Gå til innhold

Kommunalt boliglån - ekstra nedbetaling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har du flere ganger i året mulighet til å betale inn ekstra på et kommunalt lån, så viser du i praksis at du ikke fyllernkriteriene for å ha kommunalt lån, fordi dette er beregnet på mennesker med trang økonomi .

I verste fall kan kommunen si opp lånet og be deg om å ta opp vanlig banklån med høyere/dårligere renter, etter en tid.

Betal det du skal og bruk ekstra pengene på andre ting enn nedbetsling av komunalt lån, eller gå i vanlig bank og få lån.

Anonymous poster hash: dba20...39f

Tull! Du burde ikke komme inn med slike idiotiske utsagn og skremme folk.

Da får du isåfall underbygge dine utsagn med lenker til gjeldende regelverk.

Jeg hadde startlån tidligere, fikk det da jeg hadde dårlig inntekt. Fikk doblet inntekten noen år etter, men ikke om de tok fra meg et lån som allerede var gitt likevel. Og de visste godt om inntektsendring, også det at vi fikk to inntekter i familien.

Anonymous poster hash: 0a2a7...ba6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv betalt ned på startlån fra kommunen, også med utbedringslån jeg fikk. Betalte ned mye fortere da jeg fikk mer inntekt.



Anonymous poster hash: e9666...ba3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Jeg har selv betalt ned på startlån fra kommunen, også med utbedringslån jeg fikk. Betalte ned mye fortere da jeg fikk mer inntekt.

Anonymous poster hash: e9666...ba3

Det var ikke ett krav at du skulle binde renten? Leste den andre tråden her, en med 10 år og en med 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Nei, han fikk ikke boligtilskudd fordi lånet var under 1.2 million.

Anonymous poster hash: dcb32...38f

Måtte lese litt om dette, og viser seg at det jeg sa var feil. Binder du renten så må du også betale for tapet til kommunen for resterende del av bindingstiden, på samme måte du må betale hvis du betaler ekstra så må du betale for tapet til kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ett ordinært husbanklån kan ha mange krav, litt fra person til person. :)

Ja, men det er vesentlig annerledes enn kommunalt boliglån :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Link? Jeg vil gjerne lese det :blomst:

Bare å taste inn: Bryte fastrenteavtale Husbanken i Google! :) Nå tenkte jeg på hovedsaklig brytningen ved f.eks salg av bolig og ikke det som du spurte om i HI for det har jeg ikke funnet svar på ENNÅ! :laugh:

Endret av Phoenix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjerne forklar forskjellen om det er noen forskjell.

Jeg er ikke så sikker på at jeg klarer å forklare forskjellen. Jeg har alltid trodd det var en viss forskjell mellom husbanklån og kommunalt lån, men nå sier hjernen min stopp. Må lese og dobbeltsjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Ja da blir det noe annet :fnise: . Jeg får vel sende en mail til boligkontoret og be om en skrftlig forklaring på det hele.

Kan jeg foreta ekstraordinære innbetalinger utenom de ordinære terminene?

Du kan når som helst foreta ekstraordinære innbetalinger utenom de ordinære terminene. Det kan påløpe over- eller underkurs på det innbetalte beløpet hvis du har fastrente på lånet. Hvis du har flytende rente, påløper det ikke kostnader ved ekstraordinær innbetaling.

Beløpet innbetales til Husbanken, Forvaltningskontoret, Postboks 824, 3007 Drammen, kontonummer 6345 05 03594. Innbetalingen må merkes med saksnummer og "Ekstraordinær innbetaling".

Her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Jeg er ikke så sikker på at jeg klarer å forklare forskjellen. Jeg har alltid trodd det var en viss forskjell mellom husbanklån og kommunalt lån, men nå sier hjernen min stopp. Må lese og dobbeltsjekke.

Er det ikke sånn at boligkontoret fordeler ut x-antall kroner gjennom Husbanken i lån?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det ikke sånn at boligkontoret fordeler ut x-antall kroner gjennom Husbanken i lån?

Jo. Hvert år søker kommunen om en sum, og får tildelt den summen Husbanken bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så sikker på at jeg klarer å forklare forskjellen. Jeg har alltid trodd det var en viss forskjell mellom husbanklån og kommunalt lån, men nå sier hjernen min stopp. Må lese og dobbeltsjekke.

Kommunene låner inn midler fra Husbanken som kommunene igjen etter egne regler, videreutlåner som Startlån/tilskudd.

Anonymous poster hash: dba20...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...