Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Rapportert for å være ærlig og ville at folk skal ha det godt med seg selv uten å nedverdige seg selv til å trenge liksomvenner? Kult.... Dette gjør vel deg til en god kristen det da?

Anonymous poster hash: 1c36b...341

Du er rapportert for hets. Du har ingen toleranse eller respekt for at andre tror noe annet enn deg. Du er ikke på dette forumet for å diskutere, og det vet du godt selv. Skjønner ikke hva du får ut av oppførselen din

Anonymous poster hash: 3654e...bf1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så jeg tolker bibelen på min helt egne måte fordi jeg lever etter nytestamentet?

Let me enlighten you:P

KRISTNE = etterfølgere av Kristus, også etterføglere av det evangeliet, eller budskapet JESUS kom med. Så vidt jeg veit, levde han ikke i gamle testamentet...

Det er faktisk sant. Eneste vei til frelse er gjennom Jesus. Jesus sier "følg meg" han sier ikke "følg GT" :P

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg er ikke kristen.

Jeg følger vel forsåvidt mange av de 10 bud, men det er kun fordi de er allmen folkeskikk. Gidder ikke gå rundt å drepe folk, stjele eller ha sex med andres menn kun fordi jeg ikke er kristen ;p

Gjest Sala21
Skrevet

Ja, er kristen og forsøker å følge det som står i bibelen så godt jeg kan :)

AnonymBruker
Skrevet

Ja, er kristen og forsøker å følge det som står i bibelen så godt jeg kan :)

Husk at det viktigste er at du har Jeus og Gud i ditt hjerte. Om du ikke har det og prøver å følge Bibelen så funker ikke det.

Du trenger heller ikke stresse med å lese side opp og side ned i hele Bibelen. Lar du deg selv ligge på dreiebenken så vil Gud forme deg slik han ønsker. Så det vil komme naturlig for deg.

se denne så skjønner du hva jeg mener.

Om jeg ikke lyver fordi det står i Bibelen at jeg ikke skal lyve så er ikke det nok i seg selv :)

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg er voksen.

Anonymous poster hash: 6a961...3a7
Skrevet

Pleide å regne meg som det, men mellom alle de gode budskapene i Bibelen er det så utrolig mange dogmer og mindre heldige budskap som jeg ikke føler jeg kan rasjonalisere bort uten å avskrive store deler av religionen.

Den Jesus som snakker om barnas rettigheter, ikkevold, at man ikke kan tjene både Gud og mammon, og kjærlighet for sine medmennesker som det øverste bud, han er fyr jeg godt kan leve med som forbilde.

Alt det andre, og den tannløse, lydige, konservative kirken vi har skapt oss, det stemmer ikke for meg.

Kanskje det gjør meg til en kristen agnostiker eller noe i den duren.

Gjest Sala21
Skrevet

Husk at det viktigste er at du har Jeus og Gud i ditt hjerte. Om du ikke har det og prøver å følge Bibelen så funker ikke det.

Du trenger heller ikke stresse med å lese side opp og side ned i hele Bibelen. Lar du deg selv ligge på dreiebenken så vil Gud forme deg slik han ønsker. Så det vil komme naturlig for deg.

se denne så skjønner du hva jeg mener.

Om jeg ikke lyver fordi det står i Bibelen at jeg ikke skal lyve så er ikke det nok i seg selv :)

Helt ærlig så vet jeg ikke om jeg skal tolke dette som ironi eller ikke...

Å tro på Gud skal ikke være noe teknisk, noe man gjør fordi man får beskjed om det. Men jeg skriver at jeg prøver fordi jeg ikke kan påstå at jeg gjør alt som er riktig hele tiden.

AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig så vet jeg ikke om jeg skal tolke dette som ironi eller ikke...

Å tro på Gud skal ikke være noe teknisk, noe man gjør fordi man får beskjed om det. Men jeg skriver at jeg prøver fordi jeg ikke kan påstå at jeg gjør alt som er riktig hele tiden.

Hva er ironi ved å forklare at å følge det som står i Bibelen ikke nødvendigvis gjør at du virkelig er en kristen? :)

AnonymBruker
Skrevet

Pleide å regne meg som det, men mellom alle de gode budskapene i Bibelen er det så utrolig mange dogmer og mindre heldige budskap som jeg ikke føler jeg kan rasjonalisere bort uten å avskrive store deler av religionen.

Den Jesus som snakker om barnas rettigheter, ikkevold, at man ikke kan tjene både Gud og mammon, og kjærlighet for sine medmennesker som det øverste bud, han er fyr jeg godt kan leve med som forbilde.

Alt det andre, og den tannløse, lydige, konservative kirken vi har skapt oss, det stemmer ikke for meg.

Mener du at du ikke liker måten gudstjenestene er på eller mener du holdningene? Hva med å dra på gudsteneste i filadelfiakirken eller dra på et event i et bedehus? Det er veldig annerledes.

Skrevet

Du er rapportert

Hvorfor i all verden blir ab rapportert fordi han/hun mener man ikke trenger liksomvenner? Det er helt sykt hvis du virkelig mener at det er hetsing av et annet menneske. At noen mener at det er absurd, rart eller feil at andre tror på guder som mennesker har funnet opp er da ikke hetsing?? Skjerp deg!! og rapporter heller de som kommer med oppfordring til vold, grove beskyldninger eller personhets.

Hvis noen forteller at de tror på en eller flere guder, at de følger skrifter skrevet for et par tusen år siden eller mener at det finnes overnaturlighet, må da andre kunne si at de synes dette bare er tull? Eller mener du man skal tie stille og ikke si hva man synes?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i all verden blir ab rapportert fordi han/hun mener man ikke trenger liksomvenner? Det er helt sykt hvis du virkelig mener at det er hetsing av et annet menneske. At noen mener at det er absurd, rart eller feil at andre tror på guder som mennesker har funnet opp er da ikke hetsing?? Skjerp deg!! og rapporter heller de som kommer med oppfordring til vold, grove beskyldninger eller personhets.

Hvis noen forteller at de tror på en eller flere guder, at de følger skrifter skrevet for et par tusen år siden eller mener at det finnes overnaturlighet, må da andre kunne si at de synes dette bare er tull? Eller mener du man skal tie stille og ikke si hva man synes?

Takker.

Og det jeg mente var bare at det er bedre for folk om de tror på seg selv, istede for å gå den overnaturlige veien.

AnonymBruker
Skrevet

https://vimeo.com/119334425 se denne så skjønner du hva jeg mener.

Så hvis jeg er "skapt" i "guds" bilde så må jeg allikevel forandre meg til noe annet, selv om jeg er hjelpsom og medmenneskelig?

Ulogisk og barnslig. Sorry men det blir for dumt...

Skrevet

Nei, jeg er ikke kristen. Det er rett og slett ikke noe jeg tror på... Andre må få tro på det de vil, dog.

Skrevet

Følger du det som står i bibelen?

Prøver å følge det 11. bud.

Skrevet

Men er det ikke sannhet som er det viktigste? Det virker for meg veldig merkelig at folk velger religion etter hvor koselige de er. For min del er det ikke så viktig hvorvidt guden er supertrivelig eller beint frem ond, det vesentlige er om han eksisterer eller ikke. Jeg sliter med å finne gode grunner til å tro at noen slike skapninger finnes, og da hjelper det ikke om det er aldri så mange fine moralfabler i boka.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så hvis jeg er "skapt" i "guds" bilde så må jeg allikevel forandre meg til noe annet, selv om jeg er hjelpsom og medmenneskelig?

Ulogisk og barnslig. Sorry men det blir for dumt...

Nei, du forandrer deg ikke til noe annet. Gud forandrer deg til det bedre.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, du forandrer deg ikke til noe annet. Gud forandrer deg til det bedre.

Fra sånn jeg ble skapt? Hahaha. Virker bare enda mer ulogisk etter den forklaringen. ;-)

Skrevet

Spørs åssen du tolker Jesus. En vanlig (og øyensynlig din) tolkning er at Jesus "oppfyller loven" som visstnok betyr at den ikke gjelder lenger. En annen tolkning, som tar utgangspunkt i sitatet "For sannelig sier jeg dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel i loven forgå, før det er skjedd alt sammen.", er at moselovene fortsatt er gjeldende, også for kristne.

Årsaken til at Moseloven ikke gjelder kristne er for det første at Moseloven selv sier at den bare gjelder jødene og for det andre at Jesus motsa den.
Moseloven er en såkalt pakt. Det vil si en avtale. Avtalepartene er Gud og det jødiske folket. Som med andre avtaler, gjelder den bare mellom avtalepartene. Dette går tydelig fram av Moseloven selv. Se for eksempel 2. Mosebok kapittel 19: "Israelittene kom til Sinai-ørkenen i den tredje måneden etter at de hadde dratt ut av Egypt, på nymånedagen. De brøt opp fra Refidim og kom til Sinai-ørkenen. Israelittene slo leir der i ørkenen. De slo leir foran fjellet. Moses gikk opp til Gud. Da ropte Herren til ham fra fjellet: "Dette skal du si til Jakobs hus og fortelle til israelittene. Dere har sett hva jeg gjorde med egypterne, og hvordan jeg løftet dere på ørnevinger og bare dere hit til meg. Hvis dere avlyder min røst og holder min pakt, skal dere være min dyrebare eiendom framfor alle andre folk, for hele jorden er min. Dere skal være et kongerike av prester og et hellig folk for meg. Dette er de ordene du skal si til israelittene." Da Moses kom tilbake, kalte han sammen folkets eldste og la fram for dem alle de ordene som Herren hadde pålagt ham, og hele folket svarte i kor: "Alt det Herren har sagt vil vi gjøre." Dette svaret bar Moses tilbake til Herren."
Moseloven setter en etisk standard med sine bud og regler: Den sier f.eks. at man ikke skal drepe, stjele, lyve eller bryte ekteskapet. Men Jesus kom med en annen standard. Han sa: (Matteus kapittel 5) "Dere har hørt det er sagt til forfedrene: "Du skal ikke slå i hjel! Den som slår i hjel skal være skyldig for domstolen." Men jeg sier dere: Den som blir sint på sin bror, skal være skyldig for domstolen, og den som sier til sin bror; "Din idiot!" skal være skyldig for Det høye råd, og den som sier: "Din ugudelige narr!" skal være skyldig til helvetes ild." Videre: "Dere har hørt det er sagt: "Du skal ikke bryte ekteskapet!" Men jeg sier dere: Den som ser på en kvinne for å begjære henne, har allerede begått ekteskapsbrudd med henne i sitt hjerte." Videre: "Det er sagt: "Den som skiller seg fra sin kone, skal gi henne skilsmissebrev." Men jeg sier dere: Den som skiller seg fra sin kone av noen annen grunn enn hor, han blir skyld i at det begås ekteskapsbrudd med henne, og den som gifter seg med en fraskilt kvinne, bryter ekteskapet." Videre: "Dere har også hørt det er sagt til forfedrene: "Du skal ikke sverge falskt!" og "Du skal holde det du har lovet Herren med ed!" Men jeg sier dere. Dere skal ikke sverge i det hele tatt. Videre: "Dere har hørt det er sagt: "Øye for øye og tann for tann." Men jeg sier dere: Sett dere ikke til motverge mot den som gjør ondt mot dere. Om noen slår deg på høyre kinn, så vend også det andre til. Vil noen saksøke deg og t skjorten din, så la ham få kappen også. Om noen tvinger deg til å følge med en mil, så gå to med ham." Videre: "Dere har hørt det er sagt: "Du skal elske din neste og hate din fiende!" Men jeg sier dere: Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør godt mot dem som hater dere, og be for dem som mishandler og forfølger dere." Når Jesus på denne måten motsa Moseloven, hvordan kan du da mene at den gjelder for kristne?
At Jesus sa at "Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel i loven forgå, før det har skjedd alt sammen" er ikke relevant for spørsmålet om hvem Moseloven gjelder for. Det er bare relevant for dens varighet. Den skal vare til "det har skjedd alt sammen". Jesus uttalte seg således om Lovens varighet, men ikke hvem den gjelder for. Det var for opplagt. Han var jo selv jøde, og han talte til jøder. De visste utmerket godt at Loven gjaldt eksklusivt for det jødiske folket. Slik var det da den ble til, slik var det da Jesus levde, og slik er det fortsatt. Den gjelder bare for jødene.
Gjest Mocchhaa
Skrevet

Jeg er kristen. Det å være kristen handler ikke om å følge en bunt med regler, men å tro på at Jesus er oppstanden. Rom.10.9, For hvis du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Jesus stod opp fra de døde skal du bli frelst.

Som Jesus og Paulus er opptatt av er at vi kan hvile i at Gud er god, selv om vi som mennesker gjør dårlige valg. Ef.2.8, for av nåde er dere frelst ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave.

Kristendommen er ikke en dø religion der man skal følge en rekke regler. Det er en levemåte der vi har fokus på Jesus som vår frelser og vår venn.

Rom.5.20 'for loven kom for at fallet skulle bli stort. Der synden ble stort ble nåden enda større'.

Det du sier, ifølge kristendommen, er alle våre synder har allerede blitt tilgitt. Det betyr at så lenge vi tror, så vil vi være trygg, og komme til himmelen. Jeg kan begå 100 drap, og 200 voldtekter, men når jeg er 60, ser jeg lyset, og begynner å tro på jesus kristus med hele mitt hjerte, da er jeg trygg, og kommer til himmelen.

Hovedpoenget mitt er ikke engang om reglene, det er om at historiene i bibelen er fullstendig feil, ifølge vitenskap. Derfor kan du ikke bare tro på en del av bibelen, men ikke en annen del, for så å påstå at du er kristen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...