AnonymBruker Skrevet 24. februar 2015 #21 Skrevet 24. februar 2015 Det blir for lettvindt å dumpe barna på mor fordi far ikke evner å finne en ferieløsning som er mere forlokkende. Eller i det hele tatt la dem få "godkjenningsmyndighet". Og det går fly fra nord til flere destinasjoner i sydeuropa... Det er jo ikke så lett når mor tar med barna på dyre og flotte ferier hvert år.. Når vi kommer med vår trestjernersløsning så skjønner jeg jo på en måte at det ikke frister sånn.. Men selvfølgelig så tar vi oss en prat med barna, og de skal få velge om de vil være med eller ikke.. Det vi har mest lyst til er at vi reiser alle sammen, som en familie.. Anonymous poster hash: 62dce...e52
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2015 #22 Skrevet 24. februar 2015 Det er hans barn, og de har all rett til å være med på ferie til Syden med dere også, ikke bare med sin mamma. Men de har erfaringer som ikke dere har, da de har vært endel ganger i Syden, og kanskje har et "større" inntrykk enn det dere har. Siden de sier så tydelig at de ikke ønsker å dra til Rhodos eller Tyrkia, så synes jeg dere skal respektere det ønsket. De har tydeligvis med seg erfaringer for de har vært der før, - og som jeg tolker det så har ikke du eller din mann vært der. Det er da virkelig flust av andre steder å reise når man skal til Syden!! Tyrkia er flere steder veldig masete og innpåslitent, og mange som har vært der ønsker seg ikke tilbake dit. Kanskje de to barna har opplevd dette maset, og ikke ønsker å oppleve det igjen. Slippe mellomlandinger? Hva er så galt med en mellomlanding? Det kan da umulig være mange mellomlandinger når dere skal til Syden. Dere bor i nord ja, men det er ikke synd på dere om dere må til Trondheim, Bergen, Oslo, Sandefjord eller Moss for å finne muligheten til å reise et bedre sted. Og som Kontormus skriver, så går det fly fra nord til flere destinasjoner sør i Europa. Det blir ikke vanskeligere enn hva dere gjør det til selv! Så barna, som begrunner at de ikke vil til rhodos fordi hotellet de bodde på hadde samme sklie som det de fikk se på bildet, skal få bestemme??!!? hvor vi skal bruke feriepengene våre?? Mellomlandinger: ja! Det kan fort bli ni og ti timer reisetid med mellomlandinger og ventinger dersom en velger de billigste løsningene.. Bare let selv.. Anonymous poster hash: 62dce...e52 8
Kontormus Skrevet 24. februar 2015 #23 Skrevet 24. februar 2015 Det er jo ikke så lett når mor tar med barna på dyre og flotte ferier hvert år.. Når vi kommer med vår trestjernersløsning så skjønner jeg jo på en måte at det ikke frister sånn.. Men selvfølgelig så tar vi oss en prat med barna, og de skal få velge om de vil være med eller ikke.. Det vi har mest lyst til er at vi reiser alle sammen, som en familie..Anonymous poster hash: 62dce...e52 Nei, ser den. Men spesielt når man er i syden, så sover man bare der man bor. Det er jo aktivitetene og det å være sammen som er opplevelsen. Jeg syns også at det er en god idè og f.eks leie en leilighet i Alicanteområdet, dit går det ofte fly. Også fra nord om sommeren. 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2015 #24 Skrevet 24. februar 2015 Det er hans barn, og de har all rett til å være med på ferie til Syden med dere også, ikke bare med sin mamma. Men de har erfaringer som ikke dere har, da de har vært endel ganger i Syden, og kanskje har et "større" inntrykk enn det dere har. Siden de sier så tydelig at de ikke ønsker å dra til Rhodos eller Tyrkia, så synes jeg dere skal respektere det ønsket. De har tydeligvis med seg erfaringer for de har vært der før, - og som jeg tolker det så har ikke du eller din mann vært der. Det er da virkelig flust av andre steder å reise når man skal til Syden!! Tyrkia er flere steder veldig masete og innpåslitent, og mange som har vært der ønsker seg ikke tilbake dit. Kanskje de to barna har opplevd dette maset, og ikke ønsker å oppleve det igjen. ! Herregud, mener du virkelig at barna på 10 og 12 skal bestemme hvor familien skal dra? Det er å gjøre barna ennå mer bortskjemte mener nå jeg. Jeg har barn på samme alder som har vært mye i utlandet, også USA, men de er fornøyde uansett hvor vi drar. Hvis ikke stebarna til TS ønsker å dra til stedet stemor og far kommer frem til, får de heller være hjemme hos mor. Skjønner at dette kan være trist for far, men bedre det enn å ha med bortskjemte unger som tydligvis krever en del. Det blir også mye billigere med 2 færre med på turen. Anonymous poster hash: 757df...8fa 12
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2015 #25 Skrevet 24. februar 2015 Herregud, mener du virkelig at barna på 10 og 12 skal bestemme hvor familien skal dra? Det er å gjøre barna ennå mer bortskjemte mener nå jeg. Jeg har barn på samme alder som har vært mye i utlandet, også USA, men de er fornøyde uansett hvor vi drar. Hvis ikke stebarna til TS ønsker å dra til stedet stemor og far kommer frem til, får de heller være hjemme hos mor. Skjønner at dette kan være trist for far, men bedre det enn å ha med bortskjemte unger som tydligvis krever en del. Det blir også mye billigere med 2 færre med på turen. Anonymous poster hash: 757df...8fa Vil også tilføye at dersom mine barn blir sånn en dag, drar jeg og far på tur uten dem, og lar dem være hos bestemor eller tanter/onkler. Men mine blir alltid glade uansett hvor vi drar hen.Anonymous poster hash: 757df...8fa 3
Millimani Skrevet 24. februar 2015 #26 Skrevet 24. februar 2015 Så barna, som begrunner at de ikke vil til rhodos fordi hotellet de bodde på hadde samme sklie som det de fikk se på bildet, skal få bestemme??!!? hvor vi skal bruke feriepengene våre??Anonymous poster hash: 62dce...e52 Det var ikke det jeg sa. Det finnes mange muligheter på Rhodos. Hvis dere finner et annet hotell enn det dere har vist dem bilde av (som de kanskje har vært på før, og ikke likte), - så kan det jo være de har lyst å dra til det nye hotellet. Barna er 10 og 12 år gamle, og har rett til å si sine meninger. Herregud, mener du virkelig at barna på 10 og 12 skal bestemme hvor familien skal dra? Det er å gjøre barna ennå mer bortskjemte mener nå jeg. Jeg har barn på samme alder som har vært mye i utlandet, også USA, men de er fornøyde uansett hvor vi drar. Hvis ikke stebarna til TS ønsker å dra til stedet stemor og far kommer frem til, får de heller være hjemme hos mor. Skjønner at dette kan være trist for far, men bedre det enn å ha med bortskjemte unger som tydligvis krever en del. Det blir også mye billigere med 2 færre med på turen.Anonymous poster hash: 757df...8fa Det var ikke det jeg sa. Men de må få lov å ha et ord med i laget. De har erfaringer, og har all rett til å dele dem, og si hva de mener. Vil også tilføye at dersom mine barn blir sånn en dag, drar jeg og far på tur uten dem, og lar dem være hos bestemor eller tanter/onkler. Men mine blir alltid glade uansett hvor vi drar hen.Anonymous poster hash: 757df...8fa 1
