Gå til innhold

Hvordan holde trangen til å spise usunt borte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Runforit

Det Ts beskriver her høres ikke ut som en sultediett.

Anonymous poster hash: 4dcf5...9d7

Hvordan har du fått det inntrykket? Hun skriver ikke en typisk matdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan har du fått det inntrykket? Hun skriver ikke en typisk matdag.

Jeg får absolutt inntrykket av at kjedespisingen og trøstespisingen Ts beskriver er noe som skjer på daglig basis, ja. Ts sier hun spiser større porsjoner en mannen sin og fortsatt vil ha mer. Ingen sultediett, dette.

Hadde hun kun overspist eller kjedespist/trøstespist en sjelden gang, så hadde hun ikke hatt vektproblemer. Derfor synes jeg det blir feil å gi henne råd om at hun "må spise mer".

Anonymous poster hash: 4dcf5...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Jeg får absolutt inntrykket av at kjedespisingen og trøstespisingen Ts beskriver er noe som skjer på daglig basis, ja. Ts sier hun spiser større porsjoner en mannen sin og fortsatt vil ha mer. Ingen sultediett, dette. Hadde hun kun overspist eller kjedespist/trøstespist en sjelden gang, så hadde hun ikke hatt vektproblemer. Derfor synes jeg det blir feil å gi henne råd om at hun "må spise mer". Anonymous poster hash: 4dcf5...9d7

Hvor skriver jeg at TS må spise mer? Jeg leser at TS har spist seg stort, har lagt om livsstilen og med det sliter med å finne en balanse i den nye livsstilen. Normalen for mange som skal ned i vekt er at de da starter med dietter med alt for lite mat og med det ender opp med alt for stort underskudd slik at de sulter seg selv og dermed konstant går og tenker på mat.

Nå må du lese hva jeg skriver før du svarer.

Med det følger jeg opp om TS spiser nok i prosessen med vektnedgangen.

Endret av Runforit
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får absolutt inntrykket av at kjedespisingen og trøstespisingen Ts beskriver er noe som skjer på daglig basis, ja. Ts sier hun spiser større porsjoner en mannen sin og fortsatt vil ha mer. Ingen sultediett, dette.

Hadde hun kun overspist eller kjedespist/trøstespist en sjelden gang, så hadde hun ikke hatt vektproblemer. Derfor synes jeg det blir feil å gi henne råd om at hun "må spise mer".

Anonymous poster hash: 4dcf5...9d7

Jeg har sluttet å trøstespise, og å spise når jeg kjeder meg. Nå spiser jeg bare til vanlige måltider.

Jeg har begynt å måle opp porsjoner nøye, og har litt over halv porsjon i forhold til mannen min nå. Tidligere har jeg imidlertid ikke hatt noe problem med å spise mer enn ham. Det føler jeg fortsatt er et kjempeproblem, det føles som kroppen skriker etter kjempeporsjonen, og når jeg må "nøye meg" med mindre kjenner jeg meg sulten og tenker på mat hele tiden :-/

En typisk dag ser sånn ut nå (ta idag f.eks):

Frokost:

1 porsjon Bjørns havregrøt laget med ekstra lett melk. 1/2 eple i biter oppi, og litt kanel på til slutt.

Lunch: Salat bestående av isbergsalat, tomat, kyllingfilet i biter (ovnsbakt), agurk, kikerter og løk.

Mellommåltid: 1 gulrot og en selleristang

Middag: En 125 grams ovnsbakt laksefilet med grønnsaker og litt poteter (ikke saus til meg)

Mellom: En kiwi

Kvelds: En yoplait dobbel 0% yoghurt med axa 4-korn i (30 gram)

Drikke: Vann og kaffe

Av trening har jeg svømt i 30 min.

Jeg har ikke regnet ut kalorier, men ønsker helst ikke et liv der jeg må det. Men ser det ikke ut som jeg har spist nok?

TS

Anonymous poster hash: 6b659...420

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sluttet å trøstespise, og å spise når jeg kjeder meg. Nå spiser jeg bare til vanlige måltider.

Jeg har begynt å måle opp porsjoner nøye, og har litt over halv porsjon i forhold til mannen min nå. Tidligere har jeg imidlertid ikke hatt noe problem med å spise mer enn ham. Det føler jeg fortsatt er et kjempeproblem, det føles som kroppen skriker etter kjempeporsjonen, og når jeg må "nøye meg" med mindre kjenner jeg meg sulten og tenker på mat hele tiden :-/

En typisk dag ser sånn ut nå (ta idag f.eks):

Frokost:

1 porsjon Bjørns havregrøt laget med ekstra lett melk. 1/2 eple i biter oppi, og litt kanel på til slutt.

Lunch: Salat bestående av isbergsalat, tomat, kyllingfilet i biter (ovnsbakt), agurk, kikerter og løk.

Mellommåltid: 1 gulrot og en selleristang

Middag: En 125 grams ovnsbakt laksefilet med grønnsaker og litt poteter (ikke saus til meg)

Mellom: En kiwi

Kvelds: En yoplait dobbel 0% yoghurt med axa 4-korn i (30 gram)

Drikke: Vann og kaffe

Av trening har jeg svømt i 30 min.

Jeg har ikke regnet ut kalorier, men ønsker helst ikke et liv der jeg må det. Men ser det ikke ut som jeg har spist nok?

TS

Anonymous poster hash: 6b659...420

For meg hadde dette vært mer enn nok mat ila en dag. Men vent, nå kommer det straks noen her som kommer til å fortelle deg at dette er ALTfor lite.

Anonymous poster hash: 4dcf5...9d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Jeg har sluttet å trøstespise, og å spise når jeg kjeder meg. Nå spiser jeg bare til vanlige måltider.

Jeg har begynt å måle opp porsjoner nøye, og har litt over halv porsjon i forhold til mannen min nå. Tidligere har jeg imidlertid ikke hatt noe problem med å spise mer enn ham. Det føler jeg fortsatt er et kjempeproblem, det føles som kroppen skriker etter kjempeporsjonen, og når jeg må "nøye meg" med mindre kjenner jeg meg sulten og tenker på mat hele tiden :-/

En typisk dag ser sånn ut nå (ta idag f.eks):

Frokost:

1 porsjon Bjørns havregrøt laget med ekstra lett melk. 1/2 eple i biter oppi, og litt kanel på til slutt.

Lunch: Salat bestående av isbergsalat, tomat, kyllingfilet i biter (ovnsbakt), agurk, kikerter og løk.

Mellommåltid: 1 gulrot og en selleristang

Middag: En 125 grams ovnsbakt laksefilet med grønnsaker og litt poteter (ikke saus til meg)

Mellom: En kiwi

Kvelds: En yoplait dobbel 0% yoghurt med axa 4-korn i (30 gram)

Drikke: Vann og kaffe

Av trening har jeg svømt i 30 min.

Jeg har ikke regnet ut kalorier, men ønsker helst ikke et liv der jeg må det. Men ser det ikke ut som jeg har spist nok?

TSAnonymous poster hash: 6b659...420

Og her er kjernen til problemet. Alt for lite mat!

Hvem blir mett av kylling og salat? Og en liten yoghurt? Og kiwi er ikke et mellommåltid det er snack i tillegg til et mellommåltid.

Du spiser alt for lite og alt for lite av alle kilder. Mer proteiner, mye mer fett og mer grove fullkornsprodukter(brun ris/pasta)

Du burde telle faktisk telle kalorier og lære deg å bruke det som et verktøy samt sette deg inn i hva kroppen trenger så du ikke blir feilernært.

Myfitnesspal er super til dette. Den viser deg hvor mange kalorier du får i deg(så du får i deg nok) samt den viser deg at du setter sammen et balansert kosthold med nok proteiner, fett og karbs.

Du skal ikke ligge på under 1500 kcal per dag og mer de dagene du trener.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og her er kjernen til problemet. Alt for lite mat!

Hvem blir mett av kylling og salat? Og en liten yoghurt? Og kiwi er ikke et mellommåltid det er snack i tillegg til et mellommåltid.

Du spiser alt for lite og alt for lite av alle kilder. Mer proteiner, mye mer fett og mer grove fullkornsprodukter(brun ris/pasta)

Du burde telle faktisk telle kalorier og lære deg å bruke det som et verktøy samt sette deg inn i hva kroppen trenger så du ikke blir feilernært.

Myfitnesspal er super til dette. Den viser deg hvor mange kalorier du får i deg(så du får i deg nok) samt den viser deg at du setter sammen et balansert kosthold med nok proteiner, fett og karbs.

Du skal ikke ligge på under 1500 kcal per dag og mer de dagene du trener.

Nå må du gi deg. Det er kanskje ikke veldig mye, men ALTfor lite er det slettes IKKE.

Anonymous poster hash: d83ee...8ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tok vel sånn ca to sekunder..



Anonymous poster hash: 4dcf5...9d7
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

For meg hadde dette vært mer enn nok mat ila en dag. Men vent, nå kommer det straks noen her som kommer til å fortelle deg at dette er ALTfor lite. Anonymous poster hash: 4dcf5...9d7

Lykke til med å leve på det underskuddet resten av livet. Skal love deg at du kommer til å gå på en kjempesmell og mest sannsynlig bli en jojoslanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med å leve på det underskuddet resten av livet. Skal love deg at du kommer til å gå på en kjempesmell og mest sannsynlig bli en jojoslanker.

Kjempesmell? Jeg har spist sånn som det der ca i alle mine leveår, så bare slapp helt av.

Anonymous poster hash: d83ee...8ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Nå må du gi deg. Det er kanskje ikke veldig mye, men ALTfor lite er det slettes IKKE. Anonymous poster hash: d83ee...8ab

Lev på 1000 kcal om dagen du.

Men det er ikke normalen for et voksent menneske som har et ønske om å endre livsstilen og en varig vektnedgang.

Det kalles en kræsjdiett.

Enjoy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Kjempesmell? Jeg har spist sånn som det der ca i alle mine leveår, så bare slapp helt av. Anonymous poster hash: d83ee...8ab

Yeah, yeah, yeah. Da er du i såfall full av mangelsykdommer og er feilernært så lykke til med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hinkelpinkel

Jeg tar meg et par skiver brunost. Eller en bit med 70% sjokoladen. Liker den egentlig ikke, men den får tankene mine bort fra melkesjokoladen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yeah, yeah, yeah. Da er du i såfall full av mangelsykdommer og er feilernært så lykke til med det.

Full av mangesykdommer? :fnise: Tror du må roe ned på hva du sier til folk. Jeg har ingen mangelsykdommer og er ikke feilernært. Skulle tro jeg var magisk.

Anonymous poster hash: d83ee...8ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Full av mangesykdommer? :fnise: Tror du må roe ned på hva du sier til folk. Jeg har ingen mangelsykdommer og er ikke feilernært. Skulle tro jeg var magisk. Anonymous poster hash: d83ee...8ab

Kjør på videre med 1000 kcal dietten din du. Ferdig med deg nå.

TS: du gjør som du vil, men å legge deg for lavt på kcal og ikke sette deg inn noe vedr ernæring kan gjøre en livsstilendring tøff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempesmell? Jeg har spist sånn som det der ca i alle mine leveår, så bare slapp helt av.

Anonymous poster hash: d83ee...8ab

Samme her. Cirka slik spiser jeg også. Er slank og frisk. Ingen mangelsykdommer.

Anonymous poster hash: 4dcf5...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lykke til med å leve på det underskuddet resten av livet. Skal love deg at du kommer til å gå på en kjempesmell og mest sannsynlig bli en jojoslanker.

Jammen jeg er jo ingen slanker? Hvordan kan jeg da bli en jojoslanker? Jeg har jo spist som dette hele livet? Et kosthold slik Ts beskriver holder i hverfall meg slank og frisk og har det gjort det i alle år.

Anonymous poster hash: 4dcf5...9d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Erica

Veldig interessant tråd!

Selv er jeg vektoperert og skal ikke komme med forslag til diett, men de viktigste for min del er å fylle magen med kjøtt/fisk og grønnsaker og nedprioritere ris, pasta og potet. Knekkebrød, fremfor brødskive, med sunt pålegg. Dette er jo generelle råd som alle bør følge.

Det er lettere å motstå søtsuget når man er to. Jeg og samboeren min har bestemt at godterier og zero-brus kun er tillat på lørdag og evt. rester på søndag. Godteriskålen er ikke stor, men vi trenger ikke mer. Vi har ikke snacks i huset. Det nærmeste du kommer er Doubles vaniljeyoghurt.

Frukt- og grønnsaksskuffen er full. Om du får lyst på noe på fredag eller andre ukedager, kan du jo lage til et delikat fat med sukkererter, babygulrøtter, mais, eplebiter, pærebiter, druer, appelsinbåter og alt du liker :)

Trening er veldig bra! Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som hjelper for meg er at jeg går rundt og sier til meg selv at jeg er uinteressert i mat. Men at jeg får spise de vanlige måltidene alikevel. Altså, selv om jeg har kjempelyst på en brødskive til eller en sjokolade til kvelds prøver jeg å innbille meg at jeg spiser bare for næringens del, ikke smaken. Synes det hjelper litt, og noenganger BLIR jeg faktisk uinteressert i den ekstra brødskiven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på videre med 1000 kcal dietten din du. Ferdig med deg nå.

TS: du gjør som du vil, men å legge deg for lavt på kcal og ikke sette deg inn noe vedr ernæring kan gjøre en livsstilendring tøff.

Har du for vane å avslutte debatter straks noen er uenig med deg? Hvordan kan du vite noe om kroppsbygning, forbrenning, høyde osv til en person du aldri har sett?

Jeg er lita og spebygd og har aldri vært noen storspiser. Et kosthold slik Ts beskriver vil holde meg mett nok ila en dag. Mer enn det orker jeg faktisk ikke spise. Folk er vel forskjellige.

Anonymous poster hash: 4dcf5...9d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...