Gå til innhold

Hva skal jeg bruke arven på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så "heldig" at jeg nå arver i overkant av 2 millioner. Jeg eier ikke leilighet, men leier av en jeg kjenner, og skal fortsette å bo her pga lav leie.

Planen er å kjøpe meg leilighet som jeg skal leie ut, bruke litt penger på tull og reise masse. Problemet er alle rådene jeg får her og der, av familie og venner som ikke er objektive. Tenkte derfor å spørre her.

Jeg er 23 år, og har en inntekt på ca 330 000 i året. Ingen utdannelse, ei heller planer om å begynne på skole i løpet av de neste to årene.

Sett at dere var i min situasjon, hva ville dere gjort? Hvor mye ville dere tatt opp i lån (hva tror dere jeg får?), hvor mye ville dere hatt på en bufferkonto, hvor mye ville dere brukt på reise etc?

Bor før øvrig i Oslo, har lyst på en treroms, trenger ikke være i sentrum.

Er åpen for forslag, nysgjerrig på hva andre ville gjort :)

Anonymous poster hash: d5f0e...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv ville jeg spart pengene/betalt ned lån/brukt noe på oppussing, men du bruker jo pengene som du selv vil såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpt leilighet nå, som jeg har leid ut. Fortsatt å bo der du bor pga lav leie.

Investert pengene i fond, det er den beste spareformen.

Jeg har ikke villet brukt disse pengene til reiser, tull og tøys.

Jeg tenker kanskje litt rart. Om jeg arvet penger, så vet jeg vedkommende hadde slitt hardt med arbeide i mange år, for at det blir så mye arv igjen. Skulle jeg da tulle de vekk? Nei.

Reiser, gjør jeg uansett i ferier. Reiser sparer jeg til av lønnen min.

Du er ung,og senere i livet vil du være takknemlig for arven du får i dag.

At du kunne investere som ung, istedenfor å komme i den situasjon som mange unge er i dag, de sliter med å komme seg inn på boligmarkedet



Anonymous poster hash: 347fc...a2f
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var meg ville jeg satt av nesten alt til å kjøpe bolig, og kanskje brukt 50-100k på å bare kose meg. Jeg ville nok også satt av 50-100k på en bufferkonto, slik at jeg slapp å bekymre meg for det på en stund.



Anonymous poster hash: 5c420...a39
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpt leilighet nå, som jeg har leid ut. Fortsatt å bo der du bor pga lav leie.

Investert pengene i fond, det er den beste spareformen.

Jeg har ikke villet brukt disse pengene til reiser, tull og tøys.

Jeg tenker kanskje litt rart. Om jeg arvet penger, så vet jeg vedkommende hadde slitt hardt med arbeide i mange år, for at det blir så mye arv igjen. Skulle jeg da tulle de vekk? Nei.

Reiser, gjør jeg uansett i ferier. Reiser sparer jeg til av lønnen min.

Du er ung,og senere i livet vil du være takknemlig for arven du får i dag.

At du kunne investere som ung, istedenfor å komme i den situasjon som mange unge er i dag, de sliter med å komme seg inn på boligmarkedet

Anonymous poster hash: 347fc...a2f

Jeg skjønner ingenting av disse fondgreiene... Kan du forklare hva som er så bra med det? :)

Vedkommende jeg arver dette av vet at jeg har to drømmer: kjøpe leilighet og reise. Tror derfor ikke det hadde vært en skuffelse, heller en glede. Leilighet blir jo selvsagt den største utgiftsposten, når jeg sier "tull" blir det rett og slett å kjøpe/gjøre det jeg vil som jeg ikke har kunne gjøre før. Skal også ta lappen.

Priser meg lykkelig for disse pengene, virkelig, er derfor jeg vil bruke de fornuftig :)

Anonymous poster hash: d5f0e...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var meg ville jeg satt av nesten alt til å kjøpe bolig, og kanskje brukt 50-100k på å bare kose meg. Jeg ville nok også satt av 50-100k på en bufferkonto, slik at jeg slapp å bekymre meg for det på en stund.

Anonymous poster hash: 5c420...a39

Dette høres ut som det jeg ville gjort også :)

Anonymous poster hash: d5f0e...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser at du har spørsmål rundt fond. Ta kontakt ked banken din. De har rådgivere som har spesialisert seg på fond. De kan gi deg råd ut i fra din situasjon. Det er ikke bindende på noen måte. Når de har fortalt deg om sine fond og risikoen/gevinsten rundt, står du helt fritt til å benytte deg av det, eller takke nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en ny bolig under oppføring. Slik at du kan påvirke innredning og løsninger.

Når du da har betalt ut alt og flyttet inn, kan du disponere inntekten som du vil uten å tenke på å betale ned på lån el.

Å vente med å innvistere i egen bolig er noe de aller fleste fraråder.

Boligprisene stiger, nye boliger har fastpris, du kan bo der i 2 år og selge med fortjenste..

Forøvrig kan du ha nytte av å snakke med en økonomisk rådgiver.

Anonymous poster hash: e404b...b2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at du har spørsmål rundt fond. Ta kontakt ked banken din. De har rådgivere som har spesialisert seg på fond. De kan gi deg råd ut i fra din situasjon. Det er ikke bindende på noen måte. Når de har fortalt deg om sine fond og risikoen/gevinsten rundt, står du helt fritt til å benytte deg av det, eller takke nei.

God idé, takk :)

Anonymous poster hash: d5f0e...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en ny bolig under oppføring. Slik at du kan påvirke innredning og løsninger.

Når du da har betalt ut alt og flyttet inn, kan du disponere inntekten som du vil uten å tenke på å betale ned på lån el.

Å vente med å innvistere i egen bolig er noe de aller fleste fraråder.

Boligprisene stiger, nye boliger har fastpris, du kan bo der i 2 år og selge med fortjenste..

Forøvrig kan du ha nytte av å snakke med en økonomisk rådgiver.

Anonymous poster hash: e404b...b2f

Takk for tips!

Hvor finner jeg egentlig en uavhengig, økonomisk rådgiver?

Anonymous poster hash: d5f0e...92e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så "heldig" at jeg nå arver i overkant av 2 millioner. Jeg eier ikke leilighet, men leier av en jeg kjenner, og skal fortsette å bo her pga lav leie.

Planen er å kjøpe meg leilighet som jeg skal leie ut, bruke litt penger på tull og reise masse. Problemet er alle rådene jeg får her og der, av familie og venner som ikke er objektive. Tenkte derfor å spørre her.

Jeg er 23 år, og har en inntekt på ca 330 000 i året. Ingen utdannelse, ei heller planer om å begynne på skole i løpet av de neste to årene.

Sett at dere var i min situasjon, hva ville dere gjort? Hvor mye ville dere tatt opp i lån (hva tror dere jeg får?), hvor mye ville dere hatt på en bufferkonto, hvor mye ville dere brukt på reise etc?

Bor før øvrig i Oslo, har lyst på en treroms, trenger ikke være i sentrum.

Er åpen for forslag, nysgjerrig på hva andre ville gjort :)

Anonymous poster hash: d5f0e...92e

Du som er så ung og kan komme inn i boligmarkedet med en så stor sum er kjempe bra. Ville heller kjøpt meg en bolig til 3 m og betalt ned den siste millionen så fort som mulig. Da sitter du igjen med en bolig av verdi til 3 millioner. Om du ikke vil bli gjeldsfri så fort som mulig. Da ville jeg betalt ned 1 mill over 25år og spart i fond vedsiden av. Men for Guds skyld ikle sett 2 mill i fond om du ikke har en leilighet. Kjøpe en bolig kan være like bra investering som fond. Til og med bedre pga du må ikke skatte av avkastningen til boligen din.. Noe du må på gevins på fond. Fokuser på bolig og spar hver mnd i fond etterhvert.

Anonymous poster hash: f00f9...175

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du være smart. Kanskje trade litt på børsen.



Anonymous poster hash: b7678...b54
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du være smart. Kanskje trade litt på børsen.

Anonymous poster hash: b7678...b54

👍👍

Anonymous poster hash: f00f9...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp en ny bolig under oppføring. Slik at du kan påvirke innredning og løsninger.

Når du da har betalt ut alt og flyttet inn, kan du disponere inntekten som du vil uten å tenke på å betale ned på lån el.

Å vente med å innvistere i egen bolig er noe de aller fleste fraråder.

Boligprisene stiger, nye boliger har fastpris, du kan bo der i 2 år og selge med fortjenste..

Forøvrig kan du ha nytte av å snakke med en økonomisk rådgiver.

Anonymous poster hash: e404b...b2f

Dette var et godt råd. Ny bolig i et attraktivt område- du kan bo der selv senere eller selge med gevinst. Boligprisene kommer til å holde seg høye, så det er absolutt lurt å investere i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som er så ung og kan komme inn i boligmarkedet med en så stor sum er kjempe bra. Ville heller kjøpt meg en bolig til 3 m og betalt ned den siste millionen så fort som mulig. Da sitter du igjen med en bolig av verdi til 3 millioner. Om du ikke vil bli gjeldsfri så fort som mulig. Da ville jeg betalt ned 1 mill over 25år og spart i fond vedsiden av. Men for Guds skyld ikle sett 2 mill i fond om du ikke har en leilighet. Kjøpe en bolig kan være like bra investering som fond. Til og med bedre pga du må ikke skatte av avkastningen til boligen din.. Noe du må på gevins på fond. Fokuser på bolig og spar hver mnd i fond etterhvert.

Anonymous poster hash: f00f9...175

Takk skal du ha :) men, tror du jeg får 1 million i lån med inntekten jeg har nå? Kan helt fint betjene det, spesielt dersom jeg leier ut leiligheten.

Anonymous poster hash: d5f0e...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp leilighet/hus som du leier ut, fortsett å bo der du bor pga lav leie og spar/reis på ferie for det du har igjen.



Anonymous poster hash: 02007...bc9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner ingenting av disse fondgreiene... Kan du forklare hva som er så bra med det? :)

Vedkommende jeg arver dette av vet at jeg har to drømmer: kjøpe leilighet og reise. Tror derfor ikke det hadde vært en skuffelse, heller en glede. Leilighet blir jo selvsagt den største utgiftsposten, når jeg sier "tull" blir det rett og slett å kjøpe/gjøre det jeg vil som jeg ikke har kunne gjøre før. Skal også ta lappen.

Priser meg lykkelig for disse pengene, virkelig, er derfor jeg vil bruke de fornuftig :)

Anonymous poster hash: d5f0e...92e

Aksjemarkedet gir bestandig mer avkastning enn bankinnskudd over tid. Skal man investere i aksjer bør man sette sammen en balansert portefølje av aksjer i ulike bransjer og med ulik risiko/forventning om avkastning, slik at man optimaliserer gevinst kontra risiko. Fond er en "fiks ferdig" slik portefølje, som ofte følger trenden i aksjemarkedet og innehar ganske liten risiko. Skal du spare penger over tid vil du altså stort sett ha bedre avkastning ved å sette pengene i fond enn å sette i banken på høyrentekonto.

Når det er sagt ville jeg heller investert i eiendom, tror jeg. Forsøk å bruke minst mulig på tant og fjas - det gir så kortvarig glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha :) men, tror du jeg får 1 million i lån med inntekten jeg har nå? Kan helt fint betjene det, spesielt dersom jeg leier ut leiligheten.

Anonymous poster hash: d5f0e...92e

Ikke noe problem med at du får 1 million lån i banken. Så det er noe jeg ville tenkt på. Men ikke sett dette inn i fond. Kjøp deg heller en bolig til 3 mill. Men kjøp noe som er til pris antydning og ikke gå over takst. Kan føler jeg er som og kaste bort pengene. Så finn deg et hus. Leilighet eller rekkehus som har potensialet. Stikk til kommunen og spør hva fremtidsplanene er til og med. Har dem planer om og bygge ny skole, barnehage osv ved et sted du er interessert i. Da kan du gjøre et kjempe kupp. Siden du kun er 23år så er det beste du kan gjøre er og spare i fond hver mnd. Ikke putt inn noen kjempe beløp i et fond. Lykke til👍

Anonymous poster hash: f00f9...175

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt leilighet først og fremst. Så ville jeg leid den ut mens jeg reiste til utlandet (siden du har lyst til å reise). Denne reisen ville jeg også ha gjort som investering i fremtiden, ved å ta et studie i et annet land. Finnes så mye spennende du kan studere, og så mange spennende land! :)



Anonymous poster hash: 1f30a...fbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Jeg hadde satt av 300 000 til privat pensjonssparing i banken,

1,550 000 til leilighet, og litt møbler.

50 000 til tull og fjas, og kanskje en ny veske.

100 000 til en lang reise

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...