Uredd Skrevet 23. februar 2015 #301 Del Skrevet 23. februar 2015 Leste et avisinnlegg "av en mobber" for en stund siden. At de blir oversett - at mobberne også har problemer. Joda, selvfølgelig bør alle som har det kjipt få hjelp. Men det rettferdiggjør ikke en elendig oppførsel overfor andre - jeg synes ikke mobberne har rett til å gjøre seg selv til offer på lik linje med et mobbeoffer. Det finnes andre måter å søke hjelp på... det er like fullt meningsløst å hetse andre (til døde noen ganger). Har man det kjipt, så får man uttrykke det på en langt mer kontruktiv måte enn å plage uskyldige. Særlig med tanke på at mobbing ikke bare skjer i barneskolen, men videre oppover i systemet. Ungdomsskole, videregående, arbeidsplasser... virkelig - da er man gammel nok til å forstå forskjell på rett og galt. Og man vet at man kan søke hjelp hos venner/familie/andre voksne om man sliter med noe. Tragisk avisinnlegg. Jeg ble bare provosert. Jeg tror at det som spisser debatten her er at man setter disse tingene opp mot hverandre. Den som mobbes og mobberen trenger begge hjelp, men denne hjelpen er ikke lik, og det at mobberen også får hjelp betyr ikke at den som mobbes ikke skal tas på alvor. Mitt poeng er at det å mobbe mobberen ikke er veien å gå. Dette er kun ren og skjær hevnlyst. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kili Skrevet 23. februar 2015 #302 Del Skrevet 23. februar 2015 Både mobberen og den som mobbes trenger hjelp. Det at den som mobbes har det fælt er ikke det samme som at den som mobber har det bra. Men hvorfor får den som mobber ha det godt, mens den som mobbes har det vondt, eller er død. Kan ikke hjelpe en død person. Jeg ser nok av mobbere som har det godt i dag. De viser ikke tegn til anger. De vil bare ha hjelp for sin egen del. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uredd Skrevet 23. februar 2015 #303 Del Skrevet 23. februar 2015 Men hvorfor får den som mobber ha det godt, mens den som mobbes har det vondt, eller er død. Kan ikke hjelpe en død person. Jeg ser nok av mobbere som har det godt i dag. De viser ikke tegn til anger. De vil bare ha hjelp for sin egen del. Tror du ikke at det betyr at de ikke har det så godt. Får du det bedre hvis de har det vondt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym2233 Skrevet 23. februar 2015 #304 Del Skrevet 23. februar 2015 Dette gjorde vondt i hjerterota å lese 😞 (av gutten) Ingen forslag, tips eller råd.. Det du gjorde var grusomt, utfallet i tillegg død. Håper i allefall nå i denne voksne alderen at du gjør gode gjerninger, ikke mobber, men sier stopp om du ser noen rundt deg bli.mobbet... Du var ond og fæl, men du er ikke det nå lenger. Du har samvittighet og skyldfølelsen. Ta dette heller til deg. ...Klem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #305 Del Skrevet 23. februar 2015 Tror du ikke at det betyr at de ikke har det så godt. Får du det bedre hvis de har det vondt? Ja Anonymous poster hash: 38a57...32c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PaulaS Skrevet 23. februar 2015 #306 Del Skrevet 23. februar 2015 Dette var ganske leit å høre. En meget trist historie. Du er sterk som forteller ts, kanskje noen andre vil lære av dette og forstå at mobbing er ikke greit. Alle synes det er morsomt til personen dør. Da er det bare leit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leini Skrevet 23. februar 2015 #307 Del Skrevet 23. februar 2015 Ts gjorde noe stygt da hun var 14. Hun er ikke alene om det, men hun angrer. Jeg tror de færreste av oss er perfekte. Jeg var ingen mobber, men når jeg ser tilbake på 14-åringen meg, så har jeg litt lyst a facepalme. Jeg gjorde kanskje ikke noe ondt, men en del dumme ting. Jeg ble voksen, og det har ts også blitt. 14 åringer er fortsatt barn. De er sauer som følger etter bjellesauen og som vil gjøre mye for å passe inn. Unnskylder det henne? Nei, men problemet er at den eneste som kunne ha gitt unnskyldningener død. Jeg tror ikke lappene og yoghurten alene er grunnen til han tok livet sitt. TS var ikke den eneste som mobbet. Desverre var summen av alle som gjorde det for høy. Det er konsekvensene for din / deres handling. Hadde du angret like mye om han IKKE hadde tatt livet sitt? Og JA, noen av dere som skriver de verste ordene her inne er selv mobbere ved å skrive slik til andre mennesker! Anonymous poster hash: 14917...127 Faktisk et poeng i dette.Ikke nødvendigvis i denne tråden, men det er en del troll/mobbere på KG. Dere vet selv hvem dere er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kili Skrevet 23. februar 2015 #308 Del Skrevet 23. februar 2015 Tror du ikke at det betyr at de ikke har det så godt. Får du det bedre hvis de har det vondt? De fortjener å angre, de fortjener å ha dårlig samvittighet, de fortjener å få noe igjen for det grusomme de gjør. Jeg får det i alle fall ikke bedre av å se de har det kjempegodt etter å ha gjort noe så grusomt. Tvert i mot. Det er jævlig vondt å se. Se at folk ikke angrer, og hvis de angrer så vil de ha hjelp for å bli kvitt angeren for sin egen del. Har de gjort noe så grusomt så må de forvente å leve med dårlig samvittighet og anger resten av livet. De må lære seg å leve med det. Ellers kunne de la være å ødelegge et annet menneske. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 23. februar 2015 #309 Del Skrevet 23. februar 2015 Ja Anonymous poster hash: 38a57...32c Det gjorde jo mobberen også. Følte seg bedre ved at du fikk vondt. Ikkesant man får lyst til å plage andre? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 23. februar 2015 #310 Del Skrevet 23. februar 2015 De fortjener å angre, de fortjener å ha dårlig samvittighet, de fortjener å få noe igjen for det grusomme de gjør. Jeg får det i alle fall ikke bedre av å se de har det kjempegodt etter å ha gjort noe så grusomt. Tvert i mot. Det er jævlig vondt å se. Se at folk ikke angrer, og hvis de angrer så vil de ha hjelp for å bli kvitt angeren for sin egen del. Har de gjort noe så grusomt så må de forvente å leve med dårlig samvittighet og anger resten av livet. De må lære seg å leve med det. Ellers kunne de la være å ødelegge et annet menneske. Trådstarter angrer på at hun mobbet og var slem. Hun har det ikke bra idag. Er du klar for å tilgi trådstarter, ja eller nei? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kili Skrevet 23. februar 2015 #311 Del Skrevet 23. februar 2015 (endret) Trådstarter angrer på at hun mobbet og var slem. Hun har det ikke bra idag. Er du klar for å tilgi trådstarter, ja eller nei? Nei, jeg kan aldri tilgi en sånn grusom handling. Aldri! Det må folk forstå! Endret 23. februar 2015 av Kili 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uredd Skrevet 23. februar 2015 #312 Del Skrevet 23. februar 2015 Nei, jeg kan aldri tilgi en sånn grusom handling. Aldri! Det må folk forstå! Det er ikke handlingen som skal tilgis, det er personen som utførte den og skjønner at det var galt. Min personlige overbevisning er at ved å ikke prøve å tilgi, så dyrker du smerten du bærer på, og vil ikke kunne komme videre. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 23. februar 2015 #313 Del Skrevet 23. februar 2015 Har ikke giddet og lest hele tråden men veldig mange her er slemme mot TS. Hun er ond, eier ikke empati, noen håper til og med at barnet hennes dør på samme måte om hun får noen osv.. Jeg er i mot mobbing så det er sagt. Ja ts har gjort grufulle og ondskaplige handlinger mot denne gutten da hun var 14. Hun var ond da og hadde ikke empati men det symboliserer ikke hvem hun er nå. Det er veldig feil å kalle noen ond resten av livet da folk forandrer seg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anciol Skrevet 23. februar 2015 #314 Del Skrevet 23. februar 2015 lAhhh endelig litt herlig karma treffer en tidligere mobber:O) måtte samvittigheten plage deg for alltid. Det er delvis mobberne sin skyld at jeg har slitt psykisk og stoler lite på folk. Det jeg liker er at en av de som mobbet meg sliter med vondt i magen (et magesår som ikke gror), stiv skulder etc, og en annen som mobbet meg endte i rullestol etter en bilulykke. Feiret ! Karma kom og tok de begge to:) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kili Skrevet 23. februar 2015 #315 Del Skrevet 23. februar 2015 Det er ikke handlingen som skal tilgis, det er personen som utførte den og skjønner at det var galt. Min personlige overbevisning er at ved å ikke prøve å tilgi, så dyrker du smerten du bærer på, og vil ikke kunne komme videre. Jeg har aldri klart å tilgi et eneste menneske som har mobbet kraftig. Jeg har prøvd, men klarer det ikke. Jeg klarer å tilgi de som har mobbet bittelitt og ikke noe særlig alvorlig. Så lenge de angrer selv. Men når mobbinga har ødelagt eller tatt liv så klarer jeg ikke å tilgi. Har ikke giddet og lest hele tråden men veldig mange her er slemme mot TS. Hun er ond, eier ikke empati, noen håper til og med at barnet hennes dør på samme måte om hun får noen osv.. Jeg er i mot mobbing så det er sagt. Ja ts har gjort grufulle og ondskaplige handlinger mot denne gutten da hun var 14. Hun var ond da og hadde ikke empati men det symboliserer ikke hvem hun er nå. Det er veldig feil å kalle noen ond resten av livet da folk forandrer seg. Ja det var jævlig skrevet. Vi skal aldri håpe at noen dør uansett, og det er ikke det uskyldige barnet som skal få igjen for noe mora har gjort. Men det er lov å være forbanna på hun som har gjort noe utilgivelig. Men det skal ikke gå utover barnet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ferny Skrevet 23. februar 2015 #316 Del Skrevet 23. februar 2015 Jeg tror at det som spisser debatten her er at man setter disse tingene opp mot hverandre. Den som mobbes og mobberen trenger begge hjelp, men denne hjelpen er ikke lik, og det at mobberen også får hjelp betyr ikke at den som mobbes ikke skal tas på alvor. Mitt poeng er at det å mobbe mobberen ikke er veien å gå. Dette er kun ren og skjær hevnlyst. Selvfølgelig er det galt å mobbe mobbere. Men jeg mener at det er riktig å påpeke at uansett hva man strir med selv, så er det helt på trynet å velge seg ut et tilfeldig offer, og la all frustrasjon gå utover denne personen. Tror mobberen at han/hun blir "frisk" av det. For disse folkene er jo helt klart ikke friske i hodene sine... Og man vet hvor store konsekvenser mobbing kan få, og da er det helt på trynet at mobberen setter seg selv i en offerrolle. I ytterste konsekvens tar mobbeofferet livet av seg... hvilke egne "personlige problemer" kan rettferdiggjøre handlinger som gjør noe sånt med et annet menneske? Ingen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #317 Del Skrevet 23. februar 2015 Folk må klare å skille barnslig idioti og "vanlig plaging" fra det TS har gjort. De fleste, mobbeofre eller ikke, kan fint akseptere at det er mulig for en som plager noen klassekamerater i andreklasse å ende opp som et godt menneske. Selvsagt kan man det. Men det er to ting som gjør at dette er helt forferdelig jævlig. Det ene er TS' alder på tidspunktet, altså fjorten år. Hun var under et år unna å kunne holdes strafferettslig ansvarlig for sine handlinger, en terskel som selvsagt er mye høyere enn den etiske. En fjortenåring er naturligvis ikke helt voksen, men en fjortenåring er mer enn voksen nok til å forstå hva oppfordringer til selvmord er, og når de gjentas flere ganger handler det heller ikke om manglende impulskontroll. En fjortenåring er i stand til å velge sine ord nettopp slik at de treffer hardest mulig. En syvåring vil neppe forstå dimensjonene og ta et slikt bevisst valg - en fjortenåring gjør det. Det andre er metodene som ble brukt her. Alle former for mobbing er sårende og kan være ødeleggende. Det er likevel en vesensforskjell på "mindre" mobbing og det TS gjorde. TS sier selv at hun systematisk la anonyme brev i sekken til en gutt hun forstod at allerede hadde det veldig vanskelig. Ikke bare det, brevene var utformet slik at de skulle få ham til å føle seg så dårlig som overhodet mulig. I tillegg inneholdt de direkte oppfordringer til selvmord, noe en fjortenåring selvsagt forstår hva innebærer. Dette ble også gjentatt flere ganger, det var ikke en impulshandling, og TS fikk etter eget utsagn et "kick" av å systematisk påføre denne vanskeligstilte gutten maksimal smerte. Alle har sagt og gjort dumme ting i tenårene. Klart vi har det. Alt man gjør trenger ikke henge ved en livet ut. Men et så klinisk, systematisk, kalkulert prosjekt for å sørge for å gjøre hverdagen så grusom man bare kunne for et helt uskyldig, vanskeligstilt menneske er på et helt annet plan enn hendelig, ungdommelig dumskap. Et menneske som er i stand til å være så systematisk i mobbingen som dette er også voksent nok til å forstå hva det gjør. Det er et uttrykk for ren ondskap. Enten TS bader i selvmedlidenhet tolv år senere eller ikke. Anonymous poster hash: f254e...0b4 Løfter frem denne. Den oppsummerer det hele utrolig presist.Anonymous poster hash: 56635...c52 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petra75 Skrevet 23. februar 2015 #318 Del Skrevet 23. februar 2015 Men hvorfor får den som mobber ha det godt, mens den som mobbes har det vondt, eller er død. Kan ikke hjelpe en død person. Jeg ser nok av mobbere som har det godt i dag. De viser ikke tegn til anger. De vil bare ha hjelp for sin egen del. Men her ser du en tidligere mobber som viser at h*n angrer, og at h*n ikke har det godt i dag med det h*n gjorde da h*n var barn. På hvilken måte gagner det deg at h*n skal gå og slite med dette resten av livet? Hvorfor skal det at enda et liv blir ødelagt gjøre hverdagen bedre for deg? Og på hvilken måte gjør det deg til en bedre person? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sassenach Skrevet 23. februar 2015 #319 Del Skrevet 23. februar 2015 De fortjener å angre, de fortjener å ha dårlig samvittighet, de fortjener å få noe igjen for det grusomme de gjør. Jeg får det i alle fall ikke bedre av å se de har det kjempegodt etter å ha gjort noe så grusomt. Tvert i mot. Det er jævlig vondt å se. Se at folk ikke angrer, og hvis de angrer så vil de ha hjelp for å bli kvitt angeren for sin egen del. Har de gjort noe så grusomt så må de forvente å leve med dårlig samvittighet og anger resten av livet. De må lære seg å leve med det. Ellers kunne de la være å ødelegge et annet menneske. Hva om det hadde vært ditt eget barn som var mobberen, da? Mener du fortsatt din egen datter eller sønn skulle vært plaget med dette resten av livet enda de angret oppriktig? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petra75 Skrevet 23. februar 2015 #320 Del Skrevet 23. februar 2015 Jeg tenker at hvis jeg måtte legge livet mitt i hendene på noen i denne tråden, hadde det vært TS slik h*n er i dag heller enn mange av dere andre som har svart i denne tråden. H*n viser at h*n har lært. Dere andre - not so much. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå