Gå til innhold

Tar dere barna fri fra skolen for å reise på ferie?


79kreps

Anbefalte innlegg

Hvis vi vil ha en ferie tar vi de ut av skolen. Det skjer lite eller ingenting i norske barneskolen på en uke eller 10 dager.

Vi foreldrene kan gå gjennom det tapte med barna før og etter ferien.

Må føye til (red.): vi voksne har fleksible jobber så vi velger selv når vi vil ha ferie under et år. Ser ikke noe galt i at barna ser at vi tar ferie fra jobb, det er vel ikke uvanlig.

Dette hørtes veldig egoistisk ut.

Anonymous poster hash: 96e90...b05

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis vi vil ha en ferie tar vi de ut av skolen. Det skjer lite eller ingenting i norske barneskolen på en uke eller 10 dager.

Vi foreldrene kan gå gjennom det tapte med barna før og etter ferien.

Må føye til (red.): vi voksne har fleksible jobber så vi velger selv når vi vil ha ferie under et år. Ser ikke noe galt i at barna ser at vi tar ferie fra jobb, det er vel ikke uvanlig.

Dere har så fleksible jobber at dere ikke kan velge å ta ferie når barna har fri? Det er jo ikke som om barn ikke har noe ferie i løpet av skoleåret.

Anonymous poster hash: c0cb4...45c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er helt utenkelig for meg å ta ungene ut av skolen for å reise på ferie. Da skulle det i så fall vært noe som var av typen "kun én mulighet i livet"-opplegg.

seriøst, vi snakker barneskole, who cares.

Anonymous poster hash: 8b560...6b2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for vi bor i Oslo, og her er det strengt forbudt nå. Ei jente i klassen til datra mi søkte nylig om fem dager pga mormorens død, som innebar begravelse Nordfjord, og fikk innvilget én dag, dvs selve begravelsesdagen. Er det en skole eller kommune der det er ok å søke, og man får lov, er det jo greit. Men jeg har faktisk forståelse for reglene her, for hver fredag var klassene halvfulle, og fredag ble aldri en fullverdig undervisningsdag. På mandager var en tredjedel borte. Dette pga alle som tok langhelg annenhver uke for å ha samvær med foreldre som bor et annet sted, storbyferie, besøke bestemor, ferier, annet. Barneskolebarn har 174 dager fri i året. Vi har ingen problemer med å gjøre det vi ønsker innenfor den rammen, og vi trenger slettest ikke å dra på typisk 'sydenferie' for at barna ikke skal bli mobbet eller at de skal oppleve noe.

Anonymous poster hash: 46ddf...c59

Dummeste jeg har hørt. Å ikke kunne gi fri når det er begravelse er en skam. Dette hadde jeg tatt høyere opp. Norsk barneskole er en vits.

Anonymous poster hash: 8b560...6b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dummeste jeg har hørt. Å ikke kunne gi fri når det er begravelse er en skam. Dette hadde jeg tatt høyere opp. Norsk barneskole er en vits. Anonymous poster hash: 8b560...6b2

Sånn er det i Oslo skolen. Det er for å hindre at barn av innvandrere som drar på ferie der de opprinnelig kommer fra.

Anonymous poster hash: dbaa9...f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig imot å ta barn ut av skolen for ferie, men samtidig ser jeg at en del faglig sterke elever kjeder seg på skolen og faktisk har godt utbytte av litt ferie for å slippe å sitte der for ingenting. Vi ble selv tatt ut ganske ofte av skolen. Vi er alle høyere utdannet i dag. Vi kjedet oss enormt mye på skolen og lå langt foran andre jevnaldrende. Dersom barnet mitt blir slik når det kommer på skolen kommer jeg nok til å ta det ut en uke i året samt drive undervisning hjemme i tillegg.

Anonymous poster hash: 37d4d...c26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kaffelattn

Dette hørtes veldig egoistisk ut.

Anonymous poster hash: 96e90...b05

Tja..i så fall er ikke egoisme utelukkende negativt.

Vi tar fri når vi behøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffelattn

Dere har så fleksible jobber at dere ikke kan velge å ta ferie når barna har fri? Det er jo ikke som om barn ikke har noe ferie i løpet av skoleåret.

Anonymous poster hash: c0cb4...45c

Jo, vi gjør det også, ja helst det.

Men det er ikke avgjørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle her som mener det det er helt greit at barna tas ut for ferie, har den holdningen at skolen er "patetisk", "det skjer ingenting der", "barneskolenivå, who cares" osv.

Tviler sterkt på at det er disse foreldrene og disse barna som ligger best an faglig og som tar oppfølgingen og undervisningen mest alvorlig i fraværsperioden.

Osloskolen gjør det best faglig på alle tester, det er de som er strengest på fravær. Kan det være en sammenheng?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil variere ut i fra barnets faglige nivå. Jeg selv leste som 4-åring og kjedet meg gjennom hele grunnskolen. Blir ungene som meg, vil jeg ikke nøle med å ta dem ut for ferie. Mest fordi vi begge jobber turnus og så og si aldri har ferie samtidig i fellesferien.

Hvis barna derimot ikke er faglig sterke, og mister mye med 1-2ukers fravær, så hadde jeg ikke gjort det.

Men sier som de andre, 1-2uker med skole her i Norge dekker temmelig lite, slik at for de fleste "normale" barn hadde ikke det vært noe tap.

Anonymous poster hash: 9fb00...4b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle her som mener det det er helt greit at barna tas ut for ferie, har den holdningen at skolen er "patetisk", "det skjer ingenting der", "barneskolenivå, who cares" osv.

Tviler sterkt på at det er disse foreldrene og disse barna som ligger best an faglig og som tar oppfølgingen og undervisningen mest alvorlig i fraværsperioden.

Osloskolen gjør det best faglig på alle tester, det er de som er strengest på fravær. Kan det være en sammenheng?

Min landlige lille skole gjør det bedre enn Osloskolen, og her er de veldig liberalt mhp fravær. Bare for å nevne det ;)

Anonymous poster hash: 23d26...097

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dummeste jeg har hørt. Å ikke kunne gi fri når det er begravelse er en skam. Dette hadde jeg tatt høyere opp. Norsk barneskole er en vits.

Anonymous poster hash: 8b560...6b2

Ja herregud det er en skam! I begravelse hadde jeg dratt uansett. sagt ungen var syk... makan altså!!

Anonymous poster hash: b1b19...87d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffelattn

Alle her som mener det det er helt greit at barna tas ut for ferie, har den holdningen at skolen er "patetisk", "det skjer ingenting der", "barneskolenivå, who cares" osv.

Tviler sterkt på at det er disse foreldrene og disse barna som ligger best an faglig og som tar oppfølgingen og undervisningen mest alvorlig i fraværsperioden.

Osloskolen gjør det best faglig på alle tester, det er de som er strengest på fravær. Kan det være en sammenheng?

Vet ikke. Kan bare snakke ut fra egne erfaringer. Faren til barna har Phd og jeg hovedfag/master og begge er nøye med oppfølging av barna og leksene/å strekke seg faglig i de ulike emner.

Hvis vi søker barna ut av barneskolen en uke så er det planlagt og lagt inn i arbeidet i forkant og etterkant at vi gjør en innsats ift fagene/timeplanen deres.

Vi skaffer info fra hovedlærer om prøver og blir enige om hva vi gjør. Dette er vårt ansvar som foreldre.

I og med at vi er pliktoppfyllende går det fint. Det viktige er at barna ikke føler at de ikke forstår noe/henger etter når de kommer hjem.

Så langt har dette gått bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja herregud det er en skam! I begravelse hadde jeg dratt uansett. sagt ungen var syk... makan altså!!

Anonymous poster hash: b1b19...87d

De fikk fri til å dra i begravelsen, men ikke til å være der en uke.

Til resten av diskusjonen: fascinerende mye meg, meg, meg-argumentasjon! At problemet ikke er enkeltelevenes progresjon, men det at det totalt sett skaper mye merarbeid for lærerne og ustabilt oppmøte i klassen og i tillegg er imot regelverket virker det som om mange driter i. Jeg skjønner lærernes frustrasjon.

Anonymous poster hash: eaae3...44c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja. Så lenge de går i 1-4.klasse synes jeg det er greit. Kanskje litt etter det.

Men når de begynner på ungdomsskolen kommer jeg ikke til det.



Anonymous poster hash: e8088...f3c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Sånn er det i Oslo skolen. Det er for å hindre at barn av innvandrere som drar på ferie der de opprinnelig kommer fra.

Anonymous poster hash: dbaa9...f0a

Det var sånn det var, ja! Takk for den innsikten.

Det er en uting å ta barna ut av skolen, og jeg synes noen av dere har en hårreisende holdning til stedet dere sender barna deres hver dag. Dersom skolen er så patetisk, dersom barna ikke lærer noe, dersom de ikke opplever progresjon ila. en uke - hvorfor i all verden finner dere ikke et annet skoletilbud, eventuelt flytter for at barna deres skal lære noe? Ikke kom her og påstå at barna deres (spesielt de av dere som har flere) er så sterke i samtlige fag at de ikke mister noe av å være bortreist i skoletiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sånn det var, ja! Takk for den innsikten.

Det er en uting å ta barna ut av skolen, og jeg synes noen av dere har en hårreisende holdning til stedet dere sender barna deres hver dag. Dersom skolen er så patetisk, dersom barna ikke lærer noe, dersom de ikke opplever progresjon ila. en uke - hvorfor i all verden finner dere ikke et annet skoletilbud, eventuelt flytter for at barna deres skal lære noe? Ikke kom her og påstå at barna deres (spesielt de av dere som har flere) er så sterke i samtlige fag at de ikke mister noe av å være bortreist i skoletiden.

Tidlig at det er mange utakknemlige foreldre her ja. Uansett hvor smarte barna er, vil de jo lære noe. Tviler sterkt på at barna er utlært. Om de er surfer seg igjennom i basis fagene, tviler jeg på at de fra skolestart kan både svømming, sløyd, håndarbeid, mat og helse, naturfag osv.... Og ikke minst det sosiale.

Når det er sagt, har jeg ikke noe i mot at barn en sjelden gang tar seg fri fra skolen, iallfall ikke i et tilfelle som en begravelse langt unna.

Anonymous poster hash: dbaa9...f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

(...) et tilfelle som en begravelse langt unna.

Anonymous poster hash: dbaa9...f0a

Begravelse og badeferie er to vidt forskjellige ting som ikke kan sammenlignes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...