Gå til innhold

Bloggere og manglende merking av reklamec


Grønt blad

Anbefalte innlegg

Ser ut som FO har fått mer fokus på skjult reklame, siden de har lagt ut to nyheter om dette på nettsiden sin bare de siste dagene, jfr. http://forbrukerombudet.no/tema-og-bransjar/11043330.0?frontpageid=11043330&article=1

 

Forbrukerombud Gry Nergård skriver i dag at merking av reklame er enkelt, jfr.  http://forbrukerombudet.no/2015/06/merking-av-reklame-er-enkelt .

Hun er uenig med bloggerne som synes regelverket for merking av reklame i sosiale medier er utydelig. Dette ut fra at bloggerne sitter på fasiten, og vet hvilke forventninger som ligger til grunn når de omtaler et produkt eller en tjeneste. 

 

Og i går la Forbukerombudet ut informasjonen om at de nordiske forbrukerombudene er enige om å koordinere innsatsen mot skjult reklame i sosiale medier. De nordiske forbrukerombudene var derfor  samlet i Oslo 15.-16. juni, hvor de blant annet diskuterte skjult reklame. De vil samordne arbeidet sitt bedre fremover, med formål å utarbeide felles standpunkter om skjult reklame, jfr. http://forbrukerombudet.no/2015/06/sammen-mot-skjult-reklame

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AdLink Media er "salgsselskap for annonser og kommersielle innlegg" for flere bloggere

De skriver inne på http://adlinkmedia.no/annonseinfo (under "sponset innhold SoMe") at de krever at alle kommersielle aktiviteter skal være merket i tråd med retningslinjer, lover og regler. Og at publikum skal forstå hvem som er avsender og når det er snakk om kommersielle samarbeid. 

Jeg ville derfor sjekke merkingen til noen av bloggerne. Dessverre var det ikke vanskelig å finne feilmerking/manglende merking. Eksempelvis:

Det kan være de andre bloggerne merker etter regelverket (jeg sjekket kun disse i full fart), men inntrykket jeg sitter igjen med er at AdLink Media bør gi en tilbakemelding om at dette ikke er bra nok. Jeg ser imidlertid at bare de siste månedene har stort sett de fleste blitt flinkere, men de har altså enda en vei å gå. 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Lagt til:  Ser at Camilla Pihl driver med ettermerking i dag

- Vedr. ansikt utad for Essie.

- Vedr. reklame for egen smykkekolleksjon.

Viser til http://www.forbrukerombudet.no/asset/5018/1/5018_1.pdf som sier at merkingen skal gjøres samtidig som innlegget/bildet publiseres. Merker man ikke samtidig, risikerer man at mange ikke får med seg at det er snakk om reklame.

Å merke innlegg på instagram 2 uker etterpå (samme dag som jeg tar opp her at det er umerket) fremstår som lite troverdig. Det er selvfølgelig bedre at det blir merket i ettertid, men merking etter regelverket er det ikke.

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hubbabubba2014

Christinetinehansen.blogg.no merker ingen av innleggene som helt tydelig er sponset, er det noen som har meldt ifra om dette? Hun er blant annet sponset med negler og har aldri merket de innleggene selv om hun skriver masse om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjolene jentene har på seg er sponset. Det står ikke øverst/først i innlegget. Står bare under bildet som en klikkbar link.

http://speiltvillingene.blogg.no/1435684029_varmer_opp_til_ferie.html

Er det ikke noe med om hva selve innlegget handler om også? Hvis annonsen/sponsingen er hovedsaken skal det stå på toppen, men hvis det ikke er hovedsaken holder det med en sånn kommentar hun har?

Bare spør, for mener å huske jeg har lest noe om det før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke noe med om hva selve innlegget handler om også? Hvis annonsen/sponsingen er hovedsaken skal det stå på toppen, men hvis det ikke er hovedsaken holder det med en sånn kommentar hun har?

Bare spør, for mener å huske jeg har lest noe om det før?

