Gå til innhold

Ønsker ikke besøk av stemor etter fødsel.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva skjer med å ikke prate sammen? HVORFOR oppfører hun seg slik? Hvordan er du mot henne? Noe er i gjerde hvertfall. Kommunikasjon er utrolig viktig, hvis ikke blir det som dette. Bare sure miner og fiendtligheter Anonymous poster hash: ac3a8...863

Jeg vet ikke hvorfor hun er slik. Vet hun og min søster har hatt uenigheter, men jeg har ikke hatt det tidligere. Og har det ikke nå heller, men liker ikke at hun har endret seg sånn det siste året. Derfor ønsker jeg at hun kommmer på et senere tidspunkt. Jeg ønsker at dette skal være en fin opplevelse :)

Anonymous poster hash: 391a3...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke sikkert hun var sur sist hun var på besøk. Hvis jeg blir usikker blir jeg også stille og virker kanskje sur.Kanskje hun følte du var avvisende mot henne? En sak har alltid to sider. Og jeg synes du virker utrolig lite inkluderende. Anonymous poster hash: 018b8...c83

Hun var ikke stille. Kjeftet og kom med kvasse kommentarer heletiden. ( ikke overfor meg, men faren min) sånt lager dårlig stemning.

Anonymous poster hash: 391a3...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er stemor slik som "svigermor fra helvete" beskrives.

Blander seg inn i ALT, og bare krever og krever uten å bidra med en dritt.

Typen til å være på besøk en uke, der hun hver gang jeg ber henne dekke bordet f.eks svarer med "nei, jeg er jo gjest". Er vi jos dem derimot er hun den første til å påpeke at "det er ikke spesielt hyggelig å invitere dere når du ikke tilbyr deg å dekke bordet en gang".

Det verste er at hun kom inn i familien som pappas elskerinne. Jeg fant det ut ved et uhell, og da oppsøkte hun meg på skolen og truet meg til å holde det hemmelig for mamma, ellers "skulle jeg få angre!"

Avhengig av hva slags forhold du har til denne damen synes jeg det er helt legitimtå ikke ville ha besøk den første tiden. Hos oss fikk pappa komme en liten tur, men uten henne.

Man har nok meg seg og sitt de første dagene etter en fødsel om ikke man skal måtte hanskes med folk man ikke vil ha på besøk i tillegg.Anonymous poster hash: d3afe...e9d

Det problemet har ikke jeg. Hun ønsker å være hjelpsom, men kanskje har hun problemer? Ikke vet jeg. For meg blir det bare vanskelig :)

Anonymous poster hash: 391a3...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet med å la henne stikke innom. Mannen din får hjelpe til og "husje" folk ut dersom det er plagsomt med gjester for mye av tiden. Anonymous poster hash: 33eb4...ecf

Problemet er jo at familien bor langt unna, og vi ønsker jo å gi de nærmeste tak over hodet når de kommer. Ser ikke noe problem i at hun kan komme på besøk et par uker enere :)

Anonymous poster hash: 391a3...1a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem var ikke med da de kom for å hjelpe oss? Jo hun!! Kjenner jeg blir sint, for jeg ønsker ikke denne opplevelsen når jeg ligger på barsel. Hva gjør jeg? Vil jo ikke gjøre folk sur, men føler det vi ønsker er viktigst?

Anonymous poster hash: 391a3...1a2

Skjønner veldig godt at hun ikke kom. Du hadde jo gjort det klart og tydelig at du ikke ville ha henne der. Da skjønner jeg ihvertfall ikke hvorfor du blir sur når hun ikke kommer.

Anonymous poster hash: 274ce...f54

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er fult inkludert! Men hun må ikke være med på ALT! Hun bor ikke sammen med min far og det virker ikke som om de har det så godt isammen. Hun går jo bare rundt å hakker på ham når jeg er på besøk der. :)

Anonymous poster hash: 391a3...1a2

Det er uvesentlig hvordan forholdet er dem imellom. Det er opp til din far å evt. bryte av med henne om han er ulykkelig, men så lenge de er sammen får du anta at han er lykkeligere med henne enn uten.

Og så lenge han har det bra, burde du bidra med å innlemme henne i familien, om ikke annet så som et tegn på at du aksepterer hans valg. Det er selvsagt vondt for ham også å måtte takle uroen rundt dette.

Det spiller ingen rolle om din mor er hyggelig mot henne eller om hun er "velkommen et par uker etter", du sender tydelige signaler ved å invitere andre inn men ikke henne i barselperioden.

Jeg signerer flere over at det virker som om du trenger en holdningsendring. Når foreldre skiller seg og finner seg nye partnere, så er disse partnerne innlemmet i egen familie. Man velger ikke sin egen familie og man må iblant svelge en del kameler og anstrenge seg på vegne av fellesskapet.

Sannheten er at dersom hun var biologisk del av familien hadde du og flere ansett det som veldig spesielt å stenge henne ute fra barsel, til tross for hennes negative egenskaper. Tankegangen om at blod er tykkere enn vann gjelder faktisk ikke lenger med de moderne familiene vi har i dag.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke hvorfor hun er slik. Vet hun og min søster har hatt uenigheter, men jeg har ikke hatt det tidligere. Og har det ikke nå heller, men liker ikke at hun har endret seg sånn det siste året. Derfor ønsker jeg at hun kommmer på et senere tidspunkt. Jeg ønsker at dette skal være en fin opplevelse :)

Anonymous poster hash: 391a3...1a2

Nei, du vet ikke. SNAKK med henne. Du kommer utrolig langt med en samtale, skal jeg si deg. Tror egentlig ikke hun er problemet, heller deg ut fra dette innlegget

Anonymous poster hash: ac3a8...863

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner veldig godt at hun ikke kom. Du hadde jo gjort det klart og tydelig at du ikke ville ha henne der. Da skjønner jeg ihvertfall ikke hvorfor du blir sur når hun ikke kommer. Anonymous poster hash: 274ce...f54

Jo hun kom. Sto på døra den dagen vi skulle flytte. Fin hun ville hjelpe, men det var ikke behov for det. Ikke hadde vi ordnet overnatting til henne heller...

Anonymous poster hash: 391a3...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du vet ikke. SNAKK med henne. Du kommer utrolig langt med en samtale, skal jeg si deg. Tror egentlig ikke hun er problemet, heller deg ut fra dette innlegget Anonymous poster hash: ac3a8...863

Jeg tror det er faren min som er problemet. Han er en stor tøffel ;)

Anonymous poster hash: 391a3...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ca 4 uker har jeg termin og får mitt første barn. Dette blir mine foreldres første barnebarn og det er stor stas! :)

Jeg bor ikke i samme by som mine forelde og de er skilt, men har et bra forhold seg imellom. Gleder meg stort å vise dem deres første barnebarn. Problemet er bare pappas kjæreste. Han får altså ikke dra noe sted uten henne, og jeg ønsker ikke at hun skal komme på barselbesøk de første ukene etter at barnet er født. Det viktigste er at den nærmeste familien får hilst på, og at vi får ro!

For ca. En mnd. siden flyttet jeg og min kjære inn i ny bolig og vi hadde avtale om at min far og bror skulle komme å hjelpe oss. Pappa ringte et par dager før de skulle komme og lurte på om kjæresten hans kunne bli med. Jeg sa vi kun hadde overnattingsplass til de to og ønsket kun de på besøk den helgen. Dagen etter fikk jeg en lang sur sms fra henne om at hun burde få være med å vaske kopper! Jeg sa vi har oppvaskmaskin i den nye leiligheten og at det ikke var nødvendig da vi bare hadde planer om å få flyttet de tunge tingene denne helgen. (Hun har kroniske smerter og kan ikke bære tungt). Men hvem var ikke med da de kom for å hjelpe oss? Jo hun!! Kjenner jeg blir sint, for jeg ønsker ikke denne opplevelsen når jeg ligger på barsel. Hva gjør jeg? Vil jo ikke gjøre folk sur, men føler det vi ønsker er viktigst?

Anonymous poster hash: 391a3...1a2

Du fremstår veldig lite inkluderende og kjip. Sorry, men dette blir for dumt. Respelter at faren din har gått videre i livet.

Anonymous poster hash: 240d7...261

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bestemmer du veien videre. Avviser du henne nå, og ikke prater med henne, kommer hun også sikkert til å gi blaffen i ungen etter hvert . Dermed blir vel også sikkert faren din mindre tilstede fremover.

Synes det lukter litt surt hvis bare han får komme, sikkert med en fin gave.

Man må også selv svelge noen kameler for å få der bedre på sikt.



Anonymous poster hash: 018b8...c83
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes stemor er å ta litt hardt i, når det er kjæresten til far, de bor ikke sammen, og "barnet" er så voksent at det får barn selv.

Fars kjæreste er ikke fars livspartner, enda. Det er en som kanskje blir det. Kjærestestatus gir ingen rett til å valse inn i det mest private hos kjærestens familie (som er etablert i egne hjem) og til og med barseloppholdet til kjærestens datter. Ny kjærestes rolle er ikke å trenge seg på. Relasjoner skal ha tid til å utvikle seg, i gjensidig respekt.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo hun kom. Sto på døra den dagen vi skulle flytte. Fin hun ville hjelpe, men det var ikke behov for det. Ikke hadde vi ordnet overnatting til henne heller...

Anonymous poster hash: 391a3...1a2

hvorfor kan hun ikke sove i samme seng som din far?

Anonymous poster hash: 240d7...261

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man nettop har brukt timesvis på å klemme ut et nytt menneske burde man ikke da også ha rett til å få velge hvem man ønsker besøk av? Hvorfor skal farens nye kjæreste få bli med når ingen av de tre andre foreldrene tar med sine nye partnere? Har ikke fått barn selv, men jeg kan godt forstå at TS ikke ønsker å fylle rommet med gud og hvermann rett etter fødsel - synes dere er unødvendig streng her nå. Ja, hun har kanskje gjort ett og annet feil tidligere, men hun sier jo selv at fars nye kjæreste gjerne må komme på besøk senere.. Hvis jeg, den dagen jeg får barn, må ta inn hele forbanna slekta de første fordi folk ikke respekterer ønskene mine så kommer jeg til å bli fly forbanna..



Anonymous poster hash: 7defa...9fc
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, hvor slitsomt mener dere det er å få barselbesøk etter en normal fødsel? Det er ikke sånn at besøket står utenfor døra og venter når du kommer på barsel og slår seg ned i timer og forventer oppvartning. Det vanlige er at de kommer og gratulerer og ser på babyen og prater litt. Om man synes det drar ut og man blir sliten så er det bare å si i fra at du trenger å hvile. Skulle jo tro at det var rene invasjonen på barsel, jo.



Anonymous poster hash: b8134...526
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde mye stress rett etter fødselen pga kokoe svigerforeldre, det var ekstremt slitsomt så jeg fikk ikke melka i gang og det ble for mye for meg så jeg ble deprimert. Vi hadde informert svigers, mannens søsken, mine foreldre og mine søsken om at vi kanskje ikke ønsket besøk den første uken men kom til å se det an, alle aksepterte det bortsett fra svigers, de ble rasende. Selv om vi forklarte at det gjelder alle, også mine foreldre. Når ungen var ute så var han syk og jeg hadde hatt en lang fæl fødsel men det ga de blaffen i, de maset og maset og kjeftet og kjeftet. Men det blir likt neste gang jeg skal føde, svigers betemmer ikke over oss. Jeg syns at den som skal føde skal bestemme hvem de vil møte de første par ukene, så absolutt! Det sa jordmora mi til meg så var hun som fikk meg til å skjønne at det kunne være lurt med fred og ro de første ukene. Sykehuset her har den regelen om at kun barnefar og barn man har fra før av får komme på besøk, nettopp så kvinner som nettopp har født skal slippe masse besøk, og etter de innførte det har blitt mye færre kvinner med ammetrøbbel. Nei det er ikke egoistisk å ikke ville ha hvem som helst på besøk etter fødselen. Om din far ikke bor med dama si så er ikke forholdet seriøst ennå og hun er ikke din stemor. Hadde kjæresten min skulle blitt bestefar så hadde jeg selvfølgelig ikke forventet å komme på barselbesøk, hadde vært noe annet om vi hadde vært gift og bodd sammen i flere år.

Så jeg syns at du TS skal få bestemme det du vil, er du som skal føde, så kan din stemor bestemme besøk om hun skal føde (er sikkert for gammel men men). Men vær obs på at helvette kan bryte løs da, er lurt å forvente det og heller bli lettet om det går helt fint. Lykke til! :)

Anonymous poster hash: a97e1...c8e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

hvorfor kan hun ikke sove i samme seng som din far? Anonymous poster hash: 240d7...261

Jo det kunne hun jo, men vi har bare et gjesterom med enkeltsenger. Det endte jo med at broren min måtte ligge på gulvet... Ikke så festlig etter en lang dag med bæring :)

Anonymous poster hash: 391a3...1a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man nettop har brukt timesvis på å klemme ut et nytt menneske burde man ikke da også ha rett til å få velge hvem man ønsker besøk av? Hvorfor skal farens nye kjæreste få bli med når ingen av de tre andre foreldrene tar med sine nye partnere? Har ikke fått barn selv, men jeg kan godt forstå at TS ikke ønsker å fylle rommet med gud og hvermann rett etter fødsel - synes dere er unødvendig streng her nå. Ja, hun har kanskje gjort ett og annet feil tidligere, men hun sier jo selv at fars nye kjæreste gjerne må komme på besøk senere.. Hvis jeg, den dagen jeg får barn, må ta inn hele forbanna slekta de første fordi folk ikke respekterer ønskene mine så kommer jeg til å bli fly forbanna..

Anonymous poster hash: 7defa...9fc

Det er jo ikke poenget. Det er ikke snakk om å få "Gud og hvermann" inn på barsel. Det er snakk om å bevisst utestenge kun ett menneske fordi hun ikke liker vedkommende, og hvilke signaler dette sender. Det forverrer antakelig et allerede betent forhold, og er vanskelig også for hennes far.

Hvor lenge og ofte hun vil ha andre inn på barsel er helt opp til henne selv. Det er forskjellsbehandlingen ang. kun ett familiemedlem som er problemet her.

Anonymous poster hash: 33eb4...ecf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss! En tråd der folk plutselig står på stemors side! Det er langt mellom de trådene for tiden. Forsåvidt er hun vel ikke stemor heller, men fars kjøreste. Da blir hun jo ikke stemor til en voksen kvinbe. Og denne voksne kvinnen må selv få bestemne hvem hun vil ha besøk av etter fødsel.

Endret av LukaFrost
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke poenget. Det er ikke snakk om å få "Gud og hvermann" inn på barsel. Det er snakk om å bevisst utestenge kun ett menneske fordi hun ikke liker vedkommende, og hvilke signaler dette sender. Det forverrer antakelig et allerede betent forhold, og er vanskelig også for hennes far. Hvor lenge og ofte hun vil ha andre inn på barsel er helt opp til henne selv. Det er forskjellsbehandlingen ang. kun ett familiemedlem som er problemet her. Anonymous poster hash: 33eb4...ecf

Det handler ikke om å utestenge noen. Det handler om at vi ikke ønsker besøk av hele slekten med en gang babyen har kommet. Ingen fra fares familie kommer til å ta med sine parnere med det første. Derfor tenkte jeg det var greit å gjør det likt med min familie. Problemet er at hun MÅ alltid være med. Og jeg vet ikke hvordan jeg skal få sagt det uten at det blir feil. Har prøvd å si det til faren min, men han er alt for konfliktsky til å ville ta opp temaet. Problemet er jo at det er de to som alltid har gnissninger seg imellom og det blir ikke hyggelig for andre i rundt dem! :)

Anonymous poster hash: 391a3...1a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...