Gå til innhold

Er ingen akademikere i kongefamilien - tegn på middelmådighet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Slo meg her forleden at den norske kongefamilien ikke har noen akademikere.

Hvorfor har den ikke det? Kronprins Håkon har studert statsvitenskap men han har ikke hovedfag/Master i dette.

Er det ikke litt spesielt at ingen av de har lang høyere utdannelse a'la hovedfag (6 års studier) / Mastergrad (5 års studier)?

Anonymous poster hash: 3564e...05c

Hvorfor skulle det være så spesielt? De kongelige får en mye bredere dannelse enn noen andre her i landet har mulighet til å få, selv om de ikke har mastergrad eller cand.mag i noe. De skal forberedes på et helt spesielt liv, og det finnes ikke noe studie som kan sørge for den bredden de trenger i sitt virke.

Jeg synes det er utrolig at disse åndssnobbene som kun dømmer andre ut fra om de har mastergrad eller ikke, ikke evner å resonere seg fram til noe så enkelt på egenhånd. For øvrig kan ikke alle mennesker i et samfunn være akademikere, vi trenger alle slag. Tenker at alle med mastergrad og store intellektuelle evner, setter pris på at noen tømmer søpla deres, vasker på jobb, klipper håret ditt eller kan legge rør og bygge hus.

Anonymous poster hash: 4d5a1...9d6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo dyslektikere alle sammen etter det jeg har hørt,så det er kanskje ikke så enkelt for dem.

Den svenske kongefamilien er jo også dyslektikere.Husker det ble ramaskrik da Prinsesse Madeleine en gang skulle fullføre en bachelorgrad der hun hadde fått byttet ut noen fag med noen langt enklere. Universitetet hadde i praksis satt sammen en egen bachelor kun til henne,så hun slapp å ta eksamen i de mest krevende fagene.



Anonymous poster hash: 6b3cd...ea3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Marit og Haakon har begge mastergrader. Her er kilde på MM sin:

http://www.dagbladet.no/2012/08/01/nyheter/innenriks/kongehuset/22754887/

Når det gjelder Mette-Marit:

Hvor mange års studier har hun fullført, er spørsmålet.

Voksne mennesker i arbeidslivet får stadig vekk tilbud om å "ta en Master" på 2 år.

Spørsmålet er hvor mange års studier godkjent i en Mastergrad ved universitetet Mette-Marit har:

2 år? 3 år?

Anonymous poster hash: 3564e...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Mette-Marit:

Hvor mange års studier har hun fullført, er spørsmålet.

Voksne mennesker i arbeidslivet får stadig vekk tilbud om å "ta en Master" på 2 år.

Spørsmålet er hvor mange års studier godkjent i en Mastergrad ved universitetet Mette-Marit har:

2 år? 3 år?

Anonymous poster hash: 3564e...05c

Det vet jeg ikke, så opptatt er jeg ikke av kongefamilien. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke, så opptatt er jeg ikke av kongefamilien. :)

Derfor står jeg ved min påstand:

Mette-Marit har ikke studert ved et universitet i 5-6 år på tross av at hun smykker seg med en Mastergrad.

Innlegget er redigert for spekulasjoner.

Nikee, mod.

Anonymous poster hash: 3564e...05c

Endret av Nikee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Derfor står jeg ved min påstand:

Mette-Marit har ikke studert ved et universitet i 5-6 år på tross av at hun smykker seg med en Mastergrad.

Sitatet er redigert for spekulasjoner

Nikee, mod.

Anonymous poster hash: 3564e...05c

Wow, alt man lærer, altså. At arbeidserfaring kan veie opp for studieår er nytt for meg, takk for forklaring. :)

Endret av Nikee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Mette-Marit:

Hvor mange års studier har hun fullført, er spørsmålet.

Voksne mennesker i arbeidslivet får stadig vekk tilbud om å "ta en Master" på 2 år.

Spørsmålet er hvor mange års studier godkjent i en Mastergrad ved universitetet Mette-Marit har:

2 år? 3 år?

Anonymous poster hash: 3564e...05c

En mastergrad er 120 studiepoeng år, og for å komme inn på studiet må man ha fullført en bachelorgrad i et relevant emne for masteren på 180 studiepoeng. Det vanlige er at dette fullføres på henholdsvis 2 og 3 år. Det er helt urelevant hvor mange år hun har studert, så lenge hun har riktig antall poeng. Så for å svare helt konkret, hun har en utdannelse som vanligvis tilsvarer 5 år.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"..funnet indikasjoner på at både Håkon Magnus og Mette-Marit, dvs. kronprinsparet, ligger betydelig over gjennomsnittet i IQ. Kanskje ligger begge to helt oppe på Mensanivå."

http://www.nt.ntnu.no/users/ystenes/vitenskap/barn/kjennetegn/voksne

End of discussion.



