Gå til innhold

Hvordan straffe en 4-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, hvordan straffer man egentlig en soon-to-be-4-åring, som trasser og har sinne utbrudd for de minste ting?

Det begynner å bli ett stort problem. Hjemme går det greit, her straffes dårlig oppførsel med å bli sendt på rommet til barnet har roet seg og er klar for å si unnskyld, for å enten ha sagt noe stygt eller vært fysisk mot meg.

Utenfor hjemmet er det verre. Når vi handler og barnet får utbrudd, kan jeg ikke straffe med at "nå går vi ut i bilen", fordi vi har ikke bil.

Når vi skal gå fra barnehagen, har vi heller ikke tid til lange trassutbrudd, ettersom vi skal rekke buss.

Leste ett tullete innlegg idag om hvordan å hanskes med barns trass; at man skal la de holde på å heller snakke om det etterpå når barnet er rolig. Det har vi ikke tid til.

Og både familie og venner som har bevitnet ett av utbruddene, mener også at det må tas tak i med engang, så ikke barnet får være "sjefen" å holde på som h*n vil.

Lurer på hva jeg gjør feil?! Hva gjør dere?

Anonymous poster hash: 070c0...c4e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du gjør feil er at du gir barnet oppmerksomhet på feil ting. Negativ atferd bør ignoreres så langt det lar seg gjøre, og positiv atferd skal man forsterke ved å gi barnet oppmerksomhet på det.

Om du må ta barnet ut av den negative situasjonen så skal du gjøre det med så lite oppmerksomhet som mulig. Om barnet f.eks slår et annet barn så tar du barnet ditt stille og rolig vekk fra situasjonen også kan du evt snakke med barnet om det etterpå, når ting har roet seg og barnet er mottakelig.

Det nytter ikke å kjefte eller straffe med å gå på rommet. Barnet vil raskt se at måten å få oppmerksomhet på er å gjøre ting som foreldrene ikke syns noe om og da vil den negative adferden øke.

• Liker 4
Skrevet

Ja, hvordan straffer man egentlig en soon-to-be-4-åring, som trasser og har sinne utbrudd for de minste ting?

Det begynner å bli ett stort problem. Hjemme går det greit, her straffes dårlig oppførsel med å bli sendt på rommet til barnet har roet seg og er klar for å si unnskyld, for å enten ha sagt noe stygt eller vært fysisk mot meg.

Utenfor hjemmet er det verre. Når vi handler og barnet får utbrudd, kan jeg ikke straffe med at "nå går vi ut i bilen", fordi vi har ikke bil.

Når vi skal gå fra barnehagen, har vi heller ikke tid til lange trassutbrudd, ettersom vi skal rekke buss.

Leste ett tullete innlegg idag om hvordan å hanskes med barns trass; at man skal la de holde på å heller snakke om det etterpå når barnet er rolig. Det har vi ikke tid til.

Og både familie og venner som har bevitnet ett av utbruddene, mener også at det må tas tak i med engang, så ikke barnet får være "sjefen" å holde på som h*n vil.

Lurer på hva jeg gjør feil?! Hva gjør dere?

du burde ikke bruke soverommet som straff, det skaper dårlige assosiasjoner til rommet hans. Anbefaler deg å sjekke ut PMTO.

Anonymous poster hash: 79cab...082

• Liker 5
Skrevet

Og du må ta deg tid. Hvis du ikke har tid til å håndtere det på en god måte så blir du lettere stresset, noe som gjør situasjonen vanskeligere. Da må du sette av mer tid.

• Liker 1
Skrevet

Det finnes mye bra foreldreveiledning å få. Ta kontakt med helsestasjon eller barnevern.

• Liker 3
Skrevet

Gi ungen timeout uansett hvor dere er. Unger må lære seg å oppføre seg ute blant folk!!

• Liker 3
Skrevet

Man straffer ikke barn...

Anonymous poster hash: 2ec45...c43

• Liker 8
Skrevet

Ta fra ham iPad'en....

• Liker 1
Skrevet

du burde ikke bruke soverommet som straff, det skaper dårlige assosiasjoner til rommet hans. Anbefaler deg å sjekke ut PMTO.

Anonymous poster hash: 79cab...082

Dette er jeg ikke enig i. Barnet blir sendt på rommet fordi dette er hans/hennes plass, og der han h*n rase fra seg. Det er verre å ha et eget "strafferom". DET skaper frykt.

Anonymous poster hash: d08d8...b3e

• Liker 9
Skrevet

Gi ungen timeout uansett hvor dere er. Unger må lære seg å oppføre seg ute blant folk!!

Det er jeg enig i. Men hvordan?

TS

Skrevet (endret)

Man straffer ikke barn...

Anonymous poster hash: 2ec45...c43

Å herregud, så klart straffer man ulydige barn. Skjemmer du de bort så blir de monstre i stedet for barn. Skal de bare får gjøre som de vil for deg? De tåler såpass.

Det er jeg enig i. Men hvordan?

TS

La h*n stå et sted, i nærheten av deg så klart og du sier h*n må stå der i 4 min eller til h*n er ferdig å sutre/har roet seg. Løper h*n bort eller bort til deg så setter du h*n på plass igjen og gir 4 nye minutter. Du sier så lenge h*n ikke står i ro der så går det mye lengre tid. Etter 4 min så må h*n be om unnskyldning ellers blir det 4 nye minutter. Minuttene etter hvor gammel ungen er.

Det har jeg sett ei venninne gjør med ungen sin, hun har lært det fra supernanny eller hva søren :P På tv.

Ungen hennes hører mer på henne nå.

Endret av Tissefant
  • Liker 5
Skrevet

Straff fører ingen vei, og Supernanny er jo helt på vidda. Barnet er i sin første løsrivelsesprosess, og tester ut hvor grensene går. Det er helt naturlig, og en del av utviklingen til en 3-4 åring. Det er stritt mens det står på, men er man konsekvent, kommer man styrket ut av det.

Velg dine kamper med omhu, la barnet bestemme "uviktige" ting, som f.eks hvilken strømpebukse, genser eller lue det vil ha på, om det vil pusse tenner før det dusjer eller omvendt. Hvis barnet aldri får bestemme noe som helst, føler det seg maktesløs, og vil teste grenser enda mer.

Gjør avtaler på forhånd. Hvis dere skal i butikken, si at "i dag kan du få en eske pastiller", f.eks. Neste gang dere skal i butikken, si fra på forhånd at i dag får du ikke noe, etter som du fikk pastiller sist. La barnet få noe en gang i blant, slik at det ikke opplever å alltid få nei.

Hvis barnet ikke vil kle på seg, la det få velge mellom to jakker, f.eks. Det er ikke noe alternativ å gå uten jakke, men barnet kan velge hvilken jakke det vil ha. Det samme med pålegg på skiva, la barnet få velge mellom 2-3 sorter.

Vær tålmodig, bruk litt tid og prøv å avlede litt hvis du ser at det bygger seg opp til en konflikt.

Gjest RompeRusk
Skrevet

Å herregud, så klart straffer man ulydige barn. Skjemmer du de bort så blir de monstre i stedet for barn. Skal de bare får gjøre som de vil for deg? De tåler såpass.

La h*n stå et sted, i nærheten av deg så klart og du sier h*n må stå der i 4 min eller til h*n er ferdig å sutre/har roet seg. Løper h*n bort eller bort til deg så setter du h*n på plass igjen og gir 4 nye minutter. Du sier så lenge h*n ikke står i ro der så går det mye lengre tid. Etter 4 min så må h*n be om unnskyldning ellers blir det 4 nye minutter. Minuttene etter hvor gammel ungen er.

Det har jeg sett ei venninne gjør med ungen sin, hun har lært det fra supernanny eller hva søren :P På tv.

Med andre ord, ungen er lydig for å unngå konsekvenser/straff, ikke fordi barnet ønsker å oppføre seg bra. Excellent parenting.

• Liker 15
Skrevet

TS, ikke hør på sånt som det her. Se om det finnes tilbud om foreldre veiledning der du bor, helsestasjonen eller barnevern f. eks.

På internett får du mye råd av denne typen og jeg kan garantere deg at det IKKE vil gjøre ting bedre for barnet ditt.

• Liker 6
Skrevet

Med andre ord, ungen er lydig for å unngå konsekvenser/straff, ikke fordi barnet ønsker å oppføre seg bra. Excellent parenting.

Bare la ungene herje på å bestemme over dere, men hvis noen unger plager meg på butikker så får de høre meg vertfall. Jeg er IKKE redd for å ta unger. Gir faen i om foreldrene drar til meg for jeg kjefter på de dakars små gullungene. Har fått så nok av UFORDRAGELIGE unger ute på butikker osv.. Hjemme hos de selv kan de få rive ned huset hvis du vil. Det går sikkert fint for noen å bare spørre ungen om de kan være rolig. De hører helt sikkert på det. Stakkars små kan jo ikke få straff. De blir jo ødelagt for livet av det. :fnise:

• Liker 5
Skrevet (endret)

TS, ikke hør på sånt som det her. Se om det finnes tilbud om foreldre veiledning der du bor, helsestasjonen eller barnevern f. eks.

På internett får du mye råd av denne typen og jeg kan garantere deg at det IKKE vil gjøre ting bedre for barnet ditt.

La ungen få herje på til foreldra blir helt utkjørt. Det er jo stakkars små barn :fnise: Er det rart det finnes så mange ekle og ufordragelige unger? Man kan jo så vidt kjefte på ungene. Da er det BARNEMISSHANDLING. Dagens unger tåler ingenting! *FLAUT*

Endret av Tissefant
  • Liker 3
Skrevet

La ungen få herje på til foreldra blir helt utkjørt. Det er jo stakkars små barn :fnise: Er det rart det finnes så mange ekle og ufordragelige unger? Man kan jo så vidt kjefte på ungene. Da er det BARNEMISSHANDLING. Dagens unger tåler ingenting! *FLAUT*

Vi Jar aldri kjeftet på vårt barn eller straffet det noe særlig. Hun har likevel aldri gitt oss grunn til å heve stemmen. Vi snakker til henne og forklarer hvorfor det hun gjør er feil. I butikken har hun vært vrang én gang, men da sa vi fint hvorfor hun ikke fikk godteriet, og hun sluttet å mase ever since... En trenger ikke bruke noe annet enn kommunikasjon. Vi er to pedagoger i hjemmet, og ungen har blitt veldig reflektert og høflig uten andre midler enn samtaler som inneholder ordet «hvorfor».

Anonymous poster hash: 5444c...54f

• Liker 1
Skrevet

For det motsatte av de greiene dine er å fjerne alle grenser?

Du vet tydelig ingenting om det du snakker om og da er det drøyt å komme med så feilaktige råd!

• Liker 5
Skrevet

TS! Jeg tror du trenger skikkelig råd og veiledning.

Det virker som om der har sklidd gått ut allerede.

Du håndterer dette feil, men du mener selvsagt godt.

Det er ingen skam å be om hjelp.

Anonymous poster hash: ca5f4...768

• Liker 3
Skrevet

Gjør som dere vil mødre! Men de får ikke bråke eller oppføre seg jævlig i nærheten av meg! Lurer på hvor mange drittunger jeg har kjeftet på de siste åra! Da holder de kjeft, og da koser jeg meg. Jeg liker ikke ville unger, enkelt og greit. Kan ikke fordra de.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...