jeg faktisk ikke fikk mye respons på trappe-slipings-innbydelsen min... Nå var det jo langhelg og pinse og morsdag (her til lands) og greier, da, og jeg skrev i innbydelsen at ingen trenger å unnskylde seg, for vanligvis ville vi hatt andre planer selv en slik helg. Men jeg var likevel overrasket over at det bare var venninne/forlover U, kompis K og C's søster K som kom. Hadde regnet med minst tre-fire til.

Men vi fire fikk unna slipingen på rekord-tid! Det gikk som bare det. Før middags-pizzaen var levert, var vi nesten ferdige. That's what friends are for, ikke sant? :-) Håper vi får enda bedre respons når vi er klare for pakking og flytting! Husker en gang vi hjalp et vennepar å flytte ut - de hadde riktignok bare en 70 m2 leilighet, men vi var 8 stk til sammen og hadde hele leiligheten fullstendig TOM på tre timer!

And now for something completely different: Jeg vil synge mer karaoke!!!! Jeg har nettopp kjøpt meg Alison Moyet - The Essential, og jeg har gjenoppdaget sanger som "All cried out" og "That ole devil called love" - og de vil jeg synge!!!!! VELDIG!!! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag hadde vi mer trappe-greier, og vi hadde besøk av kompiser CL og WT, og det hjalp veldig! Jeg hadde egentlig tenkt å dra på en 17 mai feiring fra kl 14, men så ble det spørsmål om hvilken vei kjøkenflisene skal ligge, pluss at jeg synes det ble for vanskelig å kjøre dit... (og et par andre ting ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begynt å pakke ting i kartonger, og jeg fant en masse SKATTER i hobby-skapet mitt! :-D

Nå skal de få komme på sitt eget rom! (Og ligge der i et skap i stedet...? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I morgen og på fredag har jeg fri, og jeg har invitert til neste etappe i trappe-historien: Vaske den fri for støv, slik at jeg kan grundere. Så får vi se om det er noen som reagerer. Det hadde i hvert fall vært praktisk. C's søster er bortreist, så hun kan dessverre ikke hjelpe oss denne gangen.

Renoveringen går fortsatt unna som bare det. Flisene på kjøkkengulvet, doveggen og hele badet er lagt, parketten på to av soverommene er lagt. Alle vegger er malt (noen også to ganger), stikk-kontakter og brytere er bestilt. I dag skal visst gangen og doet få fliser på gulvet. Det blir spennende å se, har ikke vært der oppe siden søndag, for på mandag var det korøving (viktig fordi jeg måtte snakke litt med dem om hva som skal synges i kirken og hvordan), og i går var C allerede på vei hjem da jeg dro hjem fra jobb kl 7.

I dag MÅ jeg på trening. C ble litt oppgitt over det, hvilket jeg egentlig skjønner, men jeg må bare komme litt bedre i form før bryllupet, og det er bare tre treninger igjen før kurset er slutt. Og den siste gangen kan jeg ikke, for da kommer jeg akkurat tilbake fra noen dager i Amsterdam (jobb selvfølgelig). Men kanskje jeg skal stikke oppom en tur etter treningen i kveld (ca. kvart på ni)? Bare for å ta ting i øyensyn, liksom... Og kanskje det er noe jeg kan hjelpe med, f.eks. vaske gulvet på "mission control"-loftet.

Nei, nå må jeg komme meg på jobb. Har to jobbintervjuer med søkere til sommer-praktikant i min avdeling. Håper vi finner en god en, har mye småting som skal gjøres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ingen som reagerte på trappevask-innbydelsen min... :-(

Jaja.

Nå sitter jeg her og venter på at C skal ringe og si at han er kommet til huset (han er og henter stikkontaktene/bryterne), for jeg har ikke nøkler. Klokken er over halv tolv, og jeg må støvsuge, vaske og male tre etasjer trapp - i dag. Det blir knapt med tid, ja... :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var forresten DEILIG å trene i går. Glad jeg gikk. Er bare nødt til å fortsette med det etter at semesteret er slutt, ja. På ett eller annet vis.

Det ble ingen gulvvasking på Mission Control på meg etterpå. Ringte C med en gang jeg kom ut, og da kunne han fortelle at han allerede var på puben og skulle se Champions League finalen :ler: Så det var jo greit da.

Da ble det rolig kveld for meg, hvilket passet meg helt ypperlig. Gjorde litt bryllupsforberedelser og sånne småting, var koselig.

Nei søren, nå er klokken nesten tolv. Hvorfor tar det så lang tid å hente disse lysbryterne?? Drit, jeg bare kjører opp der nå og venter der. Kan jo hende en av arbeiderne er der. De har også en nøkkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var ingen arbeidere der, men C kom mens jeg holdt på å bære støvsugeren og ting-tang ut i bilen min. Vennepar W og B kom, og B og jeg støvsuget og vasket trappen, og etterpå gav jeg den et strøk med grundering. Det er en del limrester igjen her og der, spesielt på de vertikale trinnene, men men. Vi får se hva maler-svoger sier når han kommer hit til bryllupet.

A propos bryllup: Sy-damen var her hos meg i kveld og hadde med seg den grønne kjolen til første prøving. DEN BLIR SÅ KJEMPELÆKKER!!!! :-D

Alle spør om jeg er nervøs for bryllupet og sånn. Jeg er ikke nervøs i det hele tatt, jeg - bare gleder meg!!! :-)

Det er et par ting jeg ikke har helt på stell ennå, men jeg har en liste, så da er jo halve jobben gjort:

- Når kommer og drar hvem av venner og slekt, og hvor skal de bo? (Det hjelper mamma og pappa med)

- Kjøpe ringer (gjør vi sannsynligvis 14. juni)

- Snakke litt mer detaljer med dem som står for musikken på mottakelsen

- Ordne frisør (min venninne-frisør må visst jobbe, så det kan hende jeg må dra til henne i salongen)

- Ordne sminke (det skal jeg spørre en annen venninne om, hun er flink til det og utdannet på området)

- Sende noen sanger til DJen (det haster litt)

- Lage bordsetting..... (DET er vanskelig!! Vi har jo omtrent ti bord)

- Lage bordkort (det er ikke vanskelig, men litt tidkrevende)

- Bestille maten (detaljert)

- Kjøpe undertøy, sko, tilbehør

- Skrive ekteskapsløfter

- Treffe og snakke med prestene

- Lage kirkeprogram

- Helst ta et lynkurs i vals...

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må visst gå og legge meg... C tror at vi skal kjøre av gårde herfra kl. 7:30 i morgen tidlig (det er LØRDAG!!!) og sette fra oss hans 35 år gamle pene grønne Mercedes på et Oldtimer-møte, sånn at han (endelig) skal få solgt den bilen...

Kl 10 skal jeg møte sy-damen min for å kjøpe stoff til brudekjolen.

Og nå er jeg bare trøtt. Har vært oppe på taket igjen en tur. Har bare 12 muligheter igjen til det, så er vi outta here! Og vi som ikke engang har..... :-(

Alltid når jeg går opp dit, kommer jeg til å tenke på en gammel sang fra 60-tallet:

When I come home feelin' tired and beat

I go up where the air is fresh and sweet (up on the roof)

I get away from the hustling crowd

And all that rat-race noise down in the street (up on the roof)

On the roof, the only place I know

Where you just have to wish to make it so

Let's go up on the roof (up on the roof)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nye huset høres jo bare lekkert ut! Har glemt når den store dagen er, var det i juni?

Jeg husker hvordan det var å ha bryllupsforberedelser, det var stort sett bare en ting vi hadde i hodet da. Og dere har nytt hus i tillegg.. Puuuuh!

Kommer dere til Norge en tur i sommer da?

Cumulus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...