AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #1 Skrevet 17. februar 2015 Fikk beskjed av mannen til en venninne at vi ikke kan skrive til hverandre mer fordi hun blir så sjalu. Det var uskyldig melding og jeg skrev til ham fordi jeg trengte hans mening om typen min siden han er en mann og mannfolk pleier å forstå hverandre. Jeg ba ham også å hilse henne fra meg. Hva som gjør at man blir sjalu? Stoler man ikke på partneren sin? Har hun/han dårlig selvfølelse? Anonymous poster hash: d7d22...03c
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #2 Skrevet 17. februar 2015 Kanskje man er redd partneren skal tenke på/foretrekke/fantasere om den andre h*n snakker med. Anonymous poster hash: 9a3d5...a05 2
Gjest HeiHade Skrevet 17. februar 2015 #3 Skrevet 17. februar 2015 Usikkerhet, følelse av utilstrekkelighet og manglende tillit. 4
Gjest Vind Skrevet 17. februar 2015 #4 Skrevet 17. februar 2015 Jeg vil si at det har med dårlig selvtillit å gjøre i mange tilfeller. Kjæresten min har svært mange jentevenner, og jeg mange guttevenner, og det er ikke problematisk med tanke på kjærester. Da jeg var singel hadde jeg også guttevenner selvfølgelig, og heller ikke noe problem med kjærestene deres. Det er en grunn til at man er venn, og ikke noe mer 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #5 Skrevet 17. februar 2015 Skjønner henne litt jeg. Nå hører vi bare din side av saken. Synes du går over en grense når du kontakter mannen hennes. Om du vil ha hans mening så kan du ta det opp med henne tilstede eller spørre venninnen din om hun kan spørre han om råd for deg. Anonymous poster hash: 191f0...37f 4
Yingleck101 Skrevet 17. februar 2015 #6 Skrevet 17. februar 2015 (endret) Skjønner henne litt jeg. Nå hører vi bare din side av saken. Synes du går over en grense når du kontakter mannen hennes. Om du vil ha hans mening så kan du ta det opp med henne tilstede eller spørre venninnen din om hun kan spørre han om råd for deg. Anonymous poster hash: 191f0...37f Det var åpent. Kommuserer på Fb... Endret 17. februar 2015 av Yingleck101
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #7 Skrevet 17. februar 2015 Det var åpent. Kommuserer på Fb... Jeg synes allikevel det er å gå over en grense. Har opplevd dette selv og har syntes det var ubehagelig. Jeg sa ingenting, men jeg syntes det var litt respektløst. Om venninnen din ikke liker det så må du respektere det Anonymous poster hash: 191f0...37f
Yingleck101 Skrevet 17. februar 2015 #8 Skrevet 17. februar 2015 (endret) Jeg synes allikevel det er å gå over en grense. Har opplevd dette selv og har syntes det var ubehagelig. Jeg sa ingenting, men jeg syntes det var litt respektløst. Om venninnen din ikke liker det så må du respektere det Anonymous poster hash: 191f0...37f Jeg respekterer henne. Jeg har kuttet ut all kontakt, men det jeg lurer på er hva som gjør at folk blir sjalu... Stoler man ikke på partneren sin? Endret 17. februar 2015 av Yingleck101
Codex Skrevet 17. februar 2015 #9 Skrevet 17. februar 2015 For min del så var jeg litt sjalu i starten av forholdet. Dette er det eneste forholdet jeg har hatt, så var vel litt "fjortis sjalu" i starten på grunn av min egen usikkerhet og selvfølelse - det hadde faktisk ingenting med hvor mye jeg stolte på kjæresten min å gjøre. Dette er noe jeg har jobbet med de årene vi har vært sammen, og det er noe jeg tror hun også burde gjøre. Sjalusi (vel, over normalen) er ikke en bra ting i et forhold, så det å gå i seg selv å finne ut hvorfor man har disse følelsene, og hvordan man kan jobbe med dette selv er en fin egenskap å ha. Det går for min del veldig bra nå, så håper hun gjør det samme! 1
Gjest incognita Skrevet 17. februar 2015 #10 Skrevet 17. februar 2015 Hvis vi tar på oss sosialantropolog-brillene våre da, så kan man jo tenke seg at sjalusi var en nyttig følelse en gang langt tilbake. Uansett: Sjalusi i et forhold mellom to mennesker kan komme av lav selvfølelse, følelse av utilstrekkelighet, mangel på/ødelagt tillit, usikkerhet rundt egen person eller partner. Ofte er det den personen som selv opplever sjalusien som har noe de må jobbe med innad. Når det er sagt forutsettes det av at vi, som mennesker av moderne tid, følger visse sosiale normer. Så kan man spørre seg da, holdt du deg innenfor disse normene når du tekstet mannen til venninnen din for å få hans synspunkt på noe. 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #11 Skrevet 17. februar 2015 Når jeg blir sjalu, så kommer det av at jeg er redd for å miste han. At han skal like en annen dame bedre og gjøre det slutt med meg. At hun skal sjarmere han eller gjøre han interessert. Anonymous poster hash: 69e81...c18
Yingleck101 Skrevet 17. februar 2015 #12 Skrevet 17. februar 2015 Hvis vi tar på oss sosialantropolog-brillene våre da, så kan man jo tenke seg at sjalusi var en nyttig følelse en gang langt tilbake. Uansett: Sjalusi i et forhold mellom to mennesker kan komme av lav selvfølelse, følelse av utilstrekkelighet, mangel på/ødelagt tillit, usikkerhet rundt egen person eller partner. Ofte er det den personen som selv opplever sjalusien som har noe de må jobbe med innad. Når det er sagt forutsettes det av at vi, som mennesker av moderne tid, følger visse sosiale normer. Så kan man spørre seg da, holdt du deg innenfor disse normene når du tekstet mannen til venninnen din for å få hans synspunkt på noe. Jeg har vært sammen med en sjalu mann en gang, men jeg gjorde slutt kort tid etter... Forhold kom aldri til å fungere uansett... Jeg kan ta bilde av meldingen og sende til deg på privat mail om du vil og det får du dømme selv...
Gjest incognita Skrevet 17. februar 2015 #13 Skrevet 17. februar 2015 Jeg har vært sammen med en sjalu mann en gang, men jeg gjorde slutt kort tid etter... Forhold kom aldri til å fungere uansett... Jeg kan ta bilde av meldingen og sende til deg på privat mail om du vil og det får du dømme selv... Send på PM da.
Gjest tomasjj Skrevet 17. februar 2015 #14 Skrevet 17. februar 2015 Hvis vi tar på oss sosialantropolog-brillene våre da, så kan man jo tenke seg at sjalusi var en nyttig følelse en gang langt tilbake. Uansett: Sjalusi i et forhold mellom to mennesker kan komme av lav selvfølelse, følelse av utilstrekkelighet, mangel på/ødelagt tillit, usikkerhet rundt egen person eller partner. Ofte er det den personen som selv opplever sjalusien som har noe de må jobbe med innad. Når det er sagt forutsettes det av at vi, som mennesker av moderne tid, følger visse sosiale normer. Så kan man spørre seg da, holdt du deg innenfor disse normene når du tekstet mannen til venninnen din for å få hans synspunkt på noe. Godt svart!
Berit Skrevet 17. februar 2015 #15 Skrevet 17. februar 2015 Godt spørsmål hvorfor vi blir sjalu. Å bli sjalu er vel i bunn og grunn noe egoistisk. At man er selvopptatt og frykt for å tape, på en måte. Men jeg synes ikke at det er passende som venninne eller venn å ha mye kontakt med kjæresten utenom at alle er sammen.
Berit Skrevet 17. februar 2015 #16 Skrevet 17. februar 2015 Hvis vi tar på oss sosialantropolog-brillene våre da, så kan man jo tenke seg at sjalusi var en nyttig følelse en gang langt tilbake. Hvordan nyttig?
Jade Skrevet 17. februar 2015 #17 Skrevet 17. februar 2015 Skjønner henne litt jeg. Nå hører vi bare din side av saken. Synes du går over en grense når du kontakter mannen hennes. Om du vil ha hans mening så kan du ta det opp med henne tilstede eller spørre venninnen din om hun kan spørre han om råd for deg. Anonymous poster hash: 191f0...37f ?? Er det noe nytt jeg ikke har fått med meg? Er det ikke lengre lov å snakke med en mann direkte hvis han har dame? Må da all kontakt gå via damen? Hvis jeg skal spørre en mann om noe bilrelaterte greier, så spør jeg ikke damen hans om hun kan spørre han om hvilken feil det kan være hvis det kommer sånn og sånn lyd fra eksospotta. Slike holdninger tyder på (etter min mening) svært lav selvtillit - tror at mannen kommer til å forlate henne hvis noen andre kvinner snakker til han. Eller at hun er svært eiersyk. Kanskje en kombinasjon. Uansett skremmende at folk ser på dette som normalt. Jeg hadde sett rart på kvinner (som også kjente mannen min) som hadde spurt meg om jeg kunne spørre mannen min om noe datarelatert. 2
Gjest incognita Skrevet 17. februar 2015 #18 Skrevet 17. februar 2015 Hvordan nyttig? Dette blir jo litt avsporing, men sjalusi er en av de sterkeste følelsene mennesker har. Man kan faktisk måle "spenning" i form av sjalusifølelse på et bestemt punkt i hjernen. Fra et evolusjonært perspektiv kan man derfor tenke seg at denne "spenningen" (sjalusien) var nyttig med tanke på videreføring av gener (formering). Menn kjente sjalusi når han opplevde andre menn som en trussel mot hans genetiske utbytte (sex med og befruktning av kvinnen). Kvinnen følte på sjalusi i en mer emosjonell form, for eksempel: hun ville gjøre alt for at hennes avkom hadde tilgang på mat, noe mannen (og far til hennes avkom) ofte sørget for. Om mannen ga mat til en annen kvinne og hennes avkom, ville hun føle på "sjalusi" og ta grep for å verne om seg og sitt.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #19 Skrevet 17. februar 2015 Fikk beskjed av mannen til en venninne at vi ikke kan skrive til hverandre mer fordi hun blir så sjalu. Det var uskyldig melding og jeg skrev til ham fordi jeg trengte hans mening om typen min siden han er en mann og mannfolk pleier å forstå hverandre. Jeg ba ham også å hilse henne fra meg. Hva som gjør at man blir sjalu? Stoler man ikke på partneren sin? Har hun/han dårlig selvfølelse? Anonymous poster hash: d7d22...03c Jeg skjønner godt hvorfor hun reagerer, det å diskutere ting/problemer i forholdet med folk av motsatt kjønn er ofte starten på mer. Den klassiske elskerinnetalen.Anonymous poster hash: 4ea62...fc1
Gjest Skrevet 17. februar 2015 #20 Skrevet 17. februar 2015 Ser ikke noen grunn til å bli sjalu. Og jeg syns det er utrolig synd om man ikke kan spørre en mann om råd fordi hans partner kanskje kan bli sjalu. What? Jeg mener, kan man snakke med det motsatte kjønn i det hele tatt? Eller skal man se en annen vei hver gang man ser en mann? Jeg har mange mannlige venner, jeg driver med hobbyer hvor jeg stort sett kun treffer på andre menn, jeg har jobbet i mannsdominerte yrker. Om min mann hadde vært sjalu, så hadde ikke vi vært sammen. Det hadde ikke gått om jeg går rundt og kjenner på hans sjalusi hele tiden. Han har noen jentevenner, et par helt fra barndommen av og noen fra nyere tid. Ofte ringer de han og spør om råd eller bare trenger å snakke. Har aldri sett på det som noe jeg burde bli sjalu på. Dersom man går over intime grenser (fysisk og mentalt) så hadde jeg reagert, men ikke når det er på vennskapelig nivå med normal prat og aktiviteter som venner gjør
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå