Gå til innhold

Forsvinner sølvtøy?


Badehette

Anbefalte innlegg

Jeg har fått sølvtøy i gave siden jeg ble født, og begynner å få en veldig god samling. Personlig syntes jeg sølv er veldig fint, og hjemme har vi alltid tatt frem sølv til jul og andre fine anledninger.

Men er det sånn at sølvtøy begynner å bli mindre og mindre vanlig i norske hjem? Hvis du har sølv; kjøper du selv, arver du eller får du i gaver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er jeg ikke så gammel men eneste sølvtøyet jeg har er bunadssølvet. Jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å kjøpe sølvbestikk osv og mye pga arbeidet som ligger i det osv. Arver jeg så skal det brukest selvfølgelig men jeg kommer ikke til å kjøpe av egen fri vilje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del sølvtøy jeg har fått i gave de i løpet av de siste 20 årene. Jeg har aldri brukt det, men nå har jeg nok kniver og gafler til å ha noen få gjester til middag, så det er kanskje på tide :)

Men jeg tror ikke det er så vanlig lenger, nei. Jeg kjenner ingen andre under 50 som har noe som helst. Mener å huske at jeg leste en artikkel for ikke så lenge siden om at det er på vei ut.

Endret av nattsvermer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lurt på det samme!! Har fått bestikk til jul og bursdag under oppvksten, og fikk resten av settet til konfirmasjonen. Det er jo kjempedyrt! Synes det er koselig, men synd hvis det skulle bli så umoderne at det faller veldig i verdi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med sjef for gullsmed som har stort utvalg av sølvtøy. Han sier det har blitt mindre vanlig i hjem, og salget har gått betraktelig ned (mannen er rundt 60 og har drevet butikken lenge).

Personlig har jeg ingen forhold til sølvtøy og kommer ikke til å gå i anskaffelse av det i fremtiden.

Anonymous poster hash: a02e6...a3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke sølvtøy, men yngstemann på snart tre, har etterhvert samlet seg et sett teskjeer i gave fra oldeforeldrene. Jeg tenker at om det er litt utdatert noen år nå, så kommer det til å få sin renessanse i løpet en del år.

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 27, jeg har sølvtøy, fordi jeg fikk i gave som barn. Jeg setter pris på det og synes det er pent, men det har alltid vært forbundet med ekstra jobb i form av pussing og håndvask. Jeg bruker fortrinnsvis det som kan gå i oppvaskmaskinen. Mulig vi kommer til å bruke det mer den gang vi eventuelt skal lage juleselskap her hjemme - foreløpig inviteres vi alltid bort på store dager, så vi feirer ikke annet enn bursdager hjemme.

Anonymous poster hash: 78ad8...a3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingenting, men hvis jeg hadde arvet sølvbestikk ville jeg ha brukt det til hverdags. Ellers blir det jo aldri brukt.



Anonymous poster hash: 674c4...c88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sølvtøy den dagen jeg trenger det, i form av arv. Har aldri vært begeistret for sølv, spesielt ikke fordi det må pusses for å se fint ut. Stål og jern derimot, det er jeg glad i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri likt sølvtøy. Synes det er ekkelt å spise med til og med. Har noe jeg har fått i gave som ligger og slenger et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dekker alltid med sølvtøy når jeg har selskap. Synes det ser tarvelig ut å bruke hverdagsbestikk til pent. Det er virkelig ikke mye jobb med sølvtøy.

24 år

Anonymous poster hash: 1952a...a0f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sølvtøy og har heller ingen interesse av å skaffe meg det. Jeg er bedagelig anlagt og liker at ting er praktiske. Sølvtøy som må pusses er alt annet enn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er under 30, og har en del sølvtøy. Bortsett fra bunadssølvet, så har jeg vel seks teskjeet og en del kniver og gafler. Dette bestikket var dåpsgave, og ligger i en skuff hjemme hos min mor. Tenker jeg kommer til å fortsette å samle i samme serie/mønster når jeg engang blir "voksen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har masse sølvtøy, arvet og fått opp gjennom årene. Bruker det til finere middager. Å pusse synes jeg ikke er noe problem, da jeg :hjerte: å pusse for å få noe blankt. ^^,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sølvtøy, og vil heller ikke ha. Sølvtøy blir mindre vanlig fordi kvaliteten på hverdagsbestikk har blitt bedre. Jeg har et nydelig hverdagsbestikk som jeg selv mener er mye penere enn min mors sølvtøy. Jeg ser derfor ingen grunn til å skaffe meg sølvtøy.



Anonymous poster hash: 02068...67d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har veldig mye sølvtøy. Arv og gave opp i gjennom oppveksten. Har helt komplett til 18 pers. + lysestaksr, kandelabere, tekanne, salt og pepper, blomstervaser mm.

Hater sølv og har lagt alt i en bankboks.

Anonymous poster hash: adaa5...060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dekker alltid med sølvtøy når jeg har selskap. Synes det ser tarvelig ut å bruke hverdagsbestikk til pent. Det er virkelig ikke mye jobb med sølvtøy.

24 år

Anonymous poster hash: 1952a...a0f

Jeg er også 24 år, og synes sølvtøy er stygt :) Bruker selvfølgelig ikke hverdagsbestikket i selskap - har en pen serie fra Hardanger bestikk som brukes til finere anledninger. Har ennå til gode å se sølvbestikk som ser noenlunde moderne og fint ut.

Anonymous poster hash: 26bb1...dcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig mye sølvtøy. Arv og gave opp i gjennom oppveksten. Har helt komplett til 18 pers. + lysestaksr, kandelabere, tekanne, salt og pepper, blomstervaser mm.

Hater sølv og har lagt alt i en bankboks.

Anonymous poster hash: adaa5...060

Wow! :hakeslepp: Jeg syntes det er så stas med sølv og hadde elsket å eid samlingen din. Men hver sin smak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del sølvtøy jeg har fått i gave de i løpet av de siste 20 årene. Jeg har aldri brukt det, men nå har jeg nok kniver og gafler til å ha noen få gjester til middag, så det er kanskje på tide :)

Men jeg tror ikke det er så vanlig lenger, nei. Jeg kjenner ingen andre under 50 som har noe som helst. Mener å huske at jeg leste en artikkel for ikke så lenge siden om at det er på vei ut.

Er 49 ergo under 50 og har til 12 personer. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...