Gå til innhold

Press om spleisegaver på jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Åh jeg hater sånn spleisegreier. Jeg er med på det om det gjelder gode venner/familie, men ikke noe mer enn det.

Det verste er jo når folk allerede har kjøpt inn noe til en gave/fest/happening og i ETTERKANT da foreslår at alle kan/må betale for det.

Jeg venter bare på en "regning" fra nyttårsaften der alle "glade spleisemennesker" ble enige med at alle skulle spleise på fyrverkeriet noen andre hadde kjøpt inn. Jeg var jo tydeligvis den eneste der som ikke ville, så jeg turte ikke si nei. Jeg bryr meg ikke om fyrverkeri, jeg går ut og ser på naboen's. Det får holde. Ikke har jeg flust av penger heller (student).

Om det kommer opp noe sånt neste gang så sier jeg bare nei. Kan ikke folk kjøpe inn eller ikke som de vil. Så får de være best de med mest penger da. Om det er sånn det skal være.

Anonymous poster hash: fe4b6...c79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Margit Spat

Jeg synes spleiseopplegg på jobb er helt greit, men det må få være opp til hver enkelt å velge å bidra. Ellers kunne de jo likegjerne trukket en fast sum fra lønna til alle hver måned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var i den situasjonen hadde jeg svart med en gang på mailen: Takk for henvendelse. Men jeg sier dessverre nei til å være med..

Endret av Berit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti lignende hos en tidligere arbeidsgiver. Løsningen der var genial!

I kantinene rundt om ble det lagt ut konvolutt med påskrift eks "Per 60 år", bidraget var 20,- og så skrev man navnet sitt på en vedlagt lapp.

Dermed ble størrelsen på gaven bestemt ut fra hvor mange som har gitt og man står fritt til å gi faen om man ikke vil gi til den og den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra yrkesaktive år har jeg opplevd mye av spleisegaver. Felles for alle har vært at de har sendt rundt en konvolutt hvor vi har lagt i penger og skrevet navn. Ikke noe press på beløp. Noen ganger ti kroner andre ganger hundre, alt ettersom det passet økonomien til den enkelte. Felles for alle steder var at tanken teller mer enn kronene. Merket det selv da jeg ble alvorlig syk. Fikk blomster og gavekort fra kollegaer, hvem som ga hva aner jeg ikke. Men det var koselig med en oppmerksomhet fra dem alle. Folk har forskjellig økonomi, og det må hensyntas i en slik setting. Selv om kollegaen min sliter økonomisk vil det ikke bety at han ønsker meg vondt selv om han kun kan gi fem kroner den ene gangen. Han bryr seg kanskje like mye som den som ga hundre og mer.

Si i Fra er mitt råd. Og er dette noe som skjer ofte så bør heller det prøves med ett "fond" som passer på at alle kollegaer får noe når det er noe å gi oppmerksomhet for.

Anonymous poster hash: 144b2...381

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du liker å få gaver selv, må du også spleise så de andre får.

Anonymous poster hash: d291d...f91

Godt poeng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ikke at det har noen betydning, for jeg er helt enig med deg TS, men hvor mye var det angivelig dere skulle betale? er helt sjokkert over hvordan folk kan oppføre seg, selv om det er i beste mening! og at det blir mer pr. person dersom du ikke er med?? en bukett tulipaner koster en hundrings på mester grønn.

Jeg synes det er en skikkelig uting med egne spleisegrupper når arbeidsplassen likevel gir en liten oppmerksomhet.

Vi hadde også en slik konvolutt hengende som flere her nevner, hvor man kunne legge oppi mynter og få navnet på kortet. Synes heller ikke dette er så mye bedre, det skaper forskjeller og dårlig arbeidsmiljø når Kari får en krystallvase til 40års dagen, mens Line (som kan være litt sjenert av seg) får en konfekteske til 30års dagen.

Jeg synes det beste er at oppmerksomhet på store dager skjer i regi av arbeidsgivet. Så kan de gode jobbvenninnene heller kjøpe en oppmerksomhet hver på fritiden.



Anonymous poster hash: 8697a...f5b
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kariannne

Syntes man burde henge opp en liste skriv dere opp dere som ønsker å bidra. Så kan den som setter igang alt dette lese på listen å ta kontakt med vedkommende på listen for innbetaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du liker å få gaver selv, må du også spleise så de andre får.

Anonymous poster hash: d291d...f91

Tull, man kan godt like å få gaver av folk man kjenner, uten å ønske å gi til noen man ikke kjenner.

I bedriften jeg jobber har vi 4 avdelinger.

Det blir det trukket 30 kr mnd av lønnen til slike spleisegaver.

Det er frivillig å bidra, men de aller fleste er med på spleiseordningen.

Disse spleisepengene blir brukt innenfor avdelingen vi tilhører slik at de som får spleisegaver får fra bedriften og avdelingen.

De som vil gi til andre utenfor egen avdeling gir privat.

Kan du ikke foreslå en slik ordning?

Anonymous poster hash: cf142...d16

Høres ut som en dårlig ordning, der det blir veldig synlig hvis som er med og ikke. Dette bør man få velge i hvert enkelt tilfelle.

Anonymous poster hash: 5ccb9...7e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Takk for mange fornuftige svar. Jeg kjenner at dette maset provoserer meg såpass at ikke f*en om jeg skal gi nå.

Tror masekjerringa allerede har kjøpt noe dyrt og flott, for hun virker jo helt desperat etter å "få igjen penger for det".

Jeg forventer ikke gaver fra kolleger selv. Var heller ikke klar over at gaver ifm barn var normalt. Jeg har aldri tenkt tanken engang, følte meg nesten dum da "alle" mente at det var en selvfølge.

De jeg jobber tett med kunne jeg godt gitt gave til ifm runde tall eller at de skal slutte, men å holde på å pøse ut til alle som blir gravide? Nei, takk...

Mailen var heller ikke sendt til alle på jobb, bare oss damer som naturligvis er sååå interessert i småbarn :ironi:



Anonymous poster hash: 75ac0...655
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss betaler vi inn en fast sum i året til gavekasse, og så er det to kolleger som passer på å kjøpe til runde dager, folk som slutter, barnefødsler og de som er langvarig sykemeldt. Dog er det noe underlig når sjefen får blomster for en ukes fravær med bronkitt, mens jeg ikke fikk under 5 ukers sykemelding etter trafikkulykke... Er egentlig mot hele greiene, syns konvoluttideen lenger oppe er bedre.



Anonymous poster hash: 735ec...5d2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om masekjærringa har kjøpt noe dyrt så er det hennes problem!

Kanskje lærer hun noe om hun går på en smell.

Eller får dere kalle til allmøte og avsette henne som pengeinnkrever.

Jeg mener fortsatt at dette er en sak for ledelsen!

Kan ikke holde på sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så frekt! To eposter og i tillegg løper hun etter deg for å få tilbake penger for noe hun allerede har kjøpt? Jeg hadde definitivt svart nei, og håpet at flere gjorde det. Så får hun sitte der med en kjempedyr gave fra seg selv.

Synes dette var bra sagt:

Det som du ble utsatt for er regelrett trakkasering!

Det er SÅ ufint å løpe etter andre for å kreve inn penger på denne måten!

Jeg ville tatt det opp med sjefen, sånn generelt på spleisekulturer og ukulturer.

Si at det er jo greit med spleisegaver, men det må være greit å avstå fra å bidra.

At det er å sette folk i en helt håpløs situasjon å holde på med torpedovirksomhet for å samle inn gavepenger!

Det er ikke greit at folk holder på sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, dette er frivillig? Vi ble trukket i lønn for alle slike saker. Det var kulturen når jeg begynte, så jeg ble vel bare da automatisk satt opp på den lista... Første jobben, så ddet var jo kjedelig. :(

Anonymous poster hash: a8f1d...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme maset i min bedrift. Tikker stadig inn mail om diverse... Sist nå var det "Gerd" som hadde brukket lårhalsen på glatta, og fortjente en god-bedrings blomst. Jo, for all del, hadde jeg bare visst hvem "Gerd" var. Etter litt undersøkelse viste det seg at hun hadde jobbet i administrasjonen for mange år siden, og hadde gått av med pensjon ett år før jeg begynte i bedriften.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hos oss betaler vi inn en fast sum i året til gavekasse, og så er det to kolleger som passer på å kjøpe til runde dager, folk som slutter, barnefødsler og de som er langvarig sykemeldt. Dog er det noe underlig når sjefen får blomster for en ukes fravær med bronkitt, mens jeg ikke fikk under 5 ukers sykemelding etter trafikkulykke... Er egentlig mot hele greiene, syns konvoluttideen lenger oppe er bedre. Anonymous poster hash: 735ec...5d2

Vi har samme system, men har også skriftlige retningslinjer for hvor mye man handler for i hvilken situasjon. Det fungerer utmerket! Det har hendt at vi har hatt egen innsamling til ekstraordinære ting, men da har det vært av typen 10kr hver og med en helt klar anledning til å la være. Vi er ca 20 personer i avdelingen som omfattes av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...