Gjest Kili Skrevet 10. januar 2015 #21 Skrevet 10. januar 2015 (endret) Vi Jar aldri kjeftet på vårt barn eller straffet det noe særlig. Hun har likevel aldri gitt oss grunn til å heve stemmen. Vi snakker til henne og forklarer hvorfor det hun gjør er feil. I butikken har hun vært vrang én gang, men da sa vi fint hvorfor hun ikke fikk godteriet, og hun sluttet å mase ever since... En trenger ikke bruke noe annet enn kommunikasjon. Vi er to pedagoger i hjemmet, og ungen har blitt veldig reflektert og høflig uten andre midler enn samtaler som inneholder ordet «hvorfor».Anonymous poster hash: 5444c...54f Så klart skal ikke unger som oppfører seg fint bli kjeftet på. Heller ikke de som har oppført seg dårlig en eller to ganger. Bare gi beskjed at slik oppførsel er ikke tillatt der og da. Men de som aldri roer seg og gang på gang oppfører seg grusomt fortjener straff! Endret 10. januar 2015 av Tissefant
79kreps Skrevet 10. januar 2015 #22 Skrevet 10. januar 2015 Første jeg reagerer på er at du flere ganger skriver "det har vi ikke tid til". Kanskje det er dette som er bakgrunnen, at du har for lite tid til barnet, og at det derfor oppfører seg som det gjør for å få oppmerksomhet? 6
Gjest RompeRusk Skrevet 10. januar 2015 #23 Skrevet 10. januar 2015 Bare la ungene herje på å bestemme over dere, men hvis noen unger plager meg på butikker så får de høre meg vertfall. Jeg er IKKE redd for å ta unger. Gir faen i om foreldrene drar til meg for jeg kjefter på de dakars små gullungene. Har fått så nok av UFORDRAGELIGE unger ute på butikker osv.. Hjemme hos de selv kan de få rive ned huset hvis du vil. Det går sikkert fint for noen å bare spørre ungen om de kan være rolig. De hører helt sikkert på det. Stakkars små kan jo ikke få straff. De blir jo ødelagt for livet av det. Oida.. det finnes flere alternativet enn enten å la barna herje fritt, eller å la de bli offer for timeout og kjefting 5
Gjest Kili Skrevet 10. januar 2015 #24 Skrevet 10. januar 2015 Oida.. det finnes flere alternativet enn enten å la barna herje fritt, eller å la de bli offer for timeout og kjefting Lurer på hva som er så jævlig med timeout? Det er mange som driver med det, og folk som kan om barneoppdragelser har sagt at det er en bra ting! Barnet blir ikke skadet av å sitte i noen min å tenke over hva h*n har gjort! Herregud altså.. 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #25 Skrevet 10. januar 2015 Første jeg reagerer på er at du flere ganger skriver "det har vi ikke tid til". Kanskje det er dette som er bakgrunnen, at du har for lite tid til barnet, og at det derfor oppfører seg som det gjør for å få oppmerksomhet? Jeg har mye tid og bruker mye tid sammen med barnet, lek osv. Jeg mener lite tid, i forma av at vi ikke har bil, så når vi er ett sted/skal ett sted, er det ting vi skal gjøre/rekke. Nå på vinteren, kan ikke trassen stå i veien for at hi skal rekke bussen f.eks, da den går 1-2 ganger i timen. TSAnonymous poster hash: 070c0...c4e 1
Teriyaki Skrevet 10. januar 2015 #26 Skrevet 10. januar 2015 Tenk konsekvens ikke straff. Hvis mitt barn slår seg totalt vrang når vi skal kle på i bhg, så må han bli med meg til yttergangen og kle på der. Da blir det veldig uhyggelig, og jeg må nærmest tvinge på han klær. Så snakker vi om det senere, og gutten lærer at dette var ikke hyggelig. Slår han så blir han tatt bort fra situasjonen og får ikke være med oss, fordi vi ikke vil ha han på feks fanget hvis man slår. Nekter han å kle på når vi skal ut, neivel. Da blir vi faktisk inne. Er det bare tull og tøv under kveldsdtellet, så får han en advarsel om at det ikke blir boklesing dersom han ikke hjelper til med å kle på og pusse tenner. Griser han bare ved matbordet, så blir faktisk maten tatt vekk. Og ja, hvis jeg overhode ikke kommer