AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #281 Del Skrevet 23. februar 2015 Jeg synes faktisk ikke at kommentarene her er så hårreisende. Jeg skjønner reaksjonen veldig godt. Selv har jeg sett min bror bli mobbet, og jeg ble igjen mobbet fordi jeg var søstera hans. Broren min vil alle godt her i livet og da han begynte på skolen var han populær og snill. Da noen begynte å erte han tok han ikke igjen, han var bare snill tilbake og ble plutselig et offer. Vi opplevde mobbing hvor en vi gikk i hjembyen vår. Og jeg som lillesøster måtte forsvare oss fordi mobberne gjorde broren min om til en innesluttet og redd gutt, rake motsetning til det han egentlig var. Det er så vondt å se gamle videoer av oss der han er midtpunktet og koser seg, han kunne gå inn på kjøkkenet på en restaurant og spørre kokken om han kunne hjelpe til. Hvilken innesluttet person gjør det? Også snudde alt, bare pga de drittungene. Jeg er så sint på dem, ikke bare fordi de mobbet der og da, men også fordi de har skadet broren min og familien for resten av livet. Han tørr feks. såvidt ta telefonen fordi han vet ikke hva som er på andre siden. Og det verste av alt, han har prøvd å ta livet sitt. Så ikke faen om jeg ønsker mobbere noe godt her i livet. Er man 14 år skjønner man såpass. Jeg støtter heller ikke vold, men jeg vet jeg fort kunne gitt de mobberne en på trynet, men ALDRI ALDRI mobbet de tilbake. TS må leve med dette og det kommer til å gjøre vondt. I likhet med at broren min og de som er glad i han må leve med at han er helt ødelagt, det er bare forskjell på hvem som fortjener det og ikke. Anonymous poster hash: b86b4...53d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #282 Del Skrevet 23. februar 2015 Jeg blir helt satt ut over hvor kalkulerende TS virket. Når man legger anonyme brev i ryggsekken, og mobber på en så skjult måte at ikke engang offeret visste hvem brevene kom fra, så syns jeg det viser at TS visste utmerket godt hvor alvorlig dettevar. TS visste at konsekvensene kunne være enorme, men gjorde det hun gjorde likevel - av pur egoisme for å få et "kick". Hun kan ikke skylde på gruppepress, hun kan ikke skylde på noe - hun mobbet for å få et KICK ut av det! En mer egoistisk grunn kan man neppe finne. Hun brydde seg ikke et sekund om denne gutten hadde det vondt, tvert imot ga det henne glede. Jeg syns ikke TS fortjener å kunne legge dette bak seg. Jeg håper oppriktig at du angrer, og at det gjør deg vondt å tenke på hva du gjorde i årevis fremover - så kanskje du en dag kan forstå hvor vondt han hadde det. At du var 14 år unnskylder ingen ting. Hilsen ei som heldigvis fant sin brors avskjedsbrev i tide, så ikke han endte som offeret til TS.Anonymous poster hash: 9d410...122 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #283 Del Skrevet 23. februar 2015 Herllighet, hvis TS hadde vært ond hadde h*n ikke vært tynget av dårlig samvittighet? Vi gjør alle onde gjerninger, og jeg kjenner mange slemme mennesker. Mange. Men det er klart dette var grusomt, og særlig konsekvensen ut av det. Men hun drepte han ikke, det gjorde han selv. Hvor var foreldrene hans? Så de ikke at han slet? Kan det være andre ting han slet med? Det er et hav av mulige grunner for dette utfallet. H*n hjalp sikkert godt til, men hadde vel ikke håpet på dette resultatet? Jeg har sagt til flere jeg har vært sint på at jeg ønsker de dit pepperen gror og at de ikke ekisterte på denne jord, men jeg mener da ikke at jeg ønsker de døde. Unger kan være grusomme, og det var ett eller annet med denne gutten som trigget deg til å plage han. Hvordan hadde du det selv? Du er nok ikke ond, du har bare vært slem. Og du er et annet menneske i dag. Anonymous poster hash: fd5d4...7c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolene Skrevet 23. februar 2015 #284 Del Skrevet 23. februar 2015 Denne tråden gjør meg vondt! Ts har gjort noe utilgivelig og må leve med det. At det gir alle andre mobbeoffere rett til å hetse og mobbe var jeg virkelig ikke klar over, og at man i tillegg selv blir kalt en mobber når man påpeker netthets, gjør meg utrolig trist. Ja, TS må leve med det grusomme hun gjorde. Det er en konsekvens av et valg hun tok = hun må leve med det. Ingen her har hetset eller mobbet etter mitt skjønn, men alle har kommet med sin mening slik et diskusjonsfourm er ment som. Å mobbe noen pågår over tid, lengre enn denne trådens eksistens, det samme med hetsing. Det blir å vanne ut begreper, hvilket som heller ikke er bra. En tidligere mobber vil aldri få min sympati, uansett hvor "vondt" den personen måtte ha det i dag. Selv sliter jeg med en ryggskade på grunn av mobbing. En unnskyldning har jeg heller aldri fått fra personen. I over 15 år led jeg meg gjennom mobbing, så ikke kom her å be meg synes synd på en som mobber. At jeg selv ikke tok livet av meg i den perioden det stod på som verst, er i grunn mer flaks enn noe annet. Ja, jeg har blitt rikere på erfaringer, men de erfaringene skulle jeg helst ønske jeg ikke hadde. Slike mennesker er ikke verdt min sympati, av den enkle grunn at valgene de tok får konsekvenser. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Browncoat Skrevet 23. februar 2015 #285 Del Skrevet 23. februar 2015 Egentlig så synes jeg ikke du fortjener å tilgi deg selv, eller gå videre og glemme. Var grusomt å lese, fikk kjempevondt av denne stakkars, stakkars gutten. Den smerten han har gått å båret på, kan nok ikke sammenlignes litt en gang med din dårlige samvittighet. Men vel, tilgivelse er en kunst, og jeg mener alle fortjener en sjanse til. Det jeg synes DU burde gjøre, istedet for å synes synd på deg selv og spørre om hvordan du kan tilgi deg selv og gå videre, er å kjempe mot mobbing. Du var med på å mobbe en gutt så kraftig at han tok livet sitt.. Kjemp for at det ikke skal skje igjen med noen andre!? Jobb frivillig i orgasisasjoner som jobber mot mobbing! Gjør alt du kan for å forhindre mer mobbing! Kanskje du kan holde foredrag? Er jo tusenvis av mennesker som har stått frem og fortalt om hvordan de ble mobbet... men det er sjeldent mobbere selv står frem. Kanskje historien din kan "skremme" mobbere til å skjerpe seg? Jeg vet ikke, jeg vet i hvertfall at ved å "bare legge dette bak deg fordi du angrer" er en feig vei å gå. Dessverre er det for sent for den stakkars gutten i klassen din, men om du så bare klarer å hjelpe én person fra å bli mobbet, så redder du kanskje livet til den ene personen! Jeg tror det er løsningen på den tilgivelsen du er ute etter. Er så enig i dette. Jeg mener også at TS fremstår som veldig selvmedlidende og selv om hun sier at hun angrer, er jo fokuset på seg selv og hvordan hun skal slippe å ha dårlig samvittighet. En 14-åring er ikke et lite barn og er ansvarlig for egne handlinger, dette må TS leve med resten av livet. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strikkemamma Skrevet 23. februar 2015 #286 Del Skrevet 23. februar 2015 Sånne som deg gjør meg kvalm og forbannet! Til pass for deg at du sliter.. Stakkars gutt og hans familie. Grusomt!! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #287 Del Skrevet 23. februar 2015 Sånne som deg gjør meg kvalm og forbannet! Til pass for deg at du sliter.. Stakkars gutt og hans familie. Grusomt!! Hvor lenge mener du hun skal slite? Hun har snart slitt halve livet. Du var vel en gullunge da du var tenåring? Gjorde aldri noe galt? Anonymous poster hash: eae1d...25f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snuppi Skrevet 23. februar 2015 #288 Del Skrevet 23. februar 2015 (endret) For et ondt og grufult menneske du er. Ikke bare det du har gjort mot denne gutten, men også hva du har gjort mot familien hans. Jeg håper du aldri klarer å lære deg å leve med dette, at dette vil tære deg så hardt psykisk at du blir syk og deprimert og tør aldri å vise trynet ditt utfor døra. Hva om det er ditt barn neste gang som treffer på en drittsekk som deg? At det er ditt barn som tar livet sitt? En liten del av meg håper at dersom det er noen barn til her i verden som får samme sjebne som denne gutten, så er det ditt. Slik at du kan få lov til å sitte å kjenne på den forferdelige følelsen over at djevelunger som deg holder på denne måten. For en skam det må være å kjenne deg og være i slekt med deg... Anonymous poster hash: 78a81...f35 Virkelig?? Du bør lese gjennom innlegget ditt en gang til. Hva er det du skriver? Barnet til Ts er ikke ansvarlig for sin mors handlinger! Hvordan kan du ønske et uskyldig barn noe så vondt? Til Ts. Jeg synes at det er vanskelig å svare deg. Det er tydelig at du angrer og har det vondt, men det som du gjorde da du var ungdom er helt forferdelig. Du har vært med å forårsaket et annet menneskes død. Hva kan en si til det? Jeg skal ikke legg meg ned på et lavmål nivå og komme med stygge ord til deg. Du har det vondt nok som det er. Det er vel straffen din. Nemlig å leve med dette. Jeg ser at andre foreslår at du kan oppsøke psykolog, samt fortelle historien din til barn og unge. På den måten kan du gjerne forhindre at flere barn lider samme skjebne. Det vil gjerne bli litt lettere å leve med deg selv om du gjør det. Gutten sitt liv og død har da ikke vært forgjeves. Endret 23. februar 2015 av Snuppi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snuppi Skrevet 23. februar 2015 #289 Del Skrevet 23. februar 2015 Er så enig i dette. Jeg mener også at TS fremstår som veldig selvmedlidende og selv om hun sier at hun angrer, er jo fokuset på seg selv og hvordan hun skal slippe å ha dårlig samvittighet. En 14-åring er ikke et lite barn og er ansvarlig for egne handlinger, dette må TS leve med resten av livet. En 14. åring er heller ikke voksen. Hjernen er langt i fra utviklet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #290 Del Skrevet 23. februar 2015 Hvor lenge mener du hun skal slite? Hun har snart slitt halve livet. Du var vel en gullunge da du var tenåring? Gjorde aldri noe galt?Anonymous poster hash: eae1d...25f 12 år er ingen ting når du har medvirket til noens død. Anonymous poster hash: 9d410...122 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #291 Del Skrevet 23. februar 2015 Jeg er litt overrasket over at folk ikke klarer å faktisk skille mellom hvem TS var som 14 åring om hvem hun er nå som 26 åring. Ærligtalt. Hvem av dere var akkuratt lik som 14 åring som dere er idag? Hvertfall ikke jeg, nå mobbet jeg ikke men gjorde mye galt for det som jeg ALDRI hadde gjort idag er nå 27. Selvsagt det de gjorde var onskapsfullt og jeg forsvarer det ikke i det hele tatt, men hun viser og sier hun sliter med det. Det viser at det har gått innpå henne og at hun angrer fælt, fortjener det det nok ja. MEN å si at hun er ondskapsfull den dag idag, det blir for dumt i mine øyne kanskje er hun det men det vet dere ingenting om. En må være litt forsiktig med netthets folkens, og husk det var et barn som gjorde dette ikke den voksne personen idag. Hadde vært verre oø hun ikke viste anger. Jeg gjør henne ikke til offer og syns det var veldig råttent og dårlig gjort, noe TS viser at hun forstår. Men hvordan hun er idag vet ingen av oss. Hun kan ha lært mye av dette og være verdens snilleste idag, eller hun kan ha lært ingenting og være stygg. Men dette innlegget viser anger!Anonymous poster hash: da0fe...966 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yzma Skrevet 23. februar 2015 #292 Del Skrevet 23. februar 2015 Seriøst? Du synes denne enkle tråden er like ille som at en liten gutt systematisk ble plaget hver dag i flere år til han tok livet sitt??? Anonymous poster hash: 21f47...e8f wow, snakk om å misse poenget heeelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uredd Skrevet 23. februar 2015 #293 Del Skrevet 23. februar 2015 Jeg har ingen problemer med et behov for å uttrykke medfølelse med denne gutten og et tilsvarende behov for å uttrykke avsky mot handlingen. Det er derimot en kortslutning å tro at det er dèt en gjør i mange av disse kommentarene. De fremstår som like ondskapsfulle som selve mobbingen og sårer garantert like mye. Jeg trodde etterhvert at det var kjent at mobberen like ofte kan være et offer. Det er ingen vinnere i mobbeproblematikken og det bør vi ta inn over oss før vi skriver tankeløse kommentarer på KG. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kili Skrevet 23. februar 2015 #294 Del Skrevet 23. februar 2015 (endret) Tror de fleste her har full medlidenhet til de som har fått livene sine ødelagt pga mobbing. Det har iallefall jeg. Men jeg personlig syns at mye av det folk har klart å lire ut av seg her er utrolig grusomt. Mye av det har komt fra mobbeoffre selv. Og da begynner jeg å lure på hva gjør disse personene noe bedre enn TS? Er det noe bedre å gjemme seg bak et anonymt nick på internett og skrive så grusomme ting som noen faktisk har gjort? Er det sånn at en mobber selv fortjener å bli mobbet? Av mobbeoffrene? Klarer ikke å se logikken. TS har et liv på samvittigheten, ja, men er ikke folk redd for at ordene de skriver her gjør at kanskje de også får et liv på samvittigheten? Dere vil isåfall mest sannsynlig aldri få vite det. Da går det kanskje greit? TS har gjort grusomme ting som jeg på ingen måte prøver å forsvare. Og ja, det er selvsagt lov til å reagere. Sterkt. Men en plass går grensen, iallefall for min del. Å be noen ta livet sitt er grusomt (som ts gjorde mot han gutten) så hvis noen han skrevet det her inne så er de like onde. Jeg ville aldri skrevet at noen må gå å dø for det vil jeg ikke at noen skal. Ikke en gang mordere vil jeg skal ta livet sitt. Men at de er onde og full av faenskap har de bare godt av å høre når de har gjort noe så grusomt. Som 14 åring vet man godt hva man gjør, hva som er rett og galt og hvordan vi skal behandle andre mennesker for at de skal ha det godt og ikke vondt. En mobber er bare ondskapsfull og grusom. Det finnes INGEN unnskyldninger og tilgivelse for å ødelegge et annet menneske sitt liv. Det kan ikke finnes annet et hat og faenskap i sånne mennesker. Om de er blitt voksne og litt bedre og snillere så er det forsent. De har ødelagt liv for alltid. Er det bare litt mobbing (ikke noe alvorlig) og mobbeofrene tilgir og har glemt det så er det noe annet. Endret 23. februar 2015 av Kili 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uredd Skrevet 23. februar 2015 #295 Del Skrevet 23. februar 2015 Å be noen ta livet sitt er grusomt (som ts gjorde mot han gutten) så hvis noen han skrevet det her inne så er de like onde. Jeg ville aldri skrevet at noen må gå å dø for det vil jeg ikke at noen skal. Ikke en gang mordere vil jeg skal ta livet mitt. Men at de er onde og full av faenskap har de bare godt av å høre når de har gjort noe så grusomt. Som 14 åring vet man godt hva man gjør, hva som er rett og galt og hvordan vi skal behandle andre mennesker for at de skal ha det godt og ikke vondt. En mobber er bare ondskapsfull og grusom. Det finnes INGEN unnskyldninger og tilgivelse for å ødelegge et annet menneske sitt liv. Det kan ikke finnes annet et hat og faenskap i sånne mennesker. Om de er blitt voksne og litt bedre og snillere så er det forsent. De har ødelagt liv for alltid. Er det bare litt mobbing (ikke noe alvorlig) og mobbeofrene tilgir og har glemt det så er det noe annet. Det er for sent for denne gutten ja. Det er ikke for sent for TS og for andre. Dette problemet løses ikke ved å eskalere hat. Det løses ved forståelse av mekanismene bak. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Browncoat Skrevet 23. februar 2015 #296 Del Skrevet 23. februar 2015 En 14. åring er heller ikke voksen. Hjernen er langt i fra utviklet. Jeg mener at en 14-åring ikke kan oppføre seg som de vil uten å ta ansvar bare fordi de ikke er myndige/ikke helt utviklet hjerne. Man gjør ofte mye dumt når man er tenåring, ja, men når man ber andre ta livet sitt er det faktisk langt over grensen, uansett! I min erfaring blir mobbing altfor bagatellisert fordi det er snakk om barn, og man skal hele tiden ha forståelse for mobbere og kommer med all slags unnskyldninger, selv om det går på bekostning av mobbeofferet. Jeg kjenner flere som innrømmer å ha mobbet på skolen, men som sier de ikke har dårlig samvittighet fordi de "ikke visste bedre". Det er faktisk bullshit. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kili Skrevet 23. februar 2015 #297 Del Skrevet 23. februar 2015 Det er for sent for denne gutten ja. Det er ikke for sent for TS og for andre. Dette problemet løses ikke ved å eskalere hat. Det løses ved forståelse av mekanismene bak. Men da lurer jeg på hvorfor mobbeoffera enten er ødelagt for livet eller er død og aldri kan komme tilbake, mens mobberene får en ny sjans, får leve godt og får hjelp til å glemme? Det er ingen rettferdighet med det. Da kan jo folk bare mobbe og ødelegge andres liv da for de får jo aldri straff for det uansett. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uredd Skrevet 23. februar 2015 #298 Del Skrevet 23. februar 2015 Men da lurer jeg på hvorfor mobbeoffera enten er ødelagt for livet eller er død og aldri kan komme tilbake, mens mobberene får en ny sjans, får leve godt og får hjelp til å glemme? Det er ingen rettferdighet med det. Da kan jo folk bare mobbe og ødelegge andres liv da for de får jo aldri straff for det uansett. Både mobberen og den som mobbes trenger hjelp. Det at den som mobbes har det fælt er ikke det samme som at den som mobber har det bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ferny Skrevet 23. februar 2015 #299 Del Skrevet 23. februar 2015 Både mobberen og den som mobbes trenger hjelp. Det at den som mobbes har det fælt er ikke det samme som at den som mobber har det bra. Leste et avisinnlegg "av en mobber" for en stund siden. At de blir oversett - at mobberne også har problemer. Joda, selvfølgelig bør alle som har det kjipt få hjelp. Men det rettferdiggjør ikke en elendig oppførsel overfor andre - jeg synes ikke mobberne har rett til å gjøre seg selv til offer på lik linje med et mobbeoffer. Det finnes andre måter å søke hjelp på... det er like fullt meningsløst å hetse andre (til døde noen ganger). Har man det kjipt, så får man uttrykke det på en langt mer kontruktiv måte enn å plage uskyldige. Særlig med tanke på at mobbing ikke bare skjer i barneskolen, men videre oppover i systemet. Ungdomsskole, videregående, arbeidsplasser... virkelig - da er man gammel nok til å forstå forskjell på rett og galt. Og man vet at man kan søke hjelp hos venner/familie/andre voksne om man sliter med noe. Tragisk avisinnlegg. Jeg ble bare provosert. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snuppi Skrevet 23. februar 2015 #300 Del Skrevet 23. februar 2015 Jeg mener at en 14-åring ikke kan oppføre seg som de vil uten å ta ansvar bare fordi de ikke er myndige/ikke helt utviklet hjerne. Man gjør ofte mye dumt når man er tenåring, ja, men når man ber andre ta livet sitt er det faktisk langt over grensen, uansett! I min erfaring blir mobbing altfor bagatellisert fordi det er snakk om barn, og man skal hele tiden ha forståelse for mobbere og kommer med all slags unnskyldninger, selv om det går på bekostning av mobbeofferet. Jeg kjenner flere som innrømmer å ha mobbet på skolen, men som sier de ikke har dårlig samvittighet fordi de "ikke visste bedre". Det er faktisk bullshit. Et typisk trekk for ungdomsårene er ungdommens følelse av personlig særpreg, uovervinnelighet og udødelighet. De kan for eks tillegge seg en oppmerksomhetsgivende adferd. Ungdommer oppfatter gjerne seg selv som helt unike og hevet over foreldre og jevnaldrende. Dette vil for mange unge gi en følelse av uovervinnelighet. Nettopp denne følelsen kan forklare hvorfor noen ungdommer utsetter seg selv for fare eller utsetter andre for mobbing. De vet at handlingene kan være farlig, men de tror ikke at de vil bli påvirket av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå