Gå til innhold

Fikk sjokk da jeg gikk gjennom kontoutskriften...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Planen var å være litt sparsommelig med matbudsjettet og strømmen for å bruke pengene på januar salget til klær i sted.

Og til min store overraskelse kom strømmen på 150 kroner (jeg har IKKE fjernvarme eller varmtvann inkl. i felleskostnadene), mens maten kom på kr 300, for en måned!!! Har spist veeelig billig og av det jeg har hatt liggende hjemme.

Så jeg har kjøpt en haug av klær siden alt er så billig nå i januar, men fortsatt har jeg ikke oversteget mitt vanlige budsjett, brukt kanskje 2.500 på klær, strøm og mat. Hvor sykt er ikke det liksom, er det flere som har omprioritert budsjettet sitt noen gang for å kjøpe noe uten å bruke mer penger enn normalt? :)



Anonymous poster hash: a78d2...a10
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Typisk norsk .. Bruker usle 150 kr til primærbehovet og spist søppelmat og sultet seg gjennom. Men brukt mer på å shoppe klær. Haha. Så trist

Anonymous poster hash: 11308...700

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så til alle dere som lurer på om dere kan klare dere på kr 1.000 i to uker til mat: JA, det er fult mulig!



Anonymous poster hash: a78d2...a10
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så til alle dere som lurer på om dere kan klare dere på kr 1.000 i to uker til mat: JA, det er fult mulig! Anonymous poster hash: a78d2...a10

Men synes du det ikke er trist å spare inn så my på mat. Primærbehovet. Og samtidig bruke mer på å shoppe klær? Forteller mye om nordmenns matkultur. Som sier grandid, Mr lee nudler og tuna på boks.

Anonymous poster hash: 11308...700

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk norsk .. Bruker usle 150 kr til primærbehovet og spist søppelmat og sultet seg gjennom. Men brukt mer på å shoppe klær. Haha. Så trist

Anonymous poster hash: 11308...700

Å ja? Jeg trodde det var kredittkort, gjeld over ørene og overforbruk som var typisk norsk jeg. Merkelig at vi må ha et program som heter luksusfellen i verdens rikeste land...Jeg har da vertfall hold meg godt innenfor budsjettet :)

Anonymous poster hash: a78d2...a10

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men synes du det ikke er trist å spare inn så my på mat. Primærbehovet. Og samtidig bruke mer på å shoppe klær? Forteller mye om nordmenns matkultur. Som sier grandid, Mr lee nudler og tuna på boks.

Anonymous poster hash: 11308...700

Jeg hadde jo mat i skapene også, og dessuten var det bare for en måned for å komme ovenpå med presentable klær :)

Anonymous poster hash: a78d2...a10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Så trist. Er jo ofte det som går igjen med nordmenn. De kan dra på seg gjeld ved å shoppe flatskjermer og klær. Men der de skal stramme inn på økonomien er på mat. Kjøpe søppelmat og leve med trist matkultur.

Det er mer fokus på et den gulrota er for dyr. Enn at de kjøpte et plagg på 50% salg og "sparte" penger der.

Anonymous poster hash: 11308...700

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du har vært veldig flink :) Du trengte nye klær og prioriterte å kutte ned på andre utgifter istedet for å bruke f.eks kredittkort, det er jo bare smart.

Jeg kunne sikkert klart meg på samme matbudsjettet en måned for det ligger så mye mat i fryser og skap at det eneste jeg egentlig hadde trengt å kjøpe er friske grønnsaker. Og jeg hadde fortsatt spist sunt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi. Mat er min største sløsepos, så det hadde jeg aldri klart, men jeg skal definitivt klare meg på 500 kr ut januar - litt trangt nå etter jul!

Anonymous poster hash: d059e...229

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg synes også du har vært flink.

Jeg har selv over en lengre periode omprioritert på mitt budsjett og bruker nå mindre penger pr uke på husholdning enn jeg gjorde før. Jeg lager oftest mat fra grunnen av med unntak av en og annen tomatsuppe, potetmospakke og fjordlandpakke når jeg har det travelt eller jobber overtid.

Det er ferdigmaten som er dyr. Hadde det vært flere i husstanden ville jeg hart brødbakemaskin, men det svarer seg ikke for en person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å si at H*n vært kjempe flink istedenfor? Hva er det med KG å behovet av å rakke ner på folk?

TS, syns du vært kjempe flink! Nå vet du at du kan bruke mindre penger i måneden.

Dette motiverer meg ihvertfall, men det jeg bruker mindre skal inn på sparekontoen. I Februari skal jeg se hvor mye jeg klarer!

Har du noen tips på hvordan du fikk det til? Du spiste deg mett hver dag?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Må le av noen kommentarer.

Det betyr da ikke at TS har spist søppelmat? Å for å så det sånn pizza til 70 kr er ikke akkuratt sparing så tviler på det er det hun har spist en hel mnd, billigere med vanlig husmannkost da.

Samt aller fleste har mat i skap og fryser som TS sa. Jeg kunne fint klar å levd en mnd på det jeg har i skaper og skuffer og bare handlet småting uten at det ville vært så gale. Hadde uansett hatt gode middagar, noe det virker som Ts også kan ha gjort :)

Syns du har vært jeg flink jeg rett og slett. Dumt jeg ikke kom på det selv egentlig :):)

Anonymous poster hash: 72eb3...840

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Typisk norsk .. Bruker usle 150 kr til primærbehovet og spist søppelmat og sultet seg gjennom. Men brukt mer på å shoppe klær. Haha. Så trist

Anonymous poster hash: 11308...700

Det er ikke typisk norsk overhodet. Drar du nedover kontinentet og prater med unge folk så vil du oppdage at det er helt vanlig å spise nudler og bruker mer penger på klær, helst designerklær.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk norsk .. Bruker usle 150 kr til primærbehovet og spist søppelmat og sultet seg gjennom. Men brukt mer på å shoppe klær. Haha. Så trist

Anonymous poster hash: 11308...700

Typisk norsk er å handle altfor mye mat som havner i søpla. 

Anonymous poster hash: a78d2...a10

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The damned

Ja, grandis er ikke billig. Lite mat er det også i den, så hvis man skal spare penger er ikke ferdigmat veien å gå.

Som student måtte jeg noen ganger leve på 1000 kroner i måneden. På mat og hygieneartikler altså. Det går jo det også, men det er ingen luksus.

Nå er jeg for flink til å kaste mat, og det må jeg skjerpe meg på. Sikkert på grunn av dårlig planlegging.

Endret av The damned
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva i alle dager har du spist, siden du bare har handlet mat for 300 kr?

Du har vært veldig flink til å spare, du klapp på skulderen for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

300 kr på mat på en måned? Med jula mellom der også? Skjønner ikke hvordan du har fått det til, men grattis.



Anonymous poster hash: 315d2...ef4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si at det er typisk norsk at når man tenker billigmat er det første som slår folk er grandis og nudler fremfor f.eks linser, bønner, rotgrønnsaker, oksehale osv....

TS- det er dine penger og de forvalter du akkurat hvordan du vil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...