Gå til innhold

Hvor mye støtter dere deres voksne barn(student) med i mnd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest hockeyfrue

Wtf? Nå ble jeg sinnsykt sjalu. Som student med deltidsjobb uten ei krone fra foreldrene, forstår jeg hvorfor forskjellene mellom oss studenter er så store økonomisk sett.

Jeg er veldig takknemlig for at foreldrene mine har muligheten til å gi meg såpass mye penger, og jeg har forståelse for at ikke alle har den muligheten. Forskjeller kommer det alltid til å være, og det må være greit at noen foreldre hjelper til mer enn andre uten at dette skal bli sett ned på.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg går 2 100% studier, har jobb og hund. Det går helt fint. Alt går hvis man vil. Får ingenting fra foreldre og klarer meg veldig fint. Det har jeg alltid gjort.

Anonymous poster hash: a1053...18d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat til 1500 er ganske absurd, klær og diverse er også lave. Dette budsjettet hadde kanskje godt for en kort periode, men å leve 6 år på dette, hørtes helt forferdelig ut..

TS

Anonymous poster hash: 6ec2f...b17

1500 holder til mat om man spiser billig men sunt. 2000 er det man skal klare seg på egentlig ifg sifo referanse budsjett som enslig. Klær må man ikke ha hver mnd. Man må prioritere fritids aktiviteter. En 1000 lapp holder fint til en fest i mnd og 1 kino feks. Hun må prioritere hva hun vil finne på av sosiale ting. Er du student har du egentlig ikke rom eller budsjett til å bruke masse på fritidsaktiviteter. Alt handler om prioriteringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre fylte opp kjøleskapet når de kom på besøk en gang i året, ellers fikk jeg ingen økonomisk støtte av dem.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1500 holder til mat om man spiser billig men sunt. 2000 er det man skal klare seg på egentlig ifg sifo referanse budsjett som enslig. Klær må man ikke ha hver mnd. Man må prioritere fritids aktiviteter. En 1000 lapp holder fint til en fest i mnd og 1 kino feks. Hun må prioritere hva hun vil finne på av sosiale ting. Er du student har du egentlig ikke rom eller budsjett til å bruke masse på fritidsaktiviteter. Alt handler om prioriteringer.

Når heg slår opp på SIFO så kommer jeg ut med over 7 000 for en enslig kvinne, men det er kanskje et annet budsjett? Jeg er helt enig i at det 'går' for en kortere periode, men det er ikke noe 'liv'. Min datter har startet på et veldig langt studium, man kan ikke leve år etter år på sparebluss...

TS

Anonymous poster hash: 6ec2f...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre støtter meg med 2500 kr i mnd, det dekker billånet mitt og mobilregningen min. Jeg er evig takknemlig for det. Selvom jeg er gift og eier bolig er det tøft med fullt studie og to deltidsjobber. Mye av det er "dårlige" vaner fra før jeg ble student, jobbet fulltid, så kunne nok klart meg uten. Med lån, stipend og jobb er jeg oppe i nesten 300.000 i året i inntekt, men det er dyrt å bo har jeg erfart. ;)

Om dere har mulighet så ville jeg kanskje satset på 3000 kr i støtte, også heller satt av 2000 kr på en konto som en buffer eller egenkapital ved boligkjøp.

Det vil alltid være forskjeller i inntekt, og med et tungt studie hadde jeg satt veldig stor pris på økonomisk hjelp for å slippe å jobbe veldig mye.

Anonymous poster hash: 3800f...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk 1000 kr i måneden det første året siden jeg måtte kjøpe inn en del ting og tang. Ingenting de siste fire årene. Jobbet hele sommeren og hadde en liten deltidsstilling under studiene.

Edit:og de betalte mobilregningen min alle de fem årene jeg studerte. Så det blir jo litt. Og de hjalp med med tannlegeregning når jeg trakk visdomstann.

Endret av Blådiamant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg spurt foreldrene mine om å bidra så mye som en tusenlapp i måneden, hadde de ledd av meg...



Anonymous poster hash: 0acc2...ab7
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når heg slår opp på SIFO så kommer jeg ut med over 7 000 for en enslig kvinne, men det er kanskje et annet budsjett? Jeg er helt enig i at det 'går' for en kortere periode, men det er ikke noe 'liv'. Min datter har startet på et veldig langt studium, man kan ikke leve år etter år på sparebluss...

TS

Anonymous poster hash: 6ec2f...b17

Jeg levde selv noe slikt som student i 6 år. Det går helt fint. Man bruker mye tid på skolen og lesesalen. En gang i uka eller så er det fest, da har man vorspiel for å slippe å kjøpe all drikke ute. En vinflaske eller litt øl på vors, så 1-2 øl ute. Da har man fest til 250 kr. Hun kan bli med i studentforeninger, og der være sosial uten at det er dyrt. Man kan finne på ting ute med venner, sykkeltur, joggetur, skogtur, besøke hverandre og drikke te. Alt må ikke koste så himla mye penger! Man må heller ikke være moteprinsesse i studietiden. Det kan vente til man får egen lønn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ingenting i støtte jeg.

Kanskje en 500 - 1000 lapp når jeg var hjemme. Noen få ganger kjøpte de mat til meg.

Vegret meg for å spørre de gangene jeg hadde lite, så valgte heller å leve ekstra sparsommelig da.

Men om man vil og kan støtte, så er det jo greit selv om man har godt av å lære seg å leve litt sparsommelig. Eventuelt få seg en deltidsjobb hvis man ikke har et veldig krevende studie.

Anonymous poster hash: 4a49e...776

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva har du faste utgifter på som tilsvarer 4000 i måneden om dette IKKE inkluderer bo mat og slikt? Høres veldig spesielt ut spørr du meg!

Anonymous poster hash: ad2b3...50b

I forbindelse med at jeg ikke er psykisk frisk går jeg endel til lege/psykolog, uten frikort. Pga. dette klarer jeg ikke å ta kollektrivtransport, så bil er en nødvendighet for meg. Derfor kommer utgifter som bensin, bompenger, forsikring og rep/service.

Andre utgifter er legemidler, treningsabonement, linseabonement, mobilabonement, forsikring på meg, forsikring på hund, mat til hunden, vet.besøk en gang i blant osv.

Du kan synes det er så spesielt du bare vil, men adderes disse så kommer summen opp i underkant av 4000,- og samtlige av disse utgiftene er viktige for at jeg skal fungere i hverdagen.

Anonymous poster hash: fa338...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg levde selv noe slikt som student i 6 år. Det går helt fint. Man bruker mye tid på skolen og lesesalen. En gang i uka eller så er det fest, da har man vorspiel for å slippe å kjøpe all drikke ute. En vinflaske eller litt øl på vors, så 1-2 øl ute. Da har man fest til 250 kr. Hun kan bli med i studentforeninger, og der være sosial uten at det er dyrt. Man kan finne på ting ute med venner, sykkeltur, joggetur, skogtur, besøke hverandre og drikke te. Alt må ikke koste så himla mye penger! Man må heller ikke være moteprinsesse i studietiden. Det kan vente til man får egen lønn.

Så enig. Vi var studenter med barn. Gikk helt fint, men måtte jobbe en del. Fikk ikke hjelp.. Man lærer litt av det

Anonymous poster hash: 9d968...6f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 2000 i måneden, og synes jeg var heldig da. Hun kan jo jobbe litt? Det ser bra ut på CV`en å ha jobbet ved siden av studier, noen vakter i måneden tåler alle.

Var en som skrev her at juss og medisin ikke tålte å jobbe ved siden av men det gjør de...de jobber deltid eller helg ved siden av med alt mulig. Medisinstudenter på aldershjemmet og jusstudenter på Narvesen, en vaskejobb eller "på et kontor".

Anonymous poster hash: e5db0...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Magdalene

Så enig. Vi var studenter med barn. Gikk helt fint, men måtte jobbe en del. Fikk ikke hjelp.. Man lærer litt av det

Anonymous poster hash: 9d968...6f7

Nettopp! Man lærer av det! I dag er så mange foreldre opptatt av at barna skal ha det så himla behagelig.

Det er viktig lærdom å være student, uten å få 5000kr i lønn av foreldrene hver måned.

Og selv om vi kunne gitt våre både leilighet, og 5-10000kr i mnd, så er det totalt uaktuelt. Det er viktig at de lærer seg å ha det greit med litt mindre. Uten biff og mulberry.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo regne med storstipendet i august og januar, og da vil en student ha ca 10 000 i lån og stipend.

Vi dekte det første depositumet (dette tar studenten med seg videre når hun bytter bolig, og er hennes når hun ikke trenger depositum lenger), samt en måneds husleie om sommeren. I tillegg får hun penger til jul og fødselsdag. Vi er på besøk hos henne 2 til 3 ganger hvert år, og da dekker vi naturligvis alle kostnader de helgene (mat, fornøyelser, restaurant), samt at vi da er på en liten handlerunde, slik at hun får et et par nye klesplagg og vi fyller opp skapet med tørrvarer og pålegg.

Vi forventer at hun jobber nok til å klare et nøkternt levesett. Hun har valgt å ikke jobbe ved siden av studiene, men jobber desto mer i feriene.



Anonymous poster hash: a2f43...d7d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo regne med storstipendet i august og januar, og da vil en student ha ca 10 000 i lån og stipend.

Vi dekte det første depositumet (dette tar studenten med seg videre når hun bytter bolig, og er hennes når hun ikke trenger depositum lenger), samt en måneds husleie om sommeren. I tillegg får hun penger til jul og fødselsdag. Vi er på besøk hos henne 2 til 3 ganger hvert år, og da dekker vi naturligvis alle kostnader de helgene (mat, fornøyelser, restaurant), samt at vi da er på en liten handlerunde, slik at hun får et et par nye klesplagg og vi fyller opp skapet med tørrvarer og pålegg.

Vi forventer at hun jobber nok til å klare et nøkternt levesett. Hun har valgt å ikke jobbe ved siden av studiene, men jobber desto mer i feriene.

Anonymous poster hash: a2f43...d7d

EDIT: Vi betaler naturligvis også reisene til og fra hjemsted. For vi liker å få besøk av den utflyttede studenten.

Anonymous poster hash: a2f43...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Magdalene

EDIT: Vi betaler naturligvis også reisene til og fra hjemsted. For vi liker å få besøk av den utflyttede studenten.

Anonymous poster hash: a2f43...d7d

Slik som dere gjør det, tenker jeg er veldig fornuftig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barna mine begynner å studere om noen når (går på videregående nå) håper jeg virkelig at jeg kan hjelpe dem økonomisk. Har alltid vært alene med dem, og økonomien har vært så som så. Men ting har da gått rundt på et vis. Når de da flytter for å studere, vil jo husholdningsøkonomien automatisk bli rimeligere for meg. Tenker da at jeg får muligheten til å hjelpe dem. Vil prøve å bidra med så mye jeg kan klare, studier er jo i seg selv ganske krevende. Vil hjelpe dem til å unngå så mye lån fra lånekassen som overhodet mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fullført 4,5 år på tannlegestudiet, der jeg har jobbet fast en ukedag og annenhver helg gjennom studiet. Har aldri fått hjelp, bortsett fra tilskudd til BSU og hjemreise av og til. For meg er det viktig å være selvstendig og vite at man ikke trenger "hjelp" fra noen økonomisk som et voksent menneske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig takknemlig for at foreldrene mine har muligheten til å gi meg såpass mye penger, og jeg har forståelse for at ikke alle har den muligheten. Forskjeller kommer det alltid til å være, og det må være greit at noen foreldre hjelper til mer enn andre uten at dette skal bli sett ned på.

Ser ikke ned på deg, nei. Tvert i mot. Skal ikke legge skjul på at jeg ble sjalu som fy:p vet at det er en dårlig egenskap, men oh lord hvor godt det hadde vært om noen hadde betalt regningene mine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...