på en logisk konsekvens, så kan jeg gi han beskjed om å sette seg på en stol eller noe sånt, og at han får sitte der til han faktisk hører etter. Dette fungerer fint på vår gutt, men det aller viktigste er likevel å gi ros og oppmerksomhet for ønsket atferd. Det forsterker hans lyst til å gjøre det som er forventet av han. I tillegg så vil korte enkle samtaler om forventninger, hvordan man oppfører seg mot hverandre ha god hensikt. Funker også å snakke om konkrete situasjoner, og prøve å be gutten om å foreslå hva han heller kunne ha gjort. Min er tre år og to mnd, og det går helt fint å ha korte, enkle samtaler med han. Så må man også innse det at barn er barn. De har alle perioder hvor de ikke oppfører seg slik de burde. Det er en del av utviklingen. Min er veeeldig viljesterk, og kan seriøst være en håndfull. Desto viktigere å sørge for at han får nok positiv oppmerksomhet fra oss. 3
Gjest RompeRusk Skrevet 10. januar 2015 #27 Skrevet 10. januar 2015 Lurer på hva som er så jævlig med timeout? Det er mange som driver med det, og folk som kan om barneoppdragelser har sagt at det er en bra ting! Barnet blir ikke skadet av å sitte i noen min å tenke over hva h*n har gjort! Herregud altså.. En 4-åring har ikke på plass konsekventtenking, og timeout har derfor ikke så mye for seg. Det finne alltid såkalte eksperter som mener det ene og det andre, det vil ikke si at de har rett.. det finnes jo også barnepsykologer som mener at timeout er feil. Finnes sikkert folk som er "ekspert på barnepsykologi" som mener at både fysisk avstraffelse og grinekurer er bra, til sammenligning.. For øvrig kan jeg informere om at mine foreldre aldri har brukt kjeft, timeout eller husarrest. Så merkelig at jeg er høflig, hjelpsom og oppfører meg som få da.. 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #28 Skrevet 10. januar 2015 Gjør som dere vil mødre! Men de får ikke bråke eller oppføre seg jævlig i nærheten av meg! Lurer på hvor mange drittunger jeg har kjeftet på de siste åra! Da holder de kjeft, og da koser jeg meg. Jeg liker ikke ville unger, enkelt og greit. Kan ikke fordra de. Hvorfor gidder du å være engasjert her inne i en gruppe som stort sett dreier seg om barn, hvis du ikke kan fordra de?Anonymous poster hash: c755b...d10 3
Gjest Kili Skrevet 10. januar 2015 #29 Skrevet 10. januar 2015 (endret) En 4-åring har ikke på plass konsekventtenking, og timeout har derfor ikke så mye for seg. Det finne alltid såkalte eksperter som mener det ene og det andre, det vil ikke si at de har rett.. det finnes jo også barnepsykologer som mener at timeout er feil. Finnes sikkert folk som er "ekspert på barnepsykologi" som mener at både fysisk avstraffelse og grinekurer er bra, til sammenligning.. For øvrig kan jeg informere om at mine foreldre aldri har brukt kjeft, timeout eller husarrest. Så merkelig at jeg er høflig, hjelpsom og oppfører meg som få da.. Jeg kjenner en som fikk gjøre som han ville som barn, fikk aldri straff. I butikkene løp han rundt og hylte og skrek. Slo tilfeldige folk, og kalte de stygge ting. Mora bare ignorerte han. Han ble en stor mobber på skolen. Han mobbet meg i barneskolen. I ungdomskolen byttet han skole til en annen i nærheten. Han var like jævlig der. I dag er han narkoman, stjeler og har vert mye i fengsel. Mens søskenbarnet hans fikk alltid straff, til og med på rumpa, og han er en grei og rik kar i dag. Med skikkelig jobb, og stort hus og familie. Straff hjelper når ingenting annet hjelper. Endret 10. januar 2015 av Tissefant 1
Gjest Kili Skrevet 10. januar 2015 #30 Skrevet 10. januar 2015 Hvorfor gidder du å være engasjert her inne i en gruppe som stort sett dreier seg om barn, hvis du ikke kan fordra de?Anonymous poster hash: c755b...d10 For å gi beskjed at de får faen lære ungene sine folkeskikk! Ikke bare godsnakke med de. 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #31 Skrevet 10. januar 2015 For å gi beskjed at de får faen lære ungene sine folkeskikk! Ikke bare godsnakke med de. Hvilken kompetanse har du på barneoppdragelse og barnepsykologi? Dersom alt du kan vise til er anekdoter, supernanny og at du misliker støyende barn bør du holde deg unna slike tråder. Barneoppdragelse er for komplisert til at du kan synse ivei uten noen form for erfaring og kompetanse. Anonymous poster hash: 4a2f2...d7a 6
Gjest crazycatlady Skrevet 10. januar 2015 #32 Skrevet 10. januar 2015 Gi han tørrfisk i stedet for lørdagsgodt hver lørdag når han har oppført seg teit i uka, så tenker jeg pipen får en annen lyd. 4
Gjest RompeRusk Skrevet 10. januar 2015 #33 Skrevet 10. januar 2015 Jeg kjenner en som fikk gjøre som han ville som barn, fikk aldri straff. I butikkene løp han rundt og hylte og skrek. Slo tilfeldige folk, og kalte de stygge ting. Mora bare ignorerte han. Han ble en stor mobber på skolen. Han mobbet meg i barneskolen. I ungdomskolen byttet han skole til en annen i nærheten. Han var like jævlig der. I dag er han narkoman, stjeler og har vert mye i fengsel. Mens søskenbarnet hans fikk alltid straff, til og med på rumpa, og han er en grei og rik kar i dag. Med skikkelig jobb, og stort hus og familie. Straff hjelper når ingenting annet hjelper. Hva I alle dager vet vel du om disse enkelttilfellene? For alt du vet, kan gutt nr 1 hatt problemer som adhd, språkproblemer med det det kan medføre, tilknytnings og selvtillitsvansker, disponert for å lett få avhengighet. Straff vil kun gjøre vondt verre i et slikt tilfelle! Og gutt nr 2 som fikk ris på rumpa gjør meg så jævlig forbanna at jeg skal holde meg fra å skrive noenting som helst. Barn skal ALDRI straffes! Man bruker positiv ros, snakker ut om følelser, "hvorfor valgte du å gjøre det slik og sånn", kommer med forslag til problemløsning. Håper for guds skyld du aldri nærmer deg et barns oppdragelse 4
Gjest FuturePrimitive Skrevet 10. januar 2015 #34 Skrevet 10. januar 2015 Trassalderen finnes ikke. Det er bare du som forelder som gjør ting feil Les og lær http://m.db.no/2012/11/23/magasinet/jesper_juul/barn/familie/24514374/?www=1 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #35 Skrevet 10. januar 2015 Jeg har mye tid og bruker mye tid sammen med barnet, lek osv. Jeg mener lite tid, i forma av at vi ikke har bil, så når vi er ett sted/skal ett sted, er det ting vi skal gjøre/rekke. Nå på vinteren, kan ikke trassen stå i veien for at hi skal rekke bussen f.eks, da den går 1-2 ganger i timen. TSAnonymous poster hash: 070c0...c4e Da må dere reise hjemmefra litt før. Turen tar lengre tid, pga barnet er i denne fasen, og det må du bare innfinne deg med, frem til dere får løst dette. Anonymous poster hash: a36e3...ca1 1
Gjest RompeRusk Skrevet 10. januar 2015 #36 Skrevet 10. januar 2015 Trassalderen finnes ikke. Det er bare du som forelder som gjør ting feil Les og lær http://m.db.no/2012/11/23/magasinet/jesper_juul/barn/familie/24514374/?www=1 Trodde jeg aldri skulle si meg enig med deg i noe, men dette er faktisk en veldig god artikkel. Synd at ikke flere foreldre tar seg tid til å lese litt litteratur, fremfor å kjefte ned ungen når han/hun er i ferd med den naturlige løsrivelsesprosessen. Selvfølgelig finnes det unntak hos barn også, men i stor grad er psykologien hos barn generell og universell 3
Gjest Kili Skrevet 10. januar 2015 #37 Skrevet 10. januar 2015 (endret) Hvilken kompetanse har du på barneoppdragelse og barnepsykologi? Dersom alt du kan vise til er anekdoter, supernanny og at du misliker støyende barn bør du holde deg unna slike tråder. Barneoppdragelse er for komplisert til at du kan synse ivei uten noen form for erfaring og kompetanse. Anonymous poster hash: 4a2f2...d7a Jeg kan nå vertfall mer enn enkelte foreldre! Hvorfor ellers er dagens unger helt galne? Hva I alle dager vet vel du om disse enkelttilfellene? For alt du vet, kan gutt nr 1 hatt problemer som adhd, språkproblemer med det det kan medføre, tilknytnings og selvtillitsvansker, disponert for å lett få avhengighet. Straff vil kun gjøre vondt verre i et slikt tilfelle! Og gutt nr 2 som fikk ris på rumpa gjør meg så jævlig forbanna at jeg skal holde meg fra å skrive noenting som helst. Barn skal ALDRI straffes! Man bruker positiv ros, snakker ut om følelser, "hvorfor valgte du å gjøre det slik og sånn", kommer med forslag til problemløsning. Håper for guds skyld du aldri nærmer deg et barns oppdragelse Jeg har gått i klasse med han og mamma kjenner foreldrene hans, de er ikke helt god i hodet for de kalte han gullungen og sa han gjør aldri noe galt. Han har ikke hatt noen av de vanskene der. Hva han har nå vet ikke jeg. Han har vert voldelig så lenge jeg kan huske. Han har slått damene han har vert sammen med, og han har slått faren sin, og han har slått fremmede. Han slo som barn også. Hadde foreldrene straffet han og lært han vett i hodet så hadde han ikke vert voldelig og jævlig som barn! Helt sikkert ikke nå heller. Han gikk som 3-4 åring å skrek ut "jeg skal drepe mamma!". Om han visste hva det betydde vet ikke jeg. Veldig koselig unge.. Endret 10. januar 2015 av Tissefant
minister-mio Skrevet 10. januar 2015 #38 Skrevet 10. januar 2015 Jeg kan nå vertfall mer enn enkelte foreldre! Nei, vet du hva. Dette kan du virkelig veldig lite om. Du er helt på bærtur. 6
Missy1 Skrevet 10. januar 2015 #39 Skrevet 10. januar 2015 Jeg kjenner en som fikk gjøre som han ville som barn, fikk aldri straff. I butikkene løp han rundt og hylte og skrek. Slo tilfeldige folk, og kalte de stygge ting. Mora bare ignorerte han. Han ble en stor mobber på skolen. Han mobbet meg i barneskolen. I ungdomskolen byttet han skole til en annen i nærheten. Han var like jævlig der. I dag er han narkoman, stjeler og har vert mye i fengsel. Mens søskenbarnet hans fikk alltid straff, til og med på rumpa, og han er en grei og rik kar i dag. Med skikkelig jobb, og stort hus og familie. Straff hjelper når ingenting annet hjelper. Det er ikke noen som har sagt at det er riktig å totalt ignorere barnet sitt. Omsorgssvikt kalles det. Om man ignorerer negativ atferd og samtidig forsterker positiv atferd så er ikke dette resultatet. Det vil motivere barnet til å gjøre positive ting fordi det gir oppmerksomhet. At dette barnet har blitt en mobber kan fint forklares med at han søkte den oppmerksomheten han aldri fikk av mammaen sin. Ikke oppmerksomhet i form av straff for sine handlinger, men oppmerksomhet i det heletatt. Om man ikke blir sett uansett hva man gjør så vil man ofte velge handlinger som blir lagt merke til, altså i negativ retning. Jeg har tett samarbeid med flere instanser der de har eksperter på dette området og det anbefales alltid å ignorere negativ atferd og forsterke positiv atferd. Og gjett hva? Det virker. Men man må ha tålmodighet, være sterk og holde ut i kampene. Det hjelper ikke å ha gjort det en dag også slutte med det. Også er det ekstremt viktig å "ta barnet på fersken" i å gjøre positive ting. Det er viktig å gi oppmerksomhet på positiv atferd selv når barnet ikke har bedt om det. 3
Gjest Kili Skrevet 10. januar 2015 #40 Skrevet 10. januar 2015 Nei, vet du hva. Dette kan du virkelig veldig lite om. Du er helt på bærtur. Dagens småbarnsforeldre er også helt på bærtur. Lar ungene får gjøre hva faen de vil. Det er barna som bestemmer i hjemmet i dag. Jeg kjefter vertfall på de og kommer alltid til å gjøre det. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå