Gå til innhold

Piglets dagbok


Piglet

Anbefalte innlegg

Jeg har satt mitt kryss. På Høyre. Første gang det skjer.

Men - jeg synes om deres politikk i forhold til boligeiere, skole og eldre.

Piglet - jeg har heller aldri hatt sansen for SP! ;)

Så koselig med venninnebesøk og bytur. Håper du får en fin aften.

:kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann Piglet,

har du fått sendt av sted brevstemmen? ;)

Jeg synes det har vært mange danske-nordmenn som har stemt i år. Blir spennende å se på oppslutningen :)

Har du ellers hatt en fin helg?

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mirandax2 og Brunhilde!

Jeg har fått brevstemt, eller brevet går i posten i dag, ihvertfall. Satte krysset mitt på Ap, selv om jeg var og er i tvil.

Har hatt en helg med masse program, men alt har vært veldig hyggelig. Ikke mindst Walkathon i går. 10 km gjenom Kongens Have, H. C. Ørstedsparken og Indre København. Var ganske sliten da jeg kom hjem, men ikke så mye at jeg ikke kunne gå på kino og spise smågodt med GOD samvitighet. Vi så Crash, som handler om hverdagsrasisme i LA, og den anbefales på det varmeste.

Sov ikke så godt i natt (klarte ikke å skru av tankene), så nå vil jeg ha en stille og rolig kveld mens kjæresten er på trening. På torsdag begynner trening for meg. Gleder meg! Kjæresten og jeg må også få tatt opp svømmingen vår.

Ellers er det ganske trist å lese om orkanen i New Orleans. Det var jo der kjæresten bodde, så vi har begge sett hvor dårlig bygget mange av husene er og hvor fattige menneske er. Håper det ikke går fult så galt som man tror... :tristbla:

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en kort oppdatering, før jeg skal jobbe litt. Har sovet litt lenge i dag, siden jeg ikke sov så godt i går, og føler meg stort sett opplagt. Så det må jeg heller benytte meg av. Ellers så ble ikke orkanen i NO fuldt så ille som fryktet, men med to meter vann i stort sett hele byen er det nok ikke så gøy.

Skal på jobb i kveld og kjæresten var på trening i går, så da er det jo bra at vi fikk opp til flere minutter med kvalitetstid i morges... :ironi:

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte helt å fortelle at solen skinner og at det smaker usedvanlig dårlig av tannbørsten når den har stått inn til håndsåpen...

P.

Endret av Piglet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir nødt til å innrømme at jeg mer eller mindre har falt av på norsk politikk, så jeg har ikke tenkt til å stemme. Jeg innrømmer også blankt at det er dårlig av meg, for jeg har alltid ment at man SKAL bruke stemmeretten sin. Jeg kunne jo selvfølgelig stemme på AP av gammel vane, men jeg har ikke lyst til å stemme i blinde heller. Jeg føler vel egentlig at jeg hadde hatt mer bruk for stemmerett her i Danmark nå.

Blir jeg upopulær nå?

Malou

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malou da :fy_fy:

(Neida, kun en spøk). Å stemme er jo ett fritt valg. Jeg synes også det er vanskelig å holde seg oppdatert om valget "hjemme". Det hjelper litt at vi har alle de norske TV kanalene.

Det med dansk stemmerett; - det savner jeg ved Stortingsvalgene. Da blir jeg bekreftet i at jeg ikke må glemme jeg er invandrer.

Men til kommunevalgene kan vi i det minste stemme.

Jeg har bodd her lenge nok til å søke om statsborgerskap (7 år). Men jeg er norsk, og kommer ikke til å skifte. Basta :sjarmor:

Men jeg har heller ikke tenkt å flytte :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel ikke tilfeldigvis ha både norsk og dansk statsborgerskap vel? Jeg har ikke undersøkt dette, men jeg mener å ha hørt en gang at man ikke kunne. For jeg kunne virkelig godt tenkt meg å kunne stemmer ved Folketings- og EU relaterte valg her i Danmark, men jeg er jo norsk da. Ikke det at jeg kom til å slutte å være norsk selv om jeg ble dansk statsborger, men allikevel. Det er bare ett år igjen til jeg også har bodd her i 7 år.

*babler løs i Piglets dagbok*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som norsk statsborger kan man godt ha to statsborgerskap, men det er ikke tillatt når man er dansk statsborger.

Altså, for å bli dansk statsborger må man oppgi sitt norske statsborgerskap...

*babler videre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Malou og Miranda! Bare hyggelig at dere babler... :)

Du er ikke upopulær, Malou! Skjønner godt at du ikke gidder og følge så mye med i norsk politikk når du er mere eller mindre etablert her i DK. Jeg ville også mye heller stemt her, men så lenge det ikke er mulig, vil jeg gjerne stemme i Norge. Er litt opptatt av politik, nemlig, og synes ikke det er "tilladt" å mene noe, hvis man ikke har stemt. Synes forøvrig at det burde være mye lettere å få stemme i det landet man bor i. Der betyr det jo mye mere med f.eks. barnehagedekning og innvandringpolitik enn i det landet man er født, men ikke bor i. Derfor har jeg også overveiet å bli dansk statsborger, men føler meg ikke helt klar. Men hvis vi bestemmer oss for å bli i DK på ubestemnt tid, tror jeg jeg vil vurdere deg igjen.

Nei, man kan ikke ha både norskt og dansk statsborgerskap.

Har hatt en lang dag på skolen, så gikk jeg og kjæresten en tur og så har jeg brukt resten av kvelden på en søknad. Nå skal jeg se litt nyheter (ting går jo ikke så bra i New Orleans :tristbla: ) og så er det Gilmore Girls.

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig trist med New Orleans. Og med dem som ble trampet ihel i Irak. (Jeg ble rasende da jeg hørte broen ble stengt i andre enden - av amerikanske soldater)!!

Jeg er ikke så forferdelig opptatt av politikk. Egentlig. Men jeg har flere ganger vurdert å melde meg inn i lokalpolitikken. Problemet er bare at jeg ikke har noe egentlig parti å holde med. Så det har blitt med tanken.

Jeg stemte på Høyre, for jeg mener Norge har bruk for mer privatisering. Men jeg har ikke sansen for Erna Solberg. Per-Kristian Foss appelerer mer til meg. Men så er det heller ikke personene man stemmer på....

Piglet, jeg kan godt forestille meg at du blir "riktig dansk" en dag ;)

Øv, det ble ikke noen bytur (Københavntur) som jeg hadde lyst til denne uken. Jeg skal en tur til Taastrup i morgen, men det er fordi jeg skal møtes med min mann der.

:idesmil: Jeg kan jo alltids få til en tur i IKEA :sjarmor:

:kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miranda: Ja, det skjer mye trist i verden. Har ikke fått med meg at soldatene sperret for broen, men det gjør det jo bare enda mere trist. Kjæresten har lyst til å se Drabet, men jeg orker ikke å se en trist, hverdagsrealistik (?) film. Hvis jeg vil se hverdagsrealisme kan jeg bare se en hvilken som helst nyhetsutsendelse (i dag f.eks.: New Orleans, Irak og 1 års dagen for Beslan, krydret med en 17 åring som uaktsomt har drept en to åring. Yeah!!)

Jeg ville egentlig gjerne engasjere meg i politikk, men jeg gidder til gjengjeld ikke lokalpolitik, men vil heller jobbe med de store (internasjonale) spørsmålene.

Ellers har jeg hatt en halv fridag i dag, og nytt det gode været. Hun jeg skal skrive oppgave med skulle til psykolog, så da bestemte jeg meg for å holde litt fri på den dagen de sa skulle bli den siste sommerdagen. Fikk faktisk litt farge og hygget med med Elle og Vogue og blomstene i Botamisk Have. Og så har jeg sendt avsted en jobbsøknad, så nå blir det spennede.

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Piglet. Naa minnet du meg om at jeg maa se aa faa stemt! Blir Hoyre paa meg som vanlig (er ikke fra Baerum for ingenting! :ironi: ).

Lykke til med jobbsoeking! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Popelka! Så bra at du kom på at du måtte stemme! :klappe:

Her har det blitt helg. Deilig. I kveld skal vi bare slappe av, spise deilig biff med masse godt tilbehør og være sammen. Selv om det går mye bedre med å oss nå, så har vi allikevel avtalt at vi må bruke kvelden til å snakke litt og gjøre status... :sjenert: Håper det går bra.

Resten av helgen skal vi bruke på å gjøre grundig rent i leiligheten. Vi har avslepne gulv og de skal vaskes med specialsåpe, og det har vi ikke fått gjort på lenge. Så det må gjøres, sammen med vinduene, vask av sofabetrekk og masse andre klær + almen rengjøring. Bortsett fra det skal jeg skrive litt på oppgaven, og imorgen kveld skal kjæresten ha gymnstikoppvisning. Har tenkt litt på å se på ham, men tror heller jeg vil være alene.

Og så har jeg et gavekort til Matas (parfymeri) til 450 kr., som jeg skal bruke... :sjarmor:

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God helg Piglet, og håper dere får en fin og konstruktiv samtale.

Forresten, godt det ikke er meg som skal gjøre rent i morgen :sjarmor:

:klem: fra Miranda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for det, Miranda! Samtalen gikk fint...

I dag har vi fått gjort masse. Stod tidlig opp og sorterete vasketøy og satte i gang fire vasker, før vi kjøpte rundstykker til frokost. Etter det gjorde jeg rent på kjøkken, bad og do, mens kjæresten vasket vinduer. Underveis fikk vi hentet vasketøy, hengt det ut i gården og satt over tre maskiner til. Så ryddet vi ut av kontoret og gangen, støvsuget grundig og vasket gulvene. Nå er det helt rene, velduftende og liksom helt mye og glatte... :) Nå er kjæresten på gymnastik, og jeg har brukt ettermidagen til å hjelpe lillesøsteren min litt med studieturen deres til København, handlet mat og vært litt ute i det fine været. Resten av kvelden vil jeg bare slappe av og spise is med Toblerone. :sjarmor:

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er alle gulvene og vinduene vasket! :klappe:

Planer for resten av dagen: Gjøre litt lekser, gå en tur i det fine været, lese avis, spise pølser og potemos og kanskje se en film i kveld.

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke film i går, men en halvtimes nyhetsutsending fra New Orleans. Trist, trist, trist... :tristbla:

Her har en ny uke gått i gang, stille og rolig. Skla jobbe hjemmefra i dag, siden hun jeg skriver med er syk og jeg skal på jobb i ettermidag. Har litt og gjøre, så jeg må heller komme i gang.

Ellers ser det ut til at høsten er på vei. I går var det varmt og sol, men i dag våknet jeg til tåke, grå himmel og et kaldt drag i luften. Litt trist at sommeren er over, uten at jeg har fått nytt den helt så mye som jeg ville, men fordelen med høsten er jo at det er så mye fine klær i butikken. Har allerede funnet en fløyelsjakke jeg har lyst på, og ellers synes jeg også det er masse fint. Mamma og pappa kommer på besøk i helgen, så kansje de ville shoppe litt med meg... ;)

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en dag hvor jeg jobber hjemmefra. Vi har egentlig ikke så mye og gjøre før etter veiledermøtet, så tror jeg vil konsentrere meg om en søknad i dag. Og i ettermidag skal jeg på cafe med min lillesøster som er på studietur her. Det blir hyggelig.

Ellers skjer det ikke det store. Været er ganske så nydelig, og det er jo alltid deilig. Og så har jeg lyst til å dra et eller andet sted. Det er lenge siden vi har vært i London (dvs. nesten et år... :rodme: ) og vi har også en åpen invitasjon til å besøke noen vi kjenner i Berlin. Men så er det pengene da. Selv om vi kan bo gratis begge stedene, og flybillettene er billige, så går det jo alltid masse penger på en sånn tur. Masse god mat og drikke, litt shopping osv... Må heller vente til jeg i det mindste har en jobb innen rekkevidde.

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...