Gå til innhold

Tar dere barna fri fra skolen for å reise på ferie?


79kreps

Anbefalte innlegg

Og når en lærer ikke syns barnet er god nok? Thea, Linnea og Linus får fri,men ikke Ella, Hun er for dårlig på skolen. Syns jeg hører protestene: Ella har jo sånn-og-sånn vansker, og jobber dobbelt så hardt som Thea og bruker dobbelt så mye tid på lekser, også i ferien! Hun har fortjent en ferie (som må tas i skoletiden), det har ikke Linus, som aldri sliter med noe som helst. Og Linus' foreldre er rike, de trenger ikke billig ferie, Ella får ikke kommet til Syden i fellesferien, og det var premien hennes for stor innsats og bla bla.

Og da svarer læreren?

Anonymous poster hash: 46ddf...c59

Det blir vanskeligere ja, men det er vel opp til foreldrene synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og hva når det er søsken som skal på tur? Storesøster i 4.klasse er flink i det meste, mens lillebror i 2.klasse sliter med både lesing og skriving. De skal i tillegg ha leseprosjekt når sydenferien bestilles. Barnas lærere vil vurdere saken forskjellig.

Anonymous poster hash: ae9b3...f01

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva når det er søsken som skal på tur? Storesøster i 4.klasse er flink i det meste, mens lillebror i 2.klasse sliter med både lesing og skriving. De skal i tillegg ha leseprosjekt når sydenferien bestilles. Barnas lærere vil vurdere saken forskjellig. Anonymous poster hash: ae9b3...f01

Jeg har et sånt tilfelle. Og jeg har bedt om 1 dag fri innimellom for å dra der vi bodde før. Nå var det ikke leseprosjekt, og bare snakk om 1 dag nå og da. Barna mine er aldri syke, dermed har de svært lite fra før av. Etterhvert kan det faktisk være at vi tar fri for begge barna i 3 uker på vinteren. Dette er helsereise for sønnen vår som har funksjonshemmede hud. Da blir jo storesøster også med. Utenom har vi lagt reisene til utlandet i skolens ferie.

Anonymous poster hash: dbaa9...f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffelattn

Og når en lærer ikke syns barnet er god nok? Thea, Linnea og Linus får fri,men ikke Ella, Hun er for dårlig på skolen. Syns jeg hører protestene: Ella har jo sånn-og-sånn vansker, og jobber dobbelt så hardt som Thea og bruker dobbelt så mye tid på lekser, også i ferien! Hun har fortjent en ferie (som må tas i skoletiden), det har ikke Linus, som aldri sliter med noe som helst. Og Linus' foreldre er rike, de trenger ikke billig ferie, Ella får ikke kommet til Syden i fellesferien, og det var premien hennes for stor innsats og bla bla.

Og da svarer læreren?

Anonymous poster hash: 46ddf...c59

Vi reiser når vi har et behov for det...i fellesferien om sommeren er det gjerne pent vær i Norge så det å reise til "syden" da er ikke det smarteste for oss som pleier å ha pent vær i Norge i juli.

Vi har ferie/reiser når barna har skolefri/i barnas ferie. Men vi reiser ved behov ellers også.

Vi reiser svært lite/aldri til "syden" men til storbyer/skjærgård/andre kontinent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men for å gi mitt lille bidrag, så tok mine foreldre meg og søsteren min (to år eldre enn meg) oss begge ut av skolen hvert eneste år, fra jeg gikk i første klasse helt til jeg gikk ut av tiende. Vi dro på en sydenferie hvert år, i skoletiden, og den varte i tre uker stort sett. Det har aldri vært noe problem for oss. Vi gjorde det så enkelt at mamma gikk til skolene våre og fikk alle leksene vi skulle gjøre de aktuelle ukene en stund i forkant, så i ca en måned før vi dro gjorde vi alle leksene som skulle inn, i alle fag, sånn at når vi faktisk dro hadde vi også helt ferie, og slapp å drasse skolebøker med oss :) Dette var aldri noe problem for verken oss ungene, mamma og pappa eller skolene. Så det går ann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor tok meg ut av skolen i en uke på barneskolen sånn at vi kunne reise til Spania. Det gikk helt fint. Vi spurte om jeg måtte ta med noen skolebøker og gjøre lekser, men da sa skolen nei.

De sier at det ikke er lov, men jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er lov med en uke ferie da man ikke går glipp av noe særlig. :vetikke:



Anonymous poster hash: a809d...92b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri tatt ut mine av skolen utenom Begravelser, sykdom, tannlege/lege. Jeg ville ikke gjort det heller. Man har ferier til å dra på ferie. Ellers er man på skolen.

Anonymous poster hash: aa3b4...2a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det i Oslo skolen. Det er for å hindre at barn av innvandrere som drar på ferie der de opprinnelig kommer fra.

Anonymous poster hash: dbaa9...f0a

sykt glad vi ikke bor der og må ta hensyn til innvandrere, hørt sånt tull.

Anonymous poster hash: 8b560...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latterlig at det skal være ulike regler på dette rundt om i landet. Noen steder er det akseptert å få fri til ferier osv, mens andre steder er det ikke tillatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det i Oslo skolen. Det er for å hindre at barn av innvandrere som drar på ferie der de opprinnelig kommer fra.

Anonymous poster hash: dbaa9...f0a

Dette er en seiglivet myte, men det er bare tull. Det største problemet med fravær i Oslo-skolen er norske elever som reiser til syden med foreldrene sine.

Anonymous poster hash: ee1e0...f08

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en seiglivet myte, men det er bare tull. Det største problemet med fravær i Oslo-skolen er norske elever som reiser til syden med foreldrene sine. Anonymous poster hash: ee1e0...f08

Høh..... Det var jo faktisk et problem at innvandrere tok med seg barna sine med seg til hjemlandet. Det er ikke flere i Oslo som tar barna med til syden enn ellers i landet. Og veldig stor prosent av elever i Oslo skolen i forhold til resten av landet er innvandrere.

Anonymous poster hash: dbaa9...f0a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærerne jeg har snakket med (i Oslo) har sagt at for dem var det langhelgene som var problemet, mest alle som skulle på fast samvær en gang i måneden eller to, og så kom storbyferier og hytteturer for resten, slik at et stort antall elever var borte hver eneste fredag, og det var en kultur/holdning om at det derfor var greit for alle. Innvandrerbarn som er borte i månedsvis er et problem for den enkelte elev, og ved noen skoler/klasser, slett ikke alle.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan vi søke permisjon til ferier, men det oppfordres til å gjøre det i minst mulig grad. Skolen kan si nei.

Vi tok ungene fri 3 dager i fjor for å ta en sydenferie utenfor høysesong. Tok det i forbindelse med himmelspretten, da det var stengt skole dagen etter denne også, og dermed måtte de bare være borte fra skolen i 3 dager. Jeg tenker at 1 uke normalt går greit, men noe mer enn det er uaktuelt. En ting er at barnet kanskje ikke mister så mye undervisning, men det er et slit for lærere når mange unger har gått glipp av undervisning et par uker her og der. Blir mye tid som må brukes til repetering for å få med hele klassen når nytt stoff skal læres..



Anonymous poster hash: ae657...c5a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det gjør jeg med god sanvittighet. Barna mine hengoer over gjennomsnittlig godt med på skolen og jeg er ikke redd for at de skal gå glipp av noe. Hadde jeg derimot hatt barn som strevde på skolen så hadde jeg nok ikke gjort det....



Anonymous poster hash: 5fbb5...d98
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det gjør jeg med god sanvittighet. Barna mine hengoer over gjennomsnittlig godt med på skolen og jeg er ikke redd for at de skal gå glipp av noe. Hadde jeg derimot hatt barn som strevde på skolen så hadde jeg nok ikke gjort det....

Anonymous poster hash: 5fbb5...d98

Hva om ett barn var naturlig skoleflink og hang godt med uten mye arbeid, mens et annet brukte lang tid på lekser hver dag og likevel strevde? Spør av genuin nysgjerrighet, ikke ment som kritikk eller noe.

Anonymous poster hash: c0cb4...45c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kanskje dette er litt av årsaken til at norske elever scorer lavt på internasjonale prøver?

Vi er defintivt ikke best på skole. Selv om vi har mest penger og mest ressurser.

Kanskje norske elever trives bedre? Men livet handler ikke om å trives.



Anonymous poster hash: be391...fd3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi forholder oss til skoleferiene når vi planlegger å reise bort. Tidligere jobbet jeg en plass hvor jeg ofte var på jobb på helligdager og slikt, men byttet jobb for å kunne ha ferie samtidig som barna. Det er jo uansett bare for en periode, når de blir ungdommer kan det godt tenkes jeg vil tilbake til det jeg jobbet med før.

Ellers har jeg tatt barna fri en fedag i ny og ne fordi vi skal reise på hytta eller slike ting. Men sluttet med det da de ble eldre og skolen krevde mer. Jeg synes seksåringer skal ha muligheten til å ta en dag fri iblandt, de er jo så små og har godt av noen avbrekk i hverdagen.

Anonymous poster hash: 36211...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen problem med å ta ut barna en uke eller to i året for å reise på ferie/opplevelser, om det passer seg sånn. De er nesten aldri syke og ligger alle godt an faglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utlending (fra et EØS land da) og når vi har store familiebegivenheter tar jeg ungene med. Fra og med i år har kommunen bestemt at det ikke gis fri utennom idrettsamlinger. Vel, jeg må si at jeg tar meg til rette og friheten å bestemme at vi drar likevel. Det er ikke at vi sparer penger men at familie kommer først og slike begivenheter faller ikke alltid i norsk ferietid.

Argumentet at man ikke kan fri fra jobb heller når man ønsker er søkt, for arbeidsgiver kan jeg bytte dersom jeg ikke er fornøyd. Skole kan jeg ikke velge (den enkelte skolen ja, men alle er jo kommunale med samme regler ift fri) og derfor er det ingen steder for fleksibilitet. Så, vi bestemmer oss for å være fleksible likevel.

Kynisk sagt har skolen ingen mulighet til å disiplinere eller stoppe oss. Skolenplassen ryker etter 2 uker, så lenge er vi ikke borte.

Anonymous poster hash: e2706...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kanskje dette er litt av årsaken til at norske elever scorer lavt på internasjonale prøver?

Vi er defintivt ikke best på skole. Selv om vi har mest penger og mest ressurser.

Kanskje norske elever trives bedre? Men livet handler ikke om å trives.

Anonymous poster hash: be391...fd3

Når en ser her hva tiltro foreldre har til barnas lærdom på skolen så vil jeg heller si dette er problemet fremfor en uke ekstra fri på ett år. Altfor lite progresjon i læringen, det går rett og slett for tregt fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...