Maleficenta Skrevet 15. februar 2015 #61 Skrevet 15. februar 2015 Biologisk sett kan det virke som menn er mer opptatt av ting enn kvinner, og at kvinner er mer opptatt av andre mennesker. Men samtidig er det stor variasjon innenfor begge gruppene. Å ta matlaging og vasking av klær inn i biologien er bare tullete. Anonymous poster hash: 1edcc...722 Menn er som regel flinkest i matlaging om de har stor interesse for det 1
Gjest Skrevet 15. februar 2015 #62 Skrevet 15. februar 2015 I et forhold synes jeg det er greit at mannen er sjefen. Jeg liker at det er han som bestemmer, og som har litt overtaket når det gjelder praktiske avgjørelser. Jeg liker at det er han som kjører, og jeg som sitter på. At han styrer litt hva vi skal gjøre, og når vi skal gjøre det - sier hva som skal skje, og når. Dette gir meg en trygg og god følelse. Jeg vil selvsagt være med å bestemme, men liker som sagt at han tar styringen. Jeg vil gjerne lage middag til oss, og vaske klærne våre. Jeg liker å "styre" litt for den jeg er glad i. Dette gir meg en god følelse. Altså - misforstå meg rett, jeg er ei jente med sterke meninger. På jobb er det jeg som tar alle avgjørelser, og som alle lener seg på. Jeg trives i den rollen også, men synes det er godt å kunne lene meg litt tilbake når jeg er hjemme. Jeg er ikke et stakkarslig offer på noen måte, men jeg savner det gode, gamle skillet som var mellom menn og kvinner på hjemmebane. Er jeg den eneste? Du er ikke alene Jeg trives veldig godt med slike roller jeg også. Og det betyr ikke at jeg ikke har meninger, kan noe som helst eller ikke kan ta i et tak. Det er bare at jeg trives med typiske kjønnsroller. Når det er sagt så er jeg glad for at jeg lever i en tid hvor man har lov til å VELGE en slik rolle og ikke bli tvunget inn i det. Bra at kvinner i dag kan velge hvordan de vil leve
Cathrine88 Skrevet 15. februar 2015 #63 Skrevet 15. februar 2015 Mener du at det i biologisk og evolusjonært perspektiv faller seg naturlig at menn og kvinner skal være like i et samliv (og i samfunnet og for den del)? Jeg mener ikke at JEG sitter på fasiten her altså, men noen ting er vel bare logiske. Du legger det frem som om kvinner som ikke ønsker å leve i forhold hvor mannen bestemmer, har tatt et aktivt valg om å kjempe mot sin egen natur. Slik er det rett og slett ikke. Kanskje vi er formet av samfunnet, kanskje det har med personlighet å gjøre, sannsynligvis er det en kombinasjon, men den underdanige rollen faller oss altså ikke naturlig. 8
Gjest incognita Skrevet 15. februar 2015 #64 Skrevet 15. februar 2015 Du er ikke alene Jeg trives veldig godt med slike roller jeg også. Og det betyr ikke at jeg ikke har meninger, kan noe som helst eller ikke kan ta i et tak. Det er bare at jeg trives med typiske kjønnsroller. Når det er sagt så er jeg glad for at jeg lever i en tid hvor man har lov til å VELGE en slik rolle og ikke bli tvunget inn i det. Bra at kvinner i dag kan velge hvordan de vil leve Det siste avsnittet der er jeg veldig enig i. Og jeg har benyttet meg av likestilling i form av at jeg har tatt høyere utdannelse for eksempel. Men dette er altså hvordan jeg ønsker å ha det hjemme.
Gjest Lille-pus Skrevet 15. februar 2015 #65 Skrevet 15. februar 2015 (endret) Ja jeg forstår at iniativ er viktig, - og som regel tar jo dama initativ til sexen? Eller nå kjenner ikke jeg til hvordan du vanligvis har det, og innen sex er det ikkeno som er mer unormalt enn normalt. Men at du er passiv hele tiden eller aldri liker å være den som tar første steget, ja da kan jeg forstå at sexen blir ensformig og trist! Mitt privatliv er ikke tema i denne diskusjonen. Men at det synes å være ganske mange som bare sitter og venter på at den andre part (han) skal ta alle initiativ fordi de mener/tror det som er kulturbetinget forstås å være kjønnsbetinget og dermed 'skal' være slik, - det er det ikke vanskelig å finne mer enn en håndfull tråder om på fora som KG. Endret 15. februar 2015 av Lille-pus 2
Gjest incognita Skrevet 15. februar 2015 #66 Skrevet 15. februar 2015 Du legger det frem som om kvinner som ikke ønsker å leve i forhold hvor mannen bestemmer, har tatt et aktivt valg om å kjempe mot sin egen natur. Slik er det rett og slett ikke. Kanskje vi er formet av samfunnet, kanskje det har med personlighet å gjøre, sannsynligvis er det en kombinasjon, men den underdanige rollen faller oss altså ikke naturlig. Du svarer ikke på det jeg spør deg om, men for å svare deg da; Nei, det er ikke slik at jeg mener kvinner som ikke deler min mening har tatt et aktivt valg. Jeg mener bare at mine tanker gir mening i et evolusjonært og biologisk perspektiv. For all del, folk gjør som de vil..jeg har heller ikke sagt eller ment noe annet.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #67 Skrevet 15. februar 2015 Som sagt, jeg ønsket å provosere litt - men ja, jeg kan stå for det.Jeg ønsker ikke å prakke på noe som helst. Nei, det tror jeg faktisk ikke heller. Men forstår du at måten du formulerer deg på kan få det til å virke slik likevel? Anonymous poster hash: 6a954...81a 1
Gjest incognita Skrevet 15. februar 2015 #68 Skrevet 15. februar 2015 Nei, det tror jeg faktisk ikke heller. Men forstår du at måten du formulerer deg på kan få det til å virke slik likevel? Anonymous poster hash: 6a954...81a Joda, men som jeg har sagt gjennom hele tråden - jeg ønsker å provosere og skape diskusjon. Jeg har på ingen måte ment å være ufin.
Cathrine88 Skrevet 15. februar 2015 #69 Skrevet 15. februar 2015 Du svarer ikke på det jeg spør deg om, men for å svare deg da; Nei, det er ikke slik at jeg mener kvinner som ikke deler min mening har tatt et aktivt valg. Jeg mener bare at mine tanker gir mening i et evolusjonært og biologisk perspektiv. For all del, folk gjør som de vil..jeg har heller ikke sagt eller ment noe annet. Det er flere samlivsformer som ikke nødvendigvis gir mening i et evolusjonært og biologisk perspektiv uten at jeg føler noen trang til å kalle menneskene som lever slik kunstige eller unaturlige. I et forhold er det individenes lykke som betyr noe, ikke at forholdet skal gi mening for utenforstående. Så jeg er helt for at du finner en som deler ditt syn og at dere lever lykkelig alle deres dager. Bare ikke fremstill det som et ideal for andre. 7
Kontormus Skrevet 15. februar 2015 #70 Skrevet 15. februar 2015 Jeg oppfatter det slik at det blandes sammen tradisjonelt kjønnsrollemønster og maktubalanse. To helt forskjellige ting, og jeg klarer ikke la meg provosere før jeg forstår hva som er greia her. 2
Gjest incognita Skrevet 15. februar 2015 #71 Skrevet 15. februar 2015 Det er flere samlivsformer som ikke nødvendigvis gir mening i et evolusjonært og biologisk perspektiv uten at jeg føler noen trang til å kalle menneskene som lever slik kunstige eller unaturlige. I et forhold er det individenes lykke som betyr noe, ikke at forholdet skal gi mening for utenforstående. Så jeg er helt for at du finner en som deler ditt syn og at dere lever lykkelig alle deres dager. Bare ikke fremstill det som et ideal for andre. Stråmenn faktisk, den så jeg ikke komme. Uansett så har jeg aldri fremstilt det som et ideal for andre, spørsmålet mitt var om jeg var den eneste. Etterhvert som diskusjonen utformet seg forsvarte jeg mine tanker og meninger. Det må nesten være greit uten at jeg skal bli beskyldt for å prakke noe som helst på noen. Alle mennesker vil forsvare sine egne meninger, det er helt naturlig.
Cathrine88 Skrevet 15. februar 2015 #72 Skrevet 15. februar 2015 Stråmenn faktisk, den så jeg ikke komme. Uansett så har jeg aldri fremstilt det som et ideal for andre, spørsmålet mitt var om jeg var den eneste. Etterhvert som diskusjonen utformet seg forsvarte jeg mine tanker og meninger. Det må nesten være greit uten at jeg skal bli beskyldt for å prakke noe som helst på noen. Alle mennesker vil forsvare sine egne meninger, det er helt naturlig. Du lurte på hvorfor familie og venner blir provoserte og jeg luftet en mulig forklaring. At du fremstiller det som om din måte å gjøre det på er den naturlige, og at det er trist at andre velger å leve annerledes. Det er basert på de første innleggene dine i tråden og på at du setter ting like mye på spissen når du diskuterer med venner. 8
draug 75 Skrevet 15. februar 2015 #73 Skrevet 15. februar 2015 Hva er da fra mannens perspektiv? Javel han skal ta styringa og bestemme i forholdet. Vel og bra, men det passer ikke for alle. Faktisk for veldig få. Det er ikke en del av oppdragelsen verken her eller der for gutter til menn å ta ansvar og kle på seg autoritet (når det trengs). Så med mindre han er enten eksepsjonell, eller er utrustet på spesielt vis fra naturens side, så finnes ikke den mann som kan bære dette ansvaret. Trist, men sant. 1
Summers Skrevet 15. februar 2015 #74 Skrevet 15. februar 2015 Altså - misforstå meg rett, jeg er ei jente med sterke meninger. På jobb er det jeg som tar alle avgjørelser, og som alle lener seg på. Med venner da?
Gjest incognita Skrevet 15. februar 2015 #75 Skrevet 15. februar 2015 Med venner da? Der er vi mer likestilte, egentlig. Jeg er ikke en som tar ledelse i venneflokken, men jeg er ingen push-over heller.
Bettina82 Skrevet 15. februar 2015 #76 Skrevet 15. februar 2015 Du er ikke alene nei. Vi har begge lederroller i næringslivet. Hjemme er det likevel helt klart han som bestemmer. Vi deler på oppgaver i hverdagen, deltar begge aktivt med ungene og følger opp disse, men har klare skiller på hvem som egentlig har kontroll på hva. Han forventer jeg har kontroll på alt når det gjelder ungene, husstell, middag, handling m.m. Han betaler alle regninger, ordner forsikringer, har oversikt over alt med biler, hage, maling av hus, skifting av lyspærer m.m. Han kjører uten unntak når vi reiser ut sammen, og noe annet hadde vært unaturlig for oss. For oss er dette helt perfekt og utad tror jeg egentlig få ser de klare kjønnsrollene som er hos oss. Han har alltid det siste ordet, og tar nok til slutt alle store avgjørelser hos oss. Føler på ingen måte jeg blir overkjørt, men at dette er naturlig i vårt forhold. Jeg er ingen svak eller uselvstendig person og hadde klart meg fint alene. I dette forholdet er det forøvrig sånn jeg liker å ha det
Maleficenta Skrevet 15. februar 2015 #77 Skrevet 15. februar 2015 Hva er da fra mannens perspektiv? Javel han skal ta styringa og bestemme i forholdet. Vel og bra, men det passer ikke for alle. Faktisk for veldig få. Det er ikke en del av oppdragelsen verken her eller der for gutter til menn å ta ansvar og kle på seg autoritet (når det trengs). Så med mindre han er enten eksepsjonell, eller er utrustet på spesielt vis fra naturens side, så finnes ikke den mann som kan bære dette ansvaret. Trist, men sant. Er ikke dette litt fiendtlig holdning til menn? 1
Serafina. Skrevet 15. februar 2015 #78 Skrevet 15. februar 2015 Der er vi mer likestilte, egentlig. Jeg er ikke en som tar ledelse i venneflokken, men jeg er ingen push-over heller. Da tenker jeg at det har mye med personlighet å gjøre. Du ønsker en som tar initiativ og styring, da det ikke er din sterke side. Kan det stemme? 2
Gjest Kili Skrevet 15. februar 2015 #79 Skrevet 15. februar 2015 Bra det finnes damer som deg ts :D Jeg kan ikke fordra det når damene tror de kan bestemme alt i et forhold og bare mase!! Da dumper jeg de med en gang! Sånt orker ikke jeg!
Gjest incognita Skrevet 15. februar 2015 #80 Skrevet 15. februar 2015 Da tenker jeg at det har mye med personlighet å gjøre. Du ønsker en som tar initiativ og styring, da det ikke er din sterke side. Kan det stemme? Joda, initiativ og styring er absolutt min sterke side. Jeg ønsker bare en som jeg kan lene meg litt på når jeg er på hjemmebane.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå