AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #1 Skrevet 11. februar 2015 Vte ikke om dette er riktig sted å poste men. Jeg og manne min skal gifte oss, men han ønsker særeie. Han tjener ganske mye mer enn meg, og har mer penger. Men jeg føler at dette er som et "tillitsbrudd", eller at det viser han ikke stoler på meg. Tror det skal bli slutt osvosv. Har snakket litt med han om dette, men.. Hva tenker dere? Anonymous poster hash: 818e8...53a
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #2 Skrevet 11. februar 2015 Særeie er lurt. Har det selv på noe som jeg ikke vil dele ved en evt. skilsmisse. Anonymous poster hash: 83188...c7a 12
Gjest Vind Skrevet 11. februar 2015 #3 Skrevet 11. februar 2015 Særeie er lurt. Dersom vi gifter oss vil jeg ha det og det er vi begge inneforstått med. Det har med trygghet å gjøre. 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #4 Skrevet 11. februar 2015 Jeg har ikke noe problem med særeie. Vi er ikke enda gift, men har derfor en samboerkontrakt, slik at mine penger er mine, og mitt er mitt. Hans er hans osv. Vi har begge vært svært enig om at dette ikke er noe vi tenker på "i det daglige", men at det er en plan for den dagen vi eventuelt skulle bli uvenner (heller ikke noe vi planlegger, men igjen så kan det skje), det er mye lettere å bli enig om hvordan det bør gjøres den dagen mens man fortsatt er venner. Det jeg likevel syns vil være fornuftig å da kreve i "gjengjeld" er at om han tjener langt mer enn deg så legges det også opp til en skjevdelt prosent som det bidras med i forhold til vanlige utgifter feks. Er det slik at særeie også går på bolig ville jeg i tillegg prøvd å få på papiret noe om bidrag til økning av verdi skal fordeles slik og slik. Anonymous poster hash: 10700...3d5 6
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #5 Skrevet 11. februar 2015 Særeie er kjempelurt, men det tar jo bort hele poenget med ekteskap. Hva er dere mer enn samboere hvis dere ikke deler alt? Anonymous poster hash: 7ceea...9a3 3
Maimira Skrevet 11. februar 2015 #6 Skrevet 11. februar 2015 Lurer litt på hva han skal ha særeie på? Og om han har barn fra før...I utgangspunktet synes jeg særeie høres veldig sært ut, sikre seg selv bare fordi han tjener mest. Litt på siden, men iI ekteskapsloven står det dessuten også at ektepar har felles underholdningsplikt.. 1
Illuminatum Skrevet 11. februar 2015 #7 Skrevet 11. februar 2015 (endret) Vte ikke om dette er riktig sted å poste men. Jeg og manne min skal gifte oss, men han ønsker særeie. Han tjener ganske mye mer enn meg, og har mer penger. Men jeg føler at dette er som et "tillitsbrudd", eller at det viser han ikke stoler på meg. Tror det skal bli slutt osvosv. Har snakket litt med han om dette, men.. Hva tenker dere? Anonymous poster hash: 818e8...53a Regner med at du ikke har brannforsikring hjemme? Du planlegger vel ikke at det skal brenne? Alt avhenger jo litt av hva som skal tas som særeie. Synes det er litt vanskelig om man skal leve økonomisk adskilt. Selv er vi kun samboere men med felles økonomi. Jeg tjener ganske mye mer enn henne men ........ Endret 11. februar 2015 av Illuminatum 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #8 Skrevet 11. februar 2015 Få hjelp av en advokat som kan særeie, da får dere begge forklart fordeler og ulemper og ikke bare synsing på KG. Særeie gjør prosessen ved en skilsmisse eller ved dødsfall enklere. Du får ikke mer av verdi med deg ur av ekteskapet enn du tar med deg inn og bidrar med, uansett om du har eller ikke har særeie. Anonymous poster hash: eb1aa...c4d 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #9 Skrevet 11. februar 2015 Vi skal også ha særeie. Ser ikke på det som noe mistenksomt i det hele tatt. Hos oss så er det han som sitter på en del verdier og jeg forstår kjempegodt at det ville føltes urettferdig om jeg skulle ha noen deler av dette ved en eventuell skilsmisse.Anonymous poster hash: a1641...747 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #10 Skrevet 11. februar 2015 Vte ikke om dette er riktig sted å poste men. Jeg og manne min skal gifte oss, men han ønsker særeie. Han tjener ganske mye mer enn meg, og har mer penger. Men jeg føler at dette er som et "tillitsbrudd", eller at det viser han ikke stoler på meg. Tror det skal bli slutt osvosv. Har snakket litt med han om dette, men.. Hva tenker dere? Anonymous poster hash: 818e8...53a Skjønner for så vidt reaksjonen din, men han gifter seg med deg fordi han regner med dere skal bli gamle sammen. Har den ene parten mer enn den andre, om det er penger eller eiendom, er det lurt å ha særeie, kjenner flere par som har det, også noen som bygde hus der huset kun stod på mannen. Hun betalte ingenting på huset, så klart, sparte pengene istedet. Jeg selv hadde 2 mill på konto, etter salg av hus, valgte særeie, noe mannen godtok og forstod. Anonymous poster hash: 720e3...9a5 1
Maimira Skrevet 11. februar 2015 #11 Skrevet 11. februar 2015 Tror forresten ikke det er nødvendig å ha særeie for å sikre seg evt verdier ved en skilsmisse. Ting som er arvet eller tatt med inn i ekteskapet vil holdes utenfor en deling (evt skjevdeling). Man kan også avtale særeie når man lever, som vil gå over til felleseie ved død (for han bør jo sikre deg også dersom han skulle gå bort) 3
Tingelling Skrevet 11. februar 2015 #12 Skrevet 11. februar 2015 Vi skal ha særeie ettersom mannen kommer til å arve tre eiendommer,og det blir feil at han skal måtte kjøpe meg utav hans barndomshjem. felles hus vi bor skal være begge sitt. Vet at det er dekt av ekteskapsloven, men jeg vil heller ikke investere i noe som er hans ved brudd. Nå tjener i midlertidig jeg mer enn han,og vil nok gjøre det i framtiden også,så jeg vil investere pengene i andre ting.så lenge det funker for begge,er det opp til dere☺️ 1
Anglofil Skrevet 11. februar 2015 #13 Skrevet 11. februar 2015 At det er veldig lurt. Jeg er meget glad for at min eks og jeg har særeie nå som vi skal skille oss. Da slipper vi å krangle, alt står svart på hvitt og det hele blir en ganske enkel prosess. Mvh Yvonne 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #14 Skrevet 11. februar 2015 Særeie i livet, og felleseie ved død er en veldig grei ordning. Uansett, så vil jo hans særeie kun være ting han har tatt med seg inn i ekteskapet. Alt som blir ervervet under ekteskapet, blir felleseie og vil normalt bli delt ved en eventuell skillsmisse. Anonymous poster hash: f68f3...fc1
Anglofil Skrevet 11. februar 2015 #15 Skrevet 11. februar 2015 (endret) Særeie i livet, og felleseie ved død er en veldig grei ordning. Uansett, så vil jo hans særeie kun være ting han har tatt med seg inn i ekteskapet. Alt som blir ervervet under ekteskapet, blir felleseie og vil normalt bli delt ved en eventuell skillsmisse. Anonymous poster hash: f68f3...fc1 Ikke nødvendigvis, hvis man har fullt særeie gjelder ikke dette. Det er hele poenget for noen av oss at også ting ervervet under ekteskapet ikke blir felleseie. Les mer her. Mvh Yvonne Endret 11. februar 2015 av Yvonne
Pottah Skrevet 11. februar 2015 #16 Skrevet 11. februar 2015 Jeg har ikke noe problem med særeie. Vi er ikke enda gift, men har derfor en samboerkontrakt, slik at mine penger er mine, og mitt er mitt. Hans er hans osv. Vi har begge vært svært enig om at dette ikke er noe vi tenker på "i det daglige", men at det er en plan for den dagen vi eventuelt skulle bli uvenner (heller ikke noe vi planlegger, men igjen så kan det skje), det er mye lettere å bli enig om hvordan det bør gjøres den dagen mens man fortsatt er venner. Det jeg likevel syns vil være fornuftig å da kreve i "gjengjeld" er at om han tjener langt mer enn deg så legges det også opp til en skjevdelt prosent som det bidras med i forhold til vanlige utgifter feks. Er det slik at særeie også går på bolig ville jeg i tillegg prøvd å få på papiret noe om bidrag til økning av verdi skal fordeles slik og slik. Anonymous poster hash: 10700...3d5 Det høres ut som dere har ordna det fornuftig, men dere trenger ikke noen samboerkontrakt på at dere beholder eiendelene deres ved et brudd. Sånn er det alltid for samboere. Men hvordan man gjør det med eiendeler som er sameie er lurt å ha i en kontrakt. Samt eierandel på hus/leilighet. Tror forresten ikke det er nødvendig å ha særeie for å sikre seg evt verdier ved en skilsmisse. Ting som er arvet eller tatt med inn i ekteskapet vil holdes utenfor en deling (evt skjevdeling). Man kan også avtale særeie når man lever, som vil gå over til felleseie ved død (for han bør jo sikre deg også dersom han skulle gå bort) Det er riktig Men dersom mannen tjener mye (som det virker som i HI), så kommer han jo til å ha tjent seg opp en god del i løpet av f.eks. 20 år. Sånn sett veldig lurt om han ikke vil dele sparepengene sine. Vi skal ha særeie ettersom mannen kommer til å arve tre eiendommer,og det blir feil at han skal måtte kjøpe meg utav hans barndomshjem. felles hus vi bor skal være begge sitt. Vet at det er dekt av ekteskapsloven, men jeg vil heller ikke investere i noe som er hans ved brudd. Nå tjener i midlertidig jeg mer enn han,og vil nok gjøre det i framtiden også,så jeg vil investere pengene i andre ting.så lenge det funker for begge,er det opp til dere☺️ Arv får man skjevdelt etter ekteskapsloven §59, men det kan være lurt likevel dersom han skal ha fullstendig særeie. Ellers kan du ha et vederlagskrav dersom han bruker penger på særeie/skjevdelingsmidlene sine. TS: Man vet rett og slett ikke hva fremtiden vil bringe. Hva om du er utro mot han, eller han mot deg. Synes du da det er rettferdig at du skal få halvparten av hans verdier? Jeg tror ikke det handler om at han planlegger et brudd. Kun sikkerhet. Jeg ville sagt ja til særeie (kanskje med mindre det er felles bolig og du betaler mer enn faste utgifter). Da kan iallefall ingen ta deg for å gifte deg til pengene hans Og du kan jo se på sånn: Hvorfor skal du få halvparten av pengene han har tjent iløpet av ekteskapet deres? 1
Bettina82 Skrevet 11. februar 2015 #17 Skrevet 11. februar 2015 Hadde ikke vært aktuelt å gifte meg med en mann som ville ha særeie. 2
Pottah Skrevet 11. februar 2015 #18 Skrevet 11. februar 2015 Særeie i livet, og felleseie ved død er en veldig grei ordning. Uansett, så vil jo hans særeie kun være ting han har tatt med seg inn i ekteskapet. Alt som blir ervervet under ekteskapet, blir felleseie og vil normalt bli delt ved en eventuell skillsmisse. Anonymous poster hash: f68f3...fc1 Nei det er feil. Når man avtaler særeie, betyr det at det som det er avtalt særeie for, ikke blir delt ved et brudd. Altså blir det ikke felleseie. Man kan ha særeie på enkelte eiendeler (hytta du har kjøpt i ekteskapet f.eks) eller for alt. Ting tatt med inn i ekteskapet går under skjevdelingsmidler. Du kan lese om dette i ekteksapsloven §59
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #19 Skrevet 11. februar 2015 Det høres ut som dere har ordna det fornuftig, men dere trenger ikke noen samboerkontrakt på at dere beholder eiendelene deres ved et brudd. Sånn er det alltid for samboere. Men hvordan man gjør det med eiendeler som er sameie er lurt å ha i en kontrakt. Samt eierandel på hus/leilighet. Det er riktig Men dersom mannen tjener mye (som det virker som i HI), så kommer han jo til å ha tjent seg opp en god del i løpet av f.eks. 20 år. Sånn sett veldig lurt om han ikke vil dele sparepengene sine. Arv får man skjevdelt etter ekteskapsloven §59, men det kan være lurt likevel dersom han skal ha fullstendig særeie. Ellers kan du ha et vederlagskrav dersom han bruker penger på særeie/skjevdelingsmidlene sine. TS: Man vet rett og slett ikke hva fremtiden vil bringe. Hva om du er utro mot han, eller han mot deg. Synes du da det er rettferdig at du skal få halvparten av hans verdier? Jeg tror ikke det handler om at han planlegger et brudd. Kun sikkerhet. Jeg ville sagt ja til særeie (kanskje med mindre det er felles bolig og du betaler mer enn faste utgifter). Da kan iallefall ingen ta deg for å gifte deg til pengene hans Og du kan jo se på sånn: Hvorfor skal du få halvparten av pengene han har tjent iløpet av ekteskapet deres? Det er ikke det at jeg vil ha verdiene hans, men det er bare tanken om at han vil ha særeie. Anonymous poster hash: 818e8...53a 1
Pottah Skrevet 11. februar 2015 #20 Skrevet 11. februar 2015 Det er ikke det at jeg vil ha verdiene hans, men det er bare tanken om at han vil ha særeie. Anonymous poster hash: 818e8...53a Jeg kan forstå at det er sårt. Jeg tror det beste rådet er å snakke med han. Få han til å forklare hvorfor han vil ha særeie, og forklare hvorfor det oppleves sårt for deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå