Gå til innhold

IS brente jordansk pilot levende

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når er det tid for ny president i USA? Når Obamas tid er over regner jeg med det blir en republikansk president. Nesten så jeg håper det blir en Bush-kopi som kan teppebombe IS-kontrollerte områder. så det bare er støv igjen..

Anonymous poster hash: c9ddf...d7c

Presidentavalg i USA i november 2016.

Jeg mener problemet med Obama er hans nære forhold til sunni islam. Både hans far og hans stefar var sunnimuslimer, og Obama gikk på muslimsk skole i Indonesia da han var barn. Jeg tror dette har påvirket han, og jeg tror dette er årsaken til hans politikk i midtøsten og nord-afrika. Uten Obamas hjelp hadde ikke IS og andre islamistiske grupper fått så stor makt.

Jeg håper USA får en klok president neste gang, en som ikke er dum som Bush eller sleip og manipulerende som Obama, en som jeg kan stole på, kanskje Rand Paul?

Anonymous poster hash: ebe4a...23a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du en link til noe dokumentasjon på de som de kristne satte fyr på, i tusenvis?

Jeg finner en del om "kristen" og "brent på bålet" men da som oftest med de kristne som brennstoff?

Kanskje AB mente hekseprosessene på 1500-1700 - tallet (tror den siste "heksen" ble brent nærmere 1800-tallet. Norge var et av lde få andene som brente heksene levende, i en del andre europeiske land ble de halshogd først. I konfliktene mellom katolikker og protestanter, bl.a i Henrik VIII sitt Engeland ble mange kjettere brent. Da snakker vi nok om tusenvis som ble brent på bålet.

Anonymous poster hash: 30f23...499

Skrevet

Ja, kjempebra altså. Gjør henne til en martyr liksom. Slemme jordanere hevnet seg ved å drepe en KVINNE, som ikke hadde noe med drapet på piloten å gjøre. Sånn, om du var i tvil om at IS kan få et retorisk poeng ut av det.

Hun skulle byttes mot piloten. Så hun var allerede involvert. Siden piloten ble drept, følte nok jordanerne at de kunne drepe terroristen. Det spiller ingen rolle at hun er en kvinne. Hun er en terrorist og like farlig som en mannlig terrorist. Martyr? Neppe. Hun klarte ikke ta med seg flere enn seg selv i graven. Jeg er glad for at hun døde før hun kunne skade noen.

Skrevet

http://www.dagbladet.no/2015/02/03/nyheter/is/isil/pilot/savnet/37516998/

Den jordanske pilot ble tatt til fange av IS og etter mye om og men låste de piloten inn i et bur som de da tente på. Han ble altså da brent levende.

Er ikke dette brudd på Genevekonvensjonen i behandling av krigsfanger?

Genevekonvensjonen er en veldig Europeisk/vestlig forståelse av krig, og er har liten signifikans i den typen konflikt vi har med IS.

Det er faktisk ganske lenge siden genevekonvensjonen var relevant i en væpnet konflikt som noe annet enn en gentlemansagreement, så dette er egentlig ikke en ny problemstilling. Sånn sett er dette mere en demonstrasjon av fremtidens kriger.

Skrevet

Isis er på lik linje med nazister.

I dette tillfellet : nei.

Nazityskland sine væpnede styrker var generelt sett svært tro til krigens spilleregler, og det var svært få episoder som kan regnes som overgrep, sett i det perspektiv og størrelsen på krigen de deltok i.

Men dette har noe med den konteksten WWII kom fra og målet med krigen. IS sine mål og kontekst er vidt forskjellige og derfor vil selvfølgelig midlene deres være andre. Ett av dem er at de ikke spiller med våre regler, noe vi må ta konsekvensen av.

• Liker 1
Skrevet

Nazityskland sine væpnede styrker var generelt sett svært tro til krigens spilleregler, og det var svært få episoder som kan regnes som overgrep, sett i det perspektiv og størrelsen på krigen de deltok i.

Men dette har noe med den konteksten WWII kom fra og målet med krigen. IS sine mål og kontekst er vidt forskjellige og derfor vil selvfølgelig midlene deres være andre. Ett av dem er at de ikke spiller med våre regler, noe vi må ta konsekvensen av.

Synes du konsentrasjonsleirene var tro til "krigens spilleregler" også?

Jeg kan godt se at det er fellestrekk mellom nazisme og islamisme.

Skrevet

Jeg mener problemet med Obama er hans nære forhold til sunni islam. Både hans far og hans stefar var sunnimuslimer, og Obama gikk på muslimsk skole i Indonesia da han var barn. Jeg tror dette har påvirket han, og jeg tror dette er årsaken til hans politikk i midtøsten og nord-afrika. Uten Obamas hjelp hadde ikke IS og andre islamistiske grupper fått så stor makt.

Obama har ikke noe nært forhold til islam. Mannen er kristen.

Skjerp deg. Kutt ut slikt tull.

Skrevet

Synes du konsentrasjonsleirene var tro til "krigens spilleregler" også?

Jeg kan godt se at det er fellestrekk mellom nazisme og islamisme.

Konsentrajonsleirene var ikke en direkte forlengelse av krigsstyrken, på mange måter var det en del av det Sivile Nazityskland. Og de var på mange måter "hemmelige": selv om det var mange som var klar over det, var ett flertall ukjent med hva som faktisk utspilte seg i konsentrasjonsleirene, faktisk så mange at det er mange som fortsatt benekter at det skjedde.

Der er en viktig ulempe med å sammenligne Islamistene i IS med Nazityskland; man nedtoner det individuelle ansvar: Der Nazi tyskland besto av en liten gruppe som utnyttet en stor populasjon, er IS en dedikert populasjon med en felles agenda på et helt annet plan.

Samenligningen er rett og slett urettferdig ovenfor nazistene.

• Liker 1
Skrevet

Når er det tid for ny president i USA? Når Obamas tid er over regner jeg med det blir en republikansk president. Nesten så jeg håper det blir en Bush-kopi som kan teppebombe IS-kontrollerte områder. så det bare er støv igjen..

USA er krigstrette, tror det er viktigere enn hvem som blir president. Reagan styrte gjennom hele 80 tallet uten å starte noen stor konflikt. Noen øyer her og der, noe CIA greier i sør-amerika. Det var britene som førte den største krigen med Falklandskrigen.

Reagan kunne hvis han ville teppebombet Iran, både pga. revolusjonen og det som skjedde internt(utrensking av sekulære ved henging), og Iran-Irak krigen. Men valgte å ikke gjøre dette sannsynligvis pga. Vietnamkrigen 10-20 år før.

Med mindre det skjer et nytt Pearl Harbor eller 911, så tror jeg USA vil fokusere på seg selv, og slikke sine sår noen år.

Anonymous poster hash: d2af7...051

Skrevet

Les litt om "einsatzgruppen". Tips.

Anonymous poster hash: 6ed5b...4ea

Skrevet

Det synes jeg er veldig fornærmende mot nazister, de ville ALDRI sunket til det nivået! (Og om noen gjorde det, ville de blitt straffet av sine overordnede)

Daesh er ulikt noe annet vi har sett, og det er vanskelig å i det hele tatt forestille seg at mennesker kan bli så grusomme, men det kan de altså...

Lever du i drømmeland?

Holocaust, drap på jøder i gasskamre, sigøynere, motstandsfolk, homofile....

Skrevet

Holocaust, har du glemt det?

Skrevet (endret)

Lever du i drømmeland?

Holocaust, drap på jøder i gasskamre, sigøynere, motstandsfolk, homofile....

Nei, jeg lever ikke i drømmeland. Man kan si mye fælt om nazistene, men det er forskjell på å drepe folk på vanlig vis og å lete etter de mest bestialske metodene å ta livet av noen på. IS brenner folk levende, kutter hodet av dem mens de gurgler sitt eget blod, hiver homofile ut fra bygninger og steiner dem etterpå om de overlever, korsfester folk etc. Tyskerne var siviliserte til sammenligning. Det er stor forkjell på å drepe/henrette motstandsfolk etc. på vanlig vis, og å brenne dem levende mens de er innesperret i et bur, for så å sende det verden rundt i full HD for å rekruttere nye sadister...

http://www.nowtheendbegins.com/blog/wp-content/uploads/2015/02/maaz-al-kassasbeh-jordanian-pilot-burned-alive-by-isis-militants-metal-cage.jpg

Endret av pinar
  • Liker 1
Skrevet

Nei, jeg lever ikke i drømmeland. Man kan si mye fælt om nazistene, men det er forskjell på å drepe folk på vanlig vis og å lete etter de mest bestialske metodene å ta livet av noen på. IS brenner folk levende, kutter hodet av dem mens de gurgler sitt eget blod, hiver homofile ut fra bygninger og steiner dem etterpå om de overlever, korsfester folk etc. Tyskerne var siviliserte til sammenligning. Det er stor forkjell på å drepe/henrette motstandsfolk etc. på vanlig vis, og å brenne dem levende mens de er innesperret i et bur, for så å sende det verden rundt i full HD for å rekruttere nye sadister...

Tja, hva med systematisk gassing av alt fra spedbarn til oldinger, som nazistene gjorde?

Skrevet (endret)

http://www.nowtheendbegins.com/blog/wp-content/uploads/2015/02/maaz-al-kassasbeh-jordanian-pilot-burned-alive-by-isis-militants-metal-cage.jpg

Ringer navnet Auswtich eller Josef Mengele en bjelle? Mange av de nazistiske generalene hadde passet inn som hånd i hanske med dagens terrorgrupper. Nazistene drev på akuratt det samme mot jøder som IS gjør nå, med unntak av halshugging.

Anonymous poster hash: e322c...f83

Endret av pinar
  • Liker 1
Skrevet

http://www.dagbladet.no/2015/02/03/nyheter/is/isil/pilot/savnet/37516998/ Den jordanske pilot ble tatt til fange av IS og etter mye om og men låste de piloten inn i et bur som de da tente på. Han ble altså da brent levende.Er ikke dette brudd på Genevekonvensjonen i behandling av krigsfanger? Anonymous poster hash: c9ddf...d7c

Var dette et alvorlig spørsmål eller et forsøk på å være morsom egentlig?

Anonymous poster hash: 6ed5b...4ea

Skrevet

Ringer navnet Auswtich eller Josef Mengele en bjelle? Mange av de nazistiske generalene hadde passet inn som hånd i hanske med dagens terrorgrupper. Nazistene drev på akuratt det samme mot jøder som IS gjør nå, med unntak av halshugging.

Forskjellen er at IS er som ett nazistparti KUN bestående av SS, Einzatsgruppen og utryddingsleirer.

I Nazityskland var de en relativt liten gruppe, I IS er de flertallet.

Forskjellen er at det var mange faglig dyktige soldater i wehrmacht som aldri gjorde noen overgrep: ALLE IS soldater, det være seg en 12 årig gutt med AK47 eller burqakledd kvinne med bombebelte, er totalt uinteresert i krigens regler i sin kamp.

Tyskerene hadde ett forhold til ideen om sivile. IS erkjenner ingen sivile.

• Liker 1
Skrevet

Forskjellen er at IS er som ett nazistparti KUN bestående av SS, Einzatsgruppen og utryddingsleirer.

I Nazityskland var de en relativt liten gruppe, I IS er de flertallet.

Forskjellen er at det var mange faglig dyktige soldater i wehrmacht som aldri gjorde noen overgrep: ALLE IS soldater, det være seg en 12 årig gutt med AK47 eller burqakledd kvinne med bombebelte, er totalt uinteresert i krigens regler i sin kamp.

Tyskerene hadde ett forhold til ideen om sivile. IS erkjenner ingen sivile.

Selv om nazistenes myrderier var ekstremt mye mer omfattende, og selv om de i grusomhet sikkert ikke sto tilbake for IS, så er det likevel noe spesielt grotesk over henrettelsene til IS.

Og tyske soldater respekterte i langt de fleste tilfeller f.eks. krigsfangers rettigheter.

Men, en ideologisk 'bevegelse' - som har som uttalt mål å bli en nasjon, kalifatet, men som mener at det å brenne en mann til døde, å filme det i HD, og så å fremvise det for unger ned til 6-8 års-alderen, få dem til å huje og klappe når mannen vrir seg i dødskampen - de stiller likevel i en klasse for seg.

En helt egen klasse!

• Liker 1
Skrevet

Naziene drev med halshugging også. Med giljotin riktignok.

The guillotine was used, amongst other countries, in 1933-1945 Nazi Germany for 16,500 executions,[3] and in 1950-1990 by the Stasi in East Germany for secret executions.[4]

http://en.wikipedia.org/wiki/Guillotine

Anonymous poster hash: 16dd0...e5d

Skrevet

Bilde med støtende innhold er gjort om til link.

pinar, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...