Gå til innhold

Voksne stebarn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Å få en 17-åring bevisstgjort på dine "dikkedarier" er mye å forlange!

De lever i sin egen verden.

Du får tilpasse deg bedre selv.

I likhet med henne så merker jo du at det kan ta veldig lang tid å bo seg inn hos andre.

Regner med at det er du som har flyttet inn til henne og ikke omvent.

Anonymous poster hash: 66472...f08

Nei, det er min leilighet.

Anonymous poster hash: afe2f...e0b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

DA er jo problemet løst, de ordner så de har klær til datteren når hun kommer dit, som er vasket hos de. De kan jo ikke forlange at hun skal skifte på skolen, eller vaske klærne sine på et renseri - ettersom alle klær hjemme hos mor vil ha int av dyrepels uansett om de er nyvasket eller ikke.. Just sayin. Må si du lager mer problemer ut av det her enn det som er nødvendig. Stemor og far får ta emd datter ut og handle inn tøy de kan ha liggende samt produkter til kropp og hår. Nytter ikke endre holdningen til en 17/18-åring i opprørsfasen.

Anonymous poster hash: 9bdf1...46f

Klær kan skiftes, verre med hår som er full av alt mulig av produkter. Men det finnes produkter jeg tåler der også. Men da må vi kunne samarbeide. Men er enig med deg, det er en vanskelig alder. Men jeg håper vi kan løse det når hun blir litt eldre.

Skrevet

Hun er jo nesten voksen og trasser som et småbarn.. Ta med hund inn i hjemmet til en med alvorlig allergie, det er bare utrolig respektløst og frekt.

• Liker 3
Skrevet

Påviste allergier er da ikke "dikkedarier"!

Ærlig talt, dette blir for dumt. Selvfølgelig skal en 17-åring klare å ta hensyn til mennesker rundt seg. Utifra det du skriver her, TS, så virker det som om du og samboeren din har gjort alt riktig hittil. Hvordan er forholdet til moren hennes? Er det sånn at dere kan få henne med på laget, og få henne til å oppfordre barnet til å skifte klær og bytte produkter? Finnes det eventuelt en annen voksenperson (tante, eldre kusine, etc.) hun ser opp til som kan ta en prat med henne? Innimellom kan det hjelpe å høre ting fra andre enn autoritetspersoner :)

Vi har snakket med mor, og hun sier hun prøver hun også. Men jeg har dessverre ikke fått inntrykk av at hun tar det alvorlig.

Vi prøver virkelig å håndtere det på en måte som ikke skal virke krenkende og kontrollerende for jenta, men vi sliter.

Føler vi har prøvd det meste. Det virker låst, for slik det er nå virker det nesten mot sin hensikt å snakke mer med henne om det.

Vanskelig situasjon.

Takk for innspill.

Gjest Lille-pus
Skrevet

MEN OM HUN ØNSKER Å BRUKE PARFYME og andre prdukter så kan man ikke bruke unnskydningen at man da sparer penger for personen. Da får stemor ta med stedatter ut og handle inn produkter som stedatetr kan like og som stemor ikke reagerer på, så enkelt er det! Man kan ikke nekte en 18-åring parfyme, deodorant osv!

Hvor gammel er du?

Det er faktisk ikke for mye å kunne leve i sitt eget hjem (det er TS sin leilighet) uten å få alvorlige astmaanfall av parfyme eller pels o.l. som datteren til mannen har på seg.

Jeg synes det blir galt dersom TS skal bruke masse penger på å kjøpe seg fri fra å bli virkelig dårlig i sitt eget hjem, - om det går dit at det 'må' kjøpes en haug 'godkjente alternative produkter' så synes vel jeg at faren hennes burde bidra der (det er uansett en detalj i den store sammenhengen).

Jeg har også problemer med å se for meg at TS vil ha spesielt godt av å stå i et parfymeri og prøve hvorvidt det blant duftene som er 'in' blant 17 - 18 åringer kan være en duft eller to som ikke trigger astmaen hennes.

Jeg sier det slik jeg gjør fordi jeg selv har en mor som får soild migrène av svært mye parfyme, så vi døtrene er vokste opp med å ikke kunne bruke de parfymene vi ønsket da vi var i den alderen denne datteren er nå.

• Liker 4
Gjest Haaploes
Skrevet

Vi har snakket med mor, og hun sier hun prøver hun også. Men jeg har dessverre ikke fått inntrykk av at hun tar det alvorlig.

Vi prøver virkelig å håndtere det på en måte som ikke skal virke krenkende og kontrollerende for jenta, men vi sliter.

