Jolene Skrevet 18. februar 2015 #41 Skrevet 18. februar 2015 Min teori er at folk er sjalu fordi det er noe som mangler i forholdet eller med seg selv; et godt selvbilde og/eller selvfølelse, tillit, kommunikasjon, etc. Selv blir jeg aldri sjalu, hvorfor skulle jeg det? Jeg mangler ingenting i mitt forhold.
Jolene Skrevet 18. februar 2015 #42 Skrevet 18. februar 2015 Sånn generelt er sjalusi et tegn på kjærlighet. Føler man ikke engang et snev av sjalusi i visse situasjoner, elsker man ikke partneren. Nei, det er det ikke. Sjalusi blir i mange tilfeller det motsatte av kjærlighet. Selv har jeg aldri opplevd å være sjalu, fordi jeg har ikke hatt noen grunn til det. For meg er det viktig å inneha tillit og kommunikasjon i et forhold, har jeg dette gir det meg trygghet i forholdet. Hadde jeg derimot ikke hatt dette (har opplevd det) hadde vi hatt noe å jobbe med, eventuelt avsluttet forholdet. Jeg elsker min partner, men jeg eier han ikke. Derfor har vi funnet noe som passer oss som par. Kom gjerne med forskning som støtter det du skriver, for det hadde absolutt vært spennende å lese
Jade Skrevet 18. februar 2015 #43 Skrevet 18. februar 2015 Jeg var sammen med en som var kjempesjalu. Han ville at jeg skulle "dumpe" alle vennene mine!! Ikke kom her og si at det var pga at han elsket meg så høyt! Han var forresten ikke usikker heller. Bare veldig eiersyk!
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #44 Skrevet 18. februar 2015 Dette blir jo litt avsporing, men sjalusi er en av de sterkeste følelsene mennesker har. Man kan faktisk måle "spenning" i form av sjalusifølelse på et bestemt punkt i hjernen. Fra et evolusjonært perspektiv kan man derfor tenke seg at denne "spenningen" (sjalusien) var nyttig med tanke på videreføring av gener (formering). Menn kjente sjalusi når han opplevde andre menn som en trussel mot hans genetiske utbytte (sex med og befruktning av kvinnen). Kvinnen følte på sjalusi i en mer emosjonell form, for eksempel: hun ville gjøre alt for at hennes avkom hadde tilgang på mat, noe mannen (og far til hennes avkom) ofte sørget for. Om mannen ga mat til en annen kvinne og hennes avkom, ville hun føle på "sjalusi" og ta grep for å verne om seg og sitt. Har du noen kilder på dette, eller er det en teori du har funnet på selv? Anonymous poster hash: 9a072...213
Gjest incognita Skrevet 18. februar 2015 #45 Skrevet 18. februar 2015 Har du noen kilder på dette, eller er det en teori du har funnet på selv? Anonymous poster hash: 9a072...213 Jeg har ingen kilder å vise til som sådan, har mesteparten fra BBC-dokumentarer, studier og diverse forskning jeg har lest. Hvis du googler "jealousy in evolutionary psychology", eller "jealousy in an evolutionary perspective" eller noe lignende finner du sikkert mye spennende lesning. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå