Gå til innhold

Press om spleisegaver på jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber et relativt stort sted, og det er stadig folk med runde bursdager, folk som skal slutte/pensjoneres, og ikke minst folk som får barn. Jobben pleier å gi en liten oppmerksomhet (blomst, konfekt, gavekort osv) på vegne av alle i sånne situasjoner.

Men; så er det alltid noen superduperkoselige-gavemennesker. Her om dagen fikk jeg fellesmail om spleisegave til de 4-5 som har fått barn (eller skal få øyeblikk). Jeg er absolutt ingen babyperson, det interesserer meg null, og jeg vet ikke hva ungene skal hete engang. Ca halvparten av personene kjenner jeg knapt. De er på en annen avdeling, og jeg tror aldri jeg har pratet med dem noe mer enn et par linjer ved kaffemaskinen liksom...

Jeg og noen få andre lot være å svare på mailen, og jeg håpet det skulle bli med det. Det var vel et kraftig hint om at vi ikke hadde den store interessen for det!?

Men neida, hovedpersonen bak dette nærmest dro meg ut lunsjsalen. "Du har ikke svart, vil du være med å spleise?". Jeg svarte litt unnvikende om at jeg allerede hadde planlagt å kjøpe noe annet spesifikt. Turde ikke si "nei, jeg vil ikke!" uten noen mer grunn. Hun fortsatte å mase og overbevise, og hinte til at jeg "ødela for alle, for det ble mer på alle om ikke jeg ville". Og etterla meg med en konklusjon om at jeg "fikk tenke på det".

Kjenner jeg blir skikkelig irritert! For meg er det ikke kun de kronene (selv om det også er en faktor, jeg vasser ikke i penger), men prinsippet. Presse folk til å gi gaver til folk/situasjoner de ikke selv føler for. Er ikke noe gøy å stå imot heller, og risikere å bli sett på som gnien/vanskelig, men jeg kjenner staheten er stor her.

Noen med lignende erfaringer med gavegærne kolleger? Eller som har råd til hvordan jeg kan vri meg unna dette her med æren i behold?



Anonymous poster hash: 75ac0...655
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her ville jeg bare sagt det som det er. Meget Spesielt å gi gave til noen man ikke kjenner bare for at man tilfeldigvis jobber på samme plass.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller som har råd til hvordan jeg kan vri meg unna dette her med æren i behold?

Anonymous poster hash: 75ac0...655

Du har allerede prøvd den konfliktskye, unnvikende og avvisende fremgangsmåten (også min favoritt, la oss kalle det alternativ A). Da det ikke har fungert har du slik jeg ser det bare to alternativ igjen å velge mellom.

B: Gi etter og betal.

C: Be de/dem dra til helvete. Om det er noe ære i det er avhengig av øyet som ser.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym2233

Hmmm.. tricky

Hva med at du sender en mail til hun som sendte ut denne spleise mailen, at det er noe du ikke ønsker å være med på/bidra med?

Noe Så veldig enkelt som

"Hei, jeg har tenkt litt og jeg må bare beklage å si jeg ikke har muligheten til å være med på dette spleiselaget.

Jeg kjenner knapt vedkommende det gjelder, og ikke jobber i samme avd.

Forstår det begrenser litt på budsjettet, men jeg må takke nei."

Noe ala dette? Eller så kan du prate med henne om dette direkte og bare forklare deg.

Blir hun oppgitt eller noe, kan du forsvare deg med noe som veldig enkelt som Takk, men nei takk! Du kjenner ikke dem :)

Ingen vits i å være med på noe du ikke ønsker, blir dumt med "falsk glede på vegne av andre".

Noen ganger er ord viktigere ;)

Da kan du isteden gratulere, når den sjansen byr på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer det jo litt an på hvordan dere jobber og hva de andre på din avdeling mener, men dersom dere er en fast avdeling; kanskje dere kan bli enige innad i avdelingen om at dere kun spleiser på gaver innad i avdelingen? Da har alle en fin unnskyldning. "Vi har blitt enige om at vi kun gir spleisegaver innad i vår avdeling".

Ble mye avdeling her ;)

Dersom det ikke går så hadde jeg heller betalt enn å nekte, men jeg er veldig konfliktsky og vil ikke bli sett på som vrang eller gnien.



Anonymous poster hash: caf04...9f1
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med at du sender en mail til hun som sendte ut denne spleise mailen, at det er noe du ikke ønsker å være med på/bidra med?

Noe Så veldig enkelt som

"Hei, jeg har tenkt litt og jeg må bare beklage å si jeg ikke har muligheten til å være med på dette spleiselaget.

Jeg kjenner knapt vedkommende det gjelder, og ikke jobber i samme avd.

Forstår det begrenser litt på budsjettet, men jeg må takke nei."

Synes dette var et godt forslag! Hvis du bare sender mail til vedkommende så slipper du å bli "purret" på. Jeg forstår absolutt problemstillingen din. Hvis man skal gi en spleisegave til alle på jobben, for alle anledninger, så blir det fort mye penger. De får rett og slett bare godta at ikke alle ønsker å være med på dette :-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller sagt at du har ikke penger til det pga ganske tragt budsjett fortiden og masse å betale på så du har ikke muligheten og bidra. Alle skjønner om folk sliter litt økonomisk så bruk den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at du rett og slett ikke har økonomi til å være med å spleise på 4-5 personer, denne måneden.



Anonymous poster hash: c3f45...65c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen med lignende erfaringer med gavegærne kolleger?

Anonymous poster hash: 75ac0...655

Har vært borti noen sånne, ja. Nå har det heldigvis blitt sånn at det sendes ut mail, og evt purring om flere vil være med, men man går IKKE rundt og maser, da blir det frekt. Spesielt når man som i ditt tilfelle tydeligvis ikke ville godta et nei. Jeg kjenner følelsen av å føle seg gnien, for det er jo som oftest ikke store summen. Men hvorfor skal man bidra med stadige småsummer til folk man knapt kjenner?

Anonymous poster hash: 5ccb9...7e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i kommunen, en fattig sådan, så ingen gaver fra høyere hold. Vi spleiser på runde dager, barnefødsler, dødsfall i aller nærmeste slekt, bryllup, pensjon og kolleger som slutter. Det betyr at vi setter ut en konvolutt med et ark inni, der alle som vil putter 30 kr i, og skriver navnet sitt. Når konvolutten har stått en stund tar en av oss pengene og kjøper blomster om det er dødsfall, og gavekort til andre anledninger. For det beløpet som er innsamlet, enten det blir 200 eller 800 så får personen verdien av det som er samlet inn. En dåpsting ved barnefødsler, type sølvskje eller lignende. Føler ikke noe press med det. Er jo bare å si nei rett og slett. Foreslå noe lignende så slipper dere personlig mas.

Anonymous poster hash: e38d1...ad1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du liker å få gaver selv, må du også spleise så de andre får.



Anonymous poster hash: d291d...f91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir gjerne en gave til de jeg kjenner og har et eller annet vennlig forhold til på jobb, men dama på avdeling X som jeg ikke har møtt mer enn en gang på et julebord for fire år siden, gidder jeg ikke å spleise på gave til. Jeg kunne jo heller ikke tenkt meg å motta gaver fra folk jeg ikke kjenner eller har noe med å gjøre. Men på jobben min er det ikke et stort press. De sender ut en mail, og de som vil kan komme innom den aktuelle avdelingen med sitt bidrag.

Endret av sol87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde aldri gitt en gave til noen jeg ikke kjenner.



Anonymous poster hash: 84337...b16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du liker å få gaver selv, må du også spleise så de andre får.

Anonymous poster hash: d291d...f91

Anonymous poster hash: a63dd...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du liker å få gaver selv, må du også spleise så de andre får.

Anonymous poster hash: d291d...f91

Jeg har jobbet samme sted i fem år og i løpet av de årene har jeg brukt mye penger på avskjedsgaver. Det er mye utskifting der, og folk som er innom noen måneder skal også ha gave. Og når det er få som betaler så blir det dyrere for de andre, i stedet for at gaven blir mindre, det synes ikke jeg er så ok. Men føler meg skikkelig kjip om jeg ikke er med. Selv har jeg aldri fått gave på jobb, jeg er ikke gravid, forlovet eller fyller rundt tall igjen før om mange år heller.

Anonymous poster hash: a63dd...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg jobber i en privat bedrift med ca 15 stk. Hvis en skal ha slike ordninger syns jeg det skal være likt for alle. Er veldig lite kult å være den eneste som blir glemt på bursdagen feks...

Hos oss kjøper eier av bedriften gave til runde dager (det er det ikke så mange av gjennom en karriere), samt en oppmerksomhet ved fødsel og blomster ved dødsfall i nærmeste familie.

Andre bursdager markeres ved bursdagskort som alle skriver noe hyggelig i, samt evt en sang i pausen. Veldig koselig å få med kortet hjem! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes at når bedriften gir noe på vegne av alle som jobber der så har jo du/dere allerede gitt en gave. Å gi en fave utover det er for de som står disse personene spesielt nære...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bedriften jeg jobber har vi 4 avdelinger.

Det blir det trukket 30 kr mnd av lønnen til slike spleisegaver.

Det er frivillig å bidra, men de aller fleste er med på spleiseordningen.

Disse spleisepengene blir brukt innenfor avdelingen vi tilhører slik at de som får spleisegaver får fra bedriften og avdelingen.

De som vil gi til andre utenfor egen avdeling gir privat.

Kan du ikke foreslå en slik ordning?



Anonymous poster hash: cf142...d16
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som du ble utsatt for er regelrett trakkasering!

Det er SÅ ufint å løpe etter andre for å kreve inn penger på denne måten!

Jeg ville tatt det opp med sjefen, sånn generelt på spleisekulturer og ukulturer.

Si at det er jo greit med spleisegaver, men det må være greit å avstå fra å bidra.

At det er å sette folk i en helt håpløs situasjon å holde på med torpedovirksomhet for å samle inn gavepenger!

Det er ikke greit at folk holder på sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...