Gå til innhold

Kommunalt boliglån - ekstra nedbetaling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vil få et kommunalt lån ved kjøp av bolig, 100%, og da lurer jeg på en ting.

Dersom jeg enkelte måneder klarer å spare en ekstra tusenlapp, kan jeg da betale den inn når jeg betaler den månedlige regningen på lånet/rentene? Feks om regningen er 7000,- og jeg har 8000,- som jeg ønsker å betale inn? Kan kommunen nekte meg å gjøre dette?

Hvordan fungerer det for dere andre som har kommunalt boliglån? Og har det noen betydning dersom dere låner bare egenkapital eller har opptil 100% lån?



Anonymous poster hash: dcb32...38f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan alltid betale ned slike lån fortere om man vil, men kommunale lån har jo generelt veldig lav rente, så er du sikker på at det er noen vits å betale det ned fortere nå? Jeg selv har i hvert fall høyere rente på sparekontoen min enn på startlånet mitt og betaler derfor ikke mer enn jeg må på lånet.

Anonymous poster hash: dcd6d...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lyst til å ha 1.5 mill i gjeld lengre enn høyst nødvendig. Dessuten syns jeg ikke det er noen fordel å ha mye penger på konto eller forbruke det hvis jeg kan betale det ned litt. Selv ekspertene anbefaler at gjelden er maks 70 % av kjøpssummen.

Jeg har fått høre av enkelte saksbehandlere at det ikke er mulig å betale inn ekstra på lånet, derfor jeg spør her. For om jeg kan betale inn så gjør jeg det.



Anonymous poster hash: dcb32...38f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Det er vanlig at kommunen krever du binder renten de første årene for at du skal få lån, kanskje det saksbehandler mener?

Endret av Phoenix
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig at kommunen krever du binder renten de første årene for at du skal få lån, kanskje det saksbehandler mener?

Nei for jeg sa jeg ville ha fast rente og så spurte om det var mulig å betale inn ekstra utenom. Jeg finner ikke noe om dette på sider om kommunalt lån.

Anonymous poster hash: dcb32...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Nei for jeg sa jeg ville ha fast rente og så spurte om det var mulig å betale inn ekstra utenom. Jeg finner ikke noe om dette på sider om kommunalt lån.

Anonymous poster hash: dcb32...38f

Du kan betale inn ekstra ved fastrente, men det er vell det at det ikke lønner seg for du må betale de ekstra rentene kommunen taper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg måtte binde lånet mitt i fem år da jeg fikk startlån og etter en prat med Lindorf som jeg har lånet gjennom anbefalte de at jeg satte penger inn på en sparekonto (altså i stedet for å betale ekstra på lånet). Så når de fem årene med bunden rente har gått kan jeg legge ut en større ekstrabetaling om jeg ønsker. Snakk med de du har fått lånet fra er min anbefaling.



Anonymous poster hash: 521d9...7c5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte binde lånet mitt i fem år da jeg fikk startlån og etter en prat med Lindorf som jeg har lånet gjennom anbefalte de at jeg satte penger inn på en sparekonto (altså i stedet for å betale ekstra på lånet). Så når de fem årene med bunden rente har gått kan jeg legge ut en større ekstrabetaling om jeg ønsker. Snakk med de du har fått lånet fra er min anbefaling.

Anonymous poster hash: 521d9...7c5

Lindorf? Hva har de med et kommunalt boliglån å gjøre?

Anonymous poster hash: dcb32...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan betale inn ekstra ved fastrente, men det er vell det at det ikke lønner seg for du må betale de ekstra rentene kommunen taper

Er ikke det dersom du selger leiligheten?

Anonymous poster hash: dcb32...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Er ikke det dersom du selger leiligheten?

Anonymous poster hash: dcb32...38f

Nei, binder du renten og betaler mer må du betale tapet, men boligtilskuddet må du betale tilbake om du selger leiligheten innen x antall år Endret av Phoenix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, binder du renten og betaler mer må du betale tapet, men boligtilskuddet må du betale tilbake om du selger leiligheten innen x antall år

Javel? Jeg kjenner nemlig en som måtte dekke tapt inntekt til kommunen da han solgte leiligheten sin. De tok ganske mye av fortjenesten hans.

Anonymous poster hash: dcb32...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lindorf? Hva har de med et kommunalt boliglån å gjøre?

Anonymous poster hash: dcb32...38f

Veldig mange kommuner lar Lindorff stå for administrasjonen av de kommunale lånene. Mitt startlån er det også Lindorff som tar seg av.

Anonymous poster hash: dcd6d...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange kommuner lar Lindorff stå for administrasjonen av de kommunale lånene. Mitt startlån er det også Lindorff som tar seg av.

Anonymous poster hash: dcd6d...979

Okei, da skal jeg huske tipset om sparing på egen konto i 5 år om jeg får Lindorf gjennom mitt lån.

Anonymous poster hash: dcb32...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du flere ganger i året mulighet til å betale inn ekstra på et kommunalt lån, så viser du i praksis at du ikke fyllernkriteriene for å ha kommunalt lån, fordi dette er beregnet på mennesker med trang økonomi .

I verste fall kan kommunen si opp lånet og be deg om å ta opp vanlig banklån med høyere/dårligere renter, etter en tid.

Betal det du skal og bruk ekstra pengene på andre ting enn nedbetsling av komunalt lån, eller gå i vanlig bank og få lån.

Anonymous poster hash: dba20...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Javel? Jeg kjenner nemlig en som måtte dekke tapt inntekt til kommunen da han solgte leiligheten sin. De tok ganske mye av fortjenesten hans.

Anonymous poster hash: dcb32...38f

Han hadde vell ett høyt boligtilskudd, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du flere ganger i året mulighet til å betale inn ekstra på et kommunalt lån, så viser du i praksis at du ikke fyllernkriteriene for å ha kommunalt lån, fordi dette er beregnet på mennesker med trang økonomi .

I verste fall kan kommunen si opp lånet og be deg om å ta opp vanlig banklån med høyere/dårligere renter, etter en tid.

Betal det du skal og bruk ekstra pengene på andre ting enn nedbetsling av komunalt lån, eller gå i vanlig bank og få lån.

Anonymous poster hash: dba20...39f

Helt utrolig!

Jeg er har minstesats i uføre. Om du gidder å sjekke finner du ut hvor lite det er. Og jeg er heldigvis flink til å ikke å sløse med pengene, en evne som er godt opptrent etter mange år med sykdom og veldig lav inntekt på aap. Har du prøvd å leve på 7000 netto pr mnd i 8 år? Så jeg fortjener ikke lån fordi jeg klarer å spare en liten tusenlapp enkelte måneder?

Anonymous poster hash: dcb32...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Han hadde vell ett høyt boligtilskudd, da.

Nei, han fikk ikke boligtilskudd fordi lånet var under 1.2 million.

Anonymous poster hash: dcb32...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hadde vell ett høyt boligtilskudd, da.

Har dere som har kommunale lån og dere som svarer i tråden lest betingelsene på tildelingsbrevet og gjeldsbrevet til kommunale lån?

Vet dere konsekvensen av å signere et gjeldsbrev på et kommunalt lån?

Anonymous poster hash: dba20...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig!

Jeg er har minstesats i uføre. Om du gidder å sjekke finner du ut hvor lite det er. Og jeg er heldigvis flink til å ikke å sløse med pengene, en evne som er godt opptrent etter mange år med sykdom og veldig lav inntekt på aap. Har du prøvd å leve på 7000 netto pr mnd i 8 år? Så jeg fortjener ikke lån fordi jeg klarer å spare en liten tusenlapp enkelte måneder?Anonymous poster hash:

dcb32...38f

Jeg er svarer på bakgrunn av reglene.

Hvilke beløp du eller jeg lever på er ikke relevsnt.

Når du reagerer som du gjør, får du ikke flere svar fra en som har jobbet med kommunale lån.

Anonymous poster hash: dba20...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...