Gå til innhold

Drittfolk på føden..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er viktig at man sier i fra! Ikke bare for din egen del, men for de som kommer etter. Synes det er skremmende at her blir alle rødfødsler sendt til Bodø, som man ikke er urolig nok fra før da, så skal man komme til et sted så mange klager på…



Anonymous poster hash: 38aec...d1a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer så mye med baby, ts!

Men wææ, kjenner jeg blir litt redd og skeptisk. Vi prøver på barn nå og kommer til å føde i Bodø. Har fra før av minner om en fantastisk oppfølging og fødsel fra St.Olavs. Veldig trist å lese om disse opplevelsene dere har hatt.. Jeg ee også overvektig, ganske mye faktisk (er på slankern da). Det siste man vil høre er jo sårende kommentarer etter å ha opplevd noe så fantastisk!

Om du orker TS så må du gjerne ta dette videre! Nordlandsykehuset trenger vel ikke mer kritikk i avisa så kanskje de endelig kan ta å skjerpe seg litt der borte. Avisa nordland er sikkerrt intressert i å gjøre en sak, spesielt om de kan få kontakt med flere som har opplevd noe slikt.

Anonymous poster hash: 20064...ed0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veier legen deg under svangerskapet, og regner bmi og sånt i relasjon til høyden? Og ser at du legger på deg "riktig" hele veien?

Hilsen en som akkurat er blitt gravid for første gang... :P

Anonymous poster hash: 26689...e1c

Ja, du blir veid på kontrollene, kan eventuelt gjøre det selv hjemme. Her noterte jordmor bmi'en på helsekortet på første kontroll, dette har ikke blitt gjort de to andre gangene. Grunnen til at man følger med på vekta er for å se at man legger på seg "riktig" som du sier. Noen trenger å legge på seg mer enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veier legen deg under svangerskapet, og regner bmi og sånt i relasjon til høyden? Og ser at du legger på deg "riktig" hele veien?

Hilsen en som akkurat er blitt gravid for første gang... :P

Anonymous poster hash: 26689...e1c

Annen AB her. Jeg bor ikke i Bodø men i Oslo -- her virker legene nokså likegyldige til vekta mi, synes jeg. Nå er jeg riktignok slank, men føler nesten de kunne brydd seg litt mer.

Anonymous poster hash: bccf1...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv brev til ledelsen i fødeavdelingen. Skriv ned dagen og omtrent klokkeslett når det skjedde, så har de færre folk de kan snakke med for å forklare at de ikke bør snakke slikt til pasientene sine. Jeg har lest før andre steder at det er tøft å være gravid/prøve å bli gravid når man er overvektig på grunn av måten helsepersonell snakker med en på. Men om du i det brevet samtidig skriver det at du skjønner at selvgjort er velgjort så skjønner de jo også at du tar selvkritikk. Men det er virkelig ikke profesjonelt at de bare snakker om det sånn uten videre i gangen.

Anonymous poster hash: 6f92e...d7b

Hun har da ingen grunn til å skulle ta selvkritikk! Hun vet hva hun veier og hun vet at det er for mye, men det har absolutt ingen ting å si. Hun har like mye krav på respekt og omsorg som alle andre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte der og de burde ikke sitte vegg i vegg med stellerommet og ammerommet med døren åpen (husker ikke om den kan lukkes) og prate om de innlagte, jeg hørte div når jeg var der og stelte babyen. Innbiller meg at en negativ ting var om meg men er ikke sikker om jeg hørte feil fordi jeg hørte navna. Og var det om meg så var det bare tull, det var om at jeg ikke ville amme, og jo det ville jeg.

Masse sure folk der. Sleit med ammingen og det var fy, som om at det var min feil. Aldri vært så sliten i mitt liv som de dagene der, var deprimert når jeg kom hjem. De kunne løst det på en annen måte, vært hyggelige. Noe som er kjempelett.

Jeg delte rom med en innvandrer som fikk mye kjeft og null forståelse. F.eks hun kunne ikke spise svin pga muslim og jeg hørte flere pleiere si når vi fikk svin til middag "det gjør ingenting, spis du, du får ikke noe annet, det er jo godt". Jeg har jobbet på sykehuskjøkkenet på dette sykehuset og jeg VET at man kan få noe annet, jeg sa faktisk til en pleier at de måtte registrere det fordi hun er muslim, de har rutiner for det akkurat som ved allergier. Men nei det gadd hun ikke. Hva hadde hun gjort om jeg var allergisk mot f.eks melk, gitt blaffen? Nei da hadde hun fått det registrert. Jeg delte rom med denne damen i nesten en uke og hun måtte få mannen til å ta med middag ofte fordi hun stolte ikke på pleierne ang maten. Og noen pleiere baksnakket henne til meg. Sine rasistiske synspunkter. "Herregud som hun der klager, innvandrere du vet hvordan de er". Jeg sa at de ikke må si sånt og da bare fnøs de til meg. Og nei hun klaget ikke mye som jeg fikk med meg.

Er en del eldre damer der som ikke burde jobbet der. De yngre var hyggelige men ikke alle. Var ei jeg likte veldig godt, hun var ikke ammenazi og roset meg for alle ammeforsøk. Hun var støttende og kjeftet aldri. Når jeg ville dra fordi jeg var så sliten og drittlei så fikk jeg kjeft av ledende jordmor og hun sa at jeg fikk dra på en betingelse, at jeg fikk time hos ammepoliklinikken. Helt greit å få time der men de kan ikke sette betingelser og nekte meg å dra. Man kan faktisk dra 4 timer etter fødselen eller noe sånt. Er mor og babyen syk så kan de dra men da hadde de ringt barnevernet for babyen. Vi var friske når jeg dro så ingen grunn til å bli der. Som den dama kjeftet på meg for at jeg ville dra, ei anna pleier som hadde hatt mye med oss å gjøre mente at det var helt rett at vi dro. Hun var en av de sure men ikke den verste.

En uke etter ble babyen innlagt på barneavdelingen og det var en annen verden, bare hyggelige folk.

Litt terapi å få ting ut :)

Anonymous poster hash: 87845...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville klaget til de ansvarlige på avdelingen. Få med navnene på sykepleierne. Hvis det blir registrert flere klager på samme sykepleiere bør vel det få en reaksjon etterhvert? Det blir i alle fall registrert



Anonymous poster hash: e7d44...8e4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare få si at jeg har født to ganger i Bodø, skal snart inn å få tredjemann, og jeg har vært superfornøyd med oppholdene på barsel der :) Alltid fått den hjelpen jeg har trengt, og bare gode kommentarer. Nå er ikke jeg så veldig overvektig, ca 5 kg før graviditet, men har lagt på meg ca 20 kg i alle tre svangerskapene.

Følte bare jeg måtte skrive dette sånn at ikke alle som skal føde i Bodø går rundt og gruer seg!

Jeg er ikke overvektig i det hele tatt. Ikke at det har noe å si, man skal oppføre seg rundt andre folk uansett. :)

Det finnes flere gode jordmødre og pleiere på sykehuset i Bodø, men jordmoren jeg hadde til å begynne med, og barnepleieren har gjort barsellivet til flere enn meg surt. :(

Men det er bra du ikke har opplevd dette. Håper du får en god opplevelse denne gangen også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes...Jeg har utelukkende positive erfaringer fra føden/barsel i Bodø. Samme har alle venninner jeg har snakket med. Inkludert de som er overvektig..

Veldig trist å høre ts, at du har blitt utsatt for så dårlig behandling i en sårbar situasjon. Hva med å ta det opp med legen du skal ha utskrivelsessamtale med?

Det er jo helt horribelt hvis det virkelig er så mange med dårlige erfaringer fra den avdelingen. Mon tro om alle som har dårlig erfaring har hatt med de samme damene å gjøre? For jeg har som sagt bare god erfaring fra personellet der, så jeg har kanskje vært heldig å ikke møte på de "dårlige eplene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes...Jeg har utelukkende positive erfaringer fra føden/barsel i Bodø. Samme har alle venninner jeg har snakket med. Inkludert de som er overvektig..