Føler vi har prøvd det meste. Det virker låst, for slik det er nå virker det nesten mot sin hensikt å snakke mer med henne om det.

Vanskelig situasjon.

Takk for innspill.

Dette er muligens en brannfakkel, men...

Jeg tenker at hun er gammel nok ti å forstå konsekvensene av de valgene hun tar. Dersom dere får barnets mor med på det, så ville jeg faktisk sagt at frem til hun klarer å følge reglene i deres hjem, så kan hun ikke være der. Dere kan fortsette å omgås i helgene, men hun blir nødt til å ha base hjemme hos mor. Eventuelt får hun kun oppholde seg på rommet sitt når hun er hjemme hos dere frem til hun lærer å oppføre seg. Under deres tak, så er det faktisk deres regeler som gjelder, og en regel hjemme hos dere er at dine allergier må tas hensyn til. I mine øyne blir det det samme som en innetid eller ansvar for å dekke middagsbordet.

Jeg vokste opp med en bror som utviklet allergi for jordbær - noe av det beste både han og jeg visste. Det var en selvfølge for meg å ta hensyn og ikke sitte og gomle jordbær foran ham.

Skrevet

Når det er så ille at hun med vitende og vilje tar med hunden inntil deg, synes jeg det må hardere lut til. Det høres ikke ut som om far har vært streng nok her. Er han innstilt på at hun ikke kan komme til dere hvis dette fortsetter? Utrolig vanskelig situasjon, for datterens umodenhet og uoppdragenhet risikerer jo å ødelegge forholdet deres, det er vanskelig for dere å bo sammen over tid hvis hun ikke kan komme til dere.

Men jeg forstår ikke at ikke moren reagerer sterkere heller. Jeg hadde vært så flau hvis jeg fikk vite at mitt barn oppførte seg som denne jenta.

Anonymous poster hash: 3a3b0...190

• Liker 6
Skrevet

Hvor gammel er du?

Det er faktisk ikke for mye å kunne leve i sitt eget hjem (det er TS sin leilighet) uten å få alvorlige astmaanfall av parfyme eller pels o.l. som datteren til mannen har på seg.

Jeg synes det blir galt dersom TS skal bruke masse penger på å kjøpe seg fri fra å bli virkelig dårlig i sitt eget hjem, - om det går dit at det 'må' kjøpes en haug 'godkjente alternative produkter' så synes vel jeg at faren hennes burde bidra der (det er uansett en detalj i den store sammenhengen).

Jeg har også problemer med å se for meg at TS vil ha spesielt godt av å stå i et parfymeri og prøve hvorvidt det blant duftene som er 'in' blant 17 - 18 åringer kan være en duft eller to som ikke trigger astmaen hennes.

Jeg sier det slik jeg gjør fordi jeg selv har en mor som får soild migrène av svært mye parfyme, så vi døtrene er vokste opp med å ikke kunne bruke de parfymene vi ønsket da vi var i den alderen denne datteren er nå.

Ute med hersketeknikkene ser jeg, hvor gammel er du? Typisk KG kvinner uten argumenter. Rett i personangrep, gratulerer til deg. Poenget er at det finnes produkter som er allergivennlige, beklager at jeg kom med et TIPS! Må være fælt at noen kommer med forslag.

• Liker 1
Skrevet

Har dere forsøkt å snakke med datterens mor om dette?

Jeg tenker som så at hun gjør dette bevisst. En 17-18 åring er ikke et barn. Når jeg var i den alderen både jobbet jeg og gikk på skole, samt tok ansvar for eget liv. Det å forvente at en jente i den alderen der kan være både bevisst og ta ansvar, er ikke mye forlangt. I og med at hun til og med tar med hunden sin dit, sier i grunn sitt. Den jenta hadde ikke vært velkommen hos meg for å si det på den måten. Selv har jeg en del allergier og migrene, folk som ikke respekterer enkelte kodekser i mitt hjem er derfor ikke velkomne.

• Liker 2
Skrevet

Ts her

Jeg ser jeg får både støtte og motstand her.

For det første. Et av mine høyeste ønsker er å få et godt forhold til samboers barn. Så jeg har hatt mange sykedager for å få det til og prøve å skape et godt forhold.

Jeg synes det er rart at noen mener det er viktigere for stedatter å kunne få bruke akkurat de produktene jeg ikke tåler, enn at jeg kan holde meg frisk i eget hjem.

Og vi har selvfølgelig kjøpt inn til henne alt hun måtte trenge.

Det er ikke bare pels i klær dessverre. Hun har flere ganger tatt med hunden sin inn i leiligheten min når jeg ikke er hjemme, hun tror visst jeg ikke merker det hvis den er borte når jeg kommer hjem.

Noen mener altså at jeg skal kaste ut far og datteren hans over noe så banalt som en hårspray og hundehår.

Hadde det vært så enkelt som å ta en pille så hadde jeg selvfølgelig gjort det. Men det hjelper ikke når vi snakker mye allergener i luften, da blir jeg syk likevel.

Jeg er veldig glad i samboer og jeg ønsker få et godt forhold til barnet hans.

Og til dere som mente far ikke er på banen. Han er jo det, jeg sa i HI at han har prøvd å finne løsninger hele veien.

Slik det er nå håper jeg at datteren hans skal bli voksen og evne å se at jeg ikke ber om dette for å være vanskelig. Ingen kan noe for at de er syke.

Og som en sier her, i en familie kan man få utfordringer som gjør at man må ta hensyn til hverandre.

Jeg lurer på hvilke svar jeg hadde fått om hele problemstillingen var motsatt.

NÅ er det INGEN som skriver at hun skal kunne få lov til å brukde de produktene hun nå bruker, men at man MÅ respektere at hun ønsker å bruke ting som parfyme, deodorant osv, men at DERE må finne noe som passer henne og deg som er ALLERGIVENNLIG! Snakk om å vri og vende på ting.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har kjøpt klær til henne som hun har liggende her. Noen ganger skifter hun, andre ganger ikke. Problemet er at hun blir sur og irritert når vi ber henne om å bytte. Men jeg håper i det lengste at dette er en fase og at hun skal evne å se at jeg ikke ønsker å begrense henne med vilje, men at jeg er nødt.

Tror rett og slett at hun misliker deg sterkt, har du gjort noe som har fått henne til å gjøre det?

• Liker 2
Skrevet

For å se det fra jentas synspunkt; far har fått ny samboer, flytter fra sitt hjem (jentas andre barndomshjem) og inn til en dame som nekter henne både å være med hunden, gå med klærene hun vil og bruke de produktene for hud og hår hun pleier. Løsningen til flere her inne er å nekte henne å være hjemme hos far fordi du ikke liker parfyme, ergo kan du risikere at hun mister kontakt med far på sikt.

Jeg tenker far aldri burde flyttet inn til deg, og at jenta ikke liker deg (meget mulig med god grunn). Du gjør neppe noe bedre med å nekte henne det ene og det andre, du kan forklare og be henne ta hensyn, men mer enn det kan du faktisk ikke gjøre. Å tro dere blir bestevenner tror jeg du bare kan glemme, får håpe din rigiditet ikke ødelegger hennes forhold til far.

Anonymous poster hash: 839cb...f06
  • Liker 4
Skrevet

Jeg tror også datter misliker deg.

Og er enig i at det er feil å tenke på henne som voksen..

Hun er i trassalder og liker ikke situasjonen eller Pappas situasjon.

Hun er tvunget inn i dette. Det må man huske på.

Litt hensyn må hun ta, men ikke så mye som TS ønsker.

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Ute med hersketeknikkene ser jeg, hvor gammel er du? Typisk KG kvinner uten argumenter. Rett i personangrep, gratulerer til deg. Poenget er at det finnes produkter som er allergivennlige, beklager at jeg kom med et TIPS! Må være fælt at noen kommer med forslag.

Måten du SKREK på og ordene du brukte gav et inntrykk av at du var på denne datterens alder.

Kun derfor jeg spurte.

Responsen din bekrefter vel dette synes jeg.

Har du sett et menneske få et alvorlig astma anfall? Det har jeg, og det ønsker jeg ialle fall ikke ¨å være bidragsyter til at noen får.

Kanskje ikke datteren vet hvor skremmende det kan være å ikke kunne gjøre noe som helst mens et menneske du kjenner holder på å kveles foran øynene dine?

- en ex av meg hadde pollenallergi og astma, og holdt på å kveles en vår med ekstrem pollenmengde i luften og ikke regnvær på flere uker.

• Liker 3
Skrevet

Klær kan skiftes, verre med hår som er full av alt mulig av produkter. Men det finnes produkter jeg tåler der også. Men da må vi kunne samarbeide. Men er enig med deg, det er en vanskelig alder. Men jeg håper vi kan løse det når hun blir litt eldre.

Da får du be hu shave av seg håret, herregud...

• Liker 1
Skrevet

Måten du SKREK på og ordene du brukte gav et inntrykk av at du var på denne datterens alder.

Kun derfor jeg spurte.

Responsen din bekrefter vel dette synes jeg.

Har du sett et menneske få et alvorlig astma anfall? Det har jeg, og det ønsker jeg ialle fall ikke ¨å være bidragsyter til at noen får.

Kanskje ikke datteren vet hvor skremmende det kan være å ikke kunne gjøre noe som helst mens et menneske du kjenner holder på å kveles foran øynene dine?

- en ex av meg hadde pollenallergi og astma, og holdt på å kveles en vår med ekstrem pollenmengde i luften og ikke regnvær på flere uker.

Ja jeg beklager at jeg kom med tips om at de kunne handle inn de riktige produktene SAMMEN, uff jeg må være ond!

• Liker 1
Skrevet

TS, hvordan fungerer dette i jobbsammenheng, med venner osv.? Tar alle dine venner, familie og kolleger slike hensyn?

Anonymous poster hash: 4d49d...fbd
  • Liker 1
Skrevet

TS, hvordan fungerer dette i jobbsammenheng, med venner osv.? Tar alle dine venner, familie og kolleger slike hensyn?

Anonymous poster hash: 4d49d...fbd

Jeg har en jobb med eget kontor, så det er ikke noe problem. Nei, ikke alle tar hensyn, men det forventer jeg heller ikke. Utenfor hjemmet mitt kan jeg selv velge hvor jeg vil oppholde meg og med hvem. Den muligheten har jeg ikke hjemme.

Jeg har venner og familie som ikke ser det som et problem. Men jeg har også de som synes det er vanskelig. Jeg pusher ingen ting på noen, folk får velge som de selv vil. Men det er et valg de tar. Men da kan jo ikke jeg være sammen med dem.

• Liker 2
Skrevet

For å se det fra jentas synspunkt; far har fått ny samboer, flytter fra sitt hjem (jentas andre barndomshjem) og inn til en dame som nekter henne både å være med hunden, gå med klærene hun vil og bruke de produktene for hud og hår hun pleier. Løsningen til flere her inne er å nekte henne å være hjemme hos far fordi du ikke liker parfyme, ergo kan du risikere at hun mister kontakt med far på sikt.

Jeg tenker far aldri burde flyttet inn til deg, og at jenta ikke liker deg (meget mulig med god grunn). Du gjør neppe noe bedre med å nekte henne det ene og det andre, du kan forklare og be henne ta hensyn, men mer enn det kan du faktisk ikke gjøre. Å tro dere blir bestevenner tror jeg du bare kan glemme, får håpe din rigiditet ikke ødelegger hennes forhold til far.

Anonymous poster hash: 839cb...f06

Hva mener du med rigiditet? Jeg ber henne ikke ta hensyn for å være slem, jeg gjør det fordi jeg ikke har noe valg.

Men du har flere gode poenger. Det var litt vel optimistisk å tro at det skulle gå greit.

Men full av optimisme fra min tidligere stedatter og hvor fint det gikk med dette der, så håpet og trodde jeg at vi skulle klare det.

Det er vel egentlig ikke jeg som ødelegger forholdet, hvis det blir ødelagt. Men det skal jeg gjøre alt jeg kan for å unngå, ingen ønsker jo det.

Hun har også selv et ansvar for at forholdet til far er bra.

• Liker 3
Skrevet

Dette er muligens en brannfakkel, men...

Jeg tenker at hun er gammel nok ti å forstå konsekvensene av de valgene hun tar. Dersom dere får barnets mor med på det, så ville jeg faktisk sagt at frem til hun klarer å følge reglene i deres hjem, så kan hun ikke være der. Dere kan fortsette å omgås i helgene, men hun blir nødt til å ha base hjemme hos mor. Eventuelt får hun kun oppholde seg på rommet sitt når hun er hjemme hos dere frem til hun lærer å oppføre seg. Under deres tak, så er det faktisk deres regeler som gjelder, og en regel hjemme hos dere er at dine allergier må tas hensyn til. I mine øyne blir det det samme som en innetid eller ansvar for å dekke middagsbordet.

Jeg vokste opp med en bror som utviklet allergi for jordbær - noe av det beste både han og jeg visste. Det var en selvfølge for meg å ta hensyn og ikke sitte og gomle jordbær foran ham.

Jeg tenker litt som deg. Men jeg sliter veldig med dårlig samvittighet fordi jeg må be om dette. Og jeg ønsker ikke lage vanskeligheter for far.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...