Mafalda Skrevet 25. februar 2015 #27 Skrevet 25. februar 2015 (endret) Jeg er veldig enig i det som blir sagt her: Her må det en alvorsprat til med barna, som ikke handler om syden, men om helt normal folkeskikk og høfflighet. Anonymous poster hash: fcdc3...e2a Jeg hadde ikke brukt en kalori på å endre reisemålet kun fordi barna var misfornøyde, men desto mer tid på å snakke litt med dem. De er 10 og 12, litt godt vant fra før, og har kanskje ikke tenkt over hvordan det virker på andre mennesker når de reagerer som de gjør. De vet kanskje ikke at de fremstår utakknemlige og bortskjemte, men det kan de like godt få beskjed om med en gang, for den holdningen kan være til ulempe for dem i en hel masse situasjoner. Deretter bør de få valget om de vil være med eller ikke. Å unngå praten (og muligheten til å rette opp i ting) og bare bestemme at de ikke får være med, blir en for sterk reaksjon etter min mening. Som sagt er det ikke sikkert- eller det er heller ganske sannsynlig- at de ikke hører selv hvordan de høres ut. Men det er jo nettopp dette som er en del av oppdragelsen. De har lov til å si Æææææsj, Rhodos, dritkjedelig! (eller i andre situasjoner: Æææææsj, må fotballaget sove på skole, så døllt! eller Ææææsj, må vi på skøyter på skidagen, hvorfor kan ikke alle bare dra til Hafjell dah?), men da må de også skjønne at dere ikke akkurat står og tripper etter å bruke mange tusen på å ha dem med- og at andre mennesker gjerne reagerer negativt når forslag blir møtt på den måten. Ikke at det ikke er lov med innspill og kritikk, men dette dreier seg etter hva jeg skjønner mer om "Isj og æsj" enn noe annet, noe som også kan sies å være litt alderstypisk Altså: - Vi har ikke all verdens penger og det blir ingen luksustur - Vi må dra uten mellomlandinger pga småbarn - Vi har veldig lyst til å ha dere med, men når dere bare henger med leppa tenker vi at dere kanskje heller vil bli hjemme? Eller misforstår vi? - Ja, det er dumt at vi ikke kan reise til Karibien, men nå er det en gang sånn det er. Så, vil dere være med eller ikke? Noe i den dur De bør i alle fall få sjansen til å rette opp i ting og ikke bare bli utelatt som "straff". Endret 25. februar 2015 av Mafalda 13
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #28 Skrevet 25. februar 2015 Du høres veldig sjalu og misfornøyd ut. Det skinner tydelig igjennom at du ikke liker at barnas mor har bedre råd enn dere. Anonymous poster hash: d5783...5fa 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #29 Skrevet 25. februar 2015 Jeg er veldig enig i det som blir sagt her: Jeg hadde ikke brukt en kalori på å endre reisemålet kun fordi barna var misfornøyde, men desto mer tid på å snakke litt med dem. De er 10 og 12, litt godt vant fra før, og har kanskje ikke tenkt over hvordan det virker på andre mennesker når de reagerer som de gjør. De vet kanskje ikke at de fremstår utakknemlige og bortskjemte, men det kan de like godt få beskjed om med en gang, for den holdningen kan være til ulempe for dem i en hel masse situasjoner. Deretter bør de få valget om de vil være med eller ikke. Å unngå praten (og muligheten til å rette opp i ting) og bare bestemme at de ikke får være med, blir en for sterk reaksjon etter min mening. Som sagt er det ikke sikkert- eller det er heller ganske sannsynlig- at de ikke hører selv hvordan de høres ut. Men det er jo nettopp dette som er en del av oppdragelsen. De har lov til å si Æææææsj, Rhodos, dritkjedelig! (eller i andre situasjoner: Æææææsj, må fotballaget sove på skole, så døllt! eller Ææææsj, må vi på skøyter på skidagen, hvorfor kan ikke alle bare dra til Hafjell dah?), men da må de også skjønne at dere ikke akkurat står og tripper etter å bruke mange tusen på å ha dem med- og at andre mennesker gjerne reagerer negativt når forslag blir møtt på den måten. Ikke at det ikke er lov med innspill og kritikk, men dette dreier seg etter hva jeg skjønner mer om "Isj og æsj" enn noe annet, noe som også kan sies å være litt alderstypisk Altså: - Vi har ikke all verdens penger og det blir ingen luksustur - Vi må dra uten mellomlandinger pga småbarn - Vi har veldig lyst til å ha dere med, men når dere bare henger med leppa tenker vi at dere kanskje heller vil bli hjemme? Eller misforstår vi? - Ja, det er dumt at vi ikke kan reise til Karibien, men nå er det en gang sånn det er. Så, vil dere være med eller ikke? Noe i den dur De bør i alle fall få sjansen til å rette opp i ting og ikke bare bli utelatt som "straff". Du har helt rett.. Og det er det vi tenker å gjøre Anonymous poster hash: 62dce...e52 5
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #30 Skrevet 25. februar 2015 Det var ikke det jeg sa. Det finnes mange muligheter på Rhodos. Hvis dere finner et annet hotell enn det dere har vist dem bilde av (som de kanskje har vært på før, og ikke likte), - så kan det jo være de har lyst å dra til det nye hotellet. Barna er 10 og 12 år gamle, og har rett til å si sine meninger. Det var ikke det jeg sa. Men de må få lov å ha et ord med i laget. De har erfaringer, og har all rett til å dele dem, og si hva de mener. Vi valgte den billigste løsningen. Og kommer til å stå ved den, så lenge alle barna vil bli med.. Anonymous poster hash: 62dce...e52 3
Mafalda Skrevet 25. februar 2015 #31 Skrevet 25. februar 2015 Du har helt rett.. Og det er det vi tenker å gjøre Anonymous poster hash: 62dce...e52 Håper det løser seg og at dere får en fin ferie, om det nå blir sånn eller slik
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #32 Skrevet 25. februar 2015 Du høres veldig sjalu og misfornøyd ut. Det skinner tydelig igjennom at du ikke liker at barnas mor har bedre råd enn dere.Anonymous poster hash: d5783...5fa Ja... Jeg er sikkert litt sjalu. Jeg også kunne tenke meg å ta barna med på flotte turer selvfølgelig. Hvem ville ikke det? Men fornøyd er jeg. Vi har en fin familie, ett flott hus, og jobber vi er fornøyde med.. Anonymous poster hash: 62dce...e52 9
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #33 Skrevet 25. februar 2015 Håper det løser seg og at dere får en fin ferie, om det nå blir sånn eller slik Takk Anonymous poster hash: 62dce...e52
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #34 Skrevet 25. februar 2015 Unger som ferierer i syden hvert år fra de blir født kan sikkert bli lei. Min tanteunge var slik, og nektet til slutt og være med foreldrene på sydenferie. For henne betydde syden å være 14 dager ved et basseng. Hun hadde mye mer lyst til å være sammen med søskenbarna (vår familie, som ikke hadde råd til sydentur) men som dro på teltcamping til Sverige eller som lånte hytta av besteforeldrene. Våre unger derimot fantaserte (og gjør det fortsatt) om "eksotisk" sydenferie. Jeg forstår det sånn at dere selv synd dette er i drøyeste laget økonomisk, at deres to minste er for små til å få noe utbytte av turen og at de to eldste er lei av syden. Ikke for å tekke ungene, men hva om dere gjør noe helt annet? Noe som kanskje ikke koster så mye og som gir ungene helt andre opplevelser? Vinn, vinn for alle parter? Anonymous poster hash: 67760...9c8 5
Millimani Skrevet 25. februar 2015 #35 Skrevet 25. februar 2015 Jeg forstår det sånn at dere selv synd dette er i drøyeste laget økonomisk, at deres to minste er for små til å få noe utbytte av turen og at de to eldste er lei av syden. Ikke for å tekke ungene, men hva om dere gjør noe helt annet? Noe som kanskje ikke koster så mye og som gir ungene helt andre opplevelser? Vinn, vinn for alle parter? Anonymous poster hash: 67760...9c8 Veldig enig i denne! Hvis dere selv synes dette er i drøyeste laget, bør dere heller gjøre noe som er billigere og som blir bedre for alle, så alle kan være fornøyde! Så kan dere spare den syden-turen til bare deg og din mann (uten noen av barna), eller være tålmodige og ta turen om noen år istedet
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #36 Skrevet 25. februar 2015 Veldig enig i denne! Hvis dere selv synes dette er i drøyeste laget, bør dere heller gjøre noe som er billigere og som blir bedre for alle, så alle kan være fornøyde! Så kan dere spare den syden-turen til bare deg og din mann (uten noen av barna), eller være tålmodige og ta turen om noen år istedet Vi har jo hatt lyst til å reise til varmere strøk en stund selv.. Vi begynner å gå lei av bilferier, fornøyelsesparker ol. I år føler vi for å gjøre det enkelt og greit. Hoppe på ett direktefly og lande i ett varmt og godt land med muligheter for å bade hver dag Vi har jo regnet ut at vi har råd i år, men kan ikke bo på de fineste hotellene bare. Men vi har valgt hotell med basseng, sklier, bamseklubb og det som er. Men den billigste løsningen. Anonymous poster hash: 62dce...e52 5
Gjest hockeyfrue Skrevet 25. februar 2015 #37 Skrevet 25. februar 2015 Jeg hadde ikke akkurat hoppet i taket over Rhodos og Tyrkia jeg heller... Jeg synes faktisk ungene skal være med å bestemme hvor ferien skal gå, sånn har hvertfall min familie alltid hatt det. Hvis de absolutt ikke vil dra de stedene dere har foreslått, så går det an å høre på deres forslag og se om dere får til en billig løsning der. Når det er sagt ville jeg egentlig bare droppet ferien siden dere tydeligvis ikke har råd til det. En ferie blir alltid mye dyrere enn det man tror, og det er kjipt å måtte snu på hver krone når man egentlig bare skal slappe av og kose seg.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #38 Skrevet 25. februar 2015 Jeg hadde ikke akkurat hoppet i taket over Rhodos og Tyrkia jeg heller... Jeg synes faktisk ungene skal være med å bestemme hvor ferien skal gå, sånn har hvertfall min familie alltid hatt det. Hvis de absolutt ikke vil dra de stedene dere har foreslått, så går det an å høre på deres forslag og se om dere får til en billig løsning der. Når det er sagt ville jeg egentlig bare droppet ferien siden dere tydeligvis ikke har råd til det. En ferie blir alltid mye dyrere enn det man tror, og det er kjipt å måtte snu på hver krone når man egentlig bare skal slappe av og kose seg. Vi må ikke snu på hver krone, men kan ikke velge den dyreste turen. Og samtidig vil vi gjøre det enkelt med direktefly. Anonymous poster hash: 62dce...e52 4
NumberSix Skrevet 25. februar 2015 #39 Skrevet 25. februar 2015 Jeg blir helt målløs jeg, er det mulig å bli så bortskjemte?! Da jeg var barn var det ikke snakk om å få bestemme hvor vi skulle, foreldrene mine tok den avgjørelsen, og jeg gledet meg til ferietur uansett. Synes godt dere kan la disse bortskjemte ungene bli igjen og heller reise med de barna som vil på ferie, og kose dere sammen med dem. Hvor har barneoppdragelsen feilet når barn trasser over å ikke få reise på dyrere turer til mer "fancy" steder? 5
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #40 Skrevet 25. februar 2015 Jeg blir helt målløs jeg, er det mulig å bli så bortskjemte?! Da jeg var barn var det ikke snakk om å få bestemme hvor vi skulle, foreldrene mine tok den avgjørelsen, og jeg gledet meg til ferietur uansett. Synes godt dere kan la disse bortskjemte ungene bli igjen og heller reise med de barna som vil på ferie, og kose dere sammen med dem. Hvor har barneoppdragelsen feilet når barn trasser over å ikke få reise på dyrere turer til mer "fancy" steder? Ja.. Det er feil oppførsel og mest sannsynlig feil oppdragelse.. Det blir jo feil å gi mor alene skylden for at barna oppfører seg slik bare fordi hun har bedre råd og har fått tatt de med på luksuriøse turer, så far har nok en del av skylden han også, selv om de bare er oss hos annenhver helg. Men.. det blir feil å bare skyve de unna. Vi må forklare barna at slik kan de ikke oppføre seg.. Så får de valget om å bli med, eller være hjemme.... Anonymous poster hash: 62dce...e52
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå