Gjest Mocchhaa Skrevet 3. mai 2015 #241 Skrevet 3. mai 2015 Så denne først nå.. Og må bare spørre... Hva mener du med tollke det på din egen måte? Min måte å tolke bibelen har jeg hvertfall noen tusenerei ryggen på, så det stresser jeg ikke videre med;) Jeg benekter ingenting, som sagt, jeg er ikke en skriftlærd.. Men hvor står det om at slaveri støttes? http://www.openbible.info/topics/slavery http://www.evilbible.com/Slavery.htm Kansje du aldri har lest hele bibelen, les de linkene her du
Gjest Mocchhaa Skrevet 3. mai 2015 #242 Skrevet 3. mai 2015 1. Moseloven gjelder bare i jødedommen 2. Ordet slave er ikke brukt en eneste gang i evangeliene, så Jesus sa ikke det du påstår. http://www.religioustolerance.org/sla_bibl2.htm http://www.godandscience.org/apologetics/slavery_bible.html Det nye testamentet støtter også slaveri.
Gjest Mocchhaa Skrevet 3. mai 2015 #243 Skrevet 3. mai 2015 Nei, du forandrer deg ikke til noe annet. Gud forandrer deg til det bedre. Anonymous poster hash: 3654e...bf1 Hva er beviset for at gud forandrer deg til det bedre?
Gjest Mocchhaa Skrevet 3. mai 2015 #244 Skrevet 3. mai 2015 Jeg er kristen, jeg gikk på søndagsskole som barn, er oppvokst med aftenbønn og oppdratt med kristne verdier. Jeg tror på Gud, Jesus og den hellige ånd, men jeg følger ikke bibelen slavisk.Jeg mener derimot at den inneholder en del greie leveregler. så jeg vil ikke si jeg er så veldig religiøs at det gjør noe. Anonymous poster hash: 8e558...198 Hvordan kan du tro på jesus uten å følge bibelen? Hvor får du imformasjonen din fra, utenom bibelen?
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2015 #245 Skrevet 3. mai 2015 Fra sånn jeg ble skapt? Hahaha. Virker bare enda mer ulogisk etter den forklaringen. ;-)Anonymous poster hash: 1c36b...341 Du er skapt med muligheten til å ha egne meninger og ta egne valg. Du blir formet av Gud om du lar deg bli formet av Gud. Jeg har vært kristen siden jeg var rundt 13 år og har sagt til Gud gjennom bønn at han må hjelpe meg til å gjøre det riktige i situasjoner. Jeg kan ha et enormt temperament og det er noe som av og til plager meg fordi jeg føler jeg vil være voldelig med folk som ikke oppfører seg bra. For en stund siden ble min kjæreste utsatt for uprovosert vold og siden han var både beruset og sjokkert bare stod han der uten reaksjon. Min reaksjon var da selvsagt at jeg så rødt, men uten at jeg på noen måte tenkte over det stilte jeg meg opp foran personen som slo og de andre rundt som oppfordret personen til det og spurte dem hvorfor de følte de skulle slå mennesker de ikke kjente eller som hadde gjort noe mot dem. Gav dem en skikkelig skjennepreken om voldsbruken. Og de bare stod der helt sjokkerte fordi jeg hverken var voldelig tilbake eller på noen måte var redd dem. Og de hørte på hva jeg sa og stod og nikket. Min normale reaksjon med mitt temperament ville ha vært å slått tilbake (jeg har i grunn drevet med kampsport i tillegg, så det er ikke noe problem for meg å bryte armen til noen rett av f.eks). Men jeg tror jo på Gud og tror Gud former oss om vi ønsker å bli formet av Han og jeg tror derfor jeg rett og slett har blitt formet til å ikke bruke vold. Så nå håper jeg at du forstår logikken i dette og håper at du respekterer at andre tror på andre ting enn deg Noe mer du lurer på? Anonymous poster hash: 3654e...bf1
Testosteron Skrevet 3. mai 2015 #246 Skrevet 3. mai 2015 Det nye testamentet støtter også slaveri. Nei. Det gjør det ikke. Det står at kristne som er slaver, skal respektere herrene sine for at ikke Guds navn og læren skal bli spottet. Det er noe annet enn at slaveriet som institusjon er bra.
Gjest Mocchhaa Skrevet 3. mai 2015 #248 Skrevet 3. mai 2015 (endret) Nei. Det gjør det ikke. Det står at kristne som er slaver, skal respektere herrene sine for at ikke Guds navn og læren skal bli spottet. Det er noe annet enn at slaveriet som institusjon er bra. Og hvordan kan det være å ikke støtte slaveri? Jesus kristus kunne bare ha sakt at slaveri er ulovlig, og at kristne ikke kan eie slaver. Han snakket om moralene på så mange ting, hvorfor kunne han ikke snakke om moralene om å eie slaver? Jeg forstår ikke hvorfor jesus ikke kunne gjøre slaveri ulovlig, det gir ingen mening. Endret 3. mai 2015 av Mocchhaa
Testosteron Skrevet 3. mai 2015 #249 Skrevet 3. mai 2015 Jesus kristus kunne bare ha sakt at slaveri er ulovlig, og at kristne ikke kan eie slaver. Han snakket om moralene på så mange ting, hvorfor kunne han ikke snakke om moralene om å eie slaver? Jeg forstår ikke hvorfor jesus ikke kunne gjøre slaveri ulovlig, det gir ingen mening. Slaveriet var avskaffet i Israel da han levde, så det var ikke et aktuelt tema.
Nefarian Skrevet 3. mai 2015 #250 Skrevet 3. mai 2015 Slaveriet var avskaffet i Israel da han levde, så det var ikke et aktuelt tema. Dette er da helt feil ! Jeg trodde det var en kjent sak at oversettelser av "slave" (doulos) i bibelen har blitt til "tjener" for å pynte på og gjøre skriften litt snillere... Dette er, som det blir pekt i mastergraden jeg linker ved, synd da man ikke får frem den sosiale realiteten under Jesus tid, og faktisk også mange år etter hans død. https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=3&ved=0CCgQFjAC&url=https%3A%2F%2Fwww.duo.uio.no%2Fbitstream%2Fhandle%2F10852%2F32842%2FSloreby_Master.pdf%3Fsequence%3D2&ei=JIlGVZ3uL4qRsgGIz4CoCw&usg=AFQjCNGQjHZDEX-RCU0kxlln-_7xs02CnQ&bvm=bv.92291466,d.bGg 2
Testosteron Skrevet 3. mai 2015 #251 Skrevet 3. mai 2015 (endret) Dette er da helt feil ! Jeg trodde det var en kjent sak at oversettelser av "slave" (doulos) i bibelen har blitt til "tjener" for å pynte på og gjøre skriften litt snillere... Dette er, som det blir pekt i mastergraden jeg linker ved, synd da man ikke får frem den sosiale realiteten under Jesus tid, og faktisk også mange år etter hans død. Kan du gresk? Jeg kan ikke det, og derfor blir det umulig for meg å diskutere om tekster skrevet på det språket er rett oversatt. Det nye testamentet er oversatt til norsk en rekke ganger av meget kompetente folk. Så vidt meg bekjent har ikke teksten blitt oversatt slik du mener den bør oversettes en eneste gang. Endret 3. mai 2015 av Testosteron
Nefarian Skrevet 3. mai 2015 #252 Skrevet 3. mai 2015 Kan du gresk? Jeg kan ikke det, og derfor blir det umulig for meg å diskutere om tekster skrevet på det språket er rett oversatt. Jeg regner dog med at de folkene som oversatte Det nye testamentet, var kompetente. Siden du tydeligvis ikke gidder å skumme gjennom denne mastergraden som tar for seg feil oversetting når det gjelder ordet "slave" i bibelen, kan du vel gidde å lese denne korte artikkelen som forteller litt om at oversettelser ofte er fulle av feil. http://forskning.no/kristendom-boker/2010/12/populaer-bibeloversettelse-full-av-feil Ordet "Doulos" som finnes flere steder i bibelen kan du lese om her http://en.wikipedia.org/wiki/Doulos Selvfølgelig fantes slaveri på Jesus tid, dette var en normal ting på denne tiden. Det var stort sett slaver som ble korsfestet, dette fordi det var en spesielt skamfull måte å bli henrettet på. Ut i fra bibeltekster ble Jesus også kalt en "slave", men på en metaforisk måte. Jesus var (ut i fra det som er skrevet) ikke voldsomt opptatt av å avskaffe slaveri, men sett ut fra denne tiden hadde han jo mange veldig humanistiske verdier og brydde seg om de svakere i samfunnet. På samme måte hadde Muhammed, ut ifra den kulturen han levde i, mange humanistiske og gode verdier. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2015 #253 Skrevet 4. mai 2015 Du er skapt med muligheten til å ha egne meninger og ta egne valg. Du blir formet av Gud om du lar deg bli formet av Gud. Jeg har vært kristen siden jeg var rundt 13 år og har sagt til Gud gjennom bønn at han må hjelpe meg til å gjøre det riktige i situasjoner. Jeg kan ha et enormt temperament og det er noe som av og til plager meg fordi jeg føler jeg vil være voldelig med folk som ikke oppfører seg bra. For en stund siden ble min kjæreste utsatt for uprovosert vold og siden han var både beruset og sjokkert bare stod han der uten reaksjon. Min reaksjon var da selvsagt at jeg så rødt, men uten at jeg på noen måte tenkte over det stilte jeg meg opp foran personen som slo og de andre rundt som oppfordret personen til det og spurte dem hvorfor de følte de skulle slå mennesker de ikke kjente eller som hadde gjort noe mot dem. Gav dem en skikkelig skjennepreken om voldsbruken. Og de bare stod der helt sjokkerte fordi jeg hverken var voldelig tilbake eller på noen måte var redd dem. Og de hørte på hva jeg sa og stod og nikket. Min normale reaksjon med mitt temperament ville ha vært å slått tilbake (jeg har i grunn drevet med kampsport i tillegg, så det er ikke noe problem for meg å bryte armen til noen rett av f.eks). Men jeg tror jo på Gud og tror Gud former oss om vi ønsker å bli formet av Han og jeg tror derfor jeg rett og slett har blitt formet til å ikke bruke vold. Så nå håper jeg at du forstår logikken i dette og håper at du respekterer at andre tror på andre ting enn deg Noe mer du lurer på? Anonymous poster hash: 3654e...bf1 Flott at du føler deg hjulpet av "gud" til å bli et bedre menneske. Jeg er ateist. Jeg hjelper mange. Jeg er trofast mot min kone. Jeg er snill mot folk. Jeg sender penger til veldedighet. Merkelig at jeg kan gjøre alle disse tingene uten en "gud". Men at du trenger en "gud" for å styre sinnet ditt. Du kunne sikkert fått samme eller bedre hjelp av en psykolog.Anonymous poster hash: 1c36b...341 3
Gjest Mocchhaa Skrevet 4. mai 2015 #254 Skrevet 4. mai 2015 (endret) Slaveriet var avskaffet i Israel da han levde, så det var ikke et aktuelt tema. Det var mye slaveri på den tiden da jesus levde. Og han viste helt klart om det, men sa aldri noe om det, selvom han viste at ett ord fra han, ville bety at tusenvis av mennesker ikke trengte å lide, i de neste århundrer. Du burde lese linkene jeg la med. http://pathofthebeagle.com/2011/10/20/what-did-jesus-say-about-slavery/ http://archive.churchsociety.org/crossway/documents/Cway_102_Slavery1.pdf Endret 4. mai 2015 av Mocchhaa
Testosteron Skrevet 4. mai 2015 #255 Skrevet 4. mai 2015 Og hvordan kan det være å ikke støtte slaveri? 1. Kor. 7.20: "Enhver skal forbli der han var da han ble kalt. 21 Ble du kalt som slave? La ikke det bekymre deg! Men kan du bli fri, så velg heller det. 22 For den som var slave da Herren kalte ham, er Herrens frigitte, og den som var fri da han ble kalt, er Kristi slave. 23 Dere er kjøpt, og prisen betalt. Så bli ikke slaver av mennesker. 24 Mine søsken, enhver skal forbli der han var da han ble kalt, og være der for Gud."
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2015 #256 Skrevet 4. mai 2015 1. Kor. 7.20: "Enhver skal forbli der han var da han ble kalt. 21 Ble du kalt som slave? La ikke det bekymre deg! Men kan du bli fri, så velg heller det. 22 For den som var slave da Herren kalte ham, er Herrens frigitte, og den som var fri da han ble kalt, er Kristi slave. 23 Dere er kjøpt, og prisen betalt. Så bli ikke slaver av mennesker. 24 Mine søsken, enhver skal forbli der han var da han ble kalt, og være der for Gud." Og dermed så støtter jo teksten din slaveri. "Kan du bli fri så velg heller det".... Dette betyr jo bare at hvis du kan bli fri så er det å fåretrekke, dette visste de jo fra før....Anonymous poster hash: 1c36b...341
Testosteron Skrevet 4. mai 2015 #257 Skrevet 4. mai 2015 Og dermed så støtter jo teksten din slaveri. "Kan du bli fri så velg heller det".... Dette betyr jo bare at hvis du kan bli fri så er det å fåretrekke, dette visste de jo fra før.... Nei. Den gjør jo ikke det når den anbefaler friheten for dem som er slaver, og hva skal kristne slaver gjøre hvis de ikke kan bli fri? Hvilke alternativer har de?
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2015 #258 Skrevet 4. mai 2015 Nei. Den gjør jo ikke det når den anbefaler friheten for dem som er slaver, og hva skal kristne slaver gjøre hvis de ikke kan bli fri? Hvilke alternativer har de? Når du er "guds" sønn og ikke klarer å frigjøre slaver og fordømme slaveri, er du pokker ikke mye imot slaveri. Er som å si til voldtektsoffre: hvis du kan unngå å bli voldtatt, så prøv heller det....Anonymous poster hash: 1c36b...341
Gjest Whatevz Skrevet 4. mai 2015 #259 Skrevet 4. mai 2015 Ikke religiøs. Men håper at det er mer til livet enn det vi ser. Og grunnen er vel mest pga døden. Tanken på å aldri få møte foreldrene sine igjen eller andre jeg har mistet er tungt. Så jeg håper at det er mer etter døden. Men religiøs er jeg ikke 1
Gjest Mocchhaa Skrevet 4. mai 2015 #260 Skrevet 4. mai 2015 1. Kor. 7.20: "Enhver skal forbli der han var da han ble kalt. 21 Ble du kalt som slave? La ikke det bekymre deg! Men kan du bli fri, så velg heller det. 22 For den som var slave da Herren kalte ham, er Herrens frigitte, og den som var fri da han ble kalt, er Kristi slave. 23 Dere er kjøpt, og prisen betalt. Så bli ikke slaver av mennesker. 24 Mine søsken, enhver skal forbli der han var da han ble kalt, og være der for Gud." Så det du egentlig sier er at bibelen støtter jo slaveri. Om alle bare skal være slik de er, så er jo det støtting av slaveri. Ble du født som slave, så skal du være slave, med andre ord.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå