Gå til innhold

Hva skal jeg bruke arven på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ville ikke brukt tid og energi på leilighetskjøp og utleie, for det er så sinnsykt mye dikkedarier og formaliteter rundt det (og for ikke å snakke om alle skrekkhistoriene om grufulle leietakere!). Du får ikke spesielt mye for 2 mill i dagens marked uansett. JEG ville tatt en utdannelse, og brukt pengene som et slags studielån til meg selv. Om 3-5 år kan du ha en inntekt på 500.000 istedenfor det du har nå som er godt under gjennomsnittslønn.

Men først ville jeg selvsagt backpacket jorda rundt og kjøpt meg motorsykkel :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fond er bra, men ikke sett noe stort beløp i fond hvis du ikke vet hva fond er. Start heller en spareavtale i KLP AKSJEVERDEN indeks på 500-1000 kr i måneden. Og la den gå, uansett hvordan markedet går. Om 20-30 år har du fort en million av et sparebeløp du aldri har merket noe til.

Arven er nok grei å bruke på en bolig du kan leie ut, samtidig som du leier billig. Men det kan være et mas å leie ut også. Så det er ikke helt galt å sette pengene i banken/BSU heller, og bo billig frem til du vil kjøpe noe du vil bli boende i i lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så "heldig" at jeg nå arver i overkant av 2 millioner. Jeg eier ikke leilighet, men leier av en jeg kjenner, og skal fortsette å bo her pga lav leie.

Planen er å kjøpe meg leilighet som jeg skal leie ut, bruke litt penger på tull og reise masse. Problemet er alle rådene jeg får her og der, av familie og venner som ikke er objektive. Tenkte derfor å spørre her.

Jeg er 23 år, og har en inntekt på ca 330 000 i året. Ingen utdannelse, ei heller planer om å begynne på skole i løpet av de neste to årene.

Sett at dere var i min situasjon, hva ville dere gjort? Hvor mye ville dere tatt opp i lån (hva tror dere jeg får?), hvor mye ville dere hatt på en bufferkonto, hvor mye ville dere brukt på reise etc?

Bor før øvrig i Oslo, har lyst på en treroms, trenger ikke være i sentrum.

Er åpen for forslag, nysgjerrig på hva andre ville gjort :)

Anonymous poster hash: d5f0e...92e

Jeg ville uten tvill brukt pengene på bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med på to runder av boligkrakkperioder, noe jeg tror ikke mange av dine rådgivere har vært pga lav alder. Jeg har klart meg finfint. Solgt, kjøpt , solgt ,kjøpt - men flere av mine venner har gått på skikkelige smeller.

Ta kontakt med en investeringrådgiver MED lang erfaring. Ikke gjør noe forhastet.

Hvis du ikke tror meg, google "boligkrakk".

"Når siste pessimist er blitt optimist...osv.

Lykke til - du er heldig, ta vare på det du har. :)



Anonymous poster hash: af82f...4e2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med på to runder av boligkrakkperioder, noe jeg tror ikke mange av dine rådgivere har vært pga lav alder. Jeg har klart meg finfint. Solgt, kjøpt , solgt ,kjøpt - men flere av mine venner har gått på skikkelige smeller.

Ta kontakt med en investeringrådgiver MED lang erfaring. Ikke gjør noe forhastet.

Hvis du ikke tror meg, google "boligkrakk".

"Når siste pessimist er blitt optimist...osv.

Lykke til - du er heldig, ta vare på det du har. :)

Anonymous poster hash: af82f...4e2

Samme om det kommer boligkrakk om du skal bo i boligen i lang tid. Samme med fond. Kommer det en finanskrise så selger du da ikke fondet og bolig er sikkert som banken spør du meg.

Anonymous poster hash: f00f9...175

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme om det kommer boligkrakk om du skal bo i boligen i lang tid. Samme med fond. Kommer det en finanskrise så selger du da ikke fondet og bolig er sikkert som banken spør du meg.

Anonymous poster hash: f00f9...175

Hun har jo endel penger som hun lurer på hvordan hun skal investere.

Selvfølgelig må hun bo, men ikke nødvendigvis bruke ALT på dette, og i tillegg sette seg i gjeld.

"Bolig er sikkert som banken" sier du?

Det har aldri eksistert bankkonkurser, neida. Og ja, boligmarkedet i Norge vil fortsatt stige inni himmelen.

Kjenner igjen mange av argumentene. En kompis av meg kjøpte for 2,7 - solgte for 1 mill etter krakk. Flott med bolig som er sikkert som banken.

En timg er sikkert; hva som skjer videre i år, og i 2016 er uvisst. Veldig uvisst akkurat nå. Boligmarkedet handler ikke bare om rene tall, men også psykologi.

Syns bare det kan være verdt å være litt forsiktig.

Anonymous poster hash: af82f...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- egenkapital eller bolig. Ville ha satt av minst 1 mill til det.

- penger satt av til studielån fra deg selv, så slipper du å ta opp lån.

- lappen + en rimelig bil (du har ikke full bonus enda, ikke kjøp noe som er svindyrt å forsikre)

- bufferkonto, evt noe i fond til pensjonssparing

Så ville jeg sett over hva jeg stod igjen med og reist litt. :)

Anonymous poster hash: f1cf3...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen for alle gode råd!

Mesteparten av pengene vil selvsagt gå til bolig, jeg er overlykkelig for disse pengene, uten de ville jeg ikke vært på boligmarkedet før om mange (!) år.

Når det gjelder dette med fond og aksjer er jeg helt blank, og det er åpenbart at jeg må gå til en økonomisk rådgiver.

Men, dere som sier at jeg bør spare til studier.. Er ikke et studielån gunstigere enn boliglån? Er det ikke bedre å putte 200 000 mer i boligen, og slippe å ta de 200 000 i lån til bolig, men heller ta det til stuider?

Forresten, er det noen som er godt kjent med reglene rundt skatt dersom man ikke har bodd i boligen man leier ut i mer enn et år? Er det svært ugunstig skatt, eller er det bare noen få prosent mer?



Anonymous poster hash: d5f0e...92e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen for alle gode råd!

Mesteparten av pengene vil selvsagt gå til bolig, jeg er overlykkelig for disse pengene, uten de ville jeg ikke vært på boligmarkedet før om mange (!) år.

Når det gjelder dette med fond og aksjer er jeg helt blank, og det er åpenbart at jeg må gå til en økonomisk rådgiver.

Men, dere som sier at jeg bør spare til studier.. Er ikke et studielån gunstigere enn boliglån? Er det ikke bedre å putte 200 000 mer i boligen, og slippe å ta de 200 000 i lån til bolig, men heller ta det til stuider?

Forresten, er det noen som er godt kjent med reglene rundt skatt dersom man ikke har bodd i boligen man leier ut i mer enn et år? Er det svært ugunstig skatt, eller er det bare noen få prosent mer?

Anonymous poster hash: d5f0e...92e

Jo, du har rett. Studielånet er gunstigere enn et boliglån, og du bør hekker putte pengene inn i boligen.

Når det gjelder utleie, må man i dag skatte fra første krone, men det er en del vedlikeholdskostnader etc å trekke fra.

Personlig hadde jeg gjort som en del her sier, ta opp litt mer lån for å kjøpe en bolig. Jeg ville også tenkt på boligen som en utleiebolig når jeg kjøpte den. Dvs ikke gått for den fancy drømneleiligheten med nytt bad og kjøkken, men noe mer nøkternt. Utleie sliter på leiligheten. Beliggenhet foran standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt en leilighet i Oslo og leid ut. Leiemarkedet er ikke det beste om dagen, men å investere i bolig ser jeg på som en sikker investering. Kjøp en bolig du selv kunne tenke deg å bo i om noen år også, så har du et sted å flytte til når du ikke ønsker å leie lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, dere som sier at jeg bør spare til studier.. Er ikke et studielån gunstigere enn boliglån? Er det ikke bedre å putte 200 000 mer i boligen, og slippe å ta de 200 000 i lån til bolig, men heller ta det til stuider?

Anonymous poster hash: d5f0e...92e

Jo, studielån er et gunstig lån, blant annet fordi du kan få fryst låne ved sykdom og ettergitt det ved alvorlig sykdom. Det kan du ikke med banklån.

Men ville ikke basert meg på 200.000 i studielån samtidig som jeg planlegger bruk av 200.000 på reiser og fjas (tror jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen for alle gode råd!

Mesteparten av pengene vil selvsagt gå til bolig, jeg er overlykkelig for disse pengene, uten de ville jeg ikke vært på boligmarkedet før om mange (!) år.

Når det gjelder dette med fond og aksjer er jeg helt blank, og det er åpenbart at jeg må gå til en økonomisk rådgiver.

Men, dere som sier at jeg bør spare til studier.. Er ikke et studielån gunstigere enn boliglån? Er det ikke bedre å putte 200 000 mer i boligen, og slippe å ta de 200 000 i lån til bolig, men heller ta det til stuider?

Forresten, er det noen som er godt kjent med reglene rundt skatt dersom man ikke har bodd i boligen man leier ut i mer enn et år? Er det svært ugunstig skatt, eller er det bare noen få prosent mer?

Anonymous poster hash: d5f0e...92e

Hvis du ikke har bodd i boligen det siste året må du skatte av gevinsten. Så det lønner seg å kjøpe en bolig du selv også kunne tenke deg å bo i, og bo der i hvert fall året før du selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk i hvertfall å undersøke hvor mye du evt må betale i skatt av denne arven og sett av penger til det.

Anonymous poster hash: 21fb7...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke har bodd i boligen det siste året må du skatte av gevinsten. Så det lønner seg å kjøpe en bolig du selv også kunne tenke deg å bo i, og bo der i hvert fall året før du selger.

Nesten riktig.

Du må ha eid boligen minst ett år OG du må ha bodd i boligen minst ett år i løpet av de siste to årene.

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/Bil-og-bolig/Bolig/Kjop-og-salg/Salg-mv-av-fast-eiendom/?chapter=3833#kapitteltekst

Anonymous poster hash: a2f6f...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk i hvertfall å undersøke hvor mye du evt må betale i skatt av denne arven og sett av penger til det.

Anonymous poster hash: 21fb7...157

Det er vel ingen arveavgift lenger, og så lenge jeg ikke har pengene på konto innen utgangen av året er det vel ingen formueskatt? Eller? Jeg er ikke så stødig på dette fordi jeg aldri har eid noe særlig, så er glad for all hjelp :)

Anonymous poster hash: d5f0e...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hun har jo endel penger som hun lurer på hvordan hun skal investere.

Selvfølgelig må hun bo, men ikke nødvendigvis bruke ALT på dette, og i tillegg sette seg i gjeld.

"Bolig er sikkert som banken" sier du?

Det har aldri eksistert bankkonkurser, neida. Og ja, boligmarkedet i Norge vil fortsatt stige inni himmelen.

Kjenner igjen mange av argumentene. En kompis av meg kjøpte for 2,7 - solgte for 1 mill etter krakk. Flott med bolig som er sikkert som banken.

En timg er sikkert; hva som skjer videre i år, og i 2016 er uvisst. Veldig uvisst akkurat nå. Boligmarkedet handler ikke bare om rene tall, men også psykologi.

Syns bare det kan være verdt å være litt forsiktig.

Anonymous poster hash: af82f...4e2

Herregud. Kjøpte for 2.7m og solgte for 1m ? Hva i all verden er det du snakker om?

Vennekretsen din er vel ikke helt oppegående kan jeg vel greit si. det fins ikke noe annet som er sikrere enn en bolig i dagens økonomi som gir en såpass bra avkastning. Så enkelt er det.

Anonymous poster hash: f00f9...175

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen for alle gode råd!

Mesteparten av pengene vil selvsagt gå til bolig, jeg er overlykkelig for disse pengene, uten de ville jeg ikke vært på boligmarkedet før om mange (!) år.

Når det gjelder dette med fond og aksjer er jeg helt blank, og det er åpenbart at jeg må gå til en økonomisk rådgiver.

Men, dere som sier at jeg bør spare til studier.. Er ikke et studielån gunstigere enn boliglån? Er det ikke bedre å putte 200 000 mer i boligen, og slippe å ta de 200 000 i lån til bolig, men heller ta det til stuider?

Forresten, er det noen som er godt kjent med reglene rundt skatt dersom man ikke har bodd i boligen man leier ut i mer enn et år? Er det svært ugunstig skatt, eller er det bare noen få prosent mer?

Anonymous poster hash: d5f0e...92e

Helt riktig hva du skriver.

Får du leie inntekter av leiligheten din så må du skatte 27% etter at ting som noe av fellesgjelden er trekket vekk, om leiligheten er godt møblert kan du trekke fra 15% av leie inntektene osv. Så det er mye av leie inntektene du ikke trenger og skatte av. Om du har leid den ut i 5år foreksempel og flytter tilbake i den i kun 1år og så vil selge. så får du hele gevinsten skattefritt. Om du selger den uten og ha bodd i den så må du skatte 27% av gevinst av leiligheten.

Anonymous poster hash: f00f9...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, det er masse styr med utleie, og du må kunne betjene fellesutgifter, eventuelt lån du har på utleieleilighet, forsikring osv og vedlikehold uten at den er leid ut. Så du må regne nøye på om det lønner seg for deg framfor å ikke bare bo der selv, selv med lav leie der du bor i dag. Du må skatte av overskuddet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...