Gå til innhold

Er det navlestreng i egget?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har faktisk aldri tenkt over eller lagt merke til at det er en "streng" i egget :P og jeg spiser en del egg!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter å ha lest i denne tråden kom eg til å tenkje på den kvite flekken som er på/i eggeplomma ein sjeldan gong, er det eit embryo? Har prøvd å ikkje tenke så mykje på det, men no er det vel på tide å finne ut av det.

Skrevet

Jeg har flere ganger sett blodtråder i den hvite strengen i egget.... kan det da være at det har holdt på å utvikle seg videre?

(de gangene jeg har sett blodtrådene så har jeg kastet egget...)

Skrevet

Noen ganger ser jeg mørke flekker i bunnen av eggkokeren på metallplata. Dét, er litt av et mysterium. Noen som kan forklare dette?

Ellers så er det jo gjerne slik at metallplata i bunnen av eggkokeren blir skitten jevnt over etterhvert.

Skrevet

Etter å ha lest i denne tråden kom eg til å tenkje på den kvite flekken som er på/i eggeplomma ein sjeldan gong, er det eit embryo? Har prøvd å ikkje tenke så mykje på det, men no er det vel på tide å finne ut av det.

Nei. Eggene vi spiser er ikke befruktet.

Anonymous poster hash: 19ced...a4f

• Liker 1
Skrevet

Jeg har flere ganger sett blodtråder i den hvite strengen i egget.... kan det da være at det har holdt på å utvikle seg videre?

(de gangene jeg har sett blodtrådene så har jeg kastet egget...)

Utvikle seg videre til hva?

Skrevet

Utvikle seg videre til hva?

Aner ikke....kylling?

Bare rart med sånne lange blodtråder i den hvite strengen.

Skrevet

Aner ikke....kylling?

Bare rart med sånne lange blodtråder i den hvite strengen.

Det kan ikke utvikle seg til kylling når egget ikke er befruktet. Noe butikk-egg svært sjeldent er.

• Liker 1
Skrevet

Det kan ikke utvikle seg til kylling når egget ikke er befruktet. Noe butikk-egg svært sjeldent er.

Men hva er disse lange blodtrådene i den hvite strengen da?

Skrevet

Men hva er disse lange blodtrådene i den hvite strengen da?

Klippet fra matprat.no :kaklehone:

Blodflekker i egget

Innimellom kan man komme over et egg med blodflekker ved eggeplommen. Mange tror dette skyldes at egget er befruktet, men dette stemmer ikke. Det må en hane til for å befrukte eggene, og det finnes vanligvis ikke i eggproduserende hønsegårder.

Blodflekker kan oppstå når et lite blodkar sprenges i hønas egglederkanal før skallet dannes. Etter hvert som egget blir eldre tar eggeplommen til seg vann fra eggehviten, og blodflekken vil dermed ”vannes ut” og bli mindre tydelig. Et egg med tydelig blodflekk indikerer altså at egget er ferskt. Egg med blod er ikke særlig delikat, men det er ingenting i veien for å bruke dem i matlagingen, og blodflekken kan enkelt fjernes med en bit eggeskall eller spissen av en kniv.

Mindre enn 1 % av alle egg som produseres har blodflekker. De fleste blir plukket ut under sortering og gjennomlysing, men det er umulig å få fanget opp alle.

• Liker 5
Skrevet

Klippet fra matprat.no :kaklehone:

Blodflekker i egget

Innimellom kan man komme over et egg med blodflekker ved eggeplommen. Mange tror dette skyldes at egget er befruktet, men dette stemmer ikke. Det må en hane til for å befrukte eggene, og det finnes vanligvis ikke i eggproduserende hønsegårder.

Blodflekker kan oppstå når et lite blodkar sprenges i hønas egglederkanal før skallet dannes. Etter hvert som egget blir eldre tar eggeplommen til seg vann fra eggehviten, og blodflekken vil dermed ”vannes ut” og bli mindre tydelig. Et egg med tydelig blodflekk indikerer altså at egget er ferskt. Egg med blod er ikke særlig delikat, men det er ingenting i veien for å bruke dem i matlagingen, og blodflekken kan enkelt fjernes med en bit eggeskall eller spissen av en kniv.

Mindre enn 1 % av alle egg som produseres har blodflekker. De fleste blir plukket ut under sortering og gjennomlysing, men det er umulig å få fanget opp alle.

Så da har jeg altså drevet å kastet superferske egg...... ja ja..

• Liker 2
Skrevet

Så da har jeg altså drevet å kastet superferske egg...... ja ja..

...men det har jo vært i god tro. :fnise:

• Liker 1
Skrevet

...men det har jo vært i god tro. :fnise:

For å være ærlig så var de ikke så fristende med disse blodgreiene i, selv om de var aldri så ferske.....grøss!

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det blir litt mye "vanligvis ikke" og "svært sjeldent" når det gjelder tilstedeværelse av haner og mulig befruktede egg her, jeg, altså. For alt vi vet kan blodtråder i egget tyde på en tidlig SA!

Anonymous poster hash: ffdbb...3ae
Skrevet

Det er ikke navlestreng, det er en Ivar-ballong.

Anonymous poster hash: cff9b...81e

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke navlestreng, det er en Ivar-ballong.

Anonymous poster hash: cff9b...81e

Hæ?

Anonymous poster hash: ffdbb...3ae

Skrevet (endret)

Nei. Eggene vi spiser er ikke befruktet. Anonymous poster hash: 19ced...a4f

Ikkje du kanskje, men dei eg et kan vere det, eg er ikkje tilbakeståande.

Om eggene ikkje blir tatt frå verpekassen tidsnok så hønsa ruger på dei, så utvikler det befrukta egget seg. Så, er det eit embryo?

Endret av Kjibba
Skrevet

Ikkje du kanskje, men dei eg et kan vere det, eg er ikkje tilbakeståande.

Om eggene ikkje blir tatt frå verpekassen tidsnok så hønsa ruger på dei, så utvikler det befrukta egget seg. Så, er det eit embryo?

Hvis du spiser egg som kan være befruktet er det jo litt vanskelig å svare på. Plommestrengen kan se ut som en hvit flekk på plommen når den krøller seg sammen, men uten bilde av akkurat hva du ser er det vanskelig å komme med fasit. Normalt sett skal det utvikle seg et nettverk av blodårer på selve plommen svært tidlig, så jeg tror egentlig du burde sett det også hvis egget var befruktet.

Ligner det på de første stadiene i filmen her?

Anonymous poster hash: eb415...53f

Skrevet (endret)

Hvis du spiser egg som kan være befruktet er det jo litt vanskelig å svare på. Plommestrengen kan se ut som en hvit flekk på plommen når den krøller seg sammen, men uten bilde av akkurat hva du ser er det vanskelig å komme med fasit. Normalt sett skal det utvikle seg et nettverk av blodårer på selve plommen svært tidlig, så jeg tror egentlig du burde sett det også hvis egget var befruktet.Ligner det på de første stadiene i filmen her?

Anonymous poster hash: eb415...53f

Ja, dag 1, takk skal du ha 👍 ❤️

Endret av Kjibba
Skrevet

En lyser egget kort tid etter at det blir lagt (Max 3-10 dager etter.). Det er uhyre sjeldent en får et befruktet egg selv om en kjøper fra en bonde som både har høns og hane.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...