 

Blogginnlegget reklamerer for sponsede produkt, og i følge veilederen skal omtale av det merkes: 

 

"4.2 Blogg

Blogginnlegg som inneholder reklame skal alltid merkes. Dette gjelder også der reklamen er sammenblandet med de delene av innlegget som ikke er reklame. Det er som regel lett å skjønne at bannerannonser på siden av bloggteksten er reklame. Produkter du har kjøpt selv, eller fått i gave fra for eksempel venner eller kjæresten, kan omtales uten å merkes som reklame så lenge du ikke lenker til produktet gjennom et annonsenettverk. Det er i de tilfellene der både du og annonsøren får en fordel av omtalen at innlegget skal merkes, for eksempel der du har fått en gratis jakke og du omtaler denne på bloggen din.".

 

4 av 4 bilder i blogginnlegget av kjolene + teksten "De ubersøte XXX kjolene er sponset fra XXXX" vil nok regnes som omtale. Er man i tvil, går det an å kontakte Forbrukerombudet for en avklaring.

 

Les også: http://forbrukerombudet.no/2015/06/merking-av-reklame-er-enkelt

 

:)

 

---------------------------

 

Tilføyelse: 

 

Vedr.:  "Er det ikke noe med om hva selve innlegget handler om også? Hvis annonsen/sponsingen er hovedsaken skal det stå på toppen, men hvis det ikke er hovedsaken holder det med en sånn kommentar hun har? Bare spør, for mener å huske jeg har lest noe om det før?". 

 

Var det diskusjonen rundt merking av affilatelenker du tenker på? Den diskusjonen handlet om at FO hadde uttalt at dersom formålet med innlegget er å reklamere for et antrekk, må innlegget også merkes øverst. Og så var der ulike tolkninger rundt hva FO hadde ment med det. Eksempelvis mente noen at hvis en skriver om en tur på kafe, og det er en annonselenke under et bilde, men klærne ellers ikke er omtalt, bør det ikke merkes som reklame øverst.

Jeg var uenig, og viste til at en må se på antall bilder av produktet, tekst og overskrift, altså at det hjelper ikke om teksten handlet om hverdagslivet, hvis bilder og overskrift viser til et produkt som man lenker til gjennom et annonseringsnettverk.

Jeg sendte derfor mail til FO, og fikk dette svaret: http://i.imgur.com/izlDAiM.png 

Jeg sendte mail tilbake, der jeg viste til dette blogginnlegget som eksempel: http://i.imgur.com/CPgvEXS.png

Og fikk da tilbakemelding om at med bakgrunn i at formålet med innlegget er å vise frem antrekket, så skal det merkes øverst. Både tittel, innhold og antall bilder taler i retning av at dette er et reklameinnlegg",  http://i.imgur.com/dNOKEWM.png.

Slik at en kan ikke bare se på selve teksten, for å avgjøre om blogginnlegg som inneholder annonselenker skal merkes. 

 

Håper dette var oppklarende. :)

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://styleconnection.blogg.no/1435694442_p_tv_til_hsten.html

http://styleconnection.blogg.no/1435660341_7_hvite_favoritter.html

 

De to siste innleggene fra Kristin ikke merket. Ingen stor overraskelse, jeg ser sjeldent denne dama merke noe som helst.Det er litt rart i og med at hun har vært toppblogger veldig lenge, og hun vet godt at hun egentlig skal gjøre det...... Jeg melder gjerne inn til FO, men håper at flere gjør det. Veldig lei av at hun konsekvent aldri merker/følger loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blogginnlegget reklamerer for sponsede produkt, og i følge veilederen skal omtale av det merkes:

"4.2 Blogg

Blogginnlegg som inneholder reklame skal alltid merkes. Dette gjelder også der reklamen er sammenblandet med de delene av innlegget som ikke er reklame. Det er som regel lett å skjønne at bannerannonser på siden av bloggteksten er reklame. Produkter du har kjøpt selv, eller fått i gave fra for eksempel venner eller kjæresten, kan omtales uten å merkes som reklame så lenge du ikke lenker til produktet gjennom et annonsenettverk. Det er i de tilfellene der både du og annonsøren får en fordel av omtalen at innlegget skal merkes, for eksempel der du har fått en gratis jakke og du omtaler denne på bloggen din.".

4 av 4 bilder i blogginnlegget av kjolene + teksten "De ubersøte XXX kjolene er sponset fra XXXX" vil nok regnes som omtale. Er man i tvil, går det an å kontakte Forbrukerombudet for en avklaring.

Les også: http://forbrukerombudet.no/2015/06/merking-av-reklame-er-enkelt

:)

---------------------------

Tilføyelse:

Vedr.: "Er det ikke noe med om hva selve innlegget handler om også? Hvis annonsen/sponsingen er hovedsaken skal det stå på toppen, men hvis det ikke er hovedsaken holder det med en sånn kommentar hun har? Bare spør, for mener å huske jeg har lest noe om det før?".

Var det diskusjonen rundt merking av affilatelenker du tenker på? Den diskusjonen handlet om at FO hadde uttalt at dersom formålet med innlegget er å reklamere for et antrekk, må innlegget også merkes øverst. Og så var der ulike tolkninger rundt hva FO hadde ment med det. Eksempelvis mente noen at hvis en skriver om en tur på kafe, og det er en annonselenke under et bilde, men klærne ellers ikke er omtalt, bør det ikke merkes som reklame øverst.

Jeg var uenig, og viste til at en må se på antall bilder av produktet, tekst og overskrift, altså at det hjelper ikke om teksten handlet om hverdagslivet, hvis bilder og overskrift viser til et produkt som man lenker til gjennom et annonseringsnettverk.

Jeg sendte derfor mail til FO, og fikk dette svaret: http://i.imgur.com/izlDAiM.png

Jeg sendte mail tilbake, der jeg viste til dette blogginnlegget som eksempel: http://i.imgur.com/CPgvEXS.png

Og fikk da tilbakemelding om at med bakgrunn i at formålet med innlegget er å vise frem antrekket, så skal det merkes øverst. Både tittel, innhold og antall bilder taler i retning av at dette er et reklameinnlegg", http://i.imgur.com/dNOKEWM.png.

Slik at en kan ikke bare se på selve teksten, for å avgjøre om blogginnlegg som inneholder annonselenker skal merkes.

Håper dette var oppklarende. :)

Ja, og kan vel si meg enig. Spesielt med tanke på dette eksempelet ditt hvor hele innlegget handler om å vise frem antrekket. Litt mer usikker på innlegget til speiltvillingene siden ingen del av teksten handler om jakkene eller klær i det hele tatt.

Men samtidig blir det jo veldig enkelt å kunne slippe å merke hele innlegg med annonse ved å bare skrive om noe annet tilfeldig for så å legge ved bilder av noen sponsede klær:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og kan vel si meg enig. Spesielt med tanke på dette eksempelet ditt hvor hele innlegget handler om å vise frem antrekket. Litt mer usikker på innlegget til speiltvillingene siden ingen del av teksten handler om jakkene eller klær i det hele tatt.

Men samtidig blir det jo veldig enkelt å kunne slippe å merke hele innlegg med annonse ved å bare skrive om noe annet tilfeldig for så å legge ved bilder av noen sponsede klær:))

 

Hele innlegget handlet ikke om å vise frem antrekket. Mamsi sendte også lignende forespørsel om et annet blogginnlegg, og fikk samme svaret. Kan se om jeg finner igjen det. :)

 

For min del er det tydelig at blogginnlegget til Spelttvillingene skal merkes, for det er ikke slik at det kun er teksten man skal se på, jfr. svar fra FO.

Videre er dette omtale av sponsede produkt, og der mener jeg FO har vært mer tydelig.

Men hvis noen er uenig, er det bare å sende mail til FO, så får vi det avklart. :)

 

Tilføyelse: Her er innlegget mamsi spurte FO om, og som du kan se her, så skulle det ha vært merket. Det har ikke noe mer tekstomtale enn hos Spelttvillingene, dvs. produktet blir omtalt i "forbifarten". Spelttvillingene omtaler kjolene som "De ubersøte" og CBE omtaler skjørtet som "elsker det". 

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://styleconnection.blogg.no/1435694442_p_tv_til_hsten.html

http://styleconnection.blogg.no/1435660341_7_hvite_favoritter.html

 

De to siste innleggene fra Kristin ikke merket. Ingen stor overraskelse, jeg ser sjeldent denne dama merke noe som helst.Det er litt rart i og med at hun har vært toppblogger veldig lenge, og hun vet godt at hun egentlig skal gjøre det...... Jeg melder gjerne inn til FO, men håper at flere gjør det. Veldig lei av at hun konsekvent aldri merker/følger loven.

Håper du tipser http://forbrukerombudet.no/2007/07/klager-tips-spoersmaalom dette. :)

 

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele innlegget handlet ikke om å vise frem antrekket. Mamsi sendte også lignende forespørsel om et annet blogginnlegg, og fikk samme svaret. Kan se om jeg finner igjen det. :)

For min del er det tydelig at blogginnlegget til Spelttvillingene skal merkes, for det er ikke slik at det kun er teksten man skal se på, jfr. svar fra FO.

Videre er dette omtale av sponsede produkt, og der mener jeg FO har vært mer tydelig.

Men hvis noen er uenig, er det bare å sende mail til FO, så får vi det avklart. :)

Tilføyelse: Her er innlegget mamsi spurte FO om, og som du kan se her, så skulle det ha vært merket. Det har ikke noe mer tekstomtale enn hos Spelttvillingene, dvs. produktet blir omtalt i "forbifarten". Spelttvillingene omtaler kjolene som "De ubersøte" og CBE omtaler skjørtet som "elsker det".

Hehe, ser det nå:) var visst litt trøtt når jeg tittet på linken:P

Men da er vi enige, og jeg har lært litt mer idag å:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov å skrive "deler av innlegget er sponset" eller "deler av innlegget er reklame" øverst, når mer enn halvparten av blogginnlegget er reklame? 

 

Og hvordan kan man da vite.. når Sophie Elise skriver dette øverst, for så å skryte Detnye + MakeupMekka eller noe sånt for å være så bra, og slenge på en setning om rumpa si til slutt. Er det da reklame for Detnye, sminken eller bare en av dem eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med Katrine Sørland som på samtlige innlegg på instagram går i Lindexklær og merker med #lindex bare? er det ok? Står i profilen "Fashion advisor Lindex" men det ser man jo ikke om man bare ser et vanlig innlegg..

 

Og Air Wheelen som Komikerfrue legger ut bilde og sponset innlegg om nå har hun flasha både på instagram og snapchat for lenge siden, uten å nevne den var sponset.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måten Kathrine Sørland gjør det på, er i strid med reglene. Man kan ikke forvente at folk vet at hun er ansatt hos Lindex.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firmaet CBEs siste outfitbilde på blogg, FB og instagram med klær fra et visst merke, ikke merket. Hvem som selger plaggene er heller ikke nevnt. Mens i kommentarfelt på instagram er den unevnte kleskjeden som selger merket ute med applaus. Pussig at klesskjeden fikk med seg dette om det ikke er avtalt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ganske lite merking på CBE- bloggen siste dagene!

Det er mindre sponsing og betalte innlegg hos de fleste bloggerne i juli på grunn av ferieavvikling. ikke bare i firmaene til samarbeidspartnerene, men også hos leserene.

Er flere bloggere som har skrevet om mindre jobb bakom bloggen nå, mindre mail, avtaler osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergensia

Firmaet CBEs siste outfitbilde på blogg, FB og instagram med klær fra et visst merke, ikke merket. Hvem som selger plaggene er heller ikke nevnt. Mens i kommentarfelt på instagram er den unevnte kleskjeden som selger merket ute med applaus. Pussig at klesskjeden fikk med seg dette om det ikke er avtalt?

Ser at kleskjeden har blitt tagget i to kommentarer før de skrev selv. Kanskje noen ansatte som har kjent igjen antrekket?

Uansett, "gratis" reklame er jo alltid stas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Liten, svensk kleskjede med ambisiøse mål i norden. Joda, det er nok stas ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...