Gå til innhold

Bloggere og manglende merking av reklamec


Grønt blad

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Bergensia

Mammadamebloggrn merker ikke på face ihvertfall

Sløvt...

Jeg la inn en kommentar på innlegget og ref til punkt 4.4 i veilederen, at linker på FB/IG også skal merkes når det annonseinnhold. Får se om den slipper igjennom ;)

 

red: og der hadde hun ettermerket på Facebook ;)

 

red 2: hun svarte på kommentaren at hun vanligvis merker på FB, så dette var en "glipp". Merkelig hastverk hun fikk for å ettermerke på siden sin da, kort tid etter min kommentar ;)

innlegg1 innlegg2

Endret av Bergensia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergensia

Trodde jeg skulle slippe å dra frem denne tråden igjen, men det var vel kanskje litt vel optimistisk...

 

Fra http://www.forbrukerombudet.no/asset/5018/1/5018_1.pdf

"For at leserne skal bli klar over reklamen før de leser blogginnlegget, må merkingen stå øverst i innlegget. Det avgjørende er at leserne ser merkingen med det samme, slik at de oppfatter at det er reklame før de leser resten av innlegget. Dette krever både tydelig plassering, tydelig skrift og stor nok skriftstørrelse.". 

 

Og så merker http://sophieelise.blogg.no/1439152022_09082015.htmlmed en av de minste skriftstørrelsene. Hvorfor? Har hun enda ikke lest veilederen deres?  Skulle til å legge igjen spørsmål om det, men kommentarfeltet er fjernet. Har isteden spurt Forbrukerombudet om de kan gi henne en tilbakemelding, og håper de gjør det. 

 

Samme mini-font på de to siste innleggene. Og ingen av linkene på facebooksiden hennes er merket... Her går det rett og slett på vilje og intelligens.

 

Tilføyelse: dette innlegget hvor hun forteller om det nye løshåret hun designer som kommer i salg snart. Dette skulle i følge Gry Nergård i intervjuet med Medier 24, vært merket siden den kan minne om case eksempel nr 3.

Endret av Bergensia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med sophie Elise sitt innlegg om Elle-eventet hun var på? Det skulle vel også vært merket?

Synes det er rart at hun, som prøver å bygge seg et image som en slags reflektert rosablogger, ikke velger/klarer å følge disse reglene. Spesielt når hun går såpass kraftig ut mot kritikken mot manglende reklame på blogger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det vil jeg absolutt tro.

 

I brevet bloggerne mottok etter tilsynsaksjonen i vår, står det blant annet:

 

"En gjennomgående tendens er at bloggere unnlater å merke innlegg når de deltar på et arrangement i regi av en næringsdrivende. Typisk en kundekveld, lanseringsfest, konsert eller lignende. Den næringsdrivende har invitert deg som blogger dit med en forventning om at du omtaler arrangementet og/eller den næringsdrivendes produkter i sosiale medier. En slik omtale er å anse som reklame, og skal dermed merkes."

 

ELLE inviterer til middag i anledning en boklansering av en bok utgitt på Cappelen Damm. Hun får en såkalt "goodiebag," som hun skriver, og den inneholder produkter fra både ELLE og Cappelen Damm. Hvordan hun får dette til ikke å skulle merkes, skjønner ikke jeg, i alle fall.

 

Det går på viljen, ikke evnen. Etter mitt syn, da.

Hun har jo tross alt rantet i vei på bloggen tidligere om merkingen sin på bloggen her. (direktelenke til innlegget).

 

Edit: I tillegg nevner hun i kommentarfeltet at hun alltid merker korrekt og aldri har fått noen smeller i løpet av 4 år som blogger.

Det er vel ikke helt korrekt?

Endret av Cornucopia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergensia

Kan hende hun har merket det, men brukt en så innmari liten font at man ikke ser det :dry:

 

Jeg tror hun gjør det kun for å provosere siden hun selv mener hun gjør alt rett, slik som dette innlegget;

kan det bli mindre liksom?

http://imgur.com/OzyaHIe(skjermdump av "merkingen")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende hun har merket det, men brukt en så innmari liten font at man ikke ser det :dry:

 

Jeg tror hun gjør det kun for å provosere siden hun selv mener hun gjør alt rett, slik som dette innlegget;

kan det bli mindre liksom?

http://imgur.com/OzyaHIe(skjermdump av "merkingen")

 

Altså, beveger seg så langt i de ytterste gråsonene som hun kan, for å opprettholde bloggfasaden som kul, annerledes, reflektert og ærlig venninnete rosablogger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergensia

Altså, beveger seg så langt i de ytterste gråsonene som hun kan, for å opprettholde bloggfasaden som kul, annerledes, reflektert og ærlig venninnete rosablogger?

Jupp, skikkelig rock n roll å drite i Forbrukerombudet liksom :sarkasme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, skikkelig rock n roll å drite i Forbrukerombudet liksom :sarkasme:

 

Ja, for det æ'kke så nøye for vi som leser bloggen hver dag, lizzom, om det er merka eller ikke - forbrukerombudet driver jo heksejakt på stakkars bloggvenninna mi som er så care, bare. 

Er nessten mobbing og trakkassering, finns annet å henge seg oppi vel? Chill'n 'a!

 

(fritt formulert kommentarinnlegg på blogg)

 

:murvegg:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilket innlegg var det? Forstod det ikke :P

Innlegget "en dag nærmere slutten", som er merket med "reklamelenke" i så liten skrift at man må bruke lupe for å se det. Omtrent sånn ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget "en dag nærmere slutten", som er merket med "reklamelenke" i så liten skrift at man må bruke lupe for å se det. Omtrent sånn ...

 

aha! Takk! :) Jeg så det faktisk ikke! 

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Bergensia

Innlegget "en dag nærmere slutten", som er merket med "reklamelenke" i så liten skrift at man må bruke lupe for å se det. Omtrent sånn ...

Dette er noe hun har begynt med i det siste, sikkert bare på pur f...

Det står tydelig i veilederen at "...dette krever både tydelig plassering, tydelig skrift og stor nok skriftstørrelse"

 

Dette er den samme bloggeren som sutrer og skriver klageinnlegg over at FO sine regler er såååå vanskelig å forstå. Likevel velger hun å merke med en minimal font. Forstå det den som kan :murvegg:

 

Tilføyelse: tipset FO om denne praksisen hennes med skjemdump av "merkingen"  ;)

Endret av Bergensia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda Skoug, aka Fashioncherry, har ekstremt vondt i vilja for å merke korrekt. Hun har nesten aldri oppgitt sine samarbeidspartnere. Selv etter flere brev fra FO fortsetter hun i samme stil. 

 

Faktum; 

 

- Hun mottar store mengder klær og vareprøver fra agenturer og butikker som aldri merkes som sponset. 

 

- Hun merker ikke innlegg som inneholder annonselenker korrekt 

 

- Hun merker innleggene feil hvis hun merker de; annonselenker merkes som "sponset innlegg" (hva betyr det egentlig?) 

 

http://fashioncherry.unitedbloggers.no/2015/08/22/6457/

 

http://fashioncherry.unitedbloggers.no/2015/08/21/et-helt-annet-modus/

 

http://fashioncherry.unitedbloggers.no/2015/08/17/hosten-er-et-paradoks/

 

Og så er det en av hennes velkjente sponsorer, Krogh Optikk da; (Merk at hun merker det som #spons, men hva er egentlig spons her? Hun påstår jo at brillene er kjøpt, noe jeg med sikkerhet vet at de ikke er). 

 

http://websta.me/p/1057043464750424498_22556591

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...