Gå til innhold

Skal bli samboere. Hva er lurt og ikke lurt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal flytte inn til kjæresten. Han har kjøpt egen leilighet. Ingen av oss har hatt samboere før, så dette er nytt for begge. Hva må vi tenke på? Hva må jeg tenke på? Jeg skal ikke kjøpe meg inn, skal bare flytte inn. :-)

Økonomi, møbler, mitt og ditt.. Hva er vanlig og hva er lurt?

Setter pris på alle svar! :)

Anonymous poster hash: 1ac02...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Diskutere økonomi FØR dere flytter sammen. Typ; Skal du betale husleie? Strøm? Internett? Halvparten av maten? Delt eller fellesøkonomi? osv.
2. Komme frem til hvem som skal gjøre hva hjemme. Om han har ansvaret for badet og stua, så tar du kjøkkenet og soverommet. (feks)
3. Ikke gå i samboerfella med å bare være med hverandre. Finn på ting hver for dere.

Tror det er det viktigste. :)



Anonymous poster hash: 12129...907
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk noen få timer hos en advokat og fåmsatt opp en seriøs samboeravtale! Tenk og snakk igjennom på forhånd hvordan dere ønsker å fordele økonomien og lag liste over mine og dine ting, dere nå slår sammen til en husholdning. Unntatt klær og smykker.

Anonymous poster hash: a33aa...6e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboerkontrakt!

Der får dere inn fordeling av tingene deres (selv om jeg tror det er vanlig at man tar med seg ut det man tar med seg inn og at det som anskaffes sammen deles likt ved brudd).

En annen ting dere bør snakke om på forhånd er hva der forventer av hverandre når ting ikke går på skinner.

Hvis du f.eks. er en type som trenger ro rundt deg og tid til å roe deg ned når du blir irritert, er det lurt at han vet om det på forhånd, så slipper dere unødig irritasjon.

Det er også viktig at du ikke betaler ned på hans lån, så lenge du ikke skal kjøpe deg inn i leiligheten. Det er greit å ha det klart før du flytter inn: Leiligheten er hans, og dermed er også lånet hans.
Så får dere bli enige dere i mellom om hvordan dere skal fordele alt annet økonomisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem skal få ting dere kjøper mens dere er samboere når du flytter ut? Skal du være med på å betale oppussing? Hvor mye skal du betale ham i husleie? Skal han arve deg hvis du dør mens dere er samboere? Bli enige om hva som vil skje hvis en av dere blir syk, mister jobber, får jobb langt unna, utroskap, barn osv.

Anonymous poster hash: dcc9e...6a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper dere møbler/hvitevarer etc, så ikke spleis, men kjøp en ting hver som dere eier, da blir fordelingen mye lettere ved et evt. brudd.



Anonymous poster hash: 3096a...ebb
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk noen få timer hos en advokat og fåmsatt opp en seriøs samboeravtale! Tenk og snakk igjennom på forhånd hvordan dere ønsker å fordele økonomien og lag liste over mine og dine ting, dere nå slår sammen til en husholdning. Unntatt klær og smykker.

Anonymous poster hash: a33aa...6e9

Nesten helt enig. Men hold advokat unna.

Samboeravtalen klarer dere uten problemer selv, hvis dere ikke er av den svært hjelpeløse typen.

Anonymous poster hash: 54377...cf5 Anonymous poster hash: 54377...cf5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboerkontrakt!

Der får dere inn fordeling av tingene deres (selv om jeg tror det er vanlig at man tar med seg ut det man tar med seg inn og at det som anskaffes sammen deles likt ved brudd).

En annen ting dere bør snakke om på forhånd er hva der forventer av hverandre når ting ikke går på skinner.

Hvis du f.eks. er en type som trenger ro rundt deg og tid til å roe deg ned når du blir irritert, er det lurt at han vet om det på forhånd, så slipper dere unødig irritasjon.

Det er også viktig at du ikke betaler ned på hans lån, så lenge du ikke skal kjøpe deg inn i leiligheten. Det er greit å ha det klart før du flytter inn: Leiligheten er hans, og dermed er også lånet hans.

Så får dere bli enige dere i mellom om hvordan dere skal fordele alt annet økonomisk.

Så glad jeg er at jeg er gift og vi har all økonomi felles, vi deler alt.

Når hun ikke skal betale ned hans lån... Skal hun bo gratis da? Eller betale 2000 i leie hos han, mens en leilighet på leiemarkedet koster 8-9000? Skal hun sylte ned 6-7000 hver mnd mens hun bor gratis og snylter på han?

Anonymous poster hash: 566c1...6a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig med den som skriver overfor at det nødvendigvis er snylting å ikke betale markedspris i leie når du flytter inn hos kjæresten. Mest sannsynlig har ikke han et eget rom han ville leid ut til en fremmed, så han taper ingenting på at kjæresten flytter inn. Tvert i mot er det stort sett rimeligere å bo sammen (mtp. på forbruk).

Å flytte inn uten å kjøpe deg inn er en grei måte å prøve ut samboerskapet på, uten å forplikte seg til å dele et boliglån. Men du ønsker sikkert ikke å bli stående på utsiden av boligmarkedet alt for lenge heller. I mellomtiden må du sørge for at du ikke går i den "fella" at han betaler ned på sitt lån (som kan sidestilles med å spare penger), mens du betaler for begges felles forbruk. Ved et evt. brudd 20 år frem i tid vil han sitte med bolig, som for det meste er nedbetalt, mens dine midler er forbrukt. Snakk sammen og lag en tidsplan for når du skal kjøpe deg inn, eller evt. dere skal begynne å se etter ny bolig sammen.

Jeg bor selv hos kjæreste som eier leilighet. Jeg er fremdeles student, og leiligheten er også en ganske ny investering, så det passer ikke så bra for noen av oss at jeg kjøper meg inn. Vi har en felleskonto hvor vi setter inn et fast beløp hver måned (like mye begge to). Dette går til mat, rengjøringsmidler og annet småbruk. Ferier osv. betaler vi også stort sett 50-50. Jeg betaler ikke leie, men overfører til ham halvparten av fellesutgiftene knyttet til leiligheten. Alt som handler om verdiøkning på hans investering, så som maling, nye hvitevarer etc. er det han som står for. Vi har få felles verdier, så vi har ikke hatt behov for å opprette samboerkontrakt enda.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så glad jeg er at jeg er gift og vi har all økonomi felles, vi deler alt.

Når hun ikke skal betale ned hans lån... Skal hun bo gratis da? Eller betale 2000 i leie hos han, mens en leilighet på leiemarkedet koster 8-9000? Skal hun sylte ned 6-7000 hver mnd mens hun bor gratis og snylter på han?

Anonymous poster hash: 566c1...6a8

Det er sånne vurderinger de skal ta.

Vi hadde enklere å takle tiden som samboere og måtte sette oss ned å kjøre denne saken TUNGT da vi ble gift, mye fordi vi var vidt forskjellig sted økonomisk. Så i vårt tilfelle betalte hun en symbolsk leie til meg, som sikret at hun kunne spare opp penger og på den måten kunne betale for seg selv når vi reiste på ferie og i større grad gjøre de disposisjonene som krevdes for at hun senere kunne kjøpe seg inn i leiligheten på lik linje med meg. Hvis hun skulle betalt markedspris, ville hun endt opp med å ha trang økonomi, og vi måtte sammen dempet ambisjonene for hvordan vi skulle leve.

Hvis det virkelig plager noen av dere at en "snylter" , altså får en økonomisk gevinst av forholdet, er den personene egentlig ikke innstilt på ett langvarig forhold. Man forutsetter at det går til h***, og da kommer den til å få rett.

For på slutten av dagen, når begge har like mye å rutte med , får man best fellesskap i økonomien uavhengig av hvordan man ellers organsierer det. .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så glad jeg er at jeg er gift og vi har all økonomi felles, vi deler alt.

Når hun ikke skal betale ned hans lån... Skal hun bo gratis da? Eller betale 2000 i leie hos han, mens en leilighet på leiemarkedet koster 8-9000? Skal hun sylte ned 6-7000 hver mnd mens hun bor gratis og snylter på han?

Anonymous poster hash: 566c1...6a8

Hun må betale for seg, men hvorfor i alle dager skal hun betale ned på hans lån?

Hadde de vært gift ville det jo stilt seg annerledes, men de skal bli samboere, og om det ikke fungerer og hun har betalt ned på hans lån i et år eller fem, har hun jo ingenting å vise til hvis forholdet tar slutt. Han vil derimot sitte igjen med mindre lån, og større økonomiske fordeler.

Det er jo nettopp derfor de må snakke om hvordan de skal fordele økonomien og hvem som betaler for hva, og om de eventuelt skal sette opp en plan hvor hun sparer opp for å kjøpe seg inn på sikt, eller om hun skal betale husleie/strøm/mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det virkelig plager noen av dere at en "snylter" , altså får en økonomisk gevinst av forholdet, er den personene egentlig ikke innstilt på ett langvarig forhold.

Pass på at dere ordner det økonomiske slik at ingen av dere "snylter", men at begge har like stor økonomisk gevinst av samboerforholdet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere skriver - avtal både økonomiske og praktiske ting på forhånd! Veldig fint å få forventninger opp på bordet og avklart eventuelle uklarheter/uenigheter i forkant.

Hvor mye du skal betale for deg henger også sammen med hvilken livssituasjon og hva slags inntekt dere har begge to. Står dere omtrent likt tenker jeg at det er naturlig at du betaler halvparten av alle felles kostnader knyttet til boligen (strøm/evt. telefon/avis, husleie etc.) og en viss sum ekstra, f.eks. et par tusen i måneden. Noen nevner at han ellers ikke ville kunnet leie ut, og således ikke går glipp av inntekt, men jeg tenker det ikke er riktig at du skal tjene på å bo med kjæresten og således kanskje ha mer å rutte med enn ham. Han betaler selvfølgelig ned på lånet selv, og det du betaler hver måned kan evt. anses som bidrag til rentene.

Tenk også på hvordan dere skal gjøre det med investeringer i leiligheten, enten det dreier seg om oppussing, vedlikehold eller innkjøp av alt fra møbler til hvitevarer.

Sikkert lurt også å snakke sammen om forventninger om hvor mye dere skal være sammen, fordeling husarbeide etc. etc. etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.

Takk for innspill alle sammen! :)

Han tjener over dobbelt så mye som meg da jeg er student. Jeg ønsker ikke å snylte, og er derfor jeg ber om råd.

Han mener at jeg må prøve å spare mest mulig så vi kan kjøpe hus sammen om noen år. Dette ønsker jeg også, men jeg synes ikke det er rettferdig å bo hos han for billig. Jeg vil bidra jeg også og føle at jeg bor i leiligheten sammen med han og ikke bare som en "gjest" :)

Men hvis jeg skal betale like mye som han så har jeg ingenting igjen. Synes dette er veldig vanskelig for jeg liker å betale for meg selv. Ferier, kino og byturer vil jeg betale selv. Dette vet han, men jeg er så redd for at han skal være for grei mot meg. Han er verdens snilleste, og jeg ønsker ikke å utnytte det på noen måte. Synes dette er vanskelig :(

Anonymous poster hash: 1ac02...acb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eier egen leilighet og da kjærsten flytttet inn, delte vi alle kostnader på to. Enkelt og greit!

Han betaler halv husleie, halv internett, halv strøm og halv nrk lisens.

Maten blir det litt hips om haps med.



Anonymous poster hash: 8403f...bc6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Takk for innspill alle sammen! :)

Han tjener over dobbelt så mye som meg da jeg er student. Jeg ønsker ikke å snylte, og er derfor jeg ber om råd.

Han mener at jeg må prøve å spare mest mulig så vi kan kjøpe hus sammen om noen år. Dette ønsker jeg også, men jeg synes ikke det er rettferdig å bo hos han for billig. Jeg vil bidra jeg også og føle at jeg bor i leiligheten sammen med han og ikke bare som en "gjest" :)

Men hvis jeg skal betale like mye som han så har jeg ingenting igjen. Synes dette er veldig vanskelig for jeg liker å betale for meg selv. Ferier, kino og byturer vil jeg betale selv. Dette vet han, men jeg er så redd for at han skal være for grei mot meg. Han er verdens snilleste, og jeg ønsker ikke å utnytte det på noen måte. Synes dette er vanskelig :(

Anonymous poster hash: 1ac02...acb

Du har et godt utgangspunkt for å lykkes.

Hvis du tenker "Hva slags boutgifter ville jeg hatt om jeg ikke bodde med han?" og så justerer det ned en tusenlapp eller to (avhengig av boligstandarden han har å tilby) bør dere begge bli fornøyd,

Og blir det dere til slutt, spiller dette absolutt ingen rolle...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her er det sånn at jeg er student med deltidsjobb og mannen jobber fullt.
Vi har regnet ut hvordan vi skal fordele kostnadene basert på inntekt sånn her:
Vi har lagt sammen hva jeg får inn og det han får inn, og regnet ut hvor mange % hver av oss tjener inn til totalen.
Jeg tjener 34% av det vi totalt får inn hver måned, og betaler 34% av felles kostnader.

På den måten har begge to penger igjen når alt er betalt.
Hvis vi hadde delt det 50-50, ville jeg ikke hatt penger til noe som helst, og han hatt en haug med penger han kunne brukt på seg selv.

Vi er gift, men har likevel ikke alt felles når det gjelder økonomi, og syns det er helt fint å ha det sånn.



Anonymous poster hash: ae5d7...f9d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det sånn at jeg er student med deltidsjobb og mannen jobber fullt.

Vi har regnet ut hvordan vi skal fordele kostnadene basert på inntekt sånn her:

Vi har lagt sammen hva jeg får inn og det han får inn, og regnet ut hvor mange % hver av oss tjener inn til totalen.

Jeg tjener 34% av det vi totalt får inn hver måned, og betaler 34% av felles kostnader.

På den måten har begge to penger igjen når alt er betalt.

Hvis vi hadde delt det 50-50, ville jeg ikke hatt penger til noe som helst, og han hatt en haug med penger han kunne brukt på seg selv.

Vi er gift, men har likevel ikke alt felles når det gjelder økonomi, og syns det er helt fint å ha det sånn.

Anonymous poster hash: ae5d7...f9d

Kan du gi meg reknestykket? Er så dårlig i matte og trenger noe å gå etter :)

Tusen takk for svar alle. Det setter jeg stor pris på! Håper det blir oss to, så slipper jeg alt stresset.. Haha :)

Anonymous poster hash: 1ac02...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wei Wei

Kan du gi meg reknestykket? Er så dårlig i matte og trenger noe å gå etter :)

Tusen takk for svar alle. Det setter jeg stor pris på! Håper det blir oss to, så slipper jeg alt stresset.. Haha :)

Anonymous poster hash: 1ac02...acb

Da må du oppgi konkrette tall. Hvor mye tjener du og hvor mye tjener han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du oppgi konkrette tall. Hvor mye tjener du og hvor mye tjener han?

Jeg tjener ca 10.000,- i mnd og han 26.000,- :)

Anonymous poster hash: 1ac02...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...