Gå til innhold

Hvordan avlyse lekeavtale?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen dager siden var vi på et arrangement i forbindelse med barnehagen, og jeg kom i snakk med en av de andre mødrene. Hun har en gutt på 4 år som hun har fått høre leker godt med min sønn på 5, og han ville visst svært gjerne ha han med seg hjem, og lurte på om det kunne passe en dag. Jeg ble litt overrumplet av at hun spurte, og sa at det kan det sikkert. Da lurte hun på om onsdag denne uken passet, og jeg sa at jeg trodde det gikk bra. Hun sa at de bare kunne ta han med dem etter barnehagen da. Så sa hun til sin sønn, som satt ved siden av, at min sønn skulle komme på besøk, og han jublet.

Min sønn var ikke der akkurat da, han løp rundt og lekte med de andre 5-åringene. Så jeg snakket ikke med han før vi var hjemme, da sa jeg at denne gutten ville at han skulle komme på besøk, og da sa sønnen min at han ikke hadde lyst.

Jeg har prøvd å fiske litt hvorfor han ikke hadde lyst, om han bare synes at det er skummelt eller noe annet, han sier bare at han vil være hjemme med oss. Nå er han på besøk til andre barn, og vil gjerne på besøk til en annen gutt han ikke har vært hjemme hos før, så sannheten er nok bare at det er denne gutten han ikke vil hjem til. Ikke fordi han har noe i mot han, men fordi han heller vil leke med de som er eldre.

Jeg kan jo ikke akkurat tvinge han til å være med noen hjem når han ikke har lyst, så nå må jeg rett og slett sende en tekstmelding for å si at gutten min ikke vil være med dem i morgen. Hvordan skal jeg si det? Jeg synes det er litt brutalt å si at han ikke vil være med akkurat hennes sønn hjem, men ved å si at det er skummelt eller noe annet er jo risikoen at hun foreslår at vi skal være med og drikke kaffe eller lignende, og da må vel sannheten likevel ut.

Hvordan ville du formulert en slik sms?

Anonymous poster hash: 1ef23...2ac
Videoannonse
Annonse
Gjest Phoenix
Skrevet

"Beklager, det passet ikke likevel. Vi får ta det en annen dag! Snakkes."

• Liker 6
Skrevet

Du kan vel si at han kanskje er litt utrygg på å bli med hjem, men blir du også invitert er det vel bare å dra en tur? Selv om det ikke er det sønnen din har mest lyst til, så tåler han en time eller to på besøk, særlig når du er med og kan være sikker på at han ikke blir plaget eller plager. Så kan du heller si nei neste gang. Jeg synes det er litt i seneste laget å avlyse når det ikke er pga sykdom.

Anonymous poster hash: 63fba...d73

• Liker 20
Skrevet

Har du spurt din sønn om han vil at du skal være med? Kanskje det er det han egentlig vil?

Eller spurt om dere skal invitere gutten hjem til dere i stedet?

• Liker 5
Skrevet

For noen dager siden var vi på et arrangement i forbindelse med barnehagen, og jeg kom i snakk med en av de andre mødrene. Hun har en gutt på 4 år som hun har fått høre leker godt med min sønn på 5, og han ville visst svært gjerne ha han med seg hjem, og lurte på om det kunne passe en dag. Jeg ble litt overrumplet av at hun spurte, og sa at det kan det sikkert. Da lurte hun på om onsdag denne uken passet, og jeg sa at jeg trodde det gikk bra. Hun sa at de bare kunne ta han med dem etter barnehagen da. Så sa hun til sin sønn, som satt ved siden av, at min sønn skulle komme på besøk, og han jublet.

Min sønn var ikke der akkurat da, han løp rundt og lekte med de andre 5-åringene. Så jeg snakket ikke med han før vi var hjemme, da sa jeg at denne gutten ville at han skulle komme på besøk, og da sa sønnen min at han ikke hadde lyst.

Jeg har prøvd å fiske litt hvorfor han ikke hadde lyst, om han bare synes at det er skummelt eller noe annet, han sier bare at han vil være hjemme med oss. Nå er han på besøk til andre barn, og vil gjerne på besøk til en annen gutt han ikke har vært hjemme hos før, så sannheten er nok bare at det er denne gutten han ikke vil hjem til. Ikke fordi han har noe i mot han, men fordi han heller vil leke med de som er eldre.

Jeg kan jo ikke akkurat tvinge han til å være med noen hjem når han ikke har lyst, så nå må jeg rett og slett sende en tekstmelding for å si at gutten min ikke vil være med dem i morgen. Hvordan skal jeg si det? Jeg synes det er litt brutalt å si at han ikke vil være med akkurat hennes sønn hjem, men ved å si at det er skummelt eller noe annet er jo risikoen at hun foreslår at vi skal være med og drikke kaffe eller lignende, og da må vel sannheten likevel ut.

Hvordan ville du formulert en slik sms?

Anonymous poster hash: 1ef23...2ac

Dere lager jo så sykt mye drama! Blir helt sliten jeg! Er jo bare å skrive at det har kommet opp noe som gjør at dette må utsettes til en annen gang. Jøss altså.

Anonymous poster hash: 0c047...e12

• Liker 6
Skrevet

bare si det ikke passer. Skaper bare dårlig stemning å si at han ikke vil

• Liker 2
Skrevet

Vi har spurt om vi heller skal følge han, det vil han heller ikke. Han sier også at han tror han bor langt unna, at han er redd for at vi ikke henter han og andre unnskyldninger (de bor kanskje 300 meter unna, like ved siden av en annen gutt han besøker en del, og vi forsikrer han selvfølgelig om at vi skal hente han). Jeg spurte han rett ut om det bare var at han ikke ville leke hjemme hos denne gutten, men heller leke med de eldre guttene i barnehagen, da svarte han ja. Det er jo litt selvfølgelig når jeg legger ord i munnen på han, men jeg tror nok det er grunnen.

Hvis vi sier det ikke passer i morgen kommer hun jo garantert bare til å spørre hvilken dag som passer, og da er jeg jo like langt.

Skrevet

Hvis vi sier det ikke passer i morgen kommer hun jo garantert bare til å spørre hvilken dag som passer, og da er jeg jo like langt.

Du kommer ikke unna denne situasjonen uten stor sannsynlighet for at hun prøver å planlegge en annen dag, med mindre du sier sannheten. Du kan selvfølgelig være unnvikende i lenger tid. Si at det ikke passer i morgen, når hun prøver å planlegge ny dag, si at du ikke har helt oversikt og uken, og at dere må ta det på sikt. Fortsett sånn en stund...

Anonymous poster hash: 39dee...127

Gjest Magdalene
Skrevet

Hva med å heller invitere denne gutten til dere?

Eller er det slik at guttene ikke leker sammen overhode?

Skrevet

So much for anonymbruker. :)

Guttene leker fint sammen i barnehagen. Sønnen min leker med de aller fleste, er en typisk kameleon i sosiale situasjoner. Han får ros for det av de som jobber der, han er flink til å inkludere de som er både ett og to år yngre i leken. Men han foretrekker vel likevel de som er like gamle (eller eldre, men nå er han i eldste kullet i barnehagen). Han prøvde å snakke med faren om det i bilen for i dag, og forklare at selv om han liker å leke med mange i barnehagen, betyr ikke det at han vil være bestevenner med alle. Må vel bare si det rett ut, at han bare ikke har lyst til å dra dit på besøk i morgen, og ikke si så mye mer kanskje.

Skrevet

Hvorfor er du så oppsatt på å "avlyse lekeavtalen"? Greit nok at sønnen din sier han ikke har lyst, men når det er kun fordi han "heller vil leke med de som er større", så tar han da vitterlig ikke skade av å være med denne andre gutten hjem?! Det hadde selvfølgelig vært noe annet dersom han uttrykte ordentlig angst, risiko for å bli plaget osv, men det høres jo ikke sånn ut.

Det kan jo hende han får det kjempegøy, og dere kan jo dessuten gjøre det sånn at han ikke trenger å være der mer enn en time eller to.

Anonymous poster hash: f7461...715
  • Liker 25
Skrevet

Synes du skal gjør som du tenker, si at nå for tiden er gutten din mest opptatt av å leke med de som er på hans egen alder, det må hun da ha forståelse for :) Er jo ikke noe galt i det, helt naturlig at du har lyst til å tilbringe tid med folk som er på ditt nivå og noen ganger. Synes ikke noe om å tvangs sosialisere gutten når han klart og tydelig sier at han ikke har lyst.

• Liker 2
Skrevet

Det enkle er ofte det beste. Bare si det som det er, at gutten din sa at han helst vil leke med jevngamle.

Istedenfor å lage unnskyldning hver gang.

Skrevet

Jeg synes godt du kan pushe gutten din til å dra. Tenk om det hadde vært andre veien, hvordan ville ditt barn opplevd det? Nå vet ikke jeg ( og kanskje heller ikke du) hvor mange venner denne yngre gutten har, men det kan hende at han ikke har så mange og at din sønn er en av de som inkluderer ham.

Hva om han blir med etter barnehagen og så henter du ham tidlig? Og så forklarer du for sønnen din at nå gleder "Per" seg masse til du kommer og han blir lei seg hvis vi avlyser. Derfor blir du med ham hjem en stund og så henter jeg deg rett etter middag.

Hvis barn aldri pushes av voksne til å gjøre det som er riktig så vil de barna som ikke har venner forbli uten venner. Det er vår jobb som voksne å hjelpe til for å unngå det.

• Liker 35
Gjest Blomsterert
Skrevet

Vi har spurt om vi heller skal følge han, det vil han heller ikke. Han sier også at han tror han bor langt unna, at han er redd for at vi ikke henter han og andre unnskyldninger (de bor kanskje 300 meter unna, like ved siden av en annen gutt han besøker en del, og vi forsikrer han selvfølgelig om at vi skal hente han). Jeg spurte han rett ut om det bare var at han ikke ville leke hjemme hos denne gutten, men heller leke med de eldre guttene i barnehagen, da svarte han ja. Det er jo litt selvfølgelig når jeg legger ord i munnen på han, men jeg tror nok det er grunnen.

Du anstrenger deg ikke det minste for å få gjennomført dette besøket? Prøv å sett deg i de andres sted,gutten og moren. Skuffelsen vil bli veldig stor! Så da tror jeg virkelig at du og sønnen din kommer lettere fra det ved et "tvangsbesøk"! Vær så snill å tenk etter. Om dere gjennomfører besøket,er det mulig de ikke tar intiativ før dere eventuellt gjør. Dessuten kan du s i at du tar kontakt igjen om det passer sånn.

Syns du virker som du heller ikke vil dette,men ærlig talt. Det vil sitte en meget suffet gutt tilbake her,og kanskje de gjør forberedelser?

Nei,hold ditt ord!

Gjest Blomsterert
Skrevet

Det enkle er ofte det beste. Bare si det som det er, at gutten din sa at han helst vil leke med jevngamle.

Istedenfor å lage unnskyldning hver gang.

Så det enkleste er ikke å holde ord altså?

Det er bare å avlyse og så plystre videre?

Gjest Blomsterert
Skrevet

Er det virkelig så mange som syns det er heeelt greit,og enkelt,å bryte en avtale!hvor en liten gutt er involvert og vil bli kjempeskuffet??

Faen,er dere lagd av is eller?

Gjest Blomsterert
Skrevet

"Beklager, det passet ikke likevel. Vi får ta det en annen dag! Snakkes."

Så utrolig sympatisk! Skam deg.

Skrevet (endret)

Nå har jeg sendt melding om at det ikke blir noe av. Å tvinge han til å bli med noen hjem når han ikke vil er helt uaktuelt. Tror ikke engang jeg hadde greid om jeg prøvde, hvis jeg sa til han i morgen at han måtte hadde han faktisk blitt både redd, sint og lei seg, og sannsynligvis bare gått hjem i stedet for å bli med dem. Tror ikke akkurat at det hadde vært positivt for noen.

Jeg er helt enig i at man må ta hensyn til at barn kan ha få venner og slikt, men har ikke inntrykk av at det er tilfelle her. Det er mer at sønnen min er populær, og at veldig mange vil leke med han, uten at han nødvendigvis er så interessert i å leke med alle andre. Nå tar han faktisk ansvar for å være inkluderende helt på egenhånd, å skulle tvinge en 5-åring til å være med noen hjem mot sin vilje er å dra det for langt.

Jeg er veldig lei meg for at denne gutten kanskje blir lei seg, det må jeg bare ta på min kappe. Jeg skal aldri noensinne igjen si ja til en lekeavtale uten å spørre han først. Jeg ble overrumplet da hun spurte, og følte ikke helt at jeg fikk muligheten til å si at det kommer an på om han vil, ikke bare om det passer, og jeg ville heller ikke sette guttungen i en situasjon der han måtte si nei foran dem da han kom bort til oss senere. Og hun burde ikke spurt foran sønnen sin. Men hun tok det vel som en selvfølge at han ville siden barnehagen visstnok har sagt at de har så god kontakt. :forvirret:

Vanligvis pleier barna å spørre hverandre om slikt, det er vel best at de får mulighet til det i framtiden.

Endret av Alice i Eventyrland
  • Liker 5
Skrevet

Nå har jeg sendt melding om at det ikke blir noe av. Å tvinge han til å bli med noen hjem når han ikke vil er helt uaktuelt. Tror ikke engang jeg hadde greid om jeg prøvde, hvis jeg sa til han i morgen at han måtte hadde han faktisk blitt både redd, sint og lei seg, og sannsynligvis bare gått hjem i stedet for å bli med dem. Tror ikke akkurat at det hadde vært positivt for noen.

Jeg er helt enig i at man må ta hensyn til at barn kan ha få venner og slikt, men har ikke inntrykk av at det er tilfelle her. Det er mer at sønnen min er populær, og at veldig mange vil leke med han, uten at han nødvendigvis er så interessert i å leke med alle andre. Nå tar han faktisk ansvar for å være inkluderende helt på egenhånd, å skulle tvinge en 5-åring til å være med noen hjem mot sin vilje er å dra det for langt.

Jeg er veldig lei meg for at denne gutten kanskje blir lei seg, det må jeg bare ta på min kappe. Jeg skal aldri noensinne igjen si ja til en lekeavtale uten å spørre han først. Jeg ble overrumplet da hun spurte, og følte ikke helt at jeg fikk muligheten til å si at det kommer an på om han vil, ikke bare om det passer, og jeg ville heller ikke sette guttungen i en situasjon der han måtte si nei foran dem da han kom bort til oss senere. Og hun burde ikke spurt foran sønnen sin. Men hun tok det vel som en selvfølge at han ville siden barnehagen visstnok har sagt at de har så god kontakt. :forvirret:

Vanligvis pleier barna å spørre hverandre om slikt, det er vel best at de får mulighet til det i framtiden.

Stakkars stakkars den gutten du såret i dag. Får helt tårer i øynene her :( så jævlig kaldt gjort av deg. Hadde han dratt en tur bare på en halvtime hadde det vært mye bedre. Stakkars stakkars sårede lille gutt. Hva om det var din sønn som satt der såret? Du burde skamme deg over å ha gjort dette mot den lille gutten. Det er ikke hans feil at du ikke evner å tenke før du sier ja. Skikkelig stygt gjort av deg.

Anonymous poster hash: 4c9de...644

• Liker 20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...