Gjest incognita Skrevet 15. februar 2015 #41 Skrevet 15. februar 2015 Slik jeg oppfatter deg under veis her, så setter du pris på menn som tar iniativ, viser vilje og som ikke er en etterdilter. Ikke at du gir dem rett til å overprøve avgjørelser du er uenig i som gjelder deg selv. Det er stor forskjell det, og det bør du pressisere når du snakker om dette. For det du først skisserer høres nesten litt usunt ut. Jeg skal innrømme at jeg satt det litt på spissen i HI for å provosere og sette i gang en god diskusjon. Jeg kan likevel stå for alt jeg har lagt frem i tråden.
waco Skrevet 15. februar 2015 #42 Skrevet 15. februar 2015 I stedet for at dere som liker å bestemme i senga blir så sure fordi det finnes noen som synes det er mer stas og bli begjært enn å bare sjefe, kan ikke dere bare gjøre som dere selv vil da? Hvorfor finnes det kvinner som blir sinte på andre kvinner fordi at mennesker selv har personlige preferanser for hva som tenner dem? 1
Gjest Lille-pus Skrevet 15. februar 2015 #43 Skrevet 15. februar 2015 I stedet for at dere som liker å bestemme i senga blir så sure fordi det finnes noen som synes det er mer stas og bli begjært enn å bare sjefe, kan ikke dere bare gjøre som dere selv vil da? Hvorfor finnes det kvinner som blir sinte på andre kvinner fordi at mennesker selv har personlige preferanser for hva som tenner dem? Hvor fant du de som var sure, Waco? Jeg har lest hele tråden en gang til, og klarer ikke finne noen som virker sure. Vis dem til meg er du snill. - og hvor fant du de sammenhengene du snakker om? 4
Gjest incognita Skrevet 15. februar 2015 #44 Skrevet 15. februar 2015 Jeg vil gjerne få presisere at dette ikke handler om intimitet og sex. Ikke at jeg ikke har samme tanker rundt det, men det må bli en helt annen tråd. 2
Christiania_Oslo Skrevet 15. februar 2015 #45 Skrevet 15. februar 2015 Hvem vil vel ikke ha en mann som kan lede litt? Det gjelder å finne de som har bra føring. Finnes en stor haug med menn som ikke kan lede på en god måte, men heller er overdominant,sur,drama og fort sint-som en trassig unge som SKAL ha viljen sin. Finner jeg en bra leder er jeg villig til å følgr:) 1
waco Skrevet 15. februar 2015 #46 Skrevet 15. februar 2015 Hvor fant du de som var sure, Waco? Jeg har lest hele tråden en gang til, og klarer ikke finne noen som virker sure. Vis dem til meg er du snill. - og hvor fant du de sammenhengene du snakker om? Nå skal jeg innrømme at jeg bare kom på slutten av tråden og svarer bare på generelt grunnlag. Jeg leste hovedinnlegget og dermed antok jeg at alle som er imot hovedinnlegget var de som selv ønsket å være sjefen i senga. Ikke noe galt i det, men det blir for feil å angripe de som er for bare fordi man er mot. Velvel, i og med at du tok opp hansken så får jeg spørre deg, - hva er galt med å la mannen bestemme i senga dersom hun bestemmer i samlivet ellers? Er det ikke det som er det vanlige da? Altså at hovedinnlegget er normen og normalen?
Gjest Lille-pus Skrevet 15. februar 2015 #47 Skrevet 15. februar 2015 Jeg skal innrømme at jeg satt det litt på spissen i HI for å provosere og sette i gang en god diskusjon. Jeg kan likevel stå for alt jeg har lagt frem i tråden. Da snakker vi bare om en mann som er i stand til 'å bære seg selv', og det er en helt annen sak, det er det du beskriver under her. For den som har det avgjørende ordet har ikke det egentlige behovet for å spørre om hans avgjørelse er korrekt, - det behovet ville det være du som hadde. Du tenker for stort. Jeg skal selvsagt være med å bestemme ting som har noe å si for oss og for fremtiden vår. Jeg tenker på helt dagligdagse ting; eksempelvis at vi sitter og ser på tv også sier han "nei, nå går vi oss en tur!", eller "jeg setter på den dokumentaren vi pratet om jeg, vil du se?" I "familieomveltende avgjørelser" er det selvsagt ikke hans ord alene som er avgjørende. (Beklager at jeg er litt kortfattet, skriver på tlf) - en mann som kan 'bære seg selv' med sin egen bagasje og egne meninger. En helt vanlig mann. Du har røde strømper på deg antar jeg? Anonymous poster hash: ab1f6...40e Hvem spurte du om det? 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #48 Skrevet 15. februar 2015 Jeg lurer på hvorfor så mange kvinner (familie og venner av meg) lar seg provosere når jeg lufter disse tankene for dem. Det lurer jeg på også. I vårt hjem trives vi med de stereotypiske kjønnsrollene. Hvorfor skal vi endre noe som fungerer bare fordi noen feminister mener kvinner skal klippe hekken og menn skal vaske gulvet? Anonymous poster hash: bbee3...4f2
Gjest Lille-pus Skrevet 15. februar 2015 #49 Skrevet 15. februar 2015 Nå skal jeg innrømme at jeg bare kom på slutten av tråden og svarer bare på generelt grunnlag. Jeg leste hovedinnlegget og dermed antok jeg at alle som er imot hovedinnlegget var de som selv ønsket å være sjefen i senga. Ikke noe galt i det, men det blir for feil å angripe de som er for bare fordi man er mot. Velvel, i og med at du tok opp hansken så får jeg spørre deg, - hva er galt med å la mannen bestemme i senga dersom hun bestemmer i samlivet ellers? Er det ikke det som er det vanlige da? Altså at hovedinnlegget er normen og normalen? La meg snu spørsmålet trill rundt og heller spørre om det ikke er slik at mange (ikke alle) kvinner beholder det meste som har med barn å gjøre og speiler sine egne opplevde rollefordelinger over på sin egen kjernefamilie? De færreste trives med å enten være kun den aktive eller kun den passive part til enhver tid. I de fleste sunne forhold finnes en flytsone hvor aktiv/passiv rollen vil kunne veksle etter andre faktorer enn hvem som bestemte at det skulle være kjøttkaker til middag den dagen. Den mann som i 30 år lever med en kvinne som aldri tar initiativ kan kanskje bli litt 'lei' etterhvert? - på samme vis som en kvinne som i 30 år lever med en mann som aldri tar initiativ. 2
Maleficenta Skrevet 15. februar 2015 #50 Skrevet 15. februar 2015 Det som er kunstig og unaturlig er at det snart ikke er noen forskjell på menn og kvinner. For deg er ikke disse forskjellene kunstige og unaturlige. Ikke for meg heller. Og jeg vet det fins menn som liker tradisjonelle kjønnsroller. Men de som ikke liker det sånn må få lov de og til å leve i type forhold de ønsker. Er det som er så bra med likestillingen. Man kan velge 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #51 Skrevet 15. februar 2015 Jeg lurer på hvorfor så mange kvinner (familie og venner av meg) lar seg provosere når jeg lufter disse tankene for dem. I mitt hode er problemet at du ikke bare sier at du liker å ha det slik selv (noe du er i din fulle rett til uten at noen andre har noe å klage over) men du "savner det gode, gamle skillet som var mellom menn og kvinner på hjemmebane". Underforstått ønsker du at det skal være slik i resten av samfunnet også: Du vil at vi andre også skal være glade og fornøyde for å ha en mann som bestemmer på hjemmebane. Men veldig mange av oss vil slett ikke det, og derfor blir vi provosert over at du forsøker å presse på oss livsstilen din. Jeg vet ikke om du legger frem meningene dine på samme måten i virkeligheten, men dette er i alle fall tankene jeg fikk av å lese startinnlegget ditt. Anonymous poster hash: 6a954...81a 9
Gjest incognita Skrevet 15. februar 2015 #52 Skrevet 15. februar 2015 For deg er ikke disse forskjellene kunstige og unaturlige. Ikke for meg heller. Og jeg vet det fins menn som liker tradisjonelle kjønnsroller. Men de som ikke liker det sånn må få lov de og til å leve i type forhold de ønsker. Er det som er så bra med likestillingen. Man kan velge Jeg er helt enig med deg i det du skriver her.
Gjest incognita Skrevet 15. februar 2015 #53 Skrevet 15. februar 2015 I mitt hode er problemet at du ikke bare sier at du liker å ha det slik selv (noe du er i din fulle rett til uten at noen andre har noe å klage over) men du "savner det gode, gamle skillet som var mellom menn og kvinner på hjemmebane". Underforstått ønsker du at det skal være slik i resten av samfunnet også: Du vil at vi andre også skal være glade og fornøyde for å ha en mann som bestemmer på hjemmebane. Men veldig mange av oss vil slett ikke det, og derfor blir vi provosert over at du forsøker å presse på oss livsstilen din. Jeg vet ikke om du legger frem meningene dine på samme måten i virkeligheten, men dette er i alle fall tankene jeg fikk av å lese startinnlegget ditt.Anonymous poster hash: 6a954...81a Som sagt, jeg ønsket å provosere litt - men ja, jeg kan stå for det. Jeg ønsker ikke å prakke på noe som helst.
Cathrine88 Skrevet 15. februar 2015 #54 Skrevet 15. februar 2015 Men hvorfor det egentlig? Det er jo forskjell på oss.. det er jo ikke til å komme bort fra? Jeg skjønner ikke denne trangen etter å bli mest mulig like, på alle mulige arenaer - når sannheten er at det ikke faller seg sånn naturlig i det hele tatt. Sikker på at det ikke er dette venninnene dine lar seg provosere av? For mange faller det seg svært naturlig, og da kan det virke temmelig arrogant å påstå at du sitter på selve sannheten. 10
Gjest Lille-pus Skrevet 15. februar 2015 #55 Skrevet 15. februar 2015 Men... dere snakker alle om menn som får lov til å bestemme littegrann, ikke om menn som bestemmer i kraft av sin mentale styrke og sine egenskaper som Sjef med stor S, - og når dere ikke er enige i det som bestemmes, eller det er store bestemmelser med direkte påvirkning på dere selv.. så trekkes 'bestemmelsesløyvet' tilbake....
Gjest incognita Skrevet 15. februar 2015 #56 Skrevet 15. februar 2015 (endret) Sikker på at det ikke er dette venninnene dine lar seg provosere av? For mange faller det seg svært naturlig, og da kan det virke temmelig arrogant å påstå at du sitter på selve sannheten. Mener du at det i biologisk og evolusjonært perspektiv faller seg naturlig at menn og kvinner skal være like i et samliv (og i samfunnet og for den del)? Jeg mener ikke at JEG sitter på fasiten her altså, men noen ting er vel bare logiske. Endret 15. februar 2015 av incognita
waco Skrevet 15. februar 2015 #57 Skrevet 15. februar 2015 La meg snu spørsmålet trill rundt og heller spørre om det ikke er slik at mange (ikke alle) kvinner beholder det meste som har med barn å gjøre og speiler sine egne opplevde rollefordelinger over på sin egen kjernefamilie? De færreste trives med å enten være kun den aktive eller kun den passive part til enhver tid. I de fleste sunne forhold finnes en flytsone hvor aktiv/passiv rollen vil kunne veksle etter andre faktorer enn hvem som bestemte at det skulle være kjøttkaker til middag den dagen. Den mann som i 30 år lever med en kvinne som aldri tar initiativ kan kanskje bli litt 'lei' etterhvert? - på samme vis som en kvinne som i 30 år lever med en mann som aldri tar initiativ. Ja jeg forstår at iniativ er viktig, - og som regel tar jo dama initativ til sexen? Eller nå kjenner ikke jeg til hvordan du vanligvis har det, og innen sex er det ikkeno som er mer unormalt enn normalt. Men at du er passiv hele tiden eller aldri liker å være den som tar første steget, ja da kan jeg forstå at sexen blir ensformig og trist!
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #58 Skrevet 15. februar 2015 Mannen min får meg til å føle meg trygg fordi jeg vet at vi er på lag og at vi alltid vil støtte hverandre og ta vare på hverandre. Men at han skal ta beslutninger for oss skurrer i hodet mitt. Vi tar beslutninger sammen. Og jeg kjører - han har ikke lappen.Anonymous poster hash: 1edcc...722 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #59 Skrevet 15. februar 2015 Mener du at det i biologisk og evolusjonært perspektiv faller seg naturlig at menn og kvinner skal være like i et samliv (og i samfunnet og for den del)? Jeg mener ikke at JEG sitter på fasiten her altså, men noen ting er vel bare logiske. Biologisk sett kan det virke som menn er mer opptatt av ting enn kvinner, og at kvinner er mer opptatt av andre mennesker. Men samtidig er det stor variasjon innenfor begge gruppene. Å ta matlaging og vasking av klær inn i biologien er bare tullete. Anonymous poster hash: 1edcc...722 4
Gjest incognita Skrevet 15. februar 2015 #60 Skrevet 15. februar 2015 Biologisk sett kan det virke som menn er mer opptatt av ting enn kvinner, og at kvinner er mer opptatt av andre mennesker. Men samtidig er det stor variasjon innenfor begge gruppene. Å ta matlaging og vasking av klær inn i biologien er bare tullete. Anonymous poster hash: 1edcc...722 Igjen, jeg snakker ikke nødvendigvis om oppgaver i hjemmet. Det ble bare nevnt eksempelvis i hovedinnlegget.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå