Gjest Lille-pus Skrevet 25. februar 2015 #41 Skrevet 25. februar 2015 Må det være slik at de minste barna ikke kan få ha noen ferie som de største barna ikke er med på? De største barna er jo også på ferie med sin andre familie, på mors side, som ikke de minste barna er med på...så hvorfor kan ikke de minste barna få ha ferie som de største barna ikke er med på? Hvorfor kan dere ikke ta de minste barna med på ferie i 'syden' og ha felles ferie med de største barna og de minste barna et annet sted? Hvis de største barna er i 'syden' med mor/mors familie så må det jo være mer gøy for alle barna, både store og små, og ha resten av ferien med å være et annet sted og gjøre andre ting enn å ha enda en 'syden ferie' tenker jeg da. 6
Sirah Skrevet 25. februar 2015 #42 Skrevet 25. februar 2015 Jeg hadde kort og greit valgt ut en destinasjon som dere både har lyst til å dra til og ikke minst råd til. Så hadde jeg kort og greit gitt de største spm om de ville være med eller ikke. Enten får de godta destinasjonen, ellers får de bli hjemme. Ferdig snakket lissom. 4
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #43 Skrevet 25. februar 2015 Ja.. Det er feil oppførsel og mest sannsynlig feil oppdragelse.. Det blir jo feil å gi mor alene skylden for at barna oppfører seg slik bare fordi hun har bedre råd og har fått tatt de med på luksuriøse turer, så far har nok en del av skylden han også, selv om de bare er oss hos annenhver helg. Men.. det blir feil å bare skyve de unna. Vi må forklare barna at slik kan de ikke oppføre seg.. Så får de valget om å bli med, eller være hjemme.... Anonymous poster hash: 62dce...e52 Men hvem skal de være hjemme med da? Anonymous poster hash: 67760...9c8
Millimani Skrevet 25. februar 2015 #44 Skrevet 25. februar 2015 (endret) Men hvem skal de være hjemme med da? Anonymous poster hash: 67760...9c8 De to største har en mamma som de også er hos. Her er det pappa og stemamma som skal på tur Endret 25. februar 2015 av Millimani
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #45 Skrevet 25. februar 2015 De to største har en mamma som de også er hos. Her er det pappa og stemamma som skal på tur Jo, jeg forstår jo det. Men far kan vel ikke bare si at mor skal ha samvær de ukene de egentlig skal være hos han? Det må jo ellers være helt kurant at stemor, far og de to små reiser til syden uten de to eldste (så fremst de ikke vil), men far er vel "nødt til" å ha ungene sin del av ferien? Og da må de jo finne på noe annet. (Til opplysning er jeg ikke skilt selv, så jeg er ikke så godt inne i slik feriefordelingen). Anonymous poster hash: 67760...9c8
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #46 Skrevet 25. februar 2015 For dem er vel sydentur det samme som en tur til Tante Gerda. "Åneeiii, det er så kjedelig der, jeg vil ikke dra". Mulig de ikke er helt bortskjemte, de bare forstår ikke verdien av penger, hva ting koster og at noen faktisk jobber lange dager for disse pengene. Anonymous poster hash: 2e900...14f 1
Mafalda Skrevet 25. februar 2015 #47 Skrevet 25. februar 2015 Jeg blir helt målløs jeg, er det mulig å bli så bortskjemte?! Da jeg var barn var det ikke snakk om å få bestemme hvor vi skulle, foreldrene mine tok den avgjørelsen, og jeg gledet meg til ferietur uansett. Synes godt dere kan la disse bortskjemte ungene bli igjen og heller reise med de barna som vil på ferie, og kose dere sammen med dem. Hvor har barneoppdragelsen feilet når barn trasser over å ikke få reise på dyrere turer til mer "fancy" steder? Dette blir litt på siden av saken, men det er på grensen til vanskelig å oppdra barn i Norge i dag uten at de blir litt "mette og leie" av både ting og opplevelser. I hvert fall hvis økonomien ikke er altfor dårlig. Foreldre har et høyt forbruk, og det smitter over på barna. Når du sitter der som tiåring og er på din tredje iPhone og har vært jorda rundt fire ganger (satt på spissen, selvsagt, men ikke uten en kjerne av sannhet), så er det fort gjort å rynke på nesa over en chartertur til Rhodos. Men. Det er på ingen måte umulig å få jordnære og takknemlige unger likevel, men det krever kommunikasjon. TS og mannen er godt i gang hvis de klarer å få til en tankeutveksling rundt denne ferien. For unger som er vant med å gjøre veldig mye, og få veldig mye, er det viktig at de får skikkelig forklart hvordan ting koster penger og at både ferieuker og skyhøyt feriebudsjett kan være mangelvare uten at det er noen krise av den grunn. Kanskje de surmulet fordi de mente alternativet til Rhodos eller Tyrkia burde være Thailand, men når de skjønner at det reelle alternativet er å bli hjemme får pipa en annen låt. Dessuten er de gamle nok til å være med å finne ut mer om reisemålet, se om det er ting de ønsker å gjøre etc. Det kan være mye læring i det også. Men jo, ja, det er veldig lett å bli "bortskjemt" i dagens samfunn. Vi vil ungene våre så vel, så vel, men det ene risikerer å slå det andre i hjel- og det er jo egentlig ikke barnas feil. 4
Chizue Skrevet 25. februar 2015 #48 Skrevet 25. februar 2015 Da må man friste barna til å faktisk ha lyst til å dra dit, selvom de allerede har vært der.. Selvom man drar til ett typisk feriemål, så betyr det jo ikke at man skal være der alle andre nordmenn er Man kan jo dra litt rundt omkring, se små landsbyer, oppleve kulturen, noe man som oftest ikke får opplevd på turistplassen. Da må man være lur å spørre barna hva de gjorde på de plassene for så og vise bilder "Så dere dette? opplevde dere dette her?" Noen plasser har jo diverse safari turer/snorkling... Dette koster jo penger å være med på x) Men andre ting..Husker en sydentur med faren min, stemor og hennes barn.. Og de hadde tatt oss med til en liten øde strand og min stebror hadde offet og sukket og klagde over at det var ingenting i å se eller gjøre/kjøpe, annet enn å ligge på stranda å kjede seg...Hvilke minner har jeg? Jeg husker korallrevene, fantastiske farger, undervannsgrotter (som jeg ikke fikk lov å sjekke ut ) Også husker jeg skilpaddene, kolibriene på kveldstid...Flaggermusa som tok en krasjlanding på ryggen min på vei hjem, hvor fascinert jeg ble av alt rundt meg og da var jeg 13-14 år gammel x) 1
Kontormus Skrevet 25. februar 2015 #49 Skrevet 25. februar 2015 De to største har en mamma som de også er hos. Her er det pappa og stemamma som skal på tur Ja, men det betyr ikke at stemor og far kan "straffe" barna med å bestemme at de skal være hos mor i ferien. De fleste har avtale om at barna skal feriere med begge foreldrene, og for alt vi vet har mor annet å gjøre når barna skal på pappa-ferie.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #50 Skrevet 25. februar 2015 Håper at dere får en fin tur! Men jeg tenker tilbake til da jeg var ung. Jeg kunne fint kommet med en skeiv kommentar om noen kom med et forslag som ved første blikk så litt kjedelig ut. Det er selvsagt ikke fint, men jeg var ikke en bortskjemt drittunge for det. Det er bare en del av min tankeprosess, min første tanke, kanskje jeg ville komme med noen forslag selv. Tenk hvis mine foreldre skulle stemplet meg som bortskjemt og utakknemlig, og fått halve KG med på hylekoret? Og på nære nippet latt meg vært hjemme? Jeg er enig i at en rutsjebane er unødvendig å klage på, men at Tyrkia er masete, da skjønner jeg godt at barna ikke vil reise dit. Det høres jo ikke barnevennlig ut i det hele tatt. Anonymous poster hash: 9d2e6...439 5
Pås Skrevet 25. februar 2015 #51 Skrevet 25. februar 2015 Enig med personen over her! Det skjedde ofte at mine barn gren på nesen over feriene vi bestemte at vi skulle på, og det fikk de faktisk lov til å gjøre! Men, vi vurderte aldri å reise fra dem... 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #52 Skrevet 25. februar 2015 Da forklarer du kort og greit at det er tilbud uten plikt til å være med, men at dere ikke kommer til å dikkedare med dem for å få viljen sin. Anonymous poster hash: bdb06...f92
Euphemia Skrevet 25. februar 2015 #53 Skrevet 25. februar 2015 Uansett om dere velger å reise uten barna eller å tilby dem å bli med dit dere har bestemt, håper jeg inderlig dere tar en alvorsprat med dem om reaksjonen deres. Sutring og negativitet er ikke OK respons på "vi skal på ferie" - uansett om det er til Rhodos, Kina eller en campingplass i Umeå. Dersom de ikke lærer litt ydmykhet og takknemlighet hjemme, vil de ikke bli positivt oppfattet ute i verden senere... 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #54 Skrevet 25. februar 2015 Ja, men det betyr ikke at stemor og far kan "straffe" barna med å bestemme at de skal være hos mor i ferien. De fleste har avtale om at barna skal feriere med begge foreldrene, og for alt vi vet har mor annet å gjøre når barna skal på pappa-ferie. Nei, men da reiser de npr barna er hos mor i ferien. Er det så vanskelig å forstå? Ingen har sagt noe om NÅR de skal reise.Anonymous poster hash: b3f37...379 7
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #55 Skrevet 25. februar 2015 Du høres veldig sjalu og misfornøyd ut. Det skinner tydelig igjennom at du ikke liker at barnas mor har bedre råd enn dere. Anonymous poster hash: d5783...5fa Herregud, ennå en bitter mor.Anonymous poster hash: abc0f...761 1
Rotemor Skrevet 25. februar 2015 #56 Skrevet 25. februar 2015 Det er jo ikke så lett når mor tar med barna på dyre og flotte ferier hvert år.. Når vi kommer med vår trestjernersløsning så skjønner jeg jo på en måte at det ikke frister sånn.. Men selvfølgelig så tar vi oss en prat med barna, og de skal få velge om de vil være med eller ikke.. Det vi har mest lyst til er at vi reiser alle sammen, som en familie.. Anonymous poster hash: 62dce...e52 Jeg mener dette er det rette. Jeg skjønner godt skuffelsene som har oppstått og det må snakkes ordentlig om. I tillegg så synes jeg du er flink her som tillater deg å føle på dette og likevel beholde fornuften
Kontormus Skrevet 25. februar 2015 #57 Skrevet 25. februar 2015 Nei, men da reiser de npr barna er hos mor i ferien. Er det så vanskelig å forstå? Ingen har sagt noe om NÅR de skal reise.Anonymous poster hash: b3f37...379 Å jøsse navn da, TS snakker om at de får være hjemme hos mor. Hvordan vet du at de skal reise i barnas ferie med mor nå plutselig?
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #58 Skrevet 25. februar 2015 Å jøsse navn da, TS snakker om at de får være hjemme hos mor. Hvordan vet du at de skal reise i barnas ferie med mor nå plutselig? Du påstår at de skal reise i fars ferie. Det ville vært naturlig hvis alle barna blir med. Hvis stebarna ikke vil være med tar jeg det som en selvfølge at far, stemor og søsken reiser mens stebarna er hos mor. Etter utallige tråder på KG om stebarn og stemor så er det en sannsynlighet for at de reiser uten stebarna i fars ferie, men det får være opp til TS og far. Anonymous poster hash: b3f37...379
Kontormus Skrevet 25. februar 2015 #59 Skrevet 25. februar 2015 Du påstår at de skal reise i fars ferie. Det ville vært naturlig hvis alle barna blir med. Hvis stebarna ikke vil være med tar jeg det som en selvfølge at far, stemor og søsken reiser mens stebarna er hos mor. Etter utallige tråder på KG om stebarn og stemor så er det en sannsynlighet for at de reiser uten stebarna i fars ferie, men det får være opp til TS og far.Anonymous poster hash: b3f37...379 Jeg påstår ingenting. Forholder meg bare til det TS skrev.
Ulrikke Skrevet 25. februar 2015 #60 Skrevet 25. februar 2015 Jeg synes du for en god stund siden i tråden har konkludert med det riktige - ta en ny prat med ungene og gi dem valget. Jeg tar det for gitt at dere evt reiser uten dem i en periode de da uansett skulle være hos mor, og ikke "tar av" fars ferie.... Så lenge dere formidler at de er hjertelig velkomne til å være med, men at det blir der dere har bestemt (da må dere ha bestemt dere for hvor og hvilket hotell FØR dere snakker med dem) og at de på ingen måte MÅ være med, så er jo det helt ok.... Samtidig kan de godt få beskjed om hvordan det oppfattes når de reagerer på den måten de gjør (det snakker jeg med både min egen og stebarn om uansett om det skulle være maten de klager på, hvor vi er, andre mennesker osv, så det er ekstremt sjelden man trenger å minne på både måten å prate på og tonen de gjør det i nå).... Jeg skjønner veldig godt at far vil ha ferie med barna sine, men det får han vel uansett.... Spørsmålet er hvor den blir og hva den inneholder.... Dersom alternativet er hjemmeferie uten å gjøre noe spesielt annet enn å tilbringe tid sammen og ta dagsturer osv hjemmefra (som jeg på ingen måte mener er noen dårlig ferie, men det må jo være det som er alternativet, ikke en "sirkustur" for å tekkes ungene etter at dere kommer fra Rhodos evt), så ville jeg jo trodd at de på alle måter ville velge Rhodos.... Men en positiv innstilling hadde vært forventet altså!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå