Gå til innhold

Hvor mye støtter dere deres voksne barn(student) med i mnd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fikk ingenting fast, men trengte jeg økonomisk hjelp så fikk jeg det.

Anonymous poster hash: 21d73...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler mobilabbonement hver måned + forsikring. I tillegg gir vi henne togbilletten hjem i ferier og suplerer med litt kleshandel, frisør og tannlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk hjemreiser og ellers ved behov, f.eks tannlege, og en og annen frisørtime. Jeg jobbet deltid, og hadde ikke et veldig travelt studie. Gikk ut med gode redultater (b-snitt). Foreldrene mine var tydelige på at jeg bare måtte si ifra om jeg trengte penger. Stolt som jeg er, var det veldig sjelden jeg bad om penger.

Anonymous poster hash: cb47b...46c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sponset penger fast, men har brukt mye penger på barna mine generelt. F.eks at jeg har tilbudt penger når de har eksamenstid eller praksisperiode, sånn at de slipper å jobbe da. I tillegg har de fått mye klær, sko og andre ting jeg har sett at de trenger.

Begge barna har også fått dekket mobilbruk helt til de selv valgte å gå ut av ordningen. Vi sponser også tv-abonnement, i og med at vi har Riks-tv, og kan ha tv 4 steder uten ekstra kostnad.

Endret av Majott
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så store barn ennå, men tenker at når man er voksen og ferdig med videregående, skal man i hovedsak klippe navlestrengen og forsørge seg selv.

Jeg kommer neppe til å sponse mine barn med noen fast pengesum når de blir voksne. Derimot kommer jeg nok til å f eks fylle opp kjøleskapene deres en og annen gang, spandere et skopar når det trengs, betale togbilletten hjem o l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får ingen ting. Har ikke jobb heller pga. tungt studium. Hadde spart opp 50 000 før jeg begynte å studere. Er snart nede i null så må muligens slutte på studiet :(



Anonymous poster hash: 896d0...8ef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo sånne foreldre som gir ungene sine penger som gjør at vi andre studenter må bruke opp pengene våre på overprisede studentboliger og er fattige! Blir utrolig provosert



Anonymous poster hash: 896d0...8ef
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk ingenting fra foreldrene mine. Men jeg bodde hjemme gjennom videregående, og skaffet meg fast arbeid rett etterpå. Men jeg har to eldre brødre som fikk henholdsvis 7 000 kroner og 8 000 kroner i julegave når dem bodde på hybel og studerte ved universitetet. Dette føles litt surt der og da, ettersom jeg fikk 1 000 kroner i julegave samme året. Men dem trengte vel pengene mer enn meg, fordi de hadde ikke noe som helst jobb ved siden av studiene...



Anonymous poster hash: 046d6...e58
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ingen ting. Har ikke jobb heller pga. tungt studium. Hadde spart opp 50 000 før jeg begynte å studere. Er snart nede i null så må muligens slutte på studiet :(

Anonymous poster hash: 896d0...8ef

Sommerjobb?

Anonymous poster hash: c6a9d...3cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ingenting fast, men får hjelp hvis jeg trenger det.

Kunne aldri tatt imot 5k i mnd av foreldrene mine. Da får man heller finne seg en jobb!



Anonymous poster hash: 3ce37...b0e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ingen ting. Har ikke jobb heller pga. tungt studium. Hadde spart opp 50 000 før jeg begynte å studere. Er snart nede i null så må muligens slutte på studiet :(

Anonymous poster hash: 896d0...8ef

Hva studerer du egentlig?

Anonymous poster hash: 3ce37...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine foreldre har kjøpt bolig i studiebyen min, så jeg bor gratis. Jeg har bare stipend fra lånekassen, så får utbetalt rundt 2800 i måneden. I tillegg jobber jeg av og til, ikke så veldig mye, men blir noen tusen i måneden ekstra.

Er veldig glad for at jeg får så mye hjelp, jeg tror virkelig at karakterene mine har hatt nytte av det. Synes det er synd at så mange mener at man skal ha deltidsjobb ved siden av studiene. Hvorfor skal man ta opp dyrt lån, og ikke få lov til å gi 100% til studiene?



Anonymous poster hash: 318d5...c0e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden, men vi har aldri støtte våre studerende barn økonomisk med fast beløp i måneden. De har jobbet ved siden av og sånn sett klart seg selv. Men vi har hjulpet til med en telefon - og strømregning en håndfull ganger.

Jule - og bursdagsgavene har bestått av ting til hus og hjem eller klær. Bl.a. har vi for eksempel kjøpt startpakker fra Ikea til kjøkkenet, seng, vaffeljern (svigersønnen vår fikk det til sin 18 årsdag - det er ennå i bruk etter 14 år ;) ), brødrister, tv og lignende fra de er 16 - 17 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk dekket mobil.

Husk at om du støtter husleien kan du få igjen litt på skatten



Anonymous poster hash: 4dca7...007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oi, 5000 kr /mnd er ganske mye!

Jeg fikk 1000 kr /mnd i tilskudd til husleie, og det var stas når foreldre kom på besøk for da fikk jeg fylt opp kjøleskap og tørrvarebeholdningen :)

Jobbet ved siden av studier; tjente ikke mye men nok til at det gikk rundt. Men dette var jo før Canada Goose, nyeste iPhone og andre dyre ting var noe "alle" unge så på som en menneskerett å eie....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir matt av dette. 5000 er alt for mye til mat og sosialt.

Det er forskjell på å hjelpe, og å sy puter under armene. Hun er nødt til å lære seg å styre penger, og evt å jobbe vedsiden av studiet (man kan jobbe kvelder, helger og ferier).

Å ikke jobbe vedsiden av studiene vil bare bite henne i rompa når hun går ut av skolen. Uten arbeidserfaring kommer du ikke langt. Og om studiet hennes er så utrolig krevende at hun ikke har tid til å jobbe, så har hun ikke tid til så mange opplevelser som skulle tilsi å ha så mye til overs.

Jeg vil si at 2000 holder lenge til mat, også kan du slenge på 500 kr til "opplevelser". Evt kan du sette de resterende 2500 på BSU til henne, det ville vært mer logisk.

Og ja, jeg er litt krass nå, enda TS har fått mange argumenter og tilbakemeldinger virker hun fastsatt på 5000. Jeg kjenner folk som har studert medisin (altså legestudiet), hatt deltidsjobb og frivillig verv. Selv har jeg hatt to jobber og frivillig verv ved siden av studier, og har klart meg fint i alle uten månedlig hjelp hjemmefra.

Hun trenger ikke nye klær og møbler hver måned. Om hun trenger møbler kan man finne masse gratis og billig brukt på Finn, eller så er det IKEA. Det er mange måter å leve billig på, og det er en utrolig viktig læringsprosess du fratar datteren din ved å sy slike puter under armene på henne. Foreldrene mine kunne sikkert også ha hjulpet meg med 5000 hver måned, men de har alltid oppdratt meg til at man ikke kan få alt man peker på, og at man må jobbe for pengene sine.

Som du selv poengterte, verden er ikke lett å leve i, så du må lære henne å håndtere den - og det gjøres ikke ved å bare gi henne penger. Bare fordi dere er i en posisjon der dere har mulighet, betyr ikke at det er den rette tingen å gjøre. Hun må lære å mestre, ikke at "mamma kommer til unnsetning".

Just my two cents

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...