Gå til innhold

Beste dialektord fra ditt hjemsted?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Herlige ord! Kanskje ordet "snål" er blitt mer generasjonsavhengig i Rogaland? Regner med at du er en del yngre enn meg. Bare lurer, uten at jeg vet.

Og ja; "kjekk" kan like gjerne beskrive indre som ytre egenskaper, enig i det.

Det er mulig, jeg er i midten av 20-årene. Er fra Stavanger, så er mulig at snål fremdeles brukes slik du beskriver ut i distriktene :).

Språket er helt klart stadig i forandring, jeg nevnte ordet bisle i samtale med en slektning på 17 år, og for ham var det et ukjent ord.

Anonymous poster hash: 5015c...00e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Interessant, jeg er fra rogaland og bruker ordet snål utelukkende som noe rart. Samboeren min er fra telemark, og der bruker de det som positivt slik du beskriver.

Ellers har jeg også merket at vi kan omtale en mann som kjekk uten å nødvendigvis sikte til hans ytre. Vet ikke om det er spesielt for rogaland, men husker det ble lagt merke til da jeg bodde på østlandet.

Anonymous poster hash: 5015c...00e

Disse to tingene er jeg veldig enig i. Mamma og de "eldre" jeg kjenner bruker ordet snål(t) som noe positivt. Selv bruker jeg aldri dette ordet, men har en kollega på 62 år som senest i dag pratet om en snål kjole hun hadde kjøpt seg. I betydning fin altså.

En "kjekk" (eller "kjekke" på dialekt) mann har for min del absolutt ingenting med utseende å gjøre. Dette tenker jeg sjelden over selv, men har bodd ulike steder i Norge og lært meg at ordet betyr ulike ting på ulike steder. Glemmer aldri uttrykket på mitt søskenbarn i Oslo da jeg pratet om en kjekk kollega. Hun trodde jo jeg var skikkelig betatt og forelska. Når jeg møter personer jeg liker ordentlig godt, både menn og kvinner, bruker jeg ordet kjekk. Sier ofte at han/hun er skikkelig kjekk, noe som betyr at jeg virkelig liker dem godt som personer. Fra Rogaland (Stavanger/Sandnes)

Anonymous poster hash: 70094...264

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Herlige ord! Kanskje ordet "snål" er blitt mer generasjonsavhengig i Rogaland? Regner med at du er en del yngre enn meg. Bare lurer, uten at jeg vet.

Og ja; "kjekk" kan like gjerne beskrive indre som ytre egenskaper, enig i det.

Snål har også en annen betydning. I min barndoms bygd var snål det samme som gjerrig, knipen. Det var nok påvirkning fra svensk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snål har også en annen betydning. I min barndoms bygd var snål det samme som gjerrig, knipen. Det var nok påvirkning fra svensk.

Da må man jammen passe på hva man sier. Jeg kan feks si: "han var så snåle" i betydningen en veldig kjekk mann. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føysa - Huske, sånn som er på lekeplass ikke verbet

Bombom - Tyggepastiller

Gysla - Kjempe, veldig (Det va gysla kjekt!!)

Ålstra - å romstere mye, uro, for eksempel at man ligger i senga og vrir seg mye da ålstrer man

Makalaust - Makeløst

Er fra Haugesund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føysa - Huske, sånn som er på lekeplass ikke verbet

Bombom - Tyggepastiller

Gysla - Kjempe, veldig (Det va gysla kjekt!!)

Ålstra - å romstere mye, uro, for eksempel at man ligger i senga og vrir seg mye da ålstrer man

Makalaust - Makeløst

Er fra Haugesund :)

Er nesten fra Haugesund, men vi brukte ordet å reila om føysa. Ei reila, å reila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåpen - tåpelig

Raillhuinn - mann som ikke er hjemme så ofte

Kåpptvogæ - vaskeklut

Tråillåt - slem

Lortfaill - skrevet på buksa

Magsjeto - omgangssyken

Fra Helgeland=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klyftaskore: Y-forma staur.

Longlætte: Lang og smalfjesa.

Stotre: Å ikkje få ut det ein meinar.

Rækstabikkje: Ein person som er overalt. Er alltid på farten.

Ålsveitte: Å sveitte frå topp te botn.

Spøtar: Strikkar

Frå Søre Sunnmøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hånåt er vel det morsomste ordet jeg vet, altså noe som er tåpelig, ikke bra etc. Ellers har vi:

Spiggil - speil

Spåddå - spade

Spittjimat - spekemat

Teill - stort tre

Lugga - tykke ullsokker

Kommer fra Nord-Trøndelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi - Andre (som: Hi sio tå fjorden = andre sida av fjorden)

Indre Hardanger.



Anonymous poster hash: f09fd...23a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er nesten fra Haugesund, men vi brukte ordet å reila om føysa. Ei reila, å reila.

Stord?

Anonymous poster hash: 201e0...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlige ord! Kanskje ordet "snål" er blitt mer generasjonsavhengig i Rogaland? Regner med at du er en del yngre enn meg. Bare lurer, uten at jeg vet.

Og ja; "kjekk" kan like gjerne beskrive indre som ytre egenskaper, enig i det.

Jeg er 30 år og bruker snål om både rar, merkelig og søt. :)

Interessant, jeg er fra rogaland og bruker ordet snål utelukkende som noe rart. Samboeren min er fra telemark, og der bruker de det som positivt slik du beskriver.

Haha, tyggi er også et ord som samboeren min syns er helt merkelig og han rettet på meg i starten, nå bor han selv i rogaland og jeg tror han har gitt opp litt :P.

Andre ord jeg kommer på:

Hykkas - krokfot

Bisla/bisletud - sladre/sladrehank

Skjegle - skjele (når øynene går i kryss)

Boss - søppel

Dissa - huske (som på lekeplass)

Ellers har jeg også merket at vi kan omtale en mann som kjekk uten å nødvendigvis sikte til hans ytre. Vet ikke om det er spesielt for rogaland, men husker det ble lagt merke til da jeg bodde på østlandet.

Anonymous poster hash: 5015c...00e

Kjekk bruker jeg også utelukkende som hyggelig. Har aldri tenkt på at det kan være rart! :fnise:

Føysa - Huske, sånn som er på lekeplass ikke verbet

Bombom - Tyggepastiller

Gysla - Kjempe, veldig (Det va gysla kjekt!!)

Ålstra - å romstere mye, uro, for eksempel at man ligger i senga og vrir seg mye da ålstrer man

Makalaust - Makeløst

Er fra Haugesund :)

:5:

Jeg bruker i tillegg et ord som jeg frem til for et par år siden aldri hadde tenkt over som noe annet, nemlig skrukk. (skrokk) Jeg bruker det som i ''å detta i skrokk'', altså å sige sammen etter en tung middag for eksempel. Eller om man bare er trøtt, sitter i ro og så sier man ''nå datt eg heilt i skrokk.'' Sa dette da jeg seig sammen på t-banen i Oslo, med min østlandske kamerat og han bare '' :overrasket: du kan ikke si sånt!'' Og jeg bare :klo: . Lite visste jeg at disse komikerne har gjort det til et annet ord i nyere tider. Jeg har det fra mamma. :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke mitt hjemsted, med faderen sitt:

Nerimeilla.

Hverdagsdeprimert/ lei seg. Hvis du tenker deg om, betyr det at det har vært bedre, og kommer til å bli bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ballerusk. Kåret til tidenes Lørenskog-dialektord for noen år siden.

Anonymous poster hash: f90fc...1ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker få rare dialketsord selv, men mamma bruker en del :)

Tråillat - slem

Hånstaur - dum/ forstår ingenting

Kopptuv - Klut man vasker av bord med

Er fra Trondheim :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det noen over nevnte med ordet kjekk, som i Stavanger og omegn brukes for å beskrive indre egenskaper kjenner jeg veldig godt igjen! :fnise: Som ny i nordnorge for noen år siden gikk jeg å fortalte og beskrev folk som "kjekke" veldig lenge uten å vite at de trodde jeg mente pen. Morsomt å tenke på nå :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...