Gå til innhold

Er det navlestreng i egget?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det ser ut som om du har glemt å legge ved dokumentasjon i innlegget ditt.

Anonymous poster hash: a0b0c...aa0

Det er ikke min påstand, og det var du som valgte å svare på påstanden som om den var sann. Antar ab61a har bedre kilder, men det dukker opp mye på Google om man søker på hanekyllinger males opp levende/kvernes levende.

Eksempelvis http://m.db.no/2014/04/15/kultur/meninger/kronikk/kylling/landbruk/32837608/?www=1 uten at det er noen direkte god kilde.

Anonymous poster hash: 63476...4e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke min påstand, og det var du som valgte å svare på påstanden som om den var sann. Antar ab61a har bedre kilder, men det dukker opp mye på Google om man søker på hanekyllinger males opp levende/kvernes levende.

Eksempelvis http://m.db.no/2014/04/15/kultur/meninger/kronikk/kylling/landbruk/32837608/?www=1 uten at det er noen direkte god kilde.

Anonymous poster hash: 63476...4e2

Herregud, det er mat, da. Like greit å bare male dem opp levende. Hva mener du ellers man skulle gjort? Gitt hver og en en avlivingssprøyte? Som kanskje til og med inneholder stoffer som er farlige for mennesker å få i seg?

De dør i det minste veldig fort, da, og de har så små hjerner at de skjønner jo ikke akkurat hva som foregår. :)

Anonymous poster hash: ffdbb...3ae

Skrevet

Egg er mensen til høna ;) tenk på det du :P

Anonymous poster hash: 09c7d...ed5

• Liker 3
Gjest crazycatlady
Skrevet

Naaaaam, hønemens! Imorgen blir det hønemens og bacon til frokost! :spise:

• Liker 1
Skrevet

Nei, mens er blod, dere. På samme måte som kvinnens egg er et egg, og ikke mens. Mensen kommer jo ikke fra egget, da, det er bare væsken som egget blir skylt ut sammen med!. :ler:

• Liker 5
Skrevet

52f584e18b5e4.JPG

Anonymous poster hash: af24d...a27
  • Liker 1
Skrevet

Æææææææsj!!! :spy:

Skrevet

diguasting-food-around-the-world02.jpg

Skrevet (endret)

Nvm

Endret av Blod
Skrevet (endret)

Nei, mens er blod, dere. På samme måte som kvinnens egg er et egg, og ikke mens. Mensen kommer jo ikke fra egget, da, det er bare væsken som egget blir skylt ut sammen med!. :ler:Anonymous poster hash: ffdbb...3ae

Jeg ser på det som egget som vi mister hver mens og. Tenk om eggene vi menser ut var store nok til å spises... Æsj

Endret av Blod
  • Liker 3
Skrevet

diguasting-food-around-the-world02.jpg

Æsj!!! Hva er det gule? Eggeplomme? Som fuglen får næring fra? Men herregud, da er det jo en navlestreng, da! :sjokkert:

Jeg ser på det som egget som vi mister hver mens og. Tenk om eggene vi menser ut var store nok til å spises... Æsj

Ånei, nå mistet jeg lysten igjen. :grine:

Skrevet

Altså: hvis hanen har vært frempå og befruktet egget som høna legger så vil den ufødte kyllingen få næring av eggeplommen. Og den hvite strengen som du ser i egget er den som ville ha vært festet til kyllingen og eggeplommen sånn at den hadde fått næring og vokst seg til en fullbåren kylling hvis egget hadde blitt befruktet. Eggeplommen er kyllingens næringskilde i rugetiden. Høna gjør ikke noe annet enn å ligge å ruge på eggene for å holde de varme i påvente av at egget skal klekkes.

Personlig så tar jeg alltid bort den hvite strengen når jeg skal steke egg eller bake. Den er ikke farlig forsåvidt, men jeg synes bare den er ekkel.

• Liker 1
Skrevet

Altså: hvis hanen har vært frempå og befruktet egget som høna legger så vil den ufødte kyllingen få næring av eggeplommen. Og den hvite strengen som du ser i egget er den som ville ha vært festet til kyllingen og eggeplommen sånn at den hadde fått næring og vokst seg til en fullbåren kylling hvis egget hadde blitt befruktet. Eggeplommen er kyllingens næringskilde i rugetiden. Høna gjør ikke noe annet enn å ligge å ruge på eggene for å holde de varme i påvente av at egget skal klekkes.

Personlig så tar jeg alltid bort den hvite strengen når jeg skal steke egg eller bake. Den er ikke farlig forsåvidt, men jeg synes bare den er ekkel.

Men da var det jo som jeg trodde, da. Det er en potensiell navlestreng, for å si det slik! :grine:

Nei, nå kaster jeg eggene!

Skrevet

Den ekle "strengen" som jeg alltid graver etter for å fjerne fra det nykokte egget mitt, er det en navlestreng, som egentlig skulle sittet fast på en kylling, om egget var befruktet???

:redd::kvalm:

Anonymous poster hash: a6632...13f

Dette skjønner jeg ikke, jeg tar det alltid bort når jeg skal lage for eksempel kake eller omelett, der jeg "jobber" med det råe egget, men jeg har aldri sett strengen etter at egget er kokt??

Anonymous poster hash: 60779...ecf

Skrevet

Dette skjønner jeg ikke, jeg tar det alltid bort når jeg skal lage for eksempel kake eller omelett, der jeg "jobber" med det råe egget, men jeg har aldri sett strengen etter at egget er kokt??

Antar at den kokes inn i eggehviten, sånn at den ikke blir synlig.

Skrevet

Antar at den kokes inn i eggehviten, sånn at den ikke blir synlig.

Den er fortsatt der, selv om egget er kokt, tro meg! Jeg bruker alltid bløtkokt, og da er den mest tydelig. Den er litt vanskeligere å finne i hardkokt egg, men jeg har funnet den der også.

Gjest Ennasus
Skrevet

Jeg skiller som regel eggeplommen og eggehvita fra hverandre, siden jeg ikke liker plomme. Og da fjerner jeg den alltid..

Men hvis jeg koker egget og fjerner plomma etterpå så tenker jeg egentlig ikke over det.

Tenker at å spise selve egget er jo egentlig like "ekkelt", så da er jo ikke den strengen så ille.. :P

Skrevet

Nei, som det har blitt sagt noen ganger tidligere i tråden: Den hvite strengen holder plomma på plass omtrent midt i egget. Kyllingfosteret er mer eller mindre "direkte" festet i plomma. Hvis du ser på tegningen AB#6 linket til, ser du at embryoet ikke har kontakt med de hvite strengene.

Anonymous poster hash: 61d5c...ff3

• Liker 4
Gjest avocadoen
Skrevet

Dette er en av de gangene jeg er så fordomsfull at jeg himler med øynene og tenker "byfolk...". :P

Om dette er ekkelt så burde man i grunn være veganer. Det er mye annet "ekkelt" du spiser TS som du ikke vet om. :P

• Liker 4
Skrevet

Dette er en av de gangene jeg er så fordomsfull at jeg himler med øynene og tenker "byfolk...". :P

Om dette er ekkelt så burde man i grunn være veganer. Det er mye annet "ekkelt" du spiser TS som du ikke vet om. :P

Man har ikke vondt av det man ikke vet, det er en leveregel jeg lever etter i alle sammenhenger! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...