Gå til innhold

Voksne stebarn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Og hva med dyreallergien til stemor her da? Rene klær er visst vanskelig for en voksen jente?

Anonymous poster hash: 004a3...0dc

Hun har vel på seg klær som hun tok på seg om morgenen når hun kommer til faren, de er jo rene, men her vil stemora at hun skal skifte på utsiden av døren før hun kommer inn. Da bør stemor og far passe på at jenta har klær liggende hos de. Om hun kommer fra moren via skolen til far, så får hun jo ikke skiftet klær før hun kommer til far, eller forventer du at hun skal skifte på bussen? Nei da får heller far finne seg en egen leilighet.

Anonymous poster hash: 9bdf1...46f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun har vel på seg klær som hun tok på seg om morgenen når hun kommer til faren, de er jo rene, men her vil stemora at hun skal skifte på utsiden av døren før hun kommer inn. Da bør stemor og far passe på at jenta har klær liggende hos de. Om hun kommer fra moren via skolen til far, så får hun jo ikke skiftet klær før hun kommer til far, eller forventer du at hun skal skifte på bussen? Nei da får heller far finne seg en egen leilighet.

Klart hun skal kunne skifte klærne når hun kommer dit... Ikke poenget.

• Liker 1
Skrevet

Å få en 17-åring bevisstgjort på dine "dikkedarier" er mye å forlange!

De lever i sin egen verden.

Du får tilpasse deg bedre selv.

I likhet med henne så merker jo du at det kan ta veldig lang tid å bo seg inn hos andre.

Regner med at det er du som har flyttet inn til henne og ikke omvent.

Anonymous poster hash: 66472...f08
  • Liker 4
Skrevet

En 17 eller 18 åring er ofte like langt fra å være voksen som en fireåring!!

Vet du INGENTING om ungdom, så ikke bo hos pappaen til en.

• Liker 4
Skrevet

En 17 eller 18 åring er ofte like langt fra å være voksen som en fireåring!!

Vet du INGENTING om ungdom, så ikke bo hos pappaen til en.

Det er hennes leilighet.

• Liker 5
Skrevet

Klart hun skal kunne skifte klærne når hun kommer dit... Ikke poenget.

DA er jo problemet løst, de ordner så de har klær til datteren når hun kommer dit, som er vasket hos de. De kan jo ikke forlange at hun skal skifte på skolen, eller vaske klærne sine på et renseri - ettersom alle klær hjemme hos mor vil ha int av dyrepels uansett om de er nyvasket eller ikke.. Just sayin. Må si du lager mer problemer ut av det her enn det som er nødvendig. Stemor og far får ta emd datter ut og handle inn tøy de kan ha liggende samt produkter til kropp og hår. Nytter ikke endre holdningen til en 17/18-åring i opprørsfasen.

• Liker 1
Skrevet

Det er hennes leilighet.

da får far flytte ut,

• Liker 1
Skrevet

da får far flytte ut,

Eller de alle tre finne en løsning som ikke krenker stemor eller jenta.

Skrevet

Altså, kan ikke far og stemor gi henne en klesrull når hun kommer da så får hun beholde klærne sine og stemor blir ikke kvalt. Problem solved. Parfymen er det minste problemet. Selvfølgelig skal datteren droppe parfyme de gangene hun skal til far. Det skulle bare mangle når samboeren til faren får pusteproblemer av det.

Anonymous poster hash: 4fed2...bc3

• Liker 4
Skrevet

Altså, kan ikke far og stemor gi henne en klesrull når hun kommer da så får hun beholde klærne sine og stemor blir ikke kvalt. Problem solved. Parfymen er det minste problemet. Selvfølgelig skal datteren droppe parfyme de gangene hun skal til far. Det skulle bare mangle når samboeren til faren får pusteproblemer av det.

Enig! Eneste er at klesrulle ikke alltid fungerer, hvor allergener kan ligge i dyrenes flass, vanskeligere å få bort med en klesrulle.

Skrevet

Enig! Eneste er at klesrulle ikke alltid fungerer, hvor allergener kan ligge i dyrenes flass, vanskeligere å få bort med en klesrulle.

Uansett så vil det bedre situasjonen noe frem til stedatteren er i en alder hvor hun evner å tenke på andre.

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår ikke dere som mener at man "ikke kan nekte en 17-18-åring". Pinadø. Hun kan snart stemme ved stortingsvalg, så jeg tror derfor at man kan avkreve av henne at hun også tar hensyn til at stemoren hennes blir syk om hun tropper opp med dyrepels på klærne og en del parfymerte produkter. Det er hun gammel nok til. Man kan godt forvente at hun enser at hun ikke er alene på jordkloden, og at det å være i en familie innebærer å ta hensyn, selv om hun er i den alderen.

Støtter ellers forslaget om å kjøpe produkter stemor tåler for henne, men her mener jeg det er far, og ikke stemor, som bør ta ansvar for dette.

Anonymous poster hash: 0a8f3...bd7
  • Liker 10
Skrevet

Jeg forstår ikke dere som mener at man "ikke kan nekte en 17-18-åring". Pinadø. Hun kan snart stemme ved stortingsvalg, så jeg tror derfor at man kan avkreve av henne at hun også tar hensyn til at stemoren hennes blir syk om hun tropper opp med dyrepels på klærne og en del parfymerte produkter. Det er hun gammel nok til. Man kan godt forvente at hun enser at hun ikke er alene på jordkloden, og at det å være i en familie innebærer å ta hensyn, selv om hun er i den alderen.

Anonymous poster hash: 0a8f3...bd7

Fullstendig enig!

Har en datter på den alderen selv, og ærlig talt: man må kunne forvente at "barn" på den alderen klarer å ta hensyn til andre mennesker. Hadde datteren min påberopt seg en menneskerett om å bruke pelsklær i samvær med allergiske personer hadde jeg følt at jeg hadde feilet på et vesentlig punkt i oppdragelsen. Heldigvis evner hun å ta hensyn til andre rundt seg, på forskjellige måter, og i motsetning til andre i tråden synes jeg slett ikke det er for mye å forvente. Jeg tror det er ganske vanlig at så store ungdommer har lært at noen ganger må egne lyster og ønsker vike, det er ikke akkurat storforlangende!

Jeg ser to mulige forklaringer her. Enten er jenta så full av seg selv at hun ikke evner å ta innover seg andres problemer. Eller så er pelsen og parfymen bare et uttrykk for en underliggende agenda. Protest, opposisjon, liker ikke stemor, ett eller annet sånt. I sistnevnte tilfelle kan man ikke tvinge en person til å like noen eller trives med noen, men uansett synes jeg far bør ta tak og sette noen grenser, eller i det minste få på det rene hva som er grunnen til at det er umulig å la være å bruke et par produkter av hensyn til andre.

Anonymous poster hash: b5553...e3b

• Liker 5
Skrevet

Ts her

Jeg ser jeg får både støtte og motstand her.

For det første. Et av mine høyeste ønsker er å få et godt forhold til samboers barn. Så jeg har hatt mange sykedager for å få det til og prøve å skape et godt forhold.
Jeg synes det er rart at noen mener det er viktigere for stedatter å kunne få bruke akkurat de produktene jeg ikke tåler, enn at jeg kan holde meg frisk i eget hjem.
Og vi har selvfølgelig kjøpt inn til henne alt hun måtte trenge.
Det er ikke bare pels i klær dessverre. Hun har flere ganger tatt med hunden sin inn i leiligheten min når jeg ikke er hjemme, hun tror visst jeg ikke merker det hvis den er borte når jeg kommer hjem.
Noen mener altså at jeg skal kaste ut far og datteren hans over noe så banalt som en hårspray og hundehår.
Hadde det vært så enkelt som å ta en pille så hadde jeg selvfølgelig gjort det. Men det hjelper ikke når vi snakker mye allergener i luften, da blir jeg syk likevel.
Jeg er veldig glad i samboer og jeg ønsker få et godt forhold til barnet hans.
Og til dere som mente far ikke er på banen. Han er jo det, jeg sa i HI at han har prøvd å finne løsninger hele veien.
Slik det er nå håper jeg at datteren hans skal bli voksen og evne å se at jeg ikke ber om dette for å være vanskelig. Ingen kan noe for at de er syke.
Og som en sier her, i en familie kan man få utfordringer som gjør at man må ta hensyn til hverandre.

Jeg lurer på hvilke svar jeg hadde fått om hele problemstillingen var motsatt.

Anonymous poster hash: afe2f...e0b
Skrevet

er jo litt voldsomt å be noen forandre alt med livet sitt så det skal passe inn med ditt. En ting er å oppfordre og bli enige om noe, men du kan da sannelig ta allergimedisiner også. Det er ikke en enveisskjørt gate.

Jeg tar medisiner, det hjelper bare ikke alltid dessverre. Jeg ber henne ikke forandre alt, jeg ber henne bare om å bytte et eller to produkter til noen jeg tåler bedre.

• Liker 1
Skrevet

Vil bare si at jeg syns du er i din rett her. Virker som du virkelig har prøvd å strekke deg langt i å møtes halvveis. Det er vel bare å håpe at hun vokser av seg holdningen når hun drar ut i verden og faktisk må forholde seg til andre mennesker.

Hva med å si at du kan kjøpe en parfyme til henne, som passer deg så klart? Og oppfordre til å ha egne klær hos dere hun kan skifte til når hun kommer, da blir det ikke stress å pakke med seg ting. Du kan også ta ansvar for å vaske de for henne. Foreslå å kjøpe de til henne, hvis du har råd? Jeg mener ikke at det her er ting du skal føle deg forpliktet til å gjøre, men det kan kanskje være verdt det?

Jeg har kjøpt klær til henne som hun har liggende her. Noen ganger skifter hun, andre ganger ikke. Problemet er at hun blir sur og irritert når vi ber henne om å bytte. Men jeg håper i det lengste at dette er en fase og at hun skal evne å se at jeg ikke ønsker å begrense henne med vilje, men at jeg er nødt.

Skrevet

Det tror jeg bare du kan gi opp hvis du ikke får far med på laget. Prøv å forklare henne det ordentlig en gang, og hører hun ikke da vet du hvor du står.

Da er det bare å velge å leve med smertene eller flytte ut. Det blir aldri bedre, ta det med en gang.

Anonymous poster hash: 0499a...0d4

Far er med på laget, det skrev jeg i HI. Men han når ikke frem han heller. Vi har snakket om å flytte fra hverandre. Men vi har det veldig godt sammen, så vi håper i det lengste at vi finner en løsning.

Skrevet

Haha, Nei han da så klart. Hvis hun nekter far å ha datteren på besøk, blir det krise uansett.

Anonymous poster hash: 0499a...0d4

Neida, hun blir selvfølgelig ikke nektet å komme. Men det er stor forskjell på å si. Du er alltid velkommen hit, men det er uten de tingene jeg ikke tåler. Enn å si, du er ikke velkommen hit.

Det er to forskjellige ting.

Hun er alltid velkommen.

Skrevet

Da får hun ta med jenta på shopping og betale produktene for henne. Tror dere seriøst en 18 åring kommer til å betale for svindyre produkter selv, nei!

Jeg har kjøpt inn alt hun trenger. Alt hun behøver er å be om det, så kjøper jeg det gladelig. Jeg kjøper også klær til henne, hun skal ikke behøve å ha utgifter for min skyld.

Gjest Haaploes
Skrevet

Å få en 17-åring bevisstgjort på dine "dikkedarier" er mye å forlange!

Påviste allergier er da ikke "dikkedarier"!

Ærlig talt, dette blir for dumt. Selvfølgelig skal en 17-åring klare å ta hensyn til mennesker rundt seg. Utifra det du skriver her, TS, så virker det som om du og samboeren din har gjort alt riktig hittil. Hvordan er forholdet til moren hennes? Er det sånn at dere kan få henne med på laget, og få henne til å oppfordre barnet til å skifte klær og bytte produkter? Finnes det eventuelt en annen voksenperson (tante, eldre kusine, etc.) hun ser opp til som kan ta en prat med henne? Innimellom kan det hjelpe å høre ting fra andre enn autoritetspersoner :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...