Gå til innhold

Hvordan straffe en 4-åring?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Du, TS, skriver ingenting om du er alene med barnet, eller har noen å dele barnets varierende humør med. Det er stor forskjell på å være to eller bare en , når barn setter seg på bakbeina. Da føles alle god råd som en ytterligere belastning, for en har bare sin egen tid og energi, og den er som kjent ikke evigvarende.

Barn er, som alle mennesker, forskjellige av natur. Mine to f eks, er helt motsatte. Eldste lot seg lede og veilede uten noe problem, ham oppførte seg helt greit. Lå aldri på gulvet i butikken og skrek på bolle, lot seg enkelt kle på i barnehagen, og har frem til tenåringstiden nylig "tok han" vært meget enkel (hvordan det er nå er annen historie, men jeg tenker : det går over, veggen står fortsatt....)

Yngstemann er helt motsatt. Mer egenvilje og evne til å holde ut for å få viljen sin skal du lete lenge etter. Han har virkelig satt tolmidheten min på prøve mange ganger (jeg er alene). Men jeg har, etter en del rpøving og feiling, funnet ut at å irettesette i "full offentlig" ikke er tingen. Det går på guttens selvfølelse løs, og skaper bare mer motstand. Men så snart vi er alene, da sier jeg "Før du får gjøre noe annet, så skal du og jeg snakke sammen". Og så gjør vi det. Noen ganger fungerer det, noen ganger ikke, men ting går ihvertfall fremover. Noen ganger må jeg inngå avtale, f eks, "Gjør du .... igjen, blir konsekvensen ....". Og jeg er veldig konsekvent. Har jeg sagt "Smeller du med døren en gang til, så tar jeg den vekk", ja , så har jeg faktisk hengslet den av. Han måtte til og med hjelpe til....

Så , TS , er du alene, og føler at dette går over hodet på deg, så be om hjelp. Husk at barnets opplevelse av seg selv formes nå, og hvordan du og han takler denne perioden sammen, har stor betydning for hva han føler om seg selv. Og trøst deg med at det faktisk som hovedregel går over, og det er ihvertfall bedre at barnet ønsker å bli selvstendig enn at det ikke vil løsrive seg.

Endret av LouiseD
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, hvordan straffer man egentlig en soon-to-be-4-åring, som trasser og har sinne utbrudd for de minste ting?

Det begynner å bli ett stort problem. Hjemme går det greit, her straffes dårlig oppførsel med å bli sendt på rommet til barnet har roet seg og er klar for å si unnskyld, for å enten ha sagt noe stygt eller vært fysisk mot meg.

Utenfor hjemmet er det verre. Når vi handler og barnet får utbrudd, kan jeg ikke straffe med at "nå går vi ut i bilen", fordi vi har ikke bil.

Når vi skal gå fra barnehagen, har vi heller ikke tid til lange trassutbrudd, ettersom vi skal rekke buss.

Leste ett tullete innlegg idag om hvordan å hanskes med barns trass; at man skal la de holde på å heller snakke om det etterpå når barnet er rolig. Det har vi ikke tid til.

Og både familie og venner som har bevitnet ett av utbruddene, mener også at det må tas tak i med engang, så ikke barnet får være "sjefen" å holde på som h*n vil.

Lurer på hva jeg gjør feil?! Hva gjør dere?

Anonymous poster hash: 070c0...c4e

Du få tak i boken;de utrolige årene. Det er også et kursved samme navn som kommunene tilbyr.

Anonymous poster hash: f698e...106

Skrevet

Tar ungen under armen å går.

Det er en løsning. Eller motsatt : yngste min ville aldri bli med hjem når jeg kom i barnehagen for å hente, for da hadde han ikke lekt ferdig sa han. Jeg visste at de han lekte med gikk 15 - 30 minutter etter oss, men det hjalp ikke å si det til han. Så en dag sa jeg "OK, da blir du da. Så henter pappa deg". Ungen lykkelig og fornøyd, helt til han oppdaget at pappa hentet ett minutt før stengetid, og da hadde han sittet der ensom og uten lekevenner i en time... Etter det kom han med en gang....

Anonymous poster hash: 6228e...142

• Liker 3
Skrevet

Dagens småbarnsforeldre er også helt på bærtur. Lar ungene får gjøre hva faen de vil. Det er barna som bestemmer i hjemmet i dag. Jeg kjefter vertfall på de og kommer alltid til å gjøre det.

jeg håper du har minimal kontakt med barn. Det er jo greit at du ikke kan noen ting om barn og psykologi, men at du aktivt tar på deg rollen som oppdrager med kjeftinga di er ikke bra.
Skrevet

Det er en løsning. Eller motsatt : yngste min ville aldri bli med hjem når jeg kom i barnehagen for å hente, for da hadde han ikke lekt ferdig sa han. Jeg visste at de han lekte med gikk 15 - 30 minutter etter oss, men det hjalp ikke å si det til han. Så en dag sa jeg "OK, da blir du da. Så henter pappa deg". Ungen lykkelig og fornøyd, helt til han oppdaget at pappa hentet ett minutt før stengetid, og da hadde han sittet der ensom og uten lekevenner i en time... Etter det kom han med en gang....

Den var slem.

Anonymous poster hash: 9dae7...c8c

Skrevet

Led oppmerksomheten over på noe annet.

Og hvis barnet slår seg helt vrang på butikken kan du jo si "nå går vi". I forkant kan du snakke om at dere går fra butikken dersom barnet hyler eller legger seg ned.

Skrevet

Den var slem.

Anonymous poster hash: 9dae7...c8c

Den var effektiv :gullengel: Og han fikk jo lekt litt ekstra ....

• Liker 7
Skrevet

Gjør som dere vil mødre! Men de får ikke bråke eller oppføre seg jævlig i nærheten av meg! Lurer på hvor mange drittunger jeg har kjeftet på de siste åra! Da holder de kjeft, og da koser jeg meg. Jeg liker ikke ville unger, enkelt og greit. Kan ikke fordra de.

Da har du et lite problem, siden de fleste barn bråker av og til.

Gjest Daenerys
Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for spekulasjoner og oppfordring til lovbrudd.

Daenerys, mod.

Endret av Daenerys
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Trodde jeg aldri skulle si meg enig med deg i noe, men dette er faktisk en veldig god artikkel.

Synd at ikke flere foreldre tar seg tid til å lese litt litteratur, fremfor å kjefte ned ungen når han/hun er i ferd med den naturlige løsrivelsesprosessen.

Selvfølgelig finnes det unntak hos barn også, men i stor grad er psykologien hos barn generell og universell

Du er antakelig enig med meg i det meste, du bare liker ikke måten jeg uttrykker meg på.

Skrevet

jeg håper du har minimal kontakt med barn. Det er jo greit at du ikke kan noen ting om barn og psykologi, men at du aktivt tar på deg rollen som oppdrager med kjeftinga di er ikke bra.

Barn er jo overalt!! Kan ikke gå ut uten det kommer ville snørrunger hylende! Dagens småbarnsmødre kan ikke akkurat så mye de heller om barn. De aller fåeste.

Skrevet

Dette er jeg ikke enig i. Barnet blir sendt på rommet fordi dette er hans/hennes plass, og der han h*n rase fra seg. Det er verre å ha et eget "strafferom". DET skaper frykt.

Anonymous poster hash: d08d8...b3e

Det var ikke det jeg mente! men versegod, vri og vreng på det jeg sa! Nå har det seg slik at når man bruker soverommet som straff skaper det dårlige assosiasjoner på sikt. En ting er å be barnet rase fra seg på rommet, men det nytter ikke straffe dem på den måten, det virker mot sin hensikt. Så du må gjerne sitte og skrive om "starfferom" - aldri hørt noe så dumt! Om du tar deg tid til å lese og tenke over det jeg skrev så forstår du hva jeg mener. Nevner også PMTO som er super veiledning for foreldre som har problemer med barn i trass. Mor og barn har her kommet inn i en ond sirkel, kan være greit emd litt veiledning for å komme ut av det. Så vil jeg vennlisgt be deg om å ikke legge ord i min munn (les strafferom) da jeg aldri har skrevet eller nevnt det overhodet, jeg sa at romstraff virker mot sin hensikt på sikt og skaper dårlige assosiasjoner. Ikke sammenlign meg med gale kidnappere som stenger inne barn på "strafferom".

Anonymous poster hash: 79cab...082

• Liker 1
Skrevet

Å herregud, så klart straffer man ulydige barn. Skjemmer du de bort så blir de monstre i stedet for barn. Skal de bare får gjøre som de vil for deg? De tåler såpass.

La h*n stå et sted, i nærheten av deg så klart og du sier h*n må stå der i 4 min eller til h*n er ferdig å sutre/har roet seg. Løper h*n bort eller bort til deg så setter du h*n på plass igjen og gir 4 nye minutter. Du sier så lenge h*n ikke står i ro der så går det mye lengre tid. Etter 4 min så må h*n be om unnskyldning ellers blir det 4 nye minutter. Minuttene etter hvor gammel ungen er.

Det har jeg sett ei venninne gjør med ungen sin, hun har lært det fra supernanny eller hva søren :P På tv.

Ungen hennes hører mer på henne nå.

Veldig mange bruker timeout FEIL, de har bare sett det på tv, men aner ikke hvordan de skal bruke det i praksis. Nabodama her starta å jobbe i en bhg her i nærheten for et par år siden, og der brukte de timeout OFTE igjennom dagen, på helt feil måte! Hun måtte kurse dem i hvordan dem skulle bruke det rikitg og når det passa å bruke det.

• Liker 1
Skrevet

Vil oppfordre TS til å ta en telefon til kommunen og få info hva de tilbyr av foreldreveiiledning. Helsestasjonen kan ha flere uliek tilbud, mange kommuner har også PMTO veileder. Alt dette er gratis veiledning. Lurt å ta tak i det nå slik at dere kan ha flest fine hverdager og mindre kjeft/straff/hyl/skrik osv.

• Liker 3
Skrevet

Lurer på hva som er så jævlig med timeout? Det er mange som driver med det, og folk som kan om barneoppdragelser har sagt at det er en bra ting! Barnet blir ikke skadet av å sitte i noen min å tenke over hva h*n har gjort! Herregud altså..

Unnskyld meg, men det skinner veldig igjennom at dette er HUMMELS som har skifta bruker! Kjenner igjen holdninger ovenfor barn med skriking og hvordan du snakker.

• Liker 9
Gjest RompeRusk
Skrevet

Du er antakelig enig med meg i det meste, du bare liker ikke måten jeg uttrykker meg på.

:skratte:

Skrevet

Unnskyld meg, men det skinner veldig igjennom at dette er HUMMELS som har skifta bruker! Kjenner igjen holdninger ovenfor barn med skriking og hvordan du snakker.

Ja det stemmer. Det er min andre bruker. ;)

Skrevet

foreldrene mine pleide å gi meg "timeout" hver eneste gang jeg gjorde noe feil. Nå er jeg fornøyd med at det fikk meg til å bli en "snill unge"

Anonymous poster hash: ef4cd...9af
Skrevet

Ja det stemmer. Det er min andre bruker. ;)

Fatter ikke at du kan sitte og skrive slik du gjør og forvente støtte på alt det syke du legger ut! Du må snart gå i deg selv og ta tak i livet ditt!

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...