Anonymous poster hash: 11a04...c83
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen i kongefamilien tatt yrkesfag? (kanskje ikke vits siden de har den jobben de har, men)



Anonymous poster hash: ab631...f87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Slo meg her forleden at den norske kongefamilien ikke har noen akademikere.

Hvorfor har den ikke det? Kronprins Håkon har studert statsvitenskap men han har ikke hovedfag/Master i dette.

Er det ikke litt spesielt at ingen av de har lang høyere utdannelse a'la hovedfag (6 års studier) / Mastergrad (5 års studier)?

Anonymous poster hash: 3564e...05c

Og dette er tegn på snobberi? :-D Les så mange bøker du vil,men det eneste som gjør deg klokere er erfaringer. Intelligent nok til å skjønne den?

Og for ordens skyld : jeg går under betegnelsen akademiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Derfor står jeg ved min påstand:

Mette-Marit har ikke studert ved et universitet i 5-6 år på tross av at hun smykker seg med en Mastergrad.

Hun har sannsynligvis kjøpt den 2-årige kortvarianten som ofte tilbys voksne som allerede jobber ute i arbeidslivet.

Anonymous poster hash: 3564e...05c

Du virker veldig smart du :-D eller nei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Wow, alt man lærer, altså. At arbeidserfaring kan veie opp for studieår er nytt for meg, takk for forklaring. :)

Ikke sant? Skrekk og gru :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blomsterert

Snobber vil gjerne være så mye mer enn de er. Det kalles snobberi. Har ekstremt lite med iq å gjøre,så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det litt om Mette Marits utdannelse.

Nettopp. Takk til deg som her gjennom en anerkjent avis VISER at Mette-Marit ikke har det grunnlaget jeg etterlyser for en Mastergrad.

Hun har, som jeg mente, IKKE fullført det man må fullføre forut en Mastergrad.

Som jeg skrev, så tillot BI henne en Master på 2 år - men uten det alle andre må i gjennom av årevis med studier FØR Masteren.

BI er heller ingen tungvekter. Hun har ikke Mastergrad fra f.eks UiO.

Anonymous poster hash: 3564e...05c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Krompen var ferdig på videregående i 1992. Deretter gikk han tre år ved Sjøkrigsskolen, og fikk mest sannsynlig en bachelorgrad (180 studiepoeng). Etter det tok han en bachelorgrad i statsvitenskap ved Berkeley, antagelig treårig. Treårige bachelorgrader blir som regel av NOKUT godkjent som to år på høyere nivå (120 studiepoeng) siden det første året av en høyere utdanning i USA ikke godkjennes som høyere utdanning i Norge.

Mastergraden fra London School of Economics and Political Science er jeg usikker på omfanget av. På nettsidene deres skriver de at mastergradene deres er på 80-90 studiepoeng (ECTS), og en slik mastergrad ville av NOKUT mest sannsynlig ikke bli godkjent som en akkreditert norsk mastergrad på 120 studiepoeng, men heller som et sted mellom 60 og 90 studiepoeng på mastergradsnivå.

Ergo tror jeg krompen har mellom 360 og 390 studiepoeng, hvorav 300 på bachelornivå. Hadde jeg fått se hans vitnemål og diploma supplements, kunne jeg sagt det sikkert.

http://no.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%B8krigsskolen

http://www.nokut.no/no/Fakta/Databaser-og-oversikter/NOKUTs-landdatabase/USA/

http://www.nokut.no/no/Fakta/Databaser-og-oversikter/NOKUTs-landdatabase/England-Wales-Nord-Irland/

http://www.lse.ac.uk/study/graduate/enquirer/typesOfStudy/bolognaProcess.aspx



Anonymous poster hash: a9813...64b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akademiker? Er ikke det et skjellsord?

Jeg tror i hvertfall det fort kan bli det, når inntrykket man får av å lese tråder som bl.a. denne gir en arbeidende maur følelsen av å befinne seg sammen med de søte brune dyrene man finner i storbyenes kloakksystemer....

Og skal jeg være helt ærlig tror jeg jaggu kongefamilien (så folkelige som de jo er) hadde klart seg vel så godt hadde de hatt yrkesfaglig utdannelse alle sammen.

Heia yrkesfag :hoppendeglad:

Anonymous poster hash: 036c0...7f8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...