Veldig trist å høre ts, at du har blitt utsatt for så dårlig behandling i en sårbar situasjon. Hva med å ta det opp med legen du skal ha utskrivelsessamtale med?

Det er jo helt horribelt hvis det virkelig er så mange med dårlige erfaringer fra den avdelingen. Mon tro om alle som har dårlig erfaring har hatt med de samme damene å gjøre? For jeg har som sagt bare god erfaring fra personellet der, så jeg har kanskje vært heldig å ikke møte på de "dårlige eplene".

Håper jeg får det sånn som deg neste gang :) Jeg hadde to jordmødre under fødselen og de var greie de, men så de aldri igjen. Vet ikke om de jobber kun med fødende. Men jeg fikk inntrykk av at det jobber veldig mange der, så noen treffer man kun en gang og om de ikke ka et spesielt inntrykk så er det lett å glemme de og heller huske de fæle. Jeg husker ikke alle som fæle men ganske mange.

Anonymous poster hash: 87845...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spørre. Hun som drefsa mobilen i gulvet? Ble den ødelagt. Hvem skulle betale for den om den ble knust liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen forferdelige barnepleiere og jordmødre dere har vært borti.

Sender deg masse energi TS og gratulerer med nytt familiemedlem.

Jeg ville sagt fra til avdelingssykepleier og bedt henne skrive avvik. Så kan du vurdere når du kommer hjem om du vil skrive en formell klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ok å snakke slik i det hele tatt, de har faktisk ikke lov til det heller.

Har hørt lignende historier fra venninner, at de har fått usmakelige kommentarer på at "de må ta seg sammen" osv på helsestasjonen. For de som har slitt med overvekt lenge, og kanskje hele sitt voksne liv er det mye å kreve at de skal gå inn for en slik forandring i/etter et svangerskap som jo er en utfordring i seg selv. Mangel på kunnskap kaller jeg det!

Søsteren min overhørte også kommentar fra helsepersonell når hun var gravid, hun sluttet å røyke da hun ble gravid, men hadde tatt et par trekk i starten av graviditeten. Hun var dum nok til å si dette på kontroll, og etterpå hørte hun de sa "tenk at det finnes mennesker som røyker som gravide i Norge i dag, det er jo på grensen til omsorgssvikt". Som om ikke hun visste det selv liksom, hun fortalte det nettopp fordi hun hadde så dårlig samvittighet og hun hadde jo klart å slutte helt. De burde heller oppmuntre folk som klarer å passe påmaten, eller slutte å røyke under svangerskapet framfor å gi de skyldfølelse og skam.

Anonymous poster hash: 2569f...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har også hørt om ammepress fra Nordlandssykehuset. Har forsåvidt også sett det når fetteren min ble født. Mor sleit med ammingen, å ble nekta å mate med flaske eller kopp. Isteden tvang de henne til å pumpe og pumpe, enda hun ikke hadde mye melk. Det endte greit med mor og amming når de kom hjem, men det var etter at min mor hadde tipset henne om å bruke brystskjold. Da fikk gutten tak på puppen, å hun trengte kun pumpe om hun skulle ut eller ved melkespreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud hjelpes. Gruer meg til å bli gravid å føde jeg. Ser for meg at de som utdanner seg til jordmødre er sadister jeg nå... grøss og gru. Man skulle da tro mange av de selv har født og burde visst hvor sårbar man er da. Men de glemmer visst fort gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det videre, slik skal det IKKE være. Har tidligere jobbet i en avdeling som var slik og det er dessverre slik at holder noen det gående så har nye, usikkre pleiere lett for å henge seg på. Tror ikke de tenker på hvor sårende og ødeleggende det faktisk er. Husker at de det gjaldt ble kallt inn til samtale på grunnlag av klage en gang, og det ble utrolig mye bedre!

Anonymous poster hash: a